Rusmiddelteam
Kalundborg Kommunes Rusmiddelteam har en række tilbud til dig, som har behov for hjælp i forbindelse med et problematisk forbrug af alkohol eller andre rusmidler.
- Du kan som borger i Kalundborg Kommune modtage misbrugsrådgivning og behandling gratis
- Du kan henvende dig anonymt
- Behandlingen iværksættes senest 14 dage efter, at du har henvendt dig
- Vi tilbyder også gratis, anonym rådgivning til pårørende, både familie og andet netværk
Kontaktoplysninger
Rusmiddelteamet
Rynkevangen 14B
4400 Kalundborg
Mail: detsocialevoksencenter2@kalundborg.dk
59 53 54 55, Se åbningstider og telefontider her.
Åbningstider for medicinudlevering:
Mandag | 08.30-10.00 og 14.00-16.00 |
---|---|
Tirsdag | 08.30-10.00 |
Onsdag | Lukket |
Torsdag | 08.30-10.00 og 14.00-16.00 |
Fredag | 08.30-10.00 |
Telefontider:
Mandag | 08.00-10.00 |
Tirsdag | 08.00-10.00 |
Onsdag | Lukket |
Torsdag | 08.00-10.00 |
Fredag | 08.00-10.00 |
Rusmiddelteamet tilbyder følgende behandlingsindsatser til dig, der har brug for enten alkoholbehandling eller stofbehandling. Du skal være opmærksom på, at du skal være visiteret til dem først.
Henvend dig til Rusmiddelteamet på tlf. 59 53 54 55 få en aftale med en misbrugsbehandler. Du kommer herefter til en eller flere samtaler, hvor I taler om dig, din familie/netværk og dit forbrug. Herefter får du tilbud om at starte i den behandling, der er mest gavnlig for dig din familie og netværk.
Behandlingstilbud
Misbrugsbehandlingen kan være individuelt tilrettelagt eller foregå som et gruppeforløb.
Behandlingsforløbet vil - uanset om det er tilrettelagt som gruppetilbud eller individuelt tilbud - involvere din familie eller dit netværk, idet behandlingen virker bedst, når der er fokus på de sociale relationer. Du kan tale med din behandler om, hvordan I gør det bedst for dig og dine omgivelser.
Hos os kan du få følgende ambulante tilbud:
- Individuel rådgivning og vejledning også med deltagelse af pårørende
- Individuelle terapeutiske samtaleforløb
- Individuelle psykologsamtaler
- Gruppebehandling og efterbehandling for voksne.
Individuelle forløb
Et individuelt forløb består af samtaler hos en af vores behandlere, hvor I sammen tilrettelægger forløbet. Det kan være et forløb med hyppige samtaler eller færre samtaler alt afhængig af problemstillingen og din situation.
Du kan eksempelvis få et samtaleforløb hos vores familieterapeut eller en misbrugsbehandler evt. kombineret med psykologsamtaler.
Gruppeforløb
Gruppeforløbet henvender sig til borgere på minimum 25 år, der har et misbrug af alkohol eller centralstimulerende stoffer.
Formålet med gruppebehandlingen er at arbejde på at få en fremtid som alkohol- eller stoffri.
Du skal være opmærksom på, at du ikke må have et aktivt misbrug i gruppebehandlingen.
Det forventes, at et behandlingsforløb varer 6 måneder. Behandlingstiden kan dog variere alt efter den enkelte deltagers behov og situation.
Gruppebehandlingen foregår 4 gange ugentligt.
Der er løbende ind- og udskrivning i gruppen, og der er max 12 deltagere.
Gruppebehandlingen består af dialogbaseret undervisning og er opdelt i 3 moduler:
- Indslusning
- Livshistorien
- Ny historie skabes.
Gruppeforløbet fungerer som et fællesskab, hvor der ud over gruppebehandlingen foregår almindeligt samvær, sociale arrangementer osv.
Efterbehandling
Rusmiddelteamet tilbyder dig at deltage i en efterbehandlingsgruppe i forlængelse af endt gruppeforløb. Formålet er at forebygge tilbagefald.
Der er tale om et forløb på max 12 måneder.
Medicinsk og sundhedsfaglig behandling
Rusmiddelteamet tilbyder også medicinsk sundhedsfaglig behandling i form af:
- Ordination og udlevering af medicin (eks. Antabus og Suboxone)
- Sundhedssamtaler
- Screening for hepatitis og HIV.
Vi har tilknyttet en overlæge, der er ansvarlig for behandlingen.
Under behandlingen er der også mulighed for at få et morgenmåltid, deltage i diverse sociale arrangementer, få hjælp til at få styr på gæld og økonomi osv.
Døgnbehandling
Du kan under særlige omstændigheder visiteres til døgnbehandling.
Tal med din misbrugsbehandler om dette.
Andre tilbud
Du kan også kontakte:
For unge og deres pårørende om alkohol- og stofmisbrug
Et alkoholmisbrug påvirker hele familielivet. Har du familie, tilbyder vi et specialiseret familieorienteret behandlingsforløb, hvor din partner, børn, familie og netværk inddrages i det omfang det er muligt og meningsfuldt.
Behandlingen har følgende formål:
- At motivere og støtte dig som misbruger til at skabe en adfærdsændring
- At forbedre samspillet i din familie
- At mindske indvirkningen af dit misbrug på dine familiemedlemmer, herunder børn.
Er du bekymret for dig selv eller andre, når det handler om rusmidler?
Har du brug for at tale med nogen om dit forbrug af stoffer eller alkohol?
Fylder stoffer eller alkohol meget i dit liv, og har du svært ved at få hverdagen til at fungere?
Ungerådgivning
Du kan altid kontakte ungerådgiveren på Rusmiddelteamet for at få en snak om dine oplevelser og bekymringer omkring alkohol eller stoffer.
Ungerådgiveren tilbyder rådgivning og afklaring i forhold til dit forbrug af alkohol eller stoffer til dig mellem 15 og 29 år.
Ring på 59 53 54 55 og spørg efter Ungerådgivningen.
Er du under uddannelse?
Er du bekymret for en fra klassen eller dit eget forbrug af rusmidler, kan du tage en snak med en vejleder en lærer på din skole eller kontakte Rusmiddelteamet.
SSP
SSP samarbejder omkring en kriminalpræventiv indsats, der har indvirkning på børn og unges dagligdag. SSP har målet at motivere børn og unge til at fravælge kriminalitet og misbrug.
Kontakt kommunens SSP medarbejder
Du kan også kontakte:
Rådgivning og sparring
Er du pårørende til en, der drikker for meget eller tager andre rusmidler, har du mulighed for at rette anonym henvendelse til Rusmiddelteamet på tlf. 59 53 54 55 og hermed komme til at tale med en fagperson, hvor I sammen finder ud af, hvordan du og din familie/netværk bliver hjulpet bedst muligt.
Pårørendegrupper
Vi opretter løbende grupper for pårørende over 18 år.
Det mulige deltagerantal på hvert hold er 10 personer.
Tilbuddet henvender sig til alle pårørende over 18 år som kender/lever med én, der drikker for meget, misbruger piller (benzodiazepiner), ryger hash, tager kokain, amfetamin eller andet.
Formålet med gruppen er at tilbyde:
Viden om afhængighed, adfærdsmønstre og grænsesætning.
Redskaber til at hjælpe pårørende ud af en måske fastlåst situation
Hjælp til at se på følelser som vrede, skyld, skam og ensomhed
Samvær med andre som har det på samme måde - eller lignende
Pårørendegrupper er et løbende tilbud med mulighed for deltagelse efter behov. Ved fremmøde får deltagerne udleveret materiale i forhold til planlagte oplæg.
Oplægsholdere vil være behandlere tilknyttet Rusmiddelteamet
Tidspunkt: Tirsdag kl. 15.30 - 17.30
Tilmelding kan ske ved:
Henvendelse til Rusmiddelteamet, tlf.: 59 53 54 55
Forord
Indenfor rammerne af den samlede lovgivning - § 101 i lov om social service, har kommunalbestyrelsen fastsat rammerne for tilbuddet på stofmisbrugsområdet. Med denne beskrivelse af kvalitetsstandarden for kommunens tilbud om social behandling for stofmisbrug, gives der information om kommunens indsats over for voksne borgere i stofmisbrug samt for unge fra 15 år med et behandlingskrævende stofmisbrug. Under visse punkter berøres også den sundhedsfaglige indsats overfor borgere med et stofmisbrug. Det er hensigten med denne kvalitetsstandard at synliggøre de gældende politiske beslutninger om mål og prioriteringer, samt tydeliggøre rammerne for indsatsen på området.
