Målgruppe
8. klassetrin
Omfang:
3 lektioner
Påkrævet forberedelse:
-
Forudgående udfyldelse af SSP-survey (minimum 1 uge inden oplægget afholdes). I forbindelse med booking tildeles et separat "skole-link" til SSP-survey.
-
Computer med internet-adgang tilkoblet projektor/smartboard med højtalere. Udstyret bedes funktionskontrolleret og opsat forud for underviserens ankomst
-
Inddeling af eleverne i makkerpar
Beskrivelse:
Selvom ungdomskriminaliteten de sidste 30 år har været markant faldende var det i 2010 knap 52 % af de adspurgte unge i folkeskolens 8. klasse, der oplyste, at de havde overtrådt en eller flere af straffelovens paragraffer - typisk i form af "mindre alvorlige tyverier" (Balvig m.fl. 2011: "Lovlydig Ungdom"). Med udgangspunkt i teorien om social pejling tilsigter behandlingen af dette tema:
-
At bevidstgøres eleverne om konsekvenserne forbundet med kriminalitet (sociale, økonomiske, juridiske mv.)
-
Afklare begreber der relaterer til emnet, eks. "kriminel lavalder", "straffeattest", "forsøg og medvirken" mv.
-
At bevidstgøre eleverne om evt. eksisterende flertalsmisforståelser vedr. jævnaldrendes kriminelle adfærd og mindske det oplevede gruppepres og eftergivenhed overfor dette, således, at den unge i højere grad vælger ud fra egne værdier og forestillinger.
-
At indgå i dialog med eleverne om vold og kriminalitet med henblik på at den enkelte elev får mulighed for at tage stilling til, hvad der er et godt liv og hvad dette kræver af eleven.
Ovenstående belyses gennem dialogbaseret arbejde med cases, der vedrører emner som vold, tyveri, hærværk og problemskabende adfærd på de sociale medier. Eleverne arbejder ligeledes med afdækning af evt. sociale misforståelser i klassen via den spil-baserede læringsplatform "Kahoot".