Denne guide er en mini udgave af retningslinjerne for tilskud til folkeoplysningsområdet. Guiden fokuserer på de tilskud, der kan søges af frivillige folkeoplysende foreninger.
Ønsker du en printvenlig version kan du sende en mail til Kultur og Fritid via digital post.
Generelle regler gældende for alle foreninger i Kalundborg Kommune
Regnskabsår: foreningernes regnskabsår skal følge kalenderåret.
Erklæring om indhentelse af børneattester
For at folkeoplysningsudvalget overhovedet må give jeres forening støtte eller lokaler, skal I underskrive en erklæring om, at I indhenter børneattester på alle personer, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år i jeres forening. Erklæringen afgives via Kalundborg Booking & Foreningsportal. Forening -> Erklæring om børneattest.
Foreningsoplysninger
Foreningens kontaktoplysninger skal ligeledes løbende ajourføres i Kalundborg Booking & Foreningsportal. Forening -> Grundoplysning og Forening -> Kontaktpersoner.
Ansøgningsfrist: 1. februar
Tilskudsåret følger kalenderåret og tilskuddet udbetales forud.
Den afsatte tilskudsramme til medlemstilskud fordeles mellem foreningerne på baggrund af medlemstallet pr. 31. december året forud for tilskudsåret. Der ydes kr. 200,- pr. medlem i alderen 0-14 år og kr. 250,- pr. medlem i alderen 15-25 år. Medlemmer, der ikke er fyldt 25 år på opgørelsesdatoen, betragtes som tilskudsberettigede medlemmer – uanset bopælskommune.
Herudover ydes der, et grundtilskud på kr. 5.000, - til alle foreningerne med mindst 10 medlemmer under 25 år. Grundtilskuddet udbetales sammen med det øvrige medlemstilskud.
Der ydes ikke medlemstilskud til klippekortordninger og familiemedlemskaber.
Medlemmer, som har et handicap i relation til den konkrete aktivitet, er tilskudsberettigede uanset alder.
Medlemmet dokumenterer sit handicap gennem en "tro- og loveerklæring", denne fremsendes ved henvendelse til Kultur og Fritid. Hvis foreningen alene beskæftiger sig med handicappede medlemmer, kan foreningen fritages fra at indhente ”tro- og loveerklæring”. Fritagelse kan opnås gennem henvendelse til Kultur og Fritid.
En forening er berettiget til mere end et tilskud til det samme medlem, hvis medlemmet deltager i mere end 1 aktivitet og betaler kontingent for hver af disse aktiviteter.
En aktivitet, der er sæsonopdelt, f.eks. i en inden- og udendørsaktivitet betragtes som én aktivitet.
For at oppebære medlemstilskud skal der være tale om kontinuerlig og planlagt aktivitet med kontingentopkrævning for det enkelte medlem. Det er foreningens ansvar at kunne dokumentere kontinuitet og at aktiviteter er afviklet som planlagt.
Tilskuddet søges via Kalundborg Booking & Foreningsportal.
Ansøgningerne behandles administrativt og fremsendes efterfølgende til orientering i Folkeoplysningsudvalget. Administrative afgørelser kan via mail ankes til folkeoplysning udvalget senest 14 dage efter foreningens modtagelse af afgørelsen.
Ansøgningsfrist: 1. marts, 1. juni, 1. august og 1. december
Ansøgninger, der er indkommet inden for fristen, vil blive behandlet på det førstkomne møde i Folkeoplysningsudvalget.
Krav til ansøgningen
Tilskuddet skal søges inden aktiviteten afholdes og/eller materialerne anskaffes. Tilskuddet søges via Kalundborg Booking & Foreningsportal.
Folkeoplysningsudvalget kan yde tilskud til anskaffelser af materiale eller udstyr til anvendelse for folkeoplysende virksomhed. Der ydes normalt ikke tilskud til småanskaffelser såsom bolde, net, personligt udstyr, beklædning og lign. Der ydes heller ikke tilskud til nye anlæg (bygninger m.v.).
Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af, hvad der søges tilskud til samt et budget, der beskriver udgifter samt evt. indtægter, herunder deltagernes egenbetaling. Det skal også anføres, om der er søgt tilskud fra anden side. Overstiger ansøgningen kr. 10.000,- skal der indhentes 2 tilbud som vedlægges ansøgningen.
Der kan maksimalt ansøges om 100.000 kr.
Folkeoplysningsudvalget kan beslutte, at ansøgninger over beløbet kan sendes videre til vurdering i Kultur- og Fritidsudvalget med henblik på stillingtagen til, om sagen kan medtages i kommunens budgetlægningsproces for det kommende år.
Udbetaling af tilskud
Som hovedregel udbetales bevilgede tilskud først, når Kultur og Fritid har modtaget dokumentation for tilskuddets anvendelse.
Ansøger kan dog få udbetalt enten hele eller dele af tilskuddet, som et a conto-beløb. Endelig afregning foretages, når tilskudsmodtageren fremsender dokumentation for de afholdte omkostninger.
Ansøgningsfrist: 1. marts, 1. juni, 1. august og 1. december
Ansøgninger, der er indkommet inden for fristen, vil blive behandlet på det førstkomne møde i Folkeoplysningsudvalget.
Alle foreninger kan fremsende begrundet ansøgning med budget.
Tilskuddet skal søges inden udgiften afholdes og der skal vedlægges tilbud på de ansøgte udgifter. Overstiger det ansøgte beløb kr. 10.000, - skal der indhentes to tilbud.
Der kan søges tilskud til udgifter til renovering og vedligeholdende forbedringer af idræts-, fritids- og outdoorfaciliteter, hvortil der ikke ydes almindeligt lokaletilskud.
Det er Folkeoplysningsudvalget, der prioriterer de indkomne ansøgninger. Energi- og driftsbesparende foranstaltninger vil i denne prioritering vægte højt.
Repræsentanter for Folkeoplysningsudvalget vil eventuelt foretage besigtigelse inden tilskud bevilges.
Der kan maksimalt ansøges om 250.000 kr. og tilskuddet kan højst udgøre 65% af de samlede omkostninger for projektet.
Folkeoplysningsudvalget kan beslutte, at ansøgninger over beløbet kan sendes videre til vurdering i Kultur- og Fritidsudvalget med henblik på stillingtagen til, om sagen kan medtages i kommunens budgetlægningsproces for det kommende år.
Ansøgningsfrist: 1. marts, 1. juni, 1. august og 1. december
Ansøgninger, der er indkommet inden for fristen, vil blive behandlet på det førstkomne møde i Folkeoplysningsudvalget.
Natur og Outdoorpuljen kan søges til aktiviteter og arrangementer i naturen, hvor naturen spiller en aktiv rolle i aktiviteten eller arrangementet. Aktiviteten skal bidrage til at skabe større glæde ved og motivation for at bruge naturen til fysisk og/eller mentalaktivitet.
Det er en forudsætning for at opnå tilskud, at aktiviteten er tilgængelig for alle borgere. Puljen kan søges af både foreninger og selvorganiserede udøvere.
Tilskud fra puljen kan ikke anvendes til vedligeholdelse og/eller faste driftsudgifter til faciliteter.
Der ydes ikke tilskud til lønninger, honorar og forplejning mv.
Tilskud skal søges og bevilges inden projektet og/eller udgifterne afholdes.
Ansøgningsfrist: 1. marts, 1. juni, 1. august og 1. december
Ansøgninger, der er indkommet inden for fristen, vil blive behandlet på det førstkomne møde i Folkeoplysningsudvalget.
Puljen kan søges af de frivillige folkeoplysende foreninger, aftenskoler og de selvorganiserede.
Puljens størrelse fastsættes årligt af Folkeoplysningsudvalgets og er minimum på 50.000 kr. og makismalt 5 % af folkeoplysningsområdets budgetramme.
Puljen skal understøtte aktiviteter, der foregår i foreninger eller i selvorganiserede grupper.
Folkeoplysningsudvalget kan for en 2-årig periode fastsætte særlige indsatsområder, som prioriteres.