Kvalitetsstandarden berører i udgangspunktet kun den sociale stofmisbrugsbehandling, men vil også indeholde en orientering om den medicinske og sundhedsfaglige stofmisbrugsbehandling, som gives i overensstemmelse med sundhedsloven. Det sker, fordi den sociale- og medicinske behandling i praksis udøves som én samlet borgerrettet behandling.
En beskrevet kvalitetsstandard medvirker også til, at borgere, samarbejdsparter og medarbejdere på området har kendskab til, hvordan indsatsen prioriteres i kommunen.
Målet er at skabe de bedst mulige betingelser for en menneskelig, sikker faglig og økonomisk styring af området omkring stofmisbrug i Kalundborg Kommune.
1. Målgruppe
Målgruppen hos Misbrug & Socialpsykiatri er følgende:
- Voksne fra 18 år med et behandlingskrævende stofmisbrug
- Unge fra 15 år med et uhensigtsmæssigt forbrug af rusmidler men som stadig er i kontakt med uddannelsessystemet
- Unge fra 15 år med et behandlingskrævende stofmisbrug, hvor der er udarbejdet en børnefaglig undersøgelse (§50) og, hvor resultatet af undersøgelsen peger på en ambulant foranstaltning ift. den unges stofmisbrug.
- Pårørende, familie og netværk til stofmisbrugende borgere.
2. Opgaver på stofmisbrugsområdet
Misbrug & Socialpsykiatri er organisatorisk placeret som en del af det specialiserede voksensocialområde i Kalundborg Kommune. Misbrug & Socialpsykiatri er visiterende myndighed i forhold til stofmisbrugsbehandling.
Misbrug & socialpsykiatri varetager følgende indsatser på stofmisbrugsområdet:
- Ambulant psykosocial behandling jf. Servicelovens §101
- Medicinsk og sundhedsfaglig behandling jf. Sundhedsloven § 142
- Pårørendekurser og samtaler.
Tilbuddene beskrives nærmere under punkt 4.
3. Indsatsens overordnede mål og værdier
Kalundborg kommunes overordnede mål for arbejdet med voksne stofmisbrugere i misbrugsbehandling, er, at borgeren kan arbejde med at ændre sit forbrug, bryde sin afhængighed, øge egen livskvalitet og bedre sine livsmuligheder.
Almindeligvis er målet stoffrihed og social integration, men for nogle stofmisbrugende borgere vil det være et mål at stabilisere stofindtagelsen og gennem en sundhedsfaglig indsats sikre en højnelse af livskvaliteten.
For unge i alderen – fra 15 år - med et uhensigtsmæssigt forbrug af rusmidler er målet med den ambulante indsats i første omgang at få en hurtig kontakt til den unges familie. Det er særligt vigtigt for det unge menneske, at den unge hurtigt kommer ud af misbrugsregi og at andre instanser skal tage over i at støtte den unge videre ud i en hverdag med skole, uddannelse, venner og familie, således at der skabes de bedste forudsætninger for at mindske eller helt stoppe misbruget.
Målet med vort arbejde for de unge fra 15 år med et behandlingskrævende misbrug, er, at indgå i et tværfagligt samarbejde med børn og familie afd. og andre aktører, sådan at vi fra vort perspektiv kan støtte op omkring de mål, som den børnefaglige udredning og handleplanen udpeger.
Målene nås gennem en indsats, hvor der sættes fokus på følgende normer og værdier i og omkring vores behandlingsarbejde:
"Vi tror på den enkelte borgers oplevelse af egen livssituation og på, at det aldrig er for sent at ændre livsmønster. Vi har altid fokus på borgerens egne ressourcer og nære relationer"
"Vi rummer borgere i misbrug, og vi arbejder intenst for, at vi i samtaler med borgerne kan finde de små åbninger, som der kan bygges videre på"
"Vi udvikler os fagligt og optimerer vores organisation gennem effektmåling/ dokumentation og monitorering af vores indsats mhp. at løfte både kvalitet, lønsomhed, forebyggelse, behandling og den fremtidige indsats"
4. Behandlingstilbud og støtte
Misbrug & Socialpsykiatri ledes af en centerchef og en teamleder med tilhørende administration og udviklingskonsulenter. De fagansatte fordeler sig indenfor følgende faggrupper:
- Sygeplejersker
- Socialrådgiver, -formidler og Socionom
- Pædagoger
- Terapeuter (familieorienteret)
- Misbrugsbehandlere (DAC)
- Akademikere.
Derudover er der følgende direkte kontrakttilknyttede fagpersoner:
- Læge
- Psykolog
- Psykiater.
Misbrug & Socialpsykiatri samarbejder desuden med en række andre eksterne samarbejdspartnere for at deltage i sikringen af et helhedsorienteret tilbud til borgeren. Her kan bl.a. nævnes:
- Øvrige kommunale afd.: Børn og familie, jobcenter og sundhedspleje
- Uddannelsescentre
- Alment praktiserende læger
- Sygehusvæsenet
- Psykiatere og andre speciallæger
- Kriminalforsorgen.
Derudover samarbejder Misbrug & Socialpsykiatri med landets øvrige kommunale misbrugscentre.
Forskellige typer af behandlingstilbud
I Misbrug & Socialpsykiatri tilbydes stofmisbrugsbehandling som forløb, der enten er individuelt tilrettelagt eller som gruppeforløb.
Et behandlingsforløb vil som udgangspunkt, hvad enten dette gives som et individuelt- eller et gruppeforløb, involvere borgerens familie eller andet netværk.
I udgangspunktet er det centralt, at problemstillingerne, som kan kædes sammen med borgerens misbrug, ikke betragtes som noget individuelt, men som problemstillinger, der kan udspringe af de sociale relationer, som borgeren indgår i og som tilsvarende skal løses gennem at have fokus på borgerens sociale relationer i familien og i netværket.
Derudover tilbydes sundhedsfaglige samtaler og behandling.
De ambulante psykosociale behandlingstilbud, som borgerne tilbydes, er:
- Individuel rådgivning og vejledning af borgere og pårørende
- Individuelle motiverende samtaler
- Behandlende samtaler
- Familiebehandling
- Gruppebehandling som dagbehandling og efterbehandling
- Pårørende grupper
- Individuelle samtaler med psykolog, psykiater og læge.
Individuelle rådgivende og vejledende samtaler kan handle om flere ting:
- Indkredsning af problemets omfang
- Afklaring af om forbruget er afhængighedsskabende
- Borgerens udviklingspotentiale
- Inddragelse af borgerens familie- og andre nære relationer
- At udvikle strategier og redskaber, som skal understøtte borgeren i at komme ud af misbruget
- Vejledning omkring de behandlingsmuligheder der kan tilbydes i Misbrug & Socialpsykiatri.
Motiverende samtaler er direkte målrettet til borgere, som er i en begyndende erkendelsesfase omkring deres stofforbrug, misbrugsmønstre og mulige misbrug. Motivationen hos borgeren søges også understøttet af at afsøge det helt rette behandlingstilbud til hver enkelt individuelle borger og borgerens familie.
Familiebehandlingen er målrettet arbejdet med borgeren, borgerens familie og andre nære relationer. De problemstillinger, som en borger i stofmisbrug kæmper med anskues her som samskabte i de relationer, der omgiver borgeren. I familiebehandlingen arbejdes der i samtalerne med at skabe et nyt perspektiv for hele familien - i særdeleshed også for børnene.
Gruppebehandlingen kan tilbydes borgere, som ikke er aktivt misbrugende. Behandlingen består i gruppeterapi som den bærende aktivitet. Gruppeterapeutisk arbejdes der med inspiration fra behandlingsprogrammet "12 trins modellen" og der arbejdes kognitivt med individuel strategiudvikling. Terapien er tematisk struktureret og forskellige miljøterapeutiske tiltag er ligeledes en del af rammen.
I pårørendegrupper samles pårørende til kurser om misbrug, adfærdsmønstre og grænsesætning, ligesom der i samtaler sættes fokus på ansvar, fastlåste situationer og følelser. Pårørende kan også individuelt vejledes med udgangspunkt i den bekymring, de har for et menneske, de står i nær relation til.
