Styrelsesvedtægten for Kalundborg Kommune blev vedtaget efter 2. behandling den 29. november 2023.
§ 1
Kalundborg Kommunalbestyrelse består af 27 medlemmer.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen vælger en borgmester, en første viceborgmester og en anden viceborgmester, jf. § 6 i lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet styrelsesloven).
§2
De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Kommunalbestyrelsens møder fastsættes i Kommunalbestyrelsens forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen) jf. styrelsesloven § 2.
§3
De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med Kommunalbestyrelsens møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens §§ 8 og 30.
§4
Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kap. IV.
Stk. 2. Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Kommunalbestyrelsen træffer beslutning i sagen.
Stk. 3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem og om sagernes ekspedition.
§5
Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Indenrigs- og Boligministeriet og Kommunalbestyrelsen fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for Kommunalbestyrelsen.
§6
Der nedsættes et Økonomiudvalg samt følgende stående udvalg:
Børn- og Familieudvalg
Kultur- og Fritidsudvalg
Socialudvalg
Teknik- og Miljøudvalg
Ældre- og Sundhedsudvalg
Unge- og Beskæftigelsesudvalg
§7
For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen, og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til en anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Medmindre der er tale om procedurespørgsmål, er det et krav, at medlemmet har stemt imod flertallet før den afvigende mening kan tilføres. Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer, der udebliver fra møder uden samtidig at melde afbud, bliver noteret i protokollen som værende udeblevet uden at have meldt afbud.
§8
Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, eller, hvis en sag berører flere udvalg, skal der inden iværksættelsen forhandles udvalgene imellem, og i fornødent omfang ske inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren jf. styrelseslovens §§ 18, 21 og 31a.
Stk. 2. Forhandlingen imellem udvalgene kan foregå ved, at udvalgene afholder fællesmøder. Udvalgene kan foretage en fælles indstilling/beslutning eller hver for sig. Beslutningsprotokol skal fortsat føres for hvert af udvalgene, jf. § 7.
§9
De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. For frigivelse af anlægsbevilling foretager udvalgene indstilling til Kommunalbestyrelsen gennem Økonomiudvalget. Samme procedure følges ved ansøgning om tillægsbevilling.
- Udvalget har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver, herunder de generelle vilkår og planer for kommunens erhvervelse og salg af fast ejendom.
- Udvalget har endvidere ansvaret for boligudbygningsplanlægningen, herunder programoplæg, byggeprogram og dispositionsoplæg for kommunale bygge- og anlægsarbejder samt for byfornyelse og støttet boligbyggeri.
- Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver.
- Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse.
- Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensberegninger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om planforslagene.
- Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges Kommunalbestyrelsen til beslutning.
Stk. 8. Inden for de rammer, der fastsættes af Kommunalbestyrelsen, kan udvalget meddele tillægsbevillinger i tilfælde, hvor beløb fra en drifts- eller anlægsbevilling ønskes overført til en anden drifts- eller anlægsbevilling.
Stk. 9. Udvalget har ansvaret for kommunens køb, salg, udlejning og pantsætning af fast ejendom.
Stk. 10. Udvalget har ansvaret for rengøringen i kommunens ejendomme.
Stk. 11. Udvalget har det overordnede ansvar for den kollektive trafik.
Stk. 12. Udvalget har ansvaret for kommunens beredskab.
Stk. 13. Udvalget varetager dialogen og samarbejdet med Ø-udvalget.
Stk. 14. Udvalget varetager kommunens overordnede digitaliseringsstrategi og har ansvaret for løsningen af kommunens udviklings-, kommunikations- og markedsføringsopgaver.
Stk. 15. Udvalget varetager koordination af alle erhvervsmæssige og lignende spørgsmål for alle kommunale områder og kontakten til samt samarbejdet med andre kommuner, arbejdsmarkedsparter, Region Sjælland m.fl. i så henseende, herunder generelle venskabsbyaktiviteter, turisme, regionale udviklingsaktiviteter, internationale forhold m.v.
Stk. 16. Udvalget varetager den overordnede, strategiske planlægning og interessevaretagelse i forhold til erhvervsudvikling, uddannelse og rekruttering af arbejdskraft.
Stk. 17. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
- Overordnede planer, strategier m.v. inden for udvalgets fagområde.
- Takster og afgifter inden for udvalgets område samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
- Anlægsplaner.
Stk. 18. Udvalget har det overordnede ansvar for landdistriktsudvikling.
Stk. 19. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om interne og eksterne erhvervsudviklingsaktiviteter og -planlægning. Udvalget varetager samarbejdet med erhvervslivet og arbejdsmarkedets organisationer og brancheforeninger til fremme af erhvervsudviklingen.
Stk. 20. Udvalget har det overordnede ansvar på klima- og energiområdet.