Der kan blandt andet søges om tilskud til udviklende aktiviteter indenfor bl.a.:
- Ændrede organisationsformer
- Aktiviteter der kan tiltrække nye målgrupper
- Samarbejde på tværs af foreninger
- Samarbejde på tværs i flerstrengede foreninger
Dispensation for kravet om egenbetaling
Er der tale om aktiviteter for særligt udsatte grupper, kan der søges om dispensation for reglen om egen betaling, således der gives mulighed for at oppebære medlemstilskud uden opkrævning af kontingent.
Dispensation for kravet om åbne hold
Der kan søges tilladelse til oprettelse af lukkede hold, altså hold for en bestemt gruppe (kultur, boligområde, socialgruppe m.v.), hvis formålet er at tiltrække grupper, der normalt ikke bruger folkeoplysningen (f.eks. på grund af indkomstforhold, kulturel baggrund og/eller bopæl i udsatte boligområder).
Hver deltager kan højst deltage på ét af sådanne hold og max. i ét år.
Der kan ikke søges om tilskud til rekvisitter/udstyr, der må betegnes som en naturlig driftsudgift for en forening.
For både de organiserede og de selvorganiserede vægtes, at det ansøgte er til gavn for et væsentligt antal borgere. Er dette ikke er tilfældet, skal der være tale om støtte til en udsat gruppe.
Krav til ansøgningen
Tilskuddet skal søges inden aktiviteten afholdes og/eller materialerne anskaffes.
Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af, hvad der søges tilskud til samt et budget, der beskriver udgifter samt evt. indtægter, herunder deltagernes egenbetaling. Det skal desuden anføres, om der er søgt tilskud fra anden side.
Tilskuddet søges via Kalundborg Booking & Foreningsportal.
Udbetaling af tilskud
Som hovedregel udbetales bevilgede tilskud først, når Kultur og Fritid har modtaget dokumentation for tilskuddets anvendelse.
Ansøger kan dog få udbetalt enten hele eller dele af tilskuddet, som et a conto-beløb. Endelig afregning foretages herefter, når tilskudsmodtageren fremsender dokumentation for de afholdte omkostninger.
Ved bevilling af tilskud tager Folkeoplysningsudvalget stilling til, hvilken form for afrapportering/evaluering der ønskes.
Ansøgningsfrist: 1. december
Ansøgninger, der er indkommet senest 14 dage inden et ordinært møde i Folkeoplysningsudvalget, vil blive behandlet på det førstkommende møde i udvalget.
Foreninger og selvorganiserede udøvere kan søge støtte til etablering af nye anlæg og faciliteter, herunder udvikling af eksisterende. Støtte ydes med henblik på at styrke ansøgernes øvrige fundraising.
Anlægspuljen yder anlægstilskud til faciliteter, der anvendes til idræts-, fritids- og outdooraktiviteter.
Der kan ydes tilskud til anlægsprojekter og udgifter, der knytter sig direkte til anlægsprojekterne fx:
- Nyanlæg
- Ombygning og modernisering
- Projektudvikling
Både foreninger i egne og kommunale faciliteter/bygninger, kan søge tilskud.
Der kan ikke søges tilskud til faciliteter der drives kommercielt eller med fortjeneste for øje. Der ydes ikke tilskud til allerede igangsatte projekter, dvs. projekter hvor der er indgået forpligtende aftaler, indkøbt materialer og/eller ydelser, eller hvor arbejdet rent fysisk er påbegyndt, inden Folkeoplysningsudvalget har behandlet ansøgningen.
Finansiering
Der ydes maksimalt et tilskud på 50 procent af anlægsudgiften.
Der stilles krav om, at ansøger har en egenfinansiering på minimum 10 procent af den samlede anlægssum.
Folkeoplysningsudvalget kan ud fra en konkret vurdering dog fravige kriterierne, hvis der er tale om særlige faciliteter eller fx mindre specialfaciliteter, såfremt ansøgeren kan dokumentere, at det ikke er muligt at leve op til ansøgningskriterierne.
