Målgruppe:
7. og 8. klassetrin
Omfang:
Hel temadag - 7 lektioner.
Påkrævet forberedelse:
-
OBS: Temadagen tilrettelægges med fire workshops til fire klasser. Skoler med ét spor skal således lave aftale med en anden skole for at modtage dette tilbud.
-
Forudgående udfyldelse af SSP-survey (minimum 1 uge inden oplægget afholdes). I forbindelse med booking tildeles et separat "skole-link" til SSP-survey.
-
Computer med internet-adgang tilkoblet projektor/smartboard med højtalere. Udstyret bedes funktionskontrolleret og opsat forud for underviserens ankomst
Beskrivelse:
Forebyggelseskaravanen er et partnerskab mellem Kalundborg Kommune (SSP og FUV v. Fagcenter Børn og Familie, Sundhedsstaben, Sundhedstjenesten og Ungeindsatsen v. Misbrug & socialpsykiatri) og Midt- og Vestsjællands Politi. Tilbuddet udbydes til kommunens skoler hvert andet år, idet forløbet dækker to klassetrin.
Forebyggelseskaravanen tilbyder en tværfaglig temadag med fokus på forebyggelse af forskellige former for risikoadfærd. Temadagen består af fire workshops med sundhedspædagogiske aktiviteter, som har til formål:
-
at styrke og understøtte den unges livsmod, livsglæde, handlekraft og robusthed i mødet med ungelivets udfordringer.
-
udvikle og styrke de unge i et nuanceret og reflekteret forhold til forskellige former for risikoadfærd - herunder: Alkohol/rygning, seksuel sundhed og kriminel adfærd.
-
at sikre oplysning om sammenhængen mellem forskellige former for risikoadfærd og deres konsekvenser.
-
at bevidstgøre de unge om opfattede sociale normers påvirkning af egen adfærd
-
at understøtter eksisterende, forebyggende indsatser og læringsmål.
Det metodiske omdrejningspunkt for de fire workshops er social pejling. Via en anonym survey afdækkes elevernes erfaringer med forskellige former for risikoadfærd. Ligeledes afdækkes deres opfat-telser af normen for samme risikoadfærd i egen klasse og blandt jævnaldrende generelt. De fire workshops skal bidrage til at skabe et mere nuanceret og retvisende billede af klassekammeraters og jævnaldrendes adfærd og risikovillighed.
De fire workshops:
Sexpatruljen v/ Sundhedstjenesten
- Reflekterende, aktiv, provokerende og underholdende undervisning af 2 sundhedsplejersker fra Sundhedstjenestens Sexpatrulje afpasset efter målgruppen. Der bruges "Aktive Vurderinger", fotos, tipskupon, Kahoot etc.
Alkohol og rygning v/ Sundhedsstaben og Ungeindsatsen v. Misbrug & socialpsykiatri
- Dialogbaseret undervisning om rygning og alkohol, hvor der lyttes til elevernes holdninger og aktivt forsøges at give dem redskaber, der kan støtte dem i at udvikle sunde og reflekterede holdninger til alkohol og rygning.
I workshoppen indgår:
- dialog om fordele og ulemper (socialt og sundhedsmæssigt) ved forbrug af alkohol og rygning
- refleksionsøvelser med eleverne vedrørende deres eget ståsted i forhold til rygning og alkohol
Temaer:
- Fakta om rygning og alkohol, adfærd, risikovillighed, flertalsmisforståelser og gruppepres
Social kontrol og sociale misforståelser v/ SSP Kalundborg
"Alle de andre gør det!". En sætning de fleste lærere og forældre ofte bliver konfronteret med. Unge har ofte en overdreven opfattelse af, at "alle de andre" (jævnaldrende) har en meget risikovillig adfærd og får lov til meget mere end de selv gør. Dette kan have stor betydning for den unges egen adfærd og risikovillighed.
Omkring teenagealderen begynder vennernes holdninger og normer at få større betydning end forældrenes. Mange unge begynder at "pejle" efter flertallet, i et forsøg på at undgå at skille sig ud fra mængden. Ofte sker denne pejling på et fejlagtigt grundlag, hvilket kan medføre, at den unge vil være tilbøjelig til at efterligne en (ikke eksisterende) adfærd. Dette er særligt problematisk ift. risikoadfærd (adfærd der på kort/lang sigt kan skade den unge selv eller andre).
For at imødekomme og forebygge sådanne sociale misforståelser er det vigtigt, at de unges forestillinger og forventninger til sig selv og andre afdækkes og italesættes.
Workshoppen vil have særlig fokus på at bevidstgøre eleverne omkring de dynamikker der er forbundet med social kontrol og sociale misforståelser i forhold til forskellige former for risikoadfærd. Dette med henblik på at eleverne får et mere "retvisende" og mindre risikobetonet grundlag at pejle deres adfærd efter.
Temaer:
-
Hvad er social kontrol?
-
Sociale normer og pejling
-
Hvordan sætter man grænser?
-
Direkte og indirekte konsekvenser af at miste kontrol og overskride grænser
-
Risikovillighed når grænser rykker
Ungdomskriminalitet v/ Midt og Vestsjællands Politi
Politiet vil med dialogbaseret undervisning gennemgå 4 hovedemner:
-
”Den kriminelle lavalder”: Med udgangspunkt i de unges forståelse af den kriminelle lavalder, forsøges det at give de unge indsigt i regler og konsekvenser samt den fastlagte lovgivning på området.
-
”Straffeattest”: En naturlig forlængelse af snakken om den kriminelle lavalder, vil der blive orienteret om reglerne vedrørende straffeattest. Det vil blive drøftet med de unge, hvordan brugen af straffeattester har en effekt på samfundet og dermed de unges muligheder fremadrettet.
-
”Vold”: Med afsæt i elevernes aktuelle viden om vold begået af, mellem og mod de unge drøftes begrebet vold i forskellige former. Ligesom emnet erstatningsansvar og de deraf følgende konsekvenser for unge, som pådrager sig erstatninger som følge af kriminelle handlinger vil blive drøftet.
-
”Sociale medier”: Med udgangspunkt i aktuelle sager drøftes de strafferetlige retningslinjer for adfærd på de sociale medier og herunder hensigtsmæssig forebyggende adfærd på internettet.