I visse sammenhænge kan borgere tilbydes samtaler med psykolog eller psykiater. Disse samtaler er ofte mere kliniske i deres afsæt, hvilket er påkrævet i situationer, hvor borgere skal yderligere udredes eller screenes for evt. sindslidelser. Udredninger og screeninger supplerer den viden, der i øvrigt ligger om en borger, sådan at behandlingstilbuddet kan blive så relevant som overhovedet muligt.
Foruden de ambulante psykosociale behandlingstilbud tilbyder Misbrug & Socialpsykiatri også medicinsk behandling og sundhedssamtaler.
Sundhedsfagligt er der følgende behandlingstilbud:
- Lægesamtale og ordination
- Sundhedssamtaler
- Adm. og udlevering af medicin
- Screening for hepatitis og HIV.
I den medicinske og sundhedsfaglige behandling, som sker efter Sundhedslovens §142, er det den tilknyttede læge og dennes medhjælpere, som er det sundhedsfaglige personale, der er ansvarlige for behandlingen.
Selve sundhedssamtalerne kan omhandle oplysning om smitteveje, begrænsning af smitteveje og begrænsning af risikoadfærd samt forebyggelse af uønsket graviditet og kønssygdomme. Samtalerne har også fokus på stofmisbrugerens egenomsorg og varetagelse af eget helbred.
Udlevering af medicin foregår fra Misbrug & Socialpsykiatri, alternativt fra anden enhed og i særlige tilfælde fra anden instans. Ifm. medicinudlevering er der samtidig et løbende fokus på borgerens almene tilstand.
Behandlingstilgangene
Den metodiske tilgang i de individuelle rådgivende og vejledende samtaler med borgere og pårørende er udpræget ekspertfaglig ud fra en viden om misbrug, behandling og positionen som pårørende.
I de motiverende samtaler tages udgangspunkt i borgerens egne potentialer og idéer til ønsker for en udvikling. Borgeren mødes med forståelse og anerkendelse og i stor respekt for borgerens egen oplevelse af situationen og egne værdier. De motiverende samtaler er særligt rettet mod at bearbejde den ambivalens, som er knyttet til oplevelsen af, at misbrugeren på den ene side har et fornuftsbaseret ønske om at ophøre sit misbrug, men så alligevel må se sig selv viderepraktisere misbrugsadfærden. I motiverende samtaler bygges der på idéen om, at mennesker til trods for denne ambivalens altid er i bevægelse, uanset hvor store problemerne må synes, men også på antagelsen om, at et menneske selv må tage del i ansvaret for egen situation og udvikling.
I familiebehandlingen er grundlaget for behandlingsarbejdet systemisk og narrativt. Her arbejdes der samtaleterapeutisk med at forstå misbrugsproblemstillingens sammenhæng til de sociale relationer, som borgeren indgår i, og der arbejdes ud fra idéen om, at borgerens sociale relationer er afgørende vigtige i det fremadrettede arbejde. Narrativt arbejdes der med de livsfortællinger, som er betydelige i borgerens historie og opfattelse af egen identitet. Ligeledes arbejdes med at tydeliggøre de levede erfaringer og livsfærdigheder, som borgeren har erhvervet sig til trods for misbruget, forstået som noget der kan være brikker i en ny og mere foretrukken selvfortælling.
I gruppebehandlingen arbejdes kognitivt og systemisk med borgerne. Her er der fokus på at styre følelser, tanker og handlinger hos den enkelte, mhp. at arbejde med det som opleves som negativt og uhensigtsmæssigt. Særligt centralt i den kognitive tilgang står udviklingen af nye mestringsstrategier ved at indøve nye tanke- og handlemønstre, som kan understøtte en mere ønsket adfærd. "12 trins programmet - udviklet i anonyme alkoholikere" er også en væsentlig inspirationskilde i gruppebehandlingen. Programmets væsentligste inspiration stammer fra alkoholbehandlingen og bringes ind i behandlingsarbejdet gennem samtaler om erkendelse, accept af misbruget og realitetstab. I denne ramme arbejdes der også med betydningen af opvækstvilkår, relationer og den personlige livshistorie.
Miljøterapeutisk arbejdes der med betydningen af de fysiske rammer, det sociale samspil mellem behandlere og borgere, sociale arrangementer, fællesspisning og inddragelse af borgerne i dagligdagens arbejde og gøremål.
Tilgangen i sundhedssamtalerne sker indenfor rammen af vejledning nr. 9079 om ordination og håndtering af lægemidler med udgangspunkt i autorisationslovens §17.
5. Borgerflow og visitationsprocedure
Jf. det øvrige specialiserede voksensocialområde, så starter ethvert borgerforløb på Misbrugsområdet med en henvendelse.
Herefter vil der igangsættes et borgerflow som følger følgende faser:
- Henvendelse (behandlingsanmodning i Team Misbrug)
- Sagsåbning, udredning i Team Misbrug eller i tværfagligt team
- Sagsoplysning og afgørelse
- Visitation
- Faglig planlægning
- Udførelse af indsats, - herunder behandling
- Evaluering.
Beslutning og visitation
I visitationen finder der to beslutningsprocesser sted, som på hver deres måde leder frem til den konkrete behandlingsindsats overfor borgeren:
- Beslutning om visitation til socialfaglig behandling for stofmisbrug træffes sammen med borgeren, i et samarbejde mellem teamlederen og de medarbejdere som varetager myndighedsrollen.
- Beslutning om visitation til den medicinske behandling træffes med udgangspunkt i borgeren på den medicinske behandlingskonference. På denne konference deltager udover det socialfaglige personale også læge og sundhedsfagligt personale.
Visitation til døgnbehandlingstilbud
De faglige og behandlingsmæssige overvejelser, som ligger i udredningsfasen, kan i konkrete tilfælde nødvendiggøre, at borgeren visiteres til ophold i døgnbehandling. En beslutning om visitation til ekstern døgnbehandling træffes af teamlederen, som er den ansvarlige myndighedsperson.
Målgruppen for døgnbehandling er borgere over 18 år, som er gravide, har børn i hjemmet, har dobbeltbelastninger eller er helbredsmæssigt livstruede af misbruget og som derfor må miljøafskærmes. Det skal understreges, at alle personsager behandles individuelt!
Når Misbrug & Socialpsykiatri visiterer til et døgnbehandlingstilbud, er der en række krav, som behandlingstilbuddet skal leve op til:
Behandlingstilbuddet skal være registreret på tilbudsportalen og være godkendt jf. lovgivningen om socialt tilsyn.
Egnetheden af behandlingstilbuddet ift. en konkret borger vil af Misbrug & socialpsykiatri blive vurderet ud fra følgende kriterier:
- Det pædagogiske-, psykologiske-, sundhedsfaglige og metodemæssige match sammenholdt med Misbrug & Socialpsykiatris egne tilbud
- At der er et værdimæssigt match mellem behandlingstilbuddet og Misbrug & Socialpsykiatri
- Øvrige informationer oplyst af institutionen ved eks. besøg, herunder oplevelsen af de faktiske forhold og endelig også iagttagelser fremkommet fra tredje part (f.eks. fra andet misbrugscenter).
6. Behandlingsgaranti
I henhold til lov om social service § 101 er det opgaven hos Misbrug & Socialpsykiatri at sørge for, at borgere der ønsker behandling for eget stofmisbrug, får et behandlingstilbud senest 14 dage efter anmodningsdatoen.
7. Muligheden for frit valg
Jf. lov om social service §101 stk.4 kan en borger visiteret til behandling frit vælge mellem godkendte behandlingssteder - hvis de tilbyder en behandling svarende til den, som tilbydes i Misbrug & Socialpsykiatri.
Misbrug & Socialpsykiatri er forpligtet til at informere borgeren om muligheden for at vælge mellem offentlige og private behandlingstilbud af tilsvarende karakter, som det Misbrug & Socialpsykiatri har visiteret til.
Som behandlingssted vil vi være borgeren behjælpelig med at søge relevant information i tilknytning til frit valg muligheden.
Imidlertid kan der ikke ses bort fra, at der kan være forhold, der i enkelte tilfælde gør det nødvendigt at fravige udgangspunktet omkring "frit valg".
Efter servicelovens § 101 stk. 6 kan retten til at vælge begrænses, hvis hensynet til borgeren taler herfor. Med undtagelsesbestemmelsen – som svarer til undtagelsesbestemmelsen for psykiatriske patienter med hensyn til frit sygehusvalg - er der taget hensyn til situationer, hvor stofmisbrugere med psykoser, svære karakterafvigelser eller andre psykiatriske lidelser i nogle tilfælde kan savne evnen til at træffe et rationelt valg i en sådan grad, at borgerens valg ikke tilgodeser behandlingsbehovet. Eller situationer, hvor borgeren mangler evnen til at overskue eller gennemføre et meningsfyldt behandlingsforløb.
