Kalundborg Kommune har ambitiøse mål når det gælder om at udnytte de store potentialer, digitalisering og mange nye teknologier, indeholder.
Med udgangspunkt i vores Udviklingsstrategi og den fælles offentlige digitaliseringsstrategi, tæt koblet med vores egne visioner og udfordringer, skal vores Digitaliseringsstrategi, afspejle de meget ambitiøse mål for digitaliseringsområdet.
Samtidig med at den udstikker retningen for hvordan vi arbejder med digitalisering. Herunder hvilke konkrete initiativer og fokusområder, der bliver særligt vigtige i perioden.
Vores Udviklingsstrategi stiller skarpt på vores vision om at Kalundborg Kommune skal være et godt sted at bo og leve, uddanne sig, arbejde og drive virksomhed. Ambitionen er at vores Digitaliseringsstrategi skal være med til at understøtte dette. Det skal ske på flere måder. Vi skal understøtte skole- og uddannelsesområdet og derved medvirke til at øge kvaliteten af vores uddannelsestilbud.
Vi skal arbejde for en bedre udnyttelse af de mange data vi har om vores borgere, med det formål for øje at sikre en bedre og hurtigere opfølgning og tværgående indsats,hvor behovet opstår. Uanset om det gælder unge eller ældre medborgere.
Vi skal aktivt bruge digitalisering og nye teknologier i forhold til klima og bæredygtighed. Og så skal vi arbejde hen mod en mere effektiv administrativ organisation. Det skal frigive ressourcer til de nære velfærdsområder.
Kalundborg Kommune udfordres i disse år af demografi, økonomiske rammer og knappe medarbejderressourcer. Digitalisering er en vigtig nøgle til at imødegå disse udfordringer.
Vi kan ikke erstatte mennesker med teknologi, men vi kan hjælpe vores mange dygtige medarbejdere, ved at bruge både nye og velkendte teknologier, endnu mere end vi gør i dag.
Digitalisering og ny teknologi gør det dog hverken alene eller pr. automatik. Det stiller derimod store krav til vores organisatoriske samarbejde. Gode og stærke principper for samarbejde omkring digitaliserings- og teknologiprojekter, er derfor essentielle for vores muligheder for at skabe succeshistorier.
Det kræver naturligvis fokus fra øverste ledelseslag, men stiller i høj grad også krav til alle de dygtigere medarbejdere, der har vigtige roller i planlægning, implementering og daglig drift. Vi skal derfor have stort fokus på hvordan vi bemander vores mange nye og spændende indsatser på digitaliseringsområdet.
Digitalisering er ikke kun IT-systemer, Cloud-løsninger og optimerede netværksløsninger. Digitalisering er også automatisering, RPA og velfærdsteknologi. Hvis vi skal lykkes med vores digitaliseringsstrategi, er det også et ændret mindset i alle dele af vores organisation.
Med afsæt i strategien skal vi i fællesskab rykke digitalisering fra at være et abstrakt begreb, til at være en del af den praktiske virkelighed. Det skal vi gøre ved at inddrage den samlede organisation, langt bedre i vores arbejde med digitalisering, samt have endnu mere fokus på hvilke konkrete gevinster vi kan høste med digitalisering.
Digitalisering skal give værdi, både i reelle termer, men også oplevet værdi, og ikke bare handle om at indføre ny teknologi for teknologiens skyld.