Projektudvikling
Der kan ydes støtte til indledende projektudvikling i form af tilskud til fx rådgiver i forbindelse med skitseforslag, støjmåling, landmåling, brugerinddragelse eller lignende.
Støtte til projektudvikling er tiltænkt større projekter og omfanget af støtten skal modsvare det samlede projektomfang.
Der ydes maksimalt et tilskud på 50 procent af udgiften, dog højst kr. 100.000,-.
Myndighedstilladelser
Ansøger er ansvarlig for, indhentning at de nødvendige myndighedstilladelser, indhentes.
Vær opmærksom på udbudsreglerne
Foreninger, selvejende institutioner m.fl., der modtager offentlige anlægstilskud, er omfattet af Lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren.
Ansøgningen vedlægges et samlet anlægs-, finansierings- og eventuelt driftsbudget. Ansøgningen kan suppleres med uddybende projektbeskrivelse, skitser, eller lignende.
Tilskuddet søges via Kalundborg Booking & Foreningsportal.
Ansøgningsfrist: 1. marts, 1. juni, 1. august og 1. december
Ansøgninger, der er indkommet inden for fristen, vil blive behandlet på det førstkomne møde i Folkeoplysningsudvalget.
Talentpuljen er et økonomisk tilbud til foreningers mest talentfulde unge aktive, hvor Folkeoplysningsudvalget i samspil med de aktive og træneren, samt klub/forening forsøger at optimere den idrætslige udvikling, så man sammen arbejder hen mod opfyldelse af talentets fulde potentiale. Der kan søges både til enkeltpersoner og til hold - dog kun til udøvere under 25 år.
Talenter som modtager støtte skal kontinuerligt vise, at deres udvikling peger hen mod deltagelse i nationale eller internationale mesterskaber.
Der skal ansøges inden deltagelse/projektets start.
Krav til ansøgning:
Som enkeltperson: Ansøgningen skal beskrive ansøgerens aktuelle sportslige formåen og status og indeholde omtale af den/de forestående aktiviteter og hvordan den/de bidrager til at opnå forbedrede resultater.
Som hold: Ansøgningen skal beskrive holdets aktuelle sportslige formåen og status. Den skal indeholde omtale af den/de forestående aktiviteter og hvilken muligheder det giver holdets udøvere for at forbedre deres udviklingspotentielle.
Ansøgningsfrist: 1. februar.
Tilskudsåret følger kalenderåret og tilskuddet udbetales bagud.
Der ydes tilskud på indtil 100 % af omkostningerne til leder- og instruktøruddannelse, dog maksimalt kr. 4.000 pr. kursus/deltager. Der kan maksimalt forventes et tilskud på kr. 50.000, - pr. forening. Ved flerstrengede foreninger, dog maks. kr. 50.000, - pr. idrætsgren.
Dokumentation skal vedlægges ansøgningen. Der ydes ikke tilskud til transportudgifter.
Indkommer der ansøgninger på mere end det beløb, der er afsat i budgettet til formålet, kan der blive foretaget en forholdsmæssig beregning af tilskuddene.
Tilskuddet søges via Kalundborg Booking & Foreningsportal.
Tilskuddet behandles administrativt og fremsendes efterfølgende til orientering for folkeoplysningsudvalget. Administrative afgørelser kan via mail ankes til folkeoplysning udvalget senest 14 dage efter foreningens modtagelse af afgørelsen.
Ansøgningsfrist: 1. februar (forud)
For at handicappede kan få lige muligheder for deltagelse i foreningsaktiviteter, ydes der tilskud til transport til foreningsaktiviteter, i det omfang medlemmernes/deltagernes handicap betinger dette.
Tilskudsåret følger kalenderåret og tilskuddet udbetales forud.
Der ydes tilskud på indtil 100 % af dokumenterede transportomkostninger.
Der ydes maximalt tilskud indenfor det beløb, der er afsat i budgettet til formålet. Indkommer der ansøgninger på et større beløb, foretages der en forholdsmæssig beregning. Afregning af det modtagne tilskud indsendes senest den 1.maj det følgende år.
