Persondata i dagpleje og dagtilbud

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine og dit barns personoplysninger i Fagcenter for Børn, Læring og Uddannelse på dagtilbudsområdet

På dagtilbudsområdet behandler vi personoplysninger som et led i vores arbejde. Når vi gør det, er det et lovkrav, at vi giver dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler personoplysningerne. Kravet følger af databeskyttelsesdirektivet art. 13 og 14 og databeskyttelsesloven. Det er det du kan læse mere om nedenfor. Links til selve lovteksten finder du under infoen "Retsgrundlaget".

Hvor har vi oplysningerne fra?

Hovedparten af de oplysninger vi behandler om jer, det vil sige dig og dit barn, er oplysninger som I selv har givet os for eksempel ved opskrivning til institutionsplads mv. Andre oplysninger får vi fra forskellige databaser, for eksempel CPR-registeret, og atter andre oplysninger kan vi have fået fra andre myndigheder eller private. Det kan være fra for eksempel en kommune I tidligere har boet i, fra jeres læge eller hospitalet. I nogen tilfælde kan vi også have fået oplysningerne fra Sundhedstjenesten, PPR eller Fagcenter Børn og Familie m.fl.

Formålet med vores behandling af jeres oplysninger

Grunden til at vi behandler oplysningerne er for at vi til stadighed skal kunne tilbyde jer de ydelser, som passer bedst til jeres families behov. Det kan være i forhold til behov for hjælp og støtte, både i dagligdagen og i tilfælde af særlige behov. Det kan være i forbindelse med valg af dagtilbud, vurdering af skoleparathed, sproglig og motorisk udvikling mv. Oplysningerne anvendes til forskellige formål i forhold til understøttelse af myndighedsudøvelsen og til at give jer korrekt sagsbehandling.

Vi behandler blandt andet personoplysninger om jer med følgende formål: 

  • for til stadighed at kunne tilbyde dit barn et relevant dagtilbud og skoletilbud,
  • for at opfylde kravene i daginstitutionsloven om, at vi skal støtte og fremme børn og unges trivsel, udvikling og læring samt
  • for at imødekomme kravet om, at vi skal skabe sammenhæng og kontinuitet i og imellem dag- og skoletilbud.
  • for at kunne udarbejde information til ledelse og beslutningstagere og statistik, så vi kan vurdere den demografiske udvikling. Her vil oplysningerne i videst muligt omfang blive anonymiseret.
  • for at informere om institutionernes og kommunens virke internt og udadtil i for eksempel brochurer og på kommunens hjemmeside – det gælder også for foto, video og lydfiler
  • for at understøtte uddannelse internt og af pædagogstuderende, pædagogisk udvikling og tilsvarende.

Kategorier af oplysninger

Hvilke kategorier/typer af personoplysninger vi behandler om jer, afhænger i væsentligt omfang af de behov i har.

Vi behandler altid almindelige (ikke-følsomme) oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om navn, adresse, cpr.nr og kontaktoplysninger.

I visse tilfælde behandler vi også følsomme oplysninger og fortrolige oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om oplysninger om helbredsforhold og sociale forhold, som kan have indflydelse på barnets trivsel.

Foto og video

I Kalundborg Kommune bruger vi fotos, videooptagelser og lydfiler. Det gør vi som et redskab i forbindelse med pædagogisk tilsyn og det pædagogiske arbejde, for at følge børnenes udvikling i forhold til for eksempel motorik og tale og for at kvalificere personalets viden om børnene.

Vi er meget bevidste om, at brugen altid skal være saglig og etisk forsvarlig.

Retsgrundlaget

Grundlaget for vores behandling af oplysninger er:

  • Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a, c og e, og art. 9, stk. 2, litra a, b, f, og g.
  • Databeskyttelsesloven § 8, stk. 1 og 2 litra 1-4, og stk. 5, samt § 11, stk. 1  
  • Dagtilbudsloven § 1 og § 7, samt serviceloven § 153

Har du sendt os oplysninger om strafbare forhold er vores behandling baseret på databeskyttelseslovens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 3.

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Lovgivningen kan findes i sin helhed på:

Modtagere af dine oplysninger

Jeres oplysninger bliver anvendt internt i kommunen, hvis det er nødvendigt og hvis det ligger inden for reglerne om videregivelse af oplysninger. Det kan for eksempel være fra institutionen til administrationen og barnets kommende skole, til PPR, talepædagog og Sundhedstjenesten.

Som led i kommunens sagsbehandling kan det også være nødvendigt at videregive jeres personoplysninger til andre uden for kommunen. Det kan for eksempel være til systemleverandører, eksterne fagpersoner så som læge, psykolog, hospital, og andre offentlige myndigheder som politiet og andre kommuner. Denne videregivelse vil altid ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven samt de øvrige regler vi som kommune er underlagt.  

Opbevaring af personoplysninger

Kalundborg Kommune bruger blandt andet Aula til at opbevare oplysninger samt relevante fagsystemer, som alle har et højt sikkerhedsniveau gennem bl.a. brug af firewall, kryptering og MitID. Personoplysninger hentes og opbevares via sikre (krypterede) forbindelser.

Det er lidt forskelligt, hvor længe oplysningerne bevares i kommunen alt afhængig af de sammenhænge de har været behandlet i. Som udgangspunkt opbevares oplysningerne så længe det er relevant for sagsbehandlingen i en aktuel sag.

Oplysninger, som anvendes i forbindelse med dit barns tilknytning til kommunens institutioner, gemmes i den tidsperiode barnet er tilknyttet institutionen og slettes som udgangspunkt 5 år efter at barnet er stoppet i institutionen. Enkelte typer af oplysninger er vi forpligtet til at opbevare i længere tid, det kan for eksempel være eksamensbeviser.

Hvis du gerne vil have oplyst, hvor længe specifikke oplysninger bliver opbevaret, er du velkommen til at kontakte Fagcenter for Børn, Læring og Uddannelse.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig og dit barn. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du har følgende rettigheder:

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret). 
    Ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. Eksempelvis om, hvor vi har oplysningerne fra.
  • Ret til berigtigelse (rettelse). 
    Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
  • Ret til sletning.
    Som udgangspunkt må vi som offentlig myndighed ikke slette dine oplysninger, kun i ganske få tilfælde vil det kunne lade sig gøre. Kontakt os, hvis der er oplysninger som du mener skal slettes.
  • Ret til indsigelse.
    Du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynet vejledning om de registreredes rettigheder. 

Det er Kalundborg Kommune, som er dataansvarlig, og du har altid mulighed for at kontakte os, hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger.

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.

Kontaktoplysninger DPO

Du har ret til at klage til Datatilsynet over indsamling og registrering mv. af oplysninger om dig:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby

Telefon: 33 19 32 00
Mailadresse: Dt@datatilsynet.dk

Indhold