Stk. 21. Udvalget varetager den overordnede forvaltning af kommunens borgerservicerelaterede opgaver samt enkeltydelser, helbredstillæg og serviceydelser mv. til pensionister.
Stk. 22. Udvalget kan forhandle med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger af væsentlig betydning for det pågældende udvalg.
- Indberetninger fra den kommunale administration med henblik på udvalgets udøvelse af budget- og bevillingskontrol, jf. § 12.
- I hvilket omfang kommunens værdier skal forsikres.
- Samordning af kommunens indkøbsfunktioner.
- at forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med Kommunalbestyrelsens beslutninger og i øvrigt på forsvarlig måde,
- at forvaltningen af kommunens kasser og kommunens regnskabsføring er forsvarlig,
- at de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden Kommunalbestyrelsens samtykke,
- at kommunens arkivalier opbevares på betryggende måde, jf. kapitel 2 i arkivloven,
- løn- og ansættelsesforhold for personale i selvejende institutioner, jf. styrelsesloven § 67, stk.1.
- Den årlige rammeaftale på det sociale område vedrørende børneområdet samt aftaler vedrørende specialundervisningen til og med grundskolen mellem Regionsrådet og Kommunalbestyrelsen.
- Grundskolen og SFO.
- Daginstitutioner, herunder specialbørnehaver og dagpleje for børn samt pladsanvisning.
- Fritids- og ungdomsklubber.
- Frivilligt socialt arbejde under udvalgets område, herunder midler i henhold til servicelovens § 18.
- Pædagogisk, psykologisk rådgivning og familierådgivning.
- Specialskoler og specialundervisning for børn til og med grundskolen.
- Børn og unge med funktionsnedsættelser.
- Sundhedspleje og sociale foranstaltninger for børn og unge.
- SSP.
- Forebyggende opgaver og integrationsindsatsen rettet mod børn og unge.
- Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse, og samspillet i tilknytning hertil og til afslutning af grundskole, herunder beskæftigelses- og uddannelsesvejledning.
- Opgaver vedrørende kommunens institutioner på børne- og familieområdet og private og selvejende institutioner, som Kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser inden for udvalgets område.
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område.
- Overordnede planer, strategier m.v. inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget.
- Takster og afgifter inden for udvalgets område samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
- Fagspecifikke elementer i konkrete bygge og anlægsprojekter.
- Biblioteksvæsen.
- Idrætshaller og -anlæg.
- Forsamlingshuse.
- Musikskoler og andre musikaktiviteter.
- Ungdomsskole.
- Teater- og biografforhold.
- Museumsforhold.
- Lokalhistoriske arkiver.
- Formidling af tilbud om udstillinger m.v. til bl.a. undervisnings- og oplysningsvirksomhed.
- Børnekultur.
- Kulturaftaler med staten.
- Opgaver vedrørende kommunens institutioner på kultur- og fritidsområdet og private og selvejende institutioner, som Kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser inden for udvalgets område.
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område.
- Overordnede planer, strategier m.v. inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget.
- Takster og afgifter inden for udvalgets område samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
- Fagspecifikke elementer i konkrete bygge og anlægsprojekter.
- Dele af den årlige "Rammeaftale på det sociale område, det almene boligområde og dele af specialundervisningen mellem Regionsrådet og Kommunalbestyrelsen".
- Tilbud til over 18-årige der er udviklingshæmmede, psykisk syge eller med funktionsnedsættelse.
- Midlertidige og længerevarende botilbud.
- Ydelser efter servicelovens § 84 vedrørende midlertidigt ophold til personer, der ikke er ældre og demente, men som i en periode har særligt behov for omsorg og pleje.
- Beskyttet beskæftigelse.
- Ydelser efter kapitel 10 og 10a i lov om aktiv socialpolitik, der dækker hjælp i særlige tilfælde samt hjælp til efterlevende.
- Frivilligt socialt arbejde under udvalgets område, herunder midler i henhold til servicelovens § 18.
- Væresteder.
- Forebyggelses- og behandlingsopgaver i forhold til misbrug af alkohol og euforiserende stoffer.
- Opgaver vedrørende kommunens sociale institutioner og private og selvejende institutioner, som Kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser inden for udvalgets område.
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område.
- Overordnede planer, strategier m.v. inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget.
- Takster og afgifter inden for udvalgets område samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
- Fagspecifikke elementer i konkrete bygge og anlægsprojekter.
- Kommuneplanlægning, lokalplanlægning og arkitektur.
- Gader og veje.
- Trafik og parkering, herunder drift af den kollektive trafik.
- Grønne områder.
- Byggesagsbehandling.
- Byfornyelse.
- Administration af Boligreguleringsloven.
- Entreprenørvirksomheden Vej & Park.
- Drift og vedligeholdelse af kommunens ejendomme, parker og øvrige anlæg.
- Godkendelser og tilsyn.
- Grundvandsbeskyttelse.