Borgere som er visiteret til medicinsk behandling har ligeledes mulighed for at vælge andet behandlingssted jf. sundhedsloven § 142 stk 7.
8. Udarbejdelse og opfølgning på behandlingsplan
Det første udkast til en behandlingsplan foreligger indenfor 14 dage efter anmodningsdatoen. Behandlingen igangsættes efter visitation.
De indhentede oplysninger og oplysninger fra lægesamtalen, samt efterfølgende udredende samtaler mellem borger og rådgiver munder ud i en endelig udarbejdelse af en behandlingsplan omhandlende borgerens aktuelle situation, indsatsmål for borgeren formuleret af myndigheden, samt borgerens delmål formuleret i samarbejde med den behandlingsfaglige udfører.
Behandlingen tager udgangspunkt i den enkelte borgers behov, der lægges stor vægt på matchning af borgerens behov og tilbuddene i Misbrug & Socialpsykiatri. Behandlingsplanen er det redskab, som borgeren og misbrugsrådgiveren har at arbejde ud fra.
Det er meget individuelt, hvilket behov den enkelte borger har for kontakt med rådgiveren.
Der sker i behandlingsarbejdet jævnlige justeringer i takt med, at der sker en udvikling hos borgeren og dennes mål jf. behandlingsplanen. De behandlingstilbud, som borgeren kan have behov for, ændrer sig over tid i takt med den udvikling, borgeren er inde i. Der følges løbende op på borgerens behandlingsplan.
Overlæge i Misbrug & Socialpsykiatri er ansvarlig for opfølgningen på den medicinske behandling, som er en del af den samlede behandlingsplan.
Opfølgning efter endt behandling
Gennem samtaler med borgeren følges der systematisk op på hver enkelt behandlingsplan. De opfølgende samtaler, som gennemføres ad to omgange - efter 1 mdr. og efter 6 mdr.- gennemføres af misbrugsbehandlere.
Behandlerne sætter, med udgangspunkt i den oprindelige behandlingsplan, rammen for samtalen og interviewer herefter borgeren.
Indgangsspørgsmålene, som er interviewenes omdrejningspunkt, er følgende:
- Er målene i behandlingsplanen fastholdt?
- Er der opnået stoffrihed?
- Er der opnået reduktion i stofforbruget?
- Er der, om nødvendigt, igen opsøgt behandling?
- Er der evt., om nødvendigt, igen overvejelser om at opsøge behandling?
Opfølgningssamtalerne gennemføres med borgere, der har afsluttet et behandlingsforløb med status af:
- Færdigbehandlet
- Udskrevet til andet tilbud
- Udskrevet til hospital
- Udskrevet af anden årsag til afsluttet behandling.
Opfølgningssamtalerne skal i første omgang sikre, at borgeren har modtaget de rette indsatser ift. den misbrugsproblemstilling, som har været på spil i borgerens liv. Herefter rettes blikket mod relevant efterbehandling - herunder typen af indsats, intensitet og målgruppe. Derudover skal samtalerne også forebygge egentlige tilbagefald.
9. Målsætning for handleplaner
Som et led i den samlede indsats overfor borgeren kan der fra Misbrug & Socialpsykiatri bidrages til udarbejdelse af en individuel handleplan jf. servicelovens § 141, stk. 2, sammen med den enkelte borger, so er i stofmisbrugsbehandling.
Handleplan og koordineret indsatsplan
Bidrag til handleplaner hos tredje part udarbejdes i samarbejde med borgeren og altid under hensyntagen til borgerens forudsætninger. I de tilfælde hvor den indledende udredning af borgeren og selve visitationsprocessen fører til, at borgeren visiteres til et eksternt behandlingstilbud, udleveres relevante dele af handleplanen til det eksterne tilbud med borgerens samtykke.
Hovedformålet med handleplaner er at sikre helhed og sammenhæng i behandlingen, både i den enkelte ydelse ift. misbrug, men også på tværs af kommunens afdelinger og eks. mellem flere kommuner.
Koordinerede indsatsplaner er målrettet borgere med både psykisk lidelse og misbrug. Indsatsplanerne udspringer af Sundhedsaftalen (2015 - 2018). I indsatsplanerne for de dobbeltdiagnosticerede borgere sættes der fokus på at sikre sammenhæng og koordination i borgerens behandlingsforløb, hvor flere aktører er inde over.
For den unge under 18 med et behandlingskrævende stofmisbrug indgår Misbrug & Socialpsykiatri, som en del af den samlede indsats overfor den unge, som beskrives og målsættes på baggrund af en handleplan udarbejdet af Børne- og familieafdelingen.
10. Brugerinddragelse
I Misbrug & Socialpsykiatri arbejdes der med sikring af inddragelse af borgerne.
Som led i det almindelige behandlingsarbejde er det altid intentionen at involvere borgeren i den direkte borgerrettede behandlingsindsats jf. det værdigrundlag, der arbejdes på. Mere overordnet drages der i Misbrug & Socialpsykiatri omsorg for, at borgerne får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene og der fastsættes skriftlige retningslinjer for brugerinddragelsen.
11. Betaling for kost og logi
Hvis man som borger over 18 år visiteres til et døgnbehandlingstilbud efter Servicelovens § 107 jf. § 101, skal der som udgangspunkt betales for kost og logi af borgeren selv, men ikke for den medicin, som behandlingen kræver. Når en borger visiteres til døgnophold efter §101 på et behandlingssted jf. Servicelovens § 107 kan der betales for kost og logi jf. servicelovens § 167.
Hvis en borger ikke har egen bolig betales også for logiet. Betalingen fastsættes ud fra borgerens økonomiske formåen og øvrige forpligtelser.
12. Faglige kvalifikationer og kompetencer
Misbrug & Socialpsykiatri råder over en lang række kompetencer hos eget personale og blandt de eksternt tilknyttede ressourcer.
Vores personalegruppe er tværfagligt sammensat, således at den nødvendige samlede faglige ekspertise er sikret på alle indsatsområder.
De faglige kvalifikationer sikres gennem målrettet rekruttering og intern kompetenceudvikling for alle medarbejdere. Dette sker gennem diverse fora for målrettet faglig udvikling med en fast månedlig frekvens, hvor der arbejdes med sammenhængen mellem det faglige grundlag i Misbrug & Socialpsykiatri og den faglige praksis overfor borgerne. Derudover er der tilbud om faglig supervision for alle faggrupper.
Endvidere er det muligt for personalet at søge eksterne kursus- og uddannelsesaktiviteter.
13. Monitorering
I monitoreringen af den samlede borgerrettede misbrugsindsats tages der udgangspunkt i internationalt standardiserede monitoreringsmetoder og i SEL § 101. Konkret anvendes EuropASI- det europæiske misbrugs-belastnings-index.
Monitoreringen sker løbende og varetages af misbrugsrådgivere. Metodisk indsamles data gennem en dialog mellem rådgiveren og borgeren.
EuropASI skemaet er bygget op omkring en række spørgsmål indenfor forskellige områder: stamoplysninger, behandlingsoplysninger, socialoplysninger og misbrugsrelaterede oplysninger.
Derudover monitoreres på antal indskrevne, alder, køn og en række behandlingsvariable, såsom behandlingsintensitet, tilbud, behandlingslængde, gennemførelse m.m.
Konkret opstilles måltal for følgende:
- Andelen af borgere der efter afsluttet behandling har opnået stofuafhængighed
- Andelen af borgere der efter afsluttet behandling har ændret afhængighedsmønster
- Andelen af borgere i behandling, der efter afsluttet behandling vender tilbage til stofbehandling indenfor 12 mdr.
14. Sagsbehandling og klagegang
Misbrug & Socialpsykiatri har åbent for personlig henvendelse og kræver ingen henvisning. Ved eget fremmøde eller anvist henvendelse orienteres borgeren om centrets sagsgange i henhold til rådgivning og behandling.
I centret har vi udarbejdet et informationsmateriale/brochure, som beskriver Misbrugscentrets behandlingsmæssige og sociale tilbuds indhold, fysiske rammer og beliggenhed mv.
Formålet med informationsmaterialet er at give mulighed for, at borgeren kan danne sig et indtryk af de behandlingsmæssige tilbud.
