På det sociale område, følger det af den sociale retssikkerhedslov § 3, stk. 2, at Kommunalbestyrelsen skal fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå, fra kommunen har modtaget en ansøgning fra en borger, til afgørelsen er truffet. Sagsbehandlingsfristerne er det generelle udgangspunkt.
Det betyder, at vi bestræber os på at overholde dem, men der kan opstå særlige situationer, hvor den angivne frist ikke kan overholdes.
Hvis en sagsbehandlingsfrist ikke kan overholdes, vil du som ansøger få besked om det og få oplyst, hvornår du så kan forvente en afgørelse.
Kommunens sagsbehandlingsfrister på det sociale område kan du se herunder, hvor du også finder vores andre sagsbehandlingstider.
Ved genbehandling af fornyet ansøgning om hjælpemidler, kan imødeses en kortere sagsbehandlingstid end den maksimale.
Kvitteringsbreve og sagsbehandlingsfrister
Skriftlige henvendelser
Breve og e-mails, der kræver svar, bliver besvaret inden 10 dage efter modtagelsen, enten med endeligt svar eller med oplysning om, hvornår henvendelse kan forventes besvaret.
Manglende svar kan ikke betragtes som accept eller godkendelse.
Forespørgsler, generelt
Personlige eller telefoniske henvendelser besvares om muligt med det samme, og kan dette ikke lade sig gøre gives besked om, hvornår der kan ventes endeligt svar.
Der er herefter udarbejdet specificerede frister (hvor dette ikke er fastsat ad anden vej: lovgivningsmæssigt m.v.), for de enkelte stabe og faglige enheder.
Sagsbehandlingsfristerne bliver løbende ajourført.