Tilskuddet behandles administrativt og fremsendes efterfølgende til orientering for folkeoplysningsudvalget. Administrative afgørelser kan via mail ankes til folkeoplysning udvalget senest 14 dage efter foreningens modtagelse af afgørelsen.
Ansøgningsfrist: Løbende
Folkeoplysningsudvalget yder tilskud til udgifter i forbindelse med deltagelse i officielle nordiske, Europa-, og verdensmesterskaber, hvis de afholdes i udlandet.
Der bevilges maksimalt 3.000 kr. pr. person/mesterskab. Der ydes ikke tilskud til ophold og fortæring.
Tilskuddet ydes hvis dokumentation fremsendes via Kalundborg Booking & Foreningsportal senest 30 dage efter mesterskabets afholdelse.
Ansøgningerne behandles administrativt og fremsendes efterfølgende til orientering i Folkeoplysningsudvalget. Administrative afgørelser kan via mail ankes til folkeoplysning udvalget senest 14 dage efter foreningens modtagelse af afgørelsen.
Ansøgningsfrister:
- 1. februar (a conto forud).
- 1. maj (afregning af a conto modtaget lokaletilskud).
- 1. maj (bagud).
Til egne eller lejede lokaler og lejrpladser ydes der tilskud på minimum 75 % og maksimalt på 85% af foreningens drifts- og vedligeholdelsesomkostninger. Tilskudsprocenten afgøres af Folkeoplysningsudvalget.
Anvendes lokalerne af medlemmer, der er 25 år eller derover, vil der blive foretaget en forholdsmæssig beregning af tilskuddet. Ledere og trænere over 25 år, medregnes ikke i det samlede antal af medlemmer over 25 år. Eventuel lejeindtægt modregnes inden tilskuddet beregnes.
A-conto tilskud udbetales i tre lige store rater henholdsvis den 1. april, 1. august og 1. december.
Afregning af det a conto modtagne tilskud sker ved indsendelse af dokumentation senest 1. maj det følgende år. Sammen med afregningen skal der fremsendes en opgørelse over årets aktivitetstimetal. Timetallet angives pr. måned.
Ønsker foreningen lokaletilskud bagud er ansøgningsfristen den 1. maj efter tilskudsåret. Ansøgningen vedlægges dokumentation for afholdte drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, samt en opgørelse over årets aktivitetstimetal. Timetallet angives pr. måned.
Der ydes ikke lokaletilskud til offentlige entrégivende aktiviteter, samt i forbindelse med arrangementer, hvis hovedformål er afholdelse af spil, herunder andespil, bingo og lign., hvori indgår økonomisk gevinst for foreningen.
Sker der væsentlige ændringer i foreningens udgifter til egne eller lejede lokaler skal merudgiften godkendes af Folkeoplysningsudvalget før der kan bevilges tilskud hertil.
Nye ansøgninger om lokaletilskud
Har foreningen ikke tidligere har modtaget til lokaletilskud, skal ansøgningen indeholde følgende:
- Motiveret begrundelse for foreningens ønske om egne lokaler og tilskud hertil. Gerne med beskrivelse af den ønskede facilitet, der søges om tilskud til.
- Oversigt og beskrivelse af foreningens forventede aktiviteter i den facilitet, der søges tilskud til.
- Oversigt over de drifts- og lejeudgifter der søges om støtte til.
- Foreningens seneste regnskab og budget. Dette skal kunne dokumentere at foreningen har økonomi til at finansiere foreningens egenbetaling.
- Foreningens samlede medlemstal opdelt i 2 kategorier: 0-24 år og 25 år og opefter.
- Gældende lejekontrakt eller udkast til lejekontrakt. Ved nye lejemål frarådes foreningerne at underskrive kontrakten før foreningen har fået gennemset lejekontrakten af Kultur og Fritid, samt modtaget tilsagn fra Folkeoplysningsudvalget om evt. lokaletilskud.
Før der kan ske en endelig godkendelse af en ny ansøgning om lokaletilskud skal Folkeoplysningsudvalget godkende den endelige lejekontrakt samt have dokumentation for at lokalerne - i henhold til bygningsreglementet kan godkendes til foreningens aktiviteter.
