Når du ønsker at få et pas, skal du henvende dig personligt i borgerservice uanset alder. Du kan frit vælge kommune.
Bestil tid til nyt pas
I nogle kommuner skal du bestille tid til nyt pas i den digitale selvbetjeningsløsning, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.
Du bestiller tid via selvbetjeningsløsningen.
Alle nye pas skal indeholde fingeraftryk, så du får taget digitale fingeraftryk, når du bestiller et nyt pas. Dette gælder indtil videre ikke for børn under 12 år.
Forny dit pas
Hvis du vil forny dit pas, skal du huske at medbringe 2 ting:
- dit eksisterende pas
- et vellignende foto, som lever op til billedkravene.
Bemærk: I nogle kommuner er det et krav, at dit billede bliver taget i borgerservice. Undersøg derfor hos din kommune, om dette er et krav.
Nyt pas eller mistet gammelt pas
Hvis du skal have et helt nyt pas, eller du ikke længere har dit gamle pas, skal du medbringe 2 former for legitimation. Du skal både medbringe:
- original dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller anden egnet legitimation
- billedlegitimation.
Bemærk: Hvis du ikke længere har dit gamle pas, vil det koste dobbelt takst at få lavet dit pas. Se mere under "Hvad koster et pas?".
Derudover skal du medbringe:
- et vellignende foto, som lever op til billedkravene.
Bemærk: I nogle kommuner er det et krav, at dit billede bliver taget i borgerservice. Undersøg derfor hos din kommune, om dette er et krav.
Bestiller du pas på vegne af dit barn under 18 år, så er det barnets dokumenter, der skal medbringes.
Bestiller du pas på vegne af dit barn, som endnu ikke er navngivet, skal du vise barnets originale fødselsattest.
Ved erhvervet dansk indfødsret
Hvis du først senere i livet har fået dansk indfødsret og dermed skal ansøge om dansk pas for første gang, skal du medbringe dokumentation for din danske indfødsret, fx i form af statsborgerretsbevis eller lignende.
Leveringstid
Det tager 11 til 15 hverdage, fra du har været i borgerservice, til du får dit nye pas.
Læs om regler for pasbilleder:
Afhentning med fuldmagt og dokumentation
I helt særlige nødstilfælde kan kommunen dispensere og lade andre personer end ansøger hente et pas. Hvis du afhenter et pas for en anden person, skal du medbringe en fuldmagt samt dokumentation for pasansøgerens identitet (eksempelvis kørekort eller sundhedskort).
Indehaveren eller indehaverne af forældremyndigheden skal underskrive
Husk, at hvis dit barn skal have et pas, skal den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Du giver samtykke ved at underskrive ansøgningen.
Vær opmærksom på, at du sender pasansøgningen/samtykkeerklæringen til den kommune, hvis borgerservice du møder op i.
Flybilletter ved fornyelse af pas
Når du fornyer dit pas, får du altid et nyt pasnummer. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at hvis du har købt flybilletter, og du har oplyst dit gamle pasnummer, så kan flybilletterne være ugyldige. Har du oplyst dit gamle pasnummer, kan du kontakte dit flyselskab, og så kan de måske ændre pasnummeret til det nye pasnummer, hvis det er nødvendigt.
Nyt pas for danskere bosiddende i udlandet
Hvis du er dansker, bor i udlandet og skal have et nyt dansk pas, er det billigst, hvis du bestiller passet, når du er på besøg i Danmark. Alle danske statsborgere kan få udstedt et pas ved personlig henvendelse til borgerservice i enhver kommune. Du behøver ikke at bo i kommunen eller have nogen særlig tilknytning til den.
Bemærk, at det er nødvendigt at møde fysisk op 2 gange; én gang i forbindelse med bestilling og en gang i forbindelse med afhentning af et nyt pas.Hvis du ikke kan komme til Danmark, kan du søge om pas på de danske ambassader og konsulater. På Udenrigsministeriets hjemmeside finder du landelisten. Her kan du klikke dig frem til, hvor ambassaden og/eller konsulaterne ligger i det enkelte land, samt hvordan du ansøger, hvad du skal betale og hvilke dokumenter, foto og andet du skal have med.
Tidsbestilling - pas
Vær opmærksom på, at du altid skal bestille tid når du skal besøge Borgerservice.
Er du sent ude med bestillingen af dit pas, er der 3 muligheder for levering af pas i hastetilfælde:
- forlængelse af eksisterende pas
- midlertidigt pas (nødpas)
- hastelevering.
Forlængelse
Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste 3 måneder eller vil udløbe inden for kort tid, før du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas – fx ved et akut opstået behov for at rejse. Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse – dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.
Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med. Husk at bestille tid.