Der arbejdes med følgende klageanvisning:
Lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 28. august 2017,
En evt. klage sendes til:
Kalundborg kommune, Holbækvej 141B, 4400 Kalundborg.
eller direkte til:
Misbrug & Socialpsykiatri, Team Misbrug, Slagelsevej 35 B, 4400 Kalundborg
Forord
Indenfor rammerne af den samlede lovgivning - § 141 i Sundhedsloven, har kommunalbestyrelsen fastsat rammerne for tilbuddet omkring alkoholmisbrug. Med denne beskrivelse af kvalitetsstandarden for kommunens tilbud om social behandling for alkoholmisbrug, gives der information om kommunens indsats over for voksne borgere, som er alkohol misbrugende.
Det er hensigten med denne kvalitetsstandard at synliggøre de gældende politiske beslutninger om mål og prioriteringer, samt tydeliggøre rammerne for indsatsen på området.
For gruppen af unge fra 15 - 18 år med et uhensigtsmæssigt forbrug af rusmidler henvises til Kalundborg Kommunes kvalitetsstandard for tilbud om socialbehandling for stofmisbrug jf. Servicelovens §101..
Kvalitetsstandarden berører i udgangspunktet kun den sociale behandling for alkoholmisbrug, men vil også indeholde en orientering om den medicinske og sundhedsfaglige alkoholbehandling, som gives i overensstemmelse med retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen og Sundheds- og ældreministeriet omhandlende korrekt håndtering af medicin. Dette sker, fordi den sociale- og medicinske behandling i praksis udøves som én samlet borgerrettet behandling.
En beskrevet kvalitetsstandard medvirker også til, at borgere, samarbejdsparter og medarbejdere på området har kendskab til, hvordan indsatsen prioriteres i kommunen.
Målet er at skabe de bedst mulige betingelser for en menneskelig, sikker, faglig og økonomisk styring af området omkring alkoholmisbrug i Kalundborg Kommune.
1. Målgruppe
Målgruppen hos Misbrug & Socialpsykiatri er følgende:
- Voksne fra 18 år med et behandlingskrævende afhængighedsforhold af alkohol
- Personer som har et skadeligt forbrug af alkohol
- Pårørende, familie og netværk til alkoholmisbrugende borgere.
2. Opgaver på alkoholområdet
Misbrug & Socialpsykiatri er organisatorisk placeret som en del af det specialiserede voksensocialområde i Kalundborg Kommune. Misbrug & Socialpsykiatri er visiterende myndighed i forhold til behandling for alkoholmisbrug.
Misbrug & Socialpsykiatri varetager følgende indsatser på området omkring alkoholmisbrug:
- Ambulant psykosocial behandling jf. Sundhedslovens § 141
- Medicinsk og sundhedsfaglig behandling jf. de gældende retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen og Ministeriet for Sundhed og forebyggelse omhandlende korrekt håndtering af medicin og lægemiddellovens § 39 samt på baggrund af vejledning nr. 9079 om ordination og håndtering af lægemidler med udgangspunkt i autorisationslovens §17
- Pårørende kurser og samtaler.
Tilbuddene beskrives nærmere under punkt 4.
3. Indsatsens overordnede mål og værdier
Kalundborg kommunes overordnede mål for arbejdet med voksne alkoholmisbrugere i behandling er, at borgeren kan arbejde med at ændre sit forbrug, bryde misbruget, øge egen livskvalitet og bedre sine livsmuligheder.
Almindeligvis er målet ædruelighed og social integration, men for nogle alkoholafhængige borgere vil det være et mål at ændre eget drikkemønster og gennem en sundhedsfaglig indsats sikre en højnelse af livskvaliteten.
Målene nås gennem en indsats, hvor der sættes fokus på følgende normer og værdier i og omkring vores behandlingsarbejde:
”Vi tror på den enkelte borgers oplevelse af egen livssituation og på, at det aldrig er for sent at ændre livsmønster. Vi har altid fokus på borgerens egne ressourcer og nære relationer”
”Vi rummer borgere i misbrug, og vi arbejder intenst for, at vi i samtaler med borgerne kan finde de små åbninger, som der kan bygges videre på”
”Vi udvikler os fagligt og optimerer vores organisation gennem effektmåling/ dokumentation og monitorering af vores indsats mhp. at løfte både kvalitet, lønsomhed, forebyggelse, behandling og den fremtidige indsats”
4. Behandlingstilbud og støtte
Misbrug & Socialpsykiatri ledes af en centerchef og en teamleder med tilhørende administration og udviklingskonsulenter. De fagansatte fordeler sig indenfor følgende faggrupper:
- Sygeplejersker
- Socialrådgiver, -formidler og socionom
- Pædagoger
- Terapeuter (familieorienteret)
- Misbrugsbehandlere (DAC)
- Akademikere.
Derudover er der følgende direkte kontrakttilknyttede fagpersoner:
- Læge
- Psykolog
- Psykiater.
I Misbrug & Socialpsykiatri samarbejdes desuden med en række andre eksterne samarbejdspartnere for at deltage i sikringen af et helhedsorienteret tilbud til borgeren. Her kan bl.a. nævnes:
Øvrige kommunale afd.: Børn og familie, jobcenter og sundhedspleje
- Uddannelsescentre
- Alment praktiserende læger
- Sygehusvæsenet
- Psykiatere og andre speciallæger
- Kriminalforsorgen.
Derudover samarbejder Misbrug & Socialpsykiatri med landets øvrige kommunale misbrugscentre.
Forskellige typer af behandlingstilbud
I Misbrug & Socialpsykiatri tilbydes behandling for alkoholafhængighed som forløb, der enten er individuelt tilrettelagt eller som gruppeforløb.
Et behandlingsforløb vil som udgangspunkt, hvad enten dette gives som et individuelt- eller et gruppeforløb, involvere borgerens familie eller andet netværk.
I udgangspunktet er det centralt, at problemstillingerne, som kan kædes sammen med borgerens afhængighed, ikke betragtes som noget individuelt, men som problemstillinger, der kan udspringe af de sociale relationer, som borgeren indgår i og som tilsvarende skal løses gennem at have fokus på borgerens sociale relationer i familien og i netværket. Derudover tilbydes sundhedsfaglige samtaler og behandling.
De ambulante psykosociale behandlingstilbud, som borgerne tilbydes, er:
- Individuel rådgivning og vejledning af borgere og pårørende
- Individuelle motiverende samtaler
- Behandlende samtaler
- Familiebehandling
- Gruppebehandling som dagbehandling og efterbehandling
- Pårørende grupper
- Individuelle samtaler med psykolog, psykiater og læge.
Individuelle rådgivende og vejledende samtaler kan handle om flere ting:
- Indkredsning af problemets omfang
- Afklaring af om forbruget er afhængighedsskabende
- Borgerens udviklingspotentiale
- Inddragelse af borgerens familie- og andre nære relationer
- At udvikle strategier og redskaber, som skal understøtte borgeren i at komme ud af afhængigheden
- Vejledning omkring de behandlingsmuligheder, der kan tilbydes i Misbrug & Socialpsykiatri.
Motiverende samtaler er direkte målrettet til borgere, som er i en begyndende erkendelsesfase omkring deres alkoholforbrug, drikkemønstre og muligt misbrug. Motivationen hos borgeren søges også understøttet af at afsøge det helt rette behandlingstilbud til hver enkelt individuel borger og borgerens familie.
Familiebehandlingen er målrettet arbejdet med borgeren, borgerens familie og andre nære relationer. De problemstillinger, som en borger i alkoholafhængighed kæmper med anskues her som samskabte i de relationer, der omgiver borgeren. I familiebehandlingen arbejdes der i samtalerne med at skabe et nyt perspektiv for hele familien - i særdeleshed også for børnene.
Gruppebehandlingen kan tilbydes alkoholafhængige borgere, som ikke er aktivt drikkende. Behandlingen består i gruppeterapi som den bærende aktivitet. Gruppeterapeutisk arbejdes der med inspiration fra behandlingsprogrammet "12 trins modellen" og der arbejdes kognitivt med individuel strategiudvikling. Terapien er tematisk struktureret og forskellige miljøterapeutiske tiltag er ligeledes en del af rammen.
I pårørendegrupper samles pårørende til kurser om afhængighed, adfærdsmønstre og grænsesætning, ligesom der i samtaler sættes fokus på ansvar, fastlåste situationer og følelser. Pårørende kan også individuelt vejledes med udgangspunkt i den bekymring, de har for et menneske, de står i nær relation til.