- Jordforureningsloven.
- Tilslutningstilladelser og nedsivningstilladelser.
- Naturpleje og naturfredninger.
- Råstofindvinding.
- Skovrejsning.
- Vandløbssyn, vandløbsregulativer og vandløbsgodkendelser.
- Sektorplaner.
- Lokalplaner.
- Gebyrer, takster og afgifter indenfor udvalgets område.
- Plejeplaner.
- Trafikplaner.
- Klima og energiplaner og projekter.
- Byggemodningsopgaver samt
- Gennemførelse af konkrete bygge- og anlægsopgaver.
- Ældreområdet generelt, herunder hjemmehjælp, hjemmesygepleje.
- Ældrecentre, dagcentre, pleje- og ældreboliger.
- Sundhedsaftaler.
- Rehabilitering, træning og genoptræning i henhold til serviceloven og sundhedsloven.
- Borgerrettet forebyggelse og sundhedsfremme, herunder tilbud om forebyggende hjemmebesøg for ældre over 75 år.
- Frivilligt socialt arbejde under udvalgets område, herunder midler i henhold til servicelovens § 18.
- Ydelser efter servicelovens § 84 vedrørende midlertidigt ophold til ældre og demente.
- Orlovsydelser knyttet til døende og kronisk syge borgere.
- Tandpleje - omsorgs- og specialtandpleje samt børnetandpleje.
- Kost og ernæring.
- Madordning til ældre.
- Hjælpemidler og boligindretning.
- Opgaver vedrørende kommunens sociale institutioner og private og selvejende institutioner, som Kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser inden for udvalgets område.
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område.
- Overordnede planer, strategier m.v. inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget.
- Takster og afgifter inden for udvalgets område samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
- Fagspecifikke elementer i konkrete bygge og anlægsprojekter.
- Hele beskæftigelsesområdet og ydelser knyttet hertil efter gældende lov.
- Integration på arbejdsmarkedet.
- Ydelser efter integrationsloven, der dækker enkeltudgifter, sygebehandling, særlig hjælp til børn og flytning.
- Den driftsmæssige del af erhvervsområdet i forhold til beskæftigelsesområdet.
- Sprogskole.
- Revalidering.
- Koordinering af den kommunale indsats med andre offentlige myndigheder og arbejdsmarkedets parter m.fl.
- Opgaver vedrørende kommunens institutioner på arbejdsmarkedsområdet og private og selvejende institutioner, som Kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser inden for udvalgets område.
- Samarbejde med private og selvejende institutioner på arbejdsmarkedsområdet og private og selvejende institutioner, som Kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser inden for udvalgets område, herunder socialøkonomiske virksomheder.
- Vejledningen for unge efter grundskolen i tilknytning til den tværgående kommunale ungeindsats (KUI).
- Den forberedende grunduddannelse (FGU), herunder forsørgelse til elever på FGU.
- Erhvervsuddannelsens skoleophold.
- Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).
- Samspillet med ungdomsuddannelserne om uddannelses- og beskæftigelsesvejledning af borgere efter grundskolen.
- Overordnede planer, strategier m.v. inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget.
- Takster og afgifter inden for udvalgets område samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
- Fagspecifikke elementer i konkrete bygge og anlægsprojekter.
§ 20
Første viceborgmester oppebærer et vederlag, som udgør 10 pct. af borgmesterens vederlag.
§ 21
Formændene for de stående udvalg oppebærer et vederlag, som udgør 25 pct. af borgmesterens vederlag.
Stk. 2. Formanden for Folkeoplysningsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 5 pct. af borgmesterens vederlag.
Stk. 3. Formanden for Børn- og Ungeudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 pct. af borgmesterens vederlag.
§ 22
Når et medlem af et stående udvalg m.v. på grund af formandens sygdom, ferie eller andet fravær af de i § 15, stk. 2 nævnte fraværsårsager af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst 2 uger, oppebærer vedkommende i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden jf. styrelsesvedtægten § 21 og vederlagsbekendtgørelsen § 10, stk. 1.
§ 23
Borgerrådgiverfunktionen er oprettet i henhold til § 65 e i lov om kommunernes styrelse. Borgerrådgiveren er ansat med reference til Kommunalbestyrelsen og er alene undergivet kommunalbestyrelsens instruktion.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen ansætter og afskediger borgerrådgiveren samt fastsætter de nærmere rammer i henhold til § 65 e, stk. 4, for dennes virksomhed i funktionsbeskrivelsen for Kalundborg Kommunes borgerrådgiver.
§ 24
Denne vedtægt træder i kraft den 29. november 2023.
Stk. 2. Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives to behandlinger i Kommunalbestyrelsen med mindst 6 dages mellemrum. Vedtagne ændringer skal indsendes til det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen.
Således vedtaget på Kommunalbestyrelsens møder den 25. oktober 2023 og den 29. november 2023.