Muligheden for at få forlænget sit pas gælder også for børnepas. Her skal barnet møde personligt op. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op. Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Det er op til dig selv at undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.
Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas)
Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas) kan udstedes, hvis:
- du har mistet dit pas
- du ikke har et pas
- du har glemt dit pas derhjemme, og ikke kan nå at hente det, før du skal rejse til et land, hvor pas er påkrævet (bemærk rejsen skal være umiddelbart forestående)
- dit pas er udløbet for mere end 3 måneder siden.
Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Prisen er den samme som for det almindelige pas. Du skal til et borgerservicecenter for at få et nødpas. Husk at bestille tid.
Bemærk, at du skal betale dobbelt pris for det midlertidige pas, hvis dit pas er bortkommet, eller du ikke kan nå at hente det, før du skal rejse. Selvom du finder passet senere, kan du ikke få refunderet pengene.
Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på. Det udstedes kun for den periode, du er på rejse – og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse. Du kan finde en oversigt over andre landes pas- og visumregler på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Hastelevering
Hvis din afrejse er så tæt på, at du ikke kan vente på den almindelige levering på 11 til 15 hverdage, er der mulighed for hastebehandling. Den tager cirka 5 hverdage.
Priserne på pas (2024) inklusive gebyr for optagelse af fingeraftryk er:
- Børn 0-11 år: 150 kr.
- Børn 12-17 år: 181 kr.
- Personer 18 år - folkepensionsalderen: 893 kr.
- Personer i folkepensionsalderen: 381 kr.
Husk, at pris for et nyt foto til passet kommer oveni. Gebyr for optagelse af fingeraftryk er 31 kr. (2024) og er medregnet i ovenstående priser.
Vær opmærksom på, at prisen på udstedelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden fordobles (2024), hvis du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller hvis du fremviser passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas. Det skal være det seneste udstedte pas, du medbringer ved ansøgning.
Læs mere her på siden under "Hvis du mister dit pas".
- Pas til personer, der er fyldt 18 år, er gyldige i 10 år.
- Pas til børn og unge mellem 2 og 18 år er gyldige i 5 år.
- Pas til børn, der endnu ikke er fyldt 2 år, er gyldige i 2 år.
Børn skal have deres eget pas, uanset hvor gamle de er, og de skal også møde op personligt i borgerservice. Husk at bestille tid.
Ved fælles forældremyndighed skal begge forældre give samtykke
Hvis dit barn under 18 år skal have et pas, skal den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Du giver samtykke ved at underskrive ansøgningen.
Vær opmærksom på, at du sender pasansøgningen/samtykkeerklæringen til den kommune, hvis borgerservice du møder op i. Når du ansøger om pas til dit barn, skal barnet være til stede.
Der gælder de samme regler for pas til børn som for pas til voksne, hvad angår fx kvaliteten af det medbragte foto. Dog skal børn under 12 år indtil videre ikke afgive fingeraftryk.
Unavngivne børn
Hvis dit barn ikke er navngivet, og I skal ud at rejse, skal du være opmærksom på, at enkelte lande som fx England og USA ikke kan garantere, at dit barn kan rejse ind i landet uden problemer.
Er du i tvivl, kan du henvende dig til dit rejsemåls ambassade eller konsulat i Danmark.
Danske børn født i udlandet skal have dansk pas
Hvis du er dansker og er blevet forælder, mens du opholder dig i udlandet, skal dit barn have et dansk pas på lige fod med alle andre, for at rejse – uanset hvor der rejses til. Søg om dansk pas på den danske repræsentation/ambassade i landet på samme måde som der søges om pas i Danmark hos borgerservice. Husk at bestille tid.
Hvis dit barn rejser uden dig
Hvis dit barn under 18 år skal ud at rejse, og du som forælder eller værge ikke skal med, kan dit barn risikere at blive nægtet indrejse i nogle lande.
Der findes endnu ikke en liste over, hvilke lande det drejer sig om. Derfor er det en god idé på forhånd at kontakte ambassaden eller konsulatet for det land, dit barn skal rejse til. De vil kunne oplyse om reglerne for børn og unge under 18 år, der rejser ind i landet uden deres forældre eller værge.
Tidsbestilling - pas
Vær opmærksom på, at du altid skal bestille tid når du skal besøge Borgerservice.
Der er specielle krav til det fotografi, der skal bruges i dit pas:
- fotografiet skal være uden skader
- det skal ligne dig og have størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler mellem 30-36 mm i højden
- billedet skal tages lige forfra og vise dit ansigt og det øverste af skuldrene
- hovedbeklædning må kun bæres, hvis det er af religiøse grunde, og pandeparti, kindben og hage skal være synlige
- ansigtet skal være jævnt belyst
- begge øjne skal være helt synlige og blikket rettet mod kameraet
- munden skal være lukket
- briller må ikke være tonede og skal være uden reflekser
- baggrunden skal være lys og uden skygger eller motiver.