I visse sammenhænge kan borgere tilbydes samtaler med psykolog eller psykiater. Disse samtaler er ofte mere kliniske i deres afsæt, hvilket er påkrævet i situationer, hvor borgere skal yderligere udredes eller screenes for evt. sindslidelser. Udredninger og screeninger supplerer den viden, der i øvrigt ligger om en borger, sådan at behandlingstilbuddet kan blive så relevant som overhovedet muligt.
Foruden de ambulante psykosociale behandlingstilbud tilbyder Misbrug & Socialpsykiatri også sundhedssamtaler og egentlig medicinsk behandling
Sundhedsfagligt er der følgende behandlingstilbud:
- Lægesamtale og ordination
- Sundhedssamtaler
- Udlevering af medicin.
I den medicinske og sundhedsfaglige behandling, som sker efter Sundhedslovens §141, er det den tilknyttede læge og dennes medhjælpere, som er det sundhedsfaglige personale, der er ansvarlige for behandlingen
Udlevering af medicin foregår fra Misbrug & Socialpsykiatri, alternativt fra anden enhed og i særlige tilfælde fra anden instans. Ifm . medicinudlevering er der samtidig et løbende fokus på borgerens almene tilstand.
Behandlingstilgangene
Den metodiske tilgang i de individuelle rådgivende og vejledende samtaler med borgere og pårørende er udpræget ekspertfaglig ud fra en viden om afhængighed, behandling og positionen som pårørende.
I de motiverende samtaler tages udgangspunkt i borgerens egne potentialer og idéer til ønsker for en udvikling. Borgeren mødes med forståelse og anerkendelse og i stor respekt for borgerens egen oplevelse af situationen og egne værdier. De motiverende samtaler er særligt rettet mod at bearbejde den ambivalens, som er knyttet til oplevelsen af, at misbrugeren på den ene side har et fornuftsbaseret ønske om at ophøre sit misbrug, men så alligevel må se sig selv viderepraktiserer misbrugsadfærden. I motiverende samtaler bygges der på idéen om, at mennesker til trods for denne ambivalens altid er i bevægelse, uanset hvor store problemerne må synes, men også på antagelsen om, at et menneske selv må tage del i ansvaret for egen situation og udvikling.
I familiebehandlingen er grundlaget for behandlingsarbejdet systemisk og narrativt. Her arbejdes der samtaleterapeutisk med at forstå misbrugsproblemstillingens sammenhæng til de sociale relationer, som borgeren indgår i, og der arbejdes ud fra idéen om, at borgerens sociale relationer er afgørende vigtige i det fremadrettede arbejde. Narrativt arbejdes der med de livsfortællinger, som er betydelige i borgerens historie og opfattelse af egen identitet. Ligeledes arbejdes med at tydeliggøre de levede erfaringer og livsfærdigheder, som borgeren har erhvervet sig til trods for misbruget, forstået som noget der kan være brikker i en ny og mere foretrukken selvfortælling.
I gruppebehandlingen arbejdes kognitivt og systemisk med borgerne. Her er der fokus på at styre følelser, tanker og handlinger hos den enkelte, mhp. at arbejde med det som opleves som negativt og uhensigtsmæssigt. Særligt centralt i den kognitive tilgang står udviklingen af nye mestringsstrategier ved at indøve nye tanke- og handlemønstre, som kan understøtte en mere ønsket adfærd. "12 trins programmet - udviklet i anonyme alkoholikere" er også en væsentlig inspirationskilde i gruppebehandlingen. Programmets væsentligste inspiration stammer fra alkoholbehandlingen og bringes ind i behandlingsarbejdet gennem samtaler om erkendelse, accept af afhængighed og realitetstab. I denne ramme arbejdes der også med betydningen af opvækstvilkår, relationer og den personlige livshistorie.
Miljøterapeutisk arbejdes der med betydningen af de fysiske rammer, det sociale samspil mellem behandlere og borgere, sociale arrangementer, fællesspisning og inddragelse af borgerne i dagligdagens arbejde og gøremål.
Tilgangen i sundhedssamtalerne sker indenfor rammen af vejledning nr. 9079 om ordination og håndtering af lægemidler med udgangspunkt i autorisationslovens §17.
5. Borgerflow og visitationsprocedure
Jf. det øvrige specialiserede voksensocialområde, så starter ethvert borgerforløb på Misbrugsområdet med en henvendelse.
Herefter vil der igangsættes et borgerflow som følger følgende faser:
- Henvendelse (behandlingsanmodning i Team Misbrug)
- Sagsåbning, udredning i Team Misbrug eller i tværfagligt team
- Sagsoplysning og afgørelse
- Visitation
- Faglig planlægning
- Udførelse af indsats, - herunder behandling
- Evaluering.
Beslutning om visitation
I visitationen finder der to beslutningsprocesser sted, som på hver deres måde leder frem til den konkrete behandlingsindsats overfor borgeren:
Beslutning om visitation til socialfaglig behandling for alkoholmisbrug træffes sammen med borgeren i et samarbejde mellem teamlederen og de medarbejdere, som varetager myndighedsrollen.
Beslutning om visitation til den medicinske behandling træffes lægekonsultativt med udgangspunkt i borgeren
Visitation til døgnbehandlingstilbud
De faglige og behandlingsmæssige overvejelser, som ligger i udredningsfasen, kan i konkrete tilfælde nødvendiggøre, at borgeren tilbydes ophold i døgnbehandling. En beslutning om visitation til ekstern døgnbehandling sker på den socialfaglige konference. På konferencen deltager det socialfaglige personale og ledelse.
Målgruppen for døgnbehandling er borgere over 18 år, som er livstruede, som er gravide, har børn i hjemmet, har dobbeltbelastninger og/eller er helbredsmæssigt livstruede af misbruget og som derfor må miljøafskærmes. Det skal understreges, at alle personsager behandles individuelt!
Når Misbrug & socialpsykiatri visiterer til et døgnbehandlingstilbud til en borger, er der en række krav, som behandlingstilbuddet skal leve op til:
Behandlingstilbuddet skal være registreret på tilbudsportalen og være godkendt jf. lovgivningen om socialt tilsyn.
Egnetheden af behandlingstilbuddet ift. en konkret borger vil af Misbrug & Socialpsykiatri blive vurderet ud fra følgende kriterier:
- Det pædagogiske-, psykologiske-, sundhedsfaglige og metodemæssige match sammenholdt med Misbrug & Socialpsykiatris egen praksis
- At der er et værdimæssigt match mellem behandlingstilbuddet og Misbrug & Socialpsykiatri
- Øvrige informationer oplyst af institutionen ved eks. besøg, herunder oplevelsen af de faktiske forhold og endelig også iagttagelser fremkommet fra tredje part (f.eks. fra andet misbrugscenter)
6. Behandlingsgaranti
I henhold til Sundhedsloven § 141 er det opgaven hos Misbrug & Socialpsykiatri at sørge for, at borgere der ønsker behandling for alkoholmisbrug, får et behandlingstilbud senest 14 dage efter anmodningsdatoen
7. Muligheden for frit valg
Jf. Sundhedslovens § 141 kan en borger i behandling frit vælge mellem godkendte behandlingssteder - hvis de tilbyder en behandling svarende til den, som kan tilbydes i Misbrug & Socialpsykiatri.
Misbrug & Socialpsykiatri er forpligtet til at informere borgeren om muligheden for at vælge mellem offentlige og private behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, Misbrug & Socialpsykiatri har visiteret til.
Som behandlingssted vil vi være borgeren behjælpelig med at søge relevant information i tilknytning til frit valgmuligheden.
Jf. Sundhedslovens § 141 kan borgeren ligeledes modtage alkoholbehandling anonymt. Dette betyder, at alkoholmisbrugere som udgangspunkt har krav på anonymitet
i forhold til eksempelvis den øvrige kommunale forvaltning og at anonymiteten som udgangspunkt også gøres gældende i forhold til de behandlende sundhedspersoner, dog med undtagelse af situationer, hvor der ordineres receptpligtig medicin, eller hvor behandlere og sundhedspersoner bliver vidende om forhold i hjemmet, som betyder, at underretningspligten gøres gældende.
8. Udarbejdelse og opfølgning på behandlingsplan
Det første udkast til en behandlingsplan foreligger indenfor 14 dage efter anmodningsdatoen. Behandlingen igangsættes således efter udredningen og visitation.
De indhentede oplysninger og oplysninger fra lægesamtalen, samt efterfølgende udredende samtaler mellem borger og rådgiver munder ud i en endelig udarbejdelse af en behandlingsplan omhandlende borgerens aktuelle situation, indsatsmål for borgeren formuleret af myndigheden, samt borgerens delmål formuleret i samarbejde med den behandlingsfaglige udfører.