Tilskuddet skal søges via Kalundborg Booking & Foreningsportal
I forbindelse med endelig afregning af a conto tilskud, vil der ikke ske opkrævning/udbetaling af beløb under 200 kr.
Ansøgningerne og afregningerne behandles administrativt og efterfølgende fremsendes til orientering ved folkeoplysningsudvalget.
Administrative afgørelser kan via mail (fritid@kalundborg.dk) ankes til folkeoplysning udvalget senest 14 dage efter foreningens modtagelse af afgørelsen.
Ansøgningsfrist: 1. maj (bagud)
Hvert år afsættes en pulje til tilskud til vedligehold af foreningers egne og/eller lejede udendørsanlæg (omfatter ikke udendørs ridebaner). Hvor kommunen ikke kan stille egnede anlæg til rådighed for udendørs aktiviteter, kan der ydes et tilskud på max. 65 % af foreningens drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.
Der ydes ikke tilskud til materiel og nye anlæg.
Benyttes anlægget af medlemmer over 25 år, foretages der en forholdsmæssig beregning af tilskuddet. Ledere og trænere over 25 år, medregnes ikke i det samlede antal af medlemmer over 25 år.
Overstiger ansøgningerne den til formålet afsatte pulje, reduceres tilskuddene forholdsmæssigt. Tilskuddet ansøges via Kalundborg Booking & Foreningsportal.
Dokumentation for de afholdte udgifter skal vedlægges.
Tilskuddet behandles administrativt og fremsendes efterfølgende til orientering for Folkeoplysningsudvalget. Administrative afgørelser kan via mail (fritid@kalundborg.dk) ankes til Folkeoplysningsudvalget senest 14 dage efter foreningens modtagelse af afgørelsen.
Folkeoplysningsudvalget yder kompensation til færgebilletten til bil, hvis børn/unge under 18 år er tilmeldt en fritidsaktivitet af folkeoplysende karakter i Kalundborg Kommune. Som dokumentation skal indsendes færgebilletter og dokumentation for kontingentbetaling. Kompensationen skal søges af barnet eller den unges forældre. Ansøgningen sendes direkte til Kultur og Fritid, på fritid@kalundborg.dk
Ansøgningsfrist: 1. marts
Efter indstilling fra foreninger hjemmehørende i Kalundborg kommune modtager en individuel idrætsudøver eller et hold, en erkendtlighed fra Kalundborg Kommune, på baggrund af opnåelse af én af nedenstående præstationer.
- Danmarksmesterskaber - Guldmedalje.
- Nordisk mesterskab - Guldmedalje.
- Europamesterskab - Guld-, sølv- og bronzemedalje.
- Verdensmesterskab - Guld-, sølv-, bronzemedalje, samt 4.- og 5. plads.
Udøverens forening modtager et beløb på - 1.000 kr. En forening kan ikke modtage mere end 1.000 kr. for hjembragte mesterskaber uanset antallet af disse.
Ansøgningsfrist: 1. marts
En idrætsudøver, der repræsenterer Danmark på et landshold under DIF, modtager samme gave og der gives kr. 1000,- til egen forening. Hver udøver modtager kun en gave pr. år uanset, hvor mange titler der er hjembragt eller, hvor mange gange vedkommende har deltaget på landsholdet.
Ligeledes kan en forening kun modtage 1.000 kr. uanset antal hjembragte titler eller antal repræsentationer på landshold.
Ansøgningerne behandles administrativt og fremsendes efterfølgende til orientering i Folkeoplysningsudvalget. Administrative afgørelser kan via mail (fritid@kalundborg.dk) ankes til Folkeoplysningsudvalget senest 14 dage efter foreningens modtagelse af afgørelsen.
Ansøgningsfrist: 1. marts
På baggrund af indstilling fra foreninger godkendt i Kalundborg Kommune udpeger Folkeoplysningsudvalget hvert år årets leder og årets udøver. Årets leder og årets udøver modtager begge en gave og 1.500 kr. Derudover modtager deres respektive foreninger 1.000 kr.