Du kan få mere information om udstedelse af pas ved at henvende dig til kommunen og læse politiets regler for pasfoto.
Billede til pas - Kalundborg Kommune
Hos Borgerservice i Kalundborg og Høng, kan du få taget billede til dit pas.
Det koster kr. 125,- (2024)
Du kan også vælge selv at medbringe billede, så længe det overholder politiets regler for pasfotos.
Der skal fingeraftryk i alle nye pas, undtagen i pas til børn under 12 år. Det koster 31 kr. (2024) at få optaget digitale fingeraftryk til dit pas.
Dit gamle pas er stadig gyldigt
Gamle pas uden fingeraftryk vil fortsat være gyldige i hele passets løbetid.
Hvis du mister dit pas i Danmark, skal du melde det mistet til kommunen, som herefter opdaterer passet som mistet, hvorefter det ikke længere er gyldigt. I tilfælde, hvor passet er mistet i forbindelse med en strafbar handling (fx tyveri), skal passet meldes mistet hos politiet. Du kan herefter ved henvendelse til kommunen ansøge om nyt pas, som du selv skal betale.
I tilfælde, hvor du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller fremviser passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden, fordobles prisen (2024) for udstedelse af pas til:
- Børn 0-11 år: 300 kr.
- Børn 12-17 år: 362 kr.
- Personer 18 år - folkepensionsalderen: 1.786 kr.
- Personer i folkepensionsalderen: 762 kr.
Du skal være opmærksom på, at det kun er det senest udløbne pas, der kan bruges, hvis du fremviser et udløbet pas, når du ansøger om nyt pas. Læs mere under "Sådan ansøger du om eller fornyer et pas".
Hvis du først senere i livet har erhvervet dansk indfødsret og dermed skal ansøge om dansk pas for første gang, skal du medbringe dokumentation for din danske indfødsret, fx i form af statsborgerretsbevis eller lignende.
Hvis du mister dit pas i udlandet, skal du politianmelde det på den lokale politistation og bede om en politirapport eller en kvittering. Den skal du tage med til den danske ambassade i det pågældende land sammen med 2 pasbilleder, der lever op til billedreglerne. Ambassaden kan udstede et nyt midlertidigt pas (nødpas), der gælder, til du kommer tilbage til Danmark. Du skal betale et gebyr eller timebetaling for udstedelsen af nødpasset.
Du kan søge om et ekstra pas, hvis du rejser i forbindelse med dit arbejde, og:
- dit pas er indleveret til visering
eller
- dit pas har stempler eller viseringer, der kan gøre indrejse umulig i det land, du har planer om at rejse til.
Du skal dokumentere, at det er nødvendigt med et ekstra pas. Medbring en erklæring fra din arbejdsgiver, og søg om det ekstra pas i kommunen. Prisen er den samme, som for almindeligt pas.
Erklæring/dokumentation fra arbejdsgiver skal indeholde følgende: At passet skal bruges i forbindelse med arbejdet og være påført pasansøgerens navn samt CPR-nummer. Erklæring/dokumentation skal være stemplet af arbejdsgiveren.
Normalt kan du ikke få ekstra pas til turist- og ferierejser.
Gyldighed for ekstra pas
Et ekstra pas må kun udstedes for rejsens varighed, dog maksimalt 2 år. Du skal aflevere dit ekstra pas tilbage til kommunen efter brug.
Hvis du har skiftet hele eller dele af dit navn ud, er det en god idé at få et nyt pas. Af sikkerhedsgrunde vil flyselskaber og rejsebureauer ikke lade dig rejse, hvis navnet på billetten og navnet i passet ikke er det samme.
Lovgivning
Du kan læse pasloven på Retsinformation.
Selvbetjening
Læs også
På borger.dk
Andre sider
Du kan få flere oplysninger om og vejledninger i ansøgning af pas hos kommunen.
Udenrigsministeriets borgerservice kan hjælpe med oplysninger om andre landes regler for pas. Nogle lande kræver fx, at dit pas er gyldigt 6 måneder eller længere ud over rejsens varighed. Det er dit ansvar at undersøge reglerne i det land, du rejser til. Tjek eventuelt med dit rejsemåls ambassade i Danmark, som du skal rejse til:
Udenrigsministeriets app, UM Rejseklar kan downloades fra alle app stores. Appen giver dig mulighed for lettere at forberede din rejse – og ikke mindst mulighed for lettere at komme i kontakt med Udenrigsministeriet, hvis noget går galt.