Behandlingen tager udgangspunkt i den enkelte borgers behov, der lægges stor vægt på matchning af borgerens behov og tilbuddet i Misbrug & socialpsykiatri. Behandlingsplanen er det redskab, som borgeren og misbrugsrådgiveren har at arbejde ud fra.
Det er meget individuelt, hvilket behov den enkelte borger har for kontakt med rådgiveren.
Der sker i behandlingsarbejdet jævnlige justeringer i takt med, at der sker en udvikling hos borgeren og dennes mål jf. behandlingsplanen. De behandlingstilbud, som borgeren kan have behov for, ændrer sig over tid i takt med den udvikling, borgeren er inde i. Der følges løbende op på borgerens behandlingsplan.
Overlægen hos Misbrug & Socialpsykiatri er ansvarlig for opfølgningen på den medicinske behandling, som er en del af den samlede behandlingsplan.
Opfølgning efter endt behandling
Gennem samtaler med borgeren følges der systematisk op på hver enkelt behandlingsplan. De opfølgende samtaler, som gennemføres ad to omgange - efter 1 mdr. og efter 6 mdr.- gennemføres af misbrugsbehandlerne.
Behandlerne sætter, med udgangspunkt i den oprindelige behandlingsplan, rammen for samtalen og interviewer herefter borgeren.
Indgangsspørgsmålene, som er interviewenes omdrejningspunkt, er følgende:
- Er målene i behandlingsplanen fastholdt?
- Er der opnået ædruelighed?
- Er der opnået reduktion i alkoholforbruget?
- Er der, om nødvendigt, igen opsøgt behandling?
- Er der evt., om nødvendigt, igen overvejelser om at opsøge behandling?
Opfølgningssamtalerne gennemføres med borgere, der har afsluttet et behandlingsforløb med status af:
- Færdigbehandlet
- Udskrevet til andet tilbud
- Udskrevet til hospital
- Udskrevet af anden årsag til afsluttet behandling.
Opfølgningssamtalerne skal i første omgang sikre, at borgeren har modtaget de rette indsatser ift. den misbrugsproblemstilling, som har været på spil i borgerens liv. Herefter rettes blikket mod relevant efterbehandling - herunder typen af indsats, intensitet og målgruppe. Derudover skal samtalerne også forebygge egentlige tilbagefald.
9. Målsætning for handleplaner
Som et led i den samlede indsats overfor borgeren kan der i Misbrug & socialpsykiatri udarbejdes en individuel handleplan jf. servicelovens § 141, stk. 2, sammen med den enkelte borger, som er i alkoholbehandling.
Handleplan og koordineret indsatsplan
Bidrag til handleplaner hos tredje part udarbejdes i samarbejde med borgeren og altid under hensyntagen til borgerens forudsætninger. I de tilfælde hvor den indledende udredning af borgeren og selve visitationsprocessen fører til, at borgeren visiteres til et eksternt behandlingstilbud, udleveres relevante dele af handleplanen til det eksterne tilbud med borgerens samtykke.
Hovedformålet med handleplaner er at sikre helhed og sammenhæng i behandlingen, både i den enkelte ydelse ift. misbrug, men også på tværs af kommunens afdelinger og eks. mellem flere kommuner.
Koordinerede indsatsplaner er målrettet borgere med både psykisk lidelse og misbrug. Indsatsplanerne udspringer af Sundhedsaftalen (2015 - 2018). I indsatsplanerne for de dobbeltdiagnosticerede borgere sættes der fokus på at sikre sammenhæng og koordination i borgerens behandlingsforløb, hvor flere aktører er inde over.
10. Brugerinddragelse
I Misbrug & socialpsykiatri arbejdes der med sikring af inddragelse af borgerne.
Som led i det almindelige behandlingsarbejde er det altid intentionen at involvere borgeren i den direkte borgerrettede behandlingsindsats jf. det værdigrundlag, der arbejdes på. Mere overordnet drages der i Misbrug & Socialpsykiatri omsorg for, at borgerne får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene og der fastsættes skriftlige retningslinjer for brugerinddragelsen.
11. Betaling for kost og logi
Hvis man som borger over 18 år visiteres til et døgnbehandlingstilbud efter Servicelovens § 107 jf. § 101, skal der som udgangspunkt betales for kost og logi af borgeren selv, men ikke for den medicin, som behandlingen kræver. Når en borger visiteres til døgnophold efter §101 på et behandlingssted jf. Servicelovens § 107 kan der betales for kost og logi jf. servicelovens § 167.
Hvis en borger ikke har egen bolig betales også for logiet. Betalingen fastsættes ud fra borgerens økonomiske formåen og øvrige forpligtelser.
12. Faglige kvalifikationer og kompetencer
Misbrug & Socialpsykiatri råder over en lang række kompetencer hos eget personale og blandt de eksternt tilknyttede ressourcer.
Vores personalegruppe er tværfagligt sammensat, således at den nødvendige samlede faglige ekspertise er sikret på alle Centrets indsatsområder.
De faglige kvalifikationer sikres gennem målrettet rekruttering og intern kompetenceudvikling for alle medarbejdere. Dette sker gennem diverse fora for målrettet faglig udvikling med en fast månedlig frekvens, hvor der arbejdes med sammenhængen mellem Centerets faglige grundlag og den faglige praksis overfor borgerne. Derudover er der tilbud om faglig supervision for alle faggrupper.
Endvidere er det muligt for personalet at søge eksterne kursus- og uddannelsesaktiviteter.
13. Monitorering
I monitoreringen af den samlede borgerrettede misbrugsindsats tages der udgangspunkt i internationalt standardiserede monitoreringsmetoder. Konkret anvendes værktøjet NAB (det Nationale alkoholbehandlingsregister) .
Monitoreringen sker løbende og varetages af misbrugsrådgivere. Metodisk indsamles data gennem en dialog mellem rådgiveren og borgeren.
NAB skemaet er bygget op omkring en række spørgsmål indenfor forskellige områder: stamoplysninger, behandlingsoplysninger, socialoplysninger og misbrugsrelaterede oplysninger.
Derudover monitoreres på antal indskrevne, alder, køn og en række behandlingsvariable, såsom behandlingsintensitet, tilbud, behandlingslængde, gennemførelse m.m.
Konkret opstilles måltal for følgende:
- Andelen af borgere, der efter afsluttet behandling har opnået ædruelighed.
- Andelen af borgere, der efter afsluttet behandling har ændret drikkemønster.
- Andelen af borgere i behandling, der efter afsluttet behandling vender tilbage til alkoholbehandling indenfor 12 mdr.
14. Sagsbehandling og klagegang
Misbrug & Socialpsykiatri har åbent for personlig henvendelse og kræver ingen henvisning. Ved eget fremmøde eller anvist henvendelse orienteres borgeren om centrets sagsgange i henhold til rådgivning og behandling.
I Misbrug & Socialpsykiatri har vi udarbejdet et informationsmateriale/brochure, som beskriver vores behandlingsmæssige og sociale tilbuds indhold, fysiske rammer og beliggenhed mv.
Formålet med informationsmaterialet er at give mulighed for, at borgeren kan danne sig et indtryk af vores sociale og behandlingsmæssige tilbud.
Der arbejdes med følgende klageanvisning:
Lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 28. august 2017,
En evt. klage sendes til:
Kalundborg kommune, Holbækvej 141B, 4400 Kalundborg.
eller direkte til:
Misbrug & Socialpsykiatri, Slagelsevej 35 B, 4400 Kalundborg
Psykiske udfordringer eller særlige sociale problemer
Kalundborg kommunes Sociale Voksenområde Center 2 er ansvarlig for de tilbud, der findes for voksne mellem 18 og 65 år, der har en sindslidelse eller har særlige sociale problemer.
Vi yder socialpædagogisk støtte efter § 85. Det kan være alt fra almindelige råd og vejledning, en enkelt gang om måneden, til mulighed for støtte hele døgnet.
Støtten kan bestå af:
- At strukturere hverdagen
- Hjælp og støtte til praktiske og personlige ting
- Hjælp i forbindelse med personlige forhold og konfliktløsning
- At opretholde sociale netværk
- Kontakt til myndigheder, læge mv.
- Ledsagelse til f.eks. læge og aktiviteter uden for hjemmet.
