Målgruppe
-
3., 5. og 7. klassetrin
Omfang
-
3. klasse: 2 lektioner
-
5. klasse: 4 lektioner
-
7. klasse: 4 lektioner
Påkrævet forberedelse
-
Forudgående udfyldelse af SSP-survey (minimum 1 uge inden oplægget afholdes). I forbindelse med booking tildeles et separat "skole-link" til SSP-survey.
-
Computer med internet-adgang tilkoblet projektor/smartboard med højtalere. Udstyret bedes funktionskontrolleret og opsat forud for underviserens ankomst
-
Inddeling af eleverne i makkerpar
Beskrivelse
Unge er sociale sammen på en anden måde, end unge var det for 20 år siden. Det skyldes ikke mindst de sociale medier, som er en afgørende medspiller i de unges kommunikation, identitetsdannelse og sociale samvær. I skrivende stund er børn i gennemsnit 8 år, når de får deres første smart-phone (Medierådet: 2017) og knap 1/3 af alle unge i 7. klasse er på internettet mere end fire timer om dagen (Børnerådet, Medieforbrug: 2014). Internettet, mobiltelefonen, tabletten og de sociale medier må således siges at være en væsentlig del af de unges opvækst.
Det er der mange gode positive ting ved, men der er også nogle negative. Både set i forhold til at de unge kan bringe sig selv i forskellige former for risiko, og at de unge har mulighed for at lave utryg-hedsskabende og trivselsskadende handlinger over for hinanden eller deciderede ulovlige handlinger.
Oplæggene lægger fokus på digital dannelse i et trivselsperspektiv og skal medvirke til at opbygge et etisk filter, som kan fungere som "buffer", når de unge bruger internettets muligheder i interaktion med hinanden. Dette filter kan lærere og forældre hjælpe med at etablere og aktivere og sørge for løbende at vedligeholde op gennem skoleårene. Tanken er således at oplæggene skal fungere som en kontinuerlig opfølgning på denne proces gennem hele elevens skoleliv.
Med udgangspunkt i data fra den udfyldte survey præsenteres eleverne for en række problematikker og dilemmaer, som de skal forholde sig til gennem skiftende arbejdsformer som "værdilinjen" og "dobbeltcirkler" mm. Undervejs skal eleverne forsøge at identificere nogle af de digitale udfordringer, som er særlige for netop deres klassefællesskab. Eleverne skal endvidere reflektere over, hvilke muligheder der er for at imødekomme disse udfordringer individuelt og i fællesskab i klassen. Forløbet kan fungere som en katalysator/inspiration til det videre arbejde med elevernes digitale dannelse og trivsel. Forløbet kan således ikke stå alene og bør tænkes ind i en bredere pædagogisk og didaktisk kontekst. For at få det optimale udbytte af forløbet skal klasseteamet følge op på det arbejde som igangsættes (SSP bidrager gerne med sparring).
Oplæggene er udformet til 3., 5. og 7.. klasse og har tematiske overlap, men de er udformet således, at de introducerer de mest relevante temaer for den pågældende aldersgruppe. Gennemgående temaer for alle tre oplæg er:
-
Fællesskabets betydning for eleverne på de sociale medier
-
Apps og sociale medier
-
Mobil hele tiden - fællesskab og stress
-
Misforståelser, sprog og mobning
-
Privatliv, billedetik og digitale fodspor
Oplæggene tilgodeser desuden undervisningsministeriets færdigheds- og vidensmål i faget dansk.
3. klasse
Under oplægget vil eleven blive præsenteret for viden om:
-
Hvordan man begår sig i det virtuelle univers
-
Symboler og ikoner
-
Forskellen på skrift- og talesprog
-
Apps og sociale medier
-
Stressfaktoren der er forbundet med ’tilgængelighed’ døgnet rundt
5. klasse
Under oplægget vil eleven blive præsenteret for viden om:
-
Hvordan man begår sig i det virtuelle univers
-
Stressfaktoren der er forbundet med ’tilgængelighed’ døgnet rundt
-
Viden om digitale profiler og digital kommunikation
-
Misforståelser og ansigtsløs kommunikation
-
De konsekvenser det kan have at begå sig på internettet
-
Digitale fodspor og privatindstillinger
7. klasse
Under oplægget vil eleven blive præsenteret for viden om:
-
Hvordan man begår sig i det virtuelle univers
-
Stressfaktoren der er forbundet med ’tilgængelighed’ døgnet rundt
-
Konsekvenserne af ytring på internettet
-
Mulige faldgruber for kommunikation på internettet
-
Digital mobning, misforståelser og ansigtsløs kommunikation
-
Digitale fodspor og privatindstillinger
-
Etiske spørgsmål og dilemmaer vedrørende kommunikation på internettet
-
Kommunikationsetik
-
Betydningen for digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab
-
Digital Identitet