Årets ildsjæl kan indstilles af og vælges blandt alle borgere i Kalundborg kommune. Den af Folkeoplysningsudvalget valgte ildsjæl får en gave samt 1.500 kr.
Lokalråd og frivillige folkeoplysende foreninger, der i forbindelse med deres arbejde til gavn for børn og unge i Kalundborg Kommune, som skal betale byggesagsgebyr, kan søge Kultur- og Fritid om refusion af udgiften.
Tilskud kan søges til gebyrer, der opkræves i forbindelse med ombygning af og tilbygning til klubfaciliteter, afholdelse af teater-, musik og idrætsarrangementer, etablering legepladser og lignende. Opsætning af pavilloner er at betragte som om- og tilbygning.
Tilskud kan ikke søges i forbindelse med opførelse af helt nye klubfaciliteter, idet det forventes at udgiften til gebyrer er inkluderet i projektet.
Foreninger med en likvid kapital på over kr. 100.000,- kan ikke forvente at opnå tilskud.
Ordningen administreres af kultur og fritid.
En gang årligt får Kultur- og Fritidsudvalget en status over bevillingerne.
Ansøgning om tilskud til dækning af byggesagsgebyr sendes til kultur og fritid via digital post, med vedhæftede dokumentation for udgiften, samt en kort præcisering af projektet/sagen som gebyret knytter sig til.
Indsendelsesfrist: 1. maj
Senest den 1. maj efter kalenderårets afslutning uploades et, af foreningens højeste myndighed godkendt årsregnskab på Kalundborg Booking & Foreningsportal.
De kommunale tilskud til foreningen skal fremgå af regnskabet. Det skal også fremgå, hvilke medlemskabstyper og kontingentsatser/grupper der eksisterer for medlemmer under 25 år, samt hvilke kontingentindtægter der er indenfor disse kontingentgrupper.
Foreningens aktiver og passiver skal indgå i regnskabet.
Regnskabet skal være godkendt af en revisor (valgt af foreningens højeste myndighed), hvis det samlede kommunale tilskud er på under 500.000 kr. Er det samlede kommunale tilskud er på 500.000 kr. eller derover, skal det som minimum revideres af en registreret revisor.
Regnskabet skal være underskrevet af hele bestyrelsen samt foreningens revisor.
Revisors opgaver
Revisor skal konstatere, om det kommunale tilskud er anvendt fuldt og helt til det formål tilskuddet er ydet til. Revisor har i den forbindelse krav på at få alle de oplysninger fra foreningen, der har betydning for bedømmelsen af regnskabet. Konstaterer revisor lovovertrædelser eller tilsidesættelser af administrative forskrifter, er der pligt til at foretage indberetning til Kultur og Fritid inden 3 uger, herunder at gøre foreningen opmærksom på denne konstatering.
Revisor attesterer regnskabet og erklærer, at regnskabet er revideret. Eventuelle forbehold skal fremgå af påtegningen.
Bestyrelsens ansvar
Bestyrelsen skal påse, at der tages skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af foreningens tilskudsmidler, og den skal sørge for, at regnskab og formueforvaltning kontrolleres på betryggende måde.
Bestyrelsen hæfter personligt for det tilskud, som foreningen har modtaget efter Folkeoplysningsloven, hvis tilbagebetalingskravet er opstået ved retsstridig handling eller undladelse, der kan tilregnes pågældende som forsætlig eller uagtsom. Bestyrelsens medlemmer hæfter i øvrigt ikke personligt for foreningens tilskud efter loven.
Regnskabet underskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen
Sammen med regnskabet skal foreningen indsende en beretning, hvori foreningens folkeoplysende virksomhed i det forløbne år beskrives. Denne beretning kan være i form af referat fra foreningens generalforsamling, formandens skriftlige beretning eller lignende.
I forbindelse med endelig afregning af a conto tilskud, vil der ikke ske opkrævning/udbetaling af beløb under 200 kr.
Folkeoplysningsudvalget kan forlange at beløb, der ikke er anvendt i overensstemmelse med loven og regler fastsat i medfør heraf, tilbagebetales.