Socialpædagogisk støtte
Socialpædagogisk støtte gives som hjælp til selvhjælp, og indebærer at en støtteperson i en periode hjælper dig, så du bliver bedre i stand til at tage ansvar for eget liv og leve så selvstændigt et liv som muligt, med de muligheder og tilbud samfundet giver.
Voksenspecialenheden bevilger støtten i form af en støtteperson, der hjælper dig i hjemmet, som f.eks. med støttende samtaler og praktiske gøremål. Men støtten kan også være i form af aktiviteter udenfor hjemmet og sammen med andre, eksempelvis madlavning, indkøb, færden med offentlig transport og sociale aktiviteter. Støtten kan gives på alle tidspunkter af døgnet, weekender og helligdage.
Støtten er individuel og gives kun til dig og ikke til din ægtefælle, samlever eller børn. Det forventes, at andre voksne i din husstand bidrager til jeres daglige gøremål.
Er du mellem 18 og 65 år og har en betydelig funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer, kan du søge om at få socialpædagogisk støtte.
En funktionsnedsættelse kan være fysisk, fx. problemer med syn, hørelse, lammelser, spasticitet m.m., og psykisk, fx. hjerneskade, autisme, udviklingshæmning.
Særlig sociale problemer kunne fx. være hjemløshed, kriminalitet, misbrug.
Du kan søge om støtte til:
- Praktiske opgaver i hjemmet
- Egenomsorg
- Kommunikation
- Mobilitet
- Samfundsliv
- Socialt liv
- Sundhed
Sagsbehandleren vil i samarbejde med dig beskrive dine behov for støtte og vurdere om du er berettiget og i hvilket omfang.
Sagsbehandleren vil stille en række spørgsmål for at udarbejde en vurdering af dit liv som helhed og vejlede dig om mulighederne for at søge støtte.
Du er altid velkommen til at rette henvendelse til Det sociale Voksenområde Center 2 - Åben Rådgivning
Hyldens Kvarter
Hyldens Kvarter i Høng er et nybygget, socialpsykiatrisk botilbud med gode rammer både i beboernes egne lejligheder, i husenes fællesarealer, i fælleshuset og udendørs. Målgruppen er voksne og ældre borgere med psykiske udfordringer og psykosociale udfordringer
I Hyldens Kvarter er fokus på beboerne. Både som individer og som fællesskab. Beboerne har i samarbejde med deres sagsbehandler udarbejdet individuelle indsatsmål, som sætter retning for samarbejdet mellem beboer og vejleder i hverdagen. Menneskesynet der ligger til grund for denne målsætning lægger op til at arbejde rehabiliterende med fokus på livsmestring, ressourcer og udvikling.
Samarbejde med netværk og pårørende er værdifuldt både omkring den enkelte beboere, men også for fællesskabet. i Hyldens Kvarter ser vi gerne, at pårørende er med i hverdagen.
Som professionel samarbejdspartner bakker vi i Hyldens Kvarter op om de indsatser og initiativer, som beboerne har med andre aktører f.eks. jobcenter, uddannelse, fritid, læge, psykiatri m.v. Det er vores mål, at beboerne oplever deres hverdag som sammenhængende og værdifuld både ude og hjemme.
Du finder os her
Hyldens Kvarter
Hyldens Kvarter 5
4270 Høng
Afdelingsleder Heidi Tværmose tlf. 29 45 10 14, mail.: hian@kalundborg.dk
Afdelingsleder Pia Nielsen tlf. 21 28 88 33, mail.: piee@kalundborg.dk
Telefonnumre:
Hus 1 | 51 14 17 12 | |
Hus 3 | 51 66 11 20 | |
Hus 7 | 29 78 07 28 | |
Nattevagt | 24 78 36 07 | |
Akuttelefon | 21 99 40 07 |
Hverdage 16-22.30 Weekend/helligdage 7.30-22.30 |
Du kan læse mere om Hyldens Kvarter her
Borgere med kognitive udfordringer
Formålet med støtten er, at sikre den enkelte borger et stabilt hverdagsliv, hvor der ydes støtte svarende til den bevilgede ydelse.
Den pædagogiske indsats er helhedsorienteret.
Der arbejdes med udvikling, pædagogisk støtte og vejledning, således at borgeren bliver i stand til, at mestre eget liv i det omfang, det er muligt for den enkelte, med henblik på at afklare om borgeren kan klare sig i egen bolig eller skal tilbydes et andet botilbud
Der arbejdes individuelt med den enkelte borgers egne mål, som er fastlagt i bestillingen ud fra den enkeltes handleplan, som er udarbejdet af borgerens sagsbehandler i samarbejde med borgeren.
Du kan læse mere om Botræningen Lillebo her
Formålet med støtten er at sikre den enkelte borger et stabilt hverdagsliv, hvor der ydes støtte svarende til den bevilgede ydelse.
Den pædagogiske indsats er helhedsorienteret.
Der arbejdes med udvikling, pædagogisk støtte og vejledning, således at borgeren bliver i stand til, at mestre eget liv i det omfang, det er muligt for den enkelte, med henblik på at borgeren kan klare sig i egen bolig.
Der arbejdes individuelt med den enkelte borgers egne mål, som er fastlagt i bestillingen ud fra den enkeltes handleplan, som er udarbejdet af borgerens sagsbehandler i samarbejde med borgeren.
Du kan læse mere om Banemarken her
Borgerne I Munkesøen har alle kognitive udfordringer og er ældre borgere fra ca. 50 år og opefter. Det er borgere, der profiterer af et fællesskab med ligestillede og har brug for pædagogisk personale på daglig basis samt vågen nattevagt. Dog ikke så fysisk plejekrævende eller psykisk udfordret, at det er den primære problematik
Nogle borgere har et dagtilbud, og flere af borgerne har efter eget ønske ikke et dagtilbud.
Personale og dækning:
Der er en pædagogisk medarbejder på arbejde fra kl. 15.00-21.00 i hverdagene og kl. 11.00-21.00 i weekenderne. Samt enkelte morgener, hvis der er behov for dette. Pt. er det mandag og torsdag kl. 8.00-9.00.
Der er vågen nattevagt fra kl. 22.30-07.00 hver nat.
Medarbejderne er ansat i Team Bredgade, hvor arbejdet i Munkesøen er en del af opgaven ud over andre § 85 opgaver.
Støtten:
Borgerne visiteres til
- en fællesskabs-pakke som er aftalt mellem Voksenspecialenheden og Det Sociale Voksenområde, Center 2.
- en individuel udmålt SEL § 85 støtte
- Nattevagt
Der samarbejdes med § 83 i forhold til borgerens individuelle behov og bevilling.
Aktiviteter i fællesskabet:
Personalet befinder sig primært i fællesrummet, og det fungerer som samlingspunkt for alle borgerne. Borgerne kommer ofte ned og fortæller om, hvordan dagen er gået, får en kop kaffe, får støtte til at mestre dagligdagens problemer, får hjælp til praktiske gøremål, der ikke kan vente til den dag, de får individuel støtte, uforpligtende samtaler, hygge samt socialt samvær med de andre borgere. Borgerne er meget afhængige af den struktur aktiviteterne i bofællesskabet giver, og den har meget stor betydning for den enkelte borger. Nogle af borgerne har meget lidt, eller ingen kontakt til familie eller netværk, og formår ikke at benytte andre tilbud uden personaleledsagelse.
Bofællesskabet formår på den ene side at skabe den forudsigelighed, struktur og tryghed i borgernes tilværelse som de alle har så stort behov for, og på den anden side give dem den frihed og selvbestemmelse som de ønsker. De har mulighed for støtte til socialt samvær, men kan trække sig hvis det er det de ønsker.
Aktiviteter i fælles regi skal imødekomme alles behov og ønsker.
Borgerne bestiller individuelt deres mad fra madservice eller anden udbyder og nogle supplerer med egne indkøb. Borgerne har mulighed for fællesspisning om aftenen.
Der er etableret en Borgerforening, som tager beslutninger om fællesindkøb eller andre fælles aktiviteter og der betales et fast beløb til foreningen, som godkendes af borgerne.
Der markeres traditioner som jul, påske, nytårsaften mm. Samt borgeres fødselsdag.
Der arrangeres udflugter og tilbud om at komme i værestedet i Bredgade.
Individuel støtte:
Borgerne får individuel støtte til personlige og praktiske gøremål. Ledsagelse til læge, psykiater, indkøb, offentlige myndigheder, tandlæge, optiker, speciallæge, sociale arrangementer, osv. Deres individuelle støtte udmåles af en myndighedsfunktion.