Kultur- og Fritidsudvalget har valgt børnekulturen som et helt særligt indsatsområde.
Hvad er børnekultur?
Kultur FOR børn
Børn møder det bedste af den professionelle kunst og kultur
Kultur MED børn
Børn skaber sammen med voksne. Børn møder den professionelle kunstner i et skabende forløb.
Kultur AF børn
Børn er kulturelle aktører. Børn er aktivt kulturskabende, sætter spor og præger fællesskabet. Der skal være rammer, råstof og formidling til børns eget kulturliv.
Kalundborg - her skabes det gode børneliv
”Kunsten skal derud, hvor mennesker lever, og hvor meninger skabes, fordi den kan vise, at verden er mangfoldig, underlig og forunderlig. Kunst til børn og unge kan tage dem alvorligt lige dér, hvor de er midt i deres eget liv og udfordre deres engagement og initiativ.”
Citat fra projektansøgning vedr. Kulturpakker
Kultur som livsnødvendighed og almenmenneskeligt behov
Det er vigtigt, at kunst og kultur mødes på egne præmisser og respekteres for de værdier, den skaber i form af bevægende og tankevækkende oplevelser for mennesker eller glæden ved at udøve et kunstnerisk håndværk sammen med andre.
Kultur som et redskab
Men samtidig bliver det moderne vidensamfund stadig mere afhængigt af kreativitet og skaberkraft hos medarbejdere og ledelse. De skal i stigende grad selv tage ansvar for at skabe det unikke. Derfor er synliggørelsen af samspillet mellem Kalundborgs store industrivirksomheder og kulturen så vigtig. Og derfor er børne- og ungekulturen så afgørende.
Politik
Mål
- Alle børn skal møde kunsten og kulturen
- Alle kunstarter skal inddrages
- Alle kulturinstitutioner skal bidrage
Arenaer
- Dagtilbud
- Skole
- Fritid
Den Kulturelle Rygsæk
- Den Kulturelle Rygsæk er billedet på kommunens indsats på børnekulturområdet
- Kalundborg Kommune lægger kulturpakker med oplevelser, erfaringer og kompetencer i børnenes kulturelle rygsæk
Fokus
- på barnet som kulturskaber
- på at kulturen når ud til alle børn
- på kvalificering af formidlere og undervisere
- på børns mediebrug
Niveauer for kultur med børn
- smagsprøver, øjenåbnere og store oplevelser - til alle
- æstestisk læring - til de fleste
- ''planteskoler'' - til dem der ikke kan få nok
- talentudvikling - for de særligt stræbsomme
''Sæt en ny dagsorden''
Børnekulturens Netværk har netop offentliggjort en kortlægning af området børn/unge og billedkunst. Den peger på, at man bør styrke indsatsen på feltet og anviser anbefalinger til kommunerne.
Her og nu – eller inden ret længe
- Ordningen med kulturpakker til skolerne skal videreudvikles
- Dagtilbuddene skal også have kulturpakker
- Der skabes tilbud inden for mange kunstarter og i et koordinerende samarbejde mellem kulturinstitutionerne
- Folkebibliotekets kultur- og vidensformidling for børn og unge skal op på mindst landsgennemsnittet
- Kulturtilbuddet til børnefamilierne i fritiden skal udvikles
- Dans og billedkunst skal opprioriteres som fritidstilbud
- Der etableres et film- eller animationsværksted
- Der oprettes KulturCrews, hvor børn og unge inddrages i planlægning og afvikling af kulturelle arrangementer
- Der skabes et børnekulturelt ”Eventministerium”, som skaber børnekulturelle fyrtårne
- Kulturinstitutionerne tager initiativ til yderligere tilbud om børnekulturel kvalificering af lærere og pædagoger
Aktører og eksterne partnere
- Musisk Skole
- Kalundborg Biblioteker
- Børnekulturkonsulenten
- Bispegården, Museet, Fugledegård
- Den faglige enhed ’Kultur og Fritid’
- Kulturregionen v/Børne- og Ungekulturrådet
- Børnekulturens Netværk, Kulturministeriet
- Kompetencecentre (Levende Musik i Skolen, Teatercentrum, Dansens Hus m.fl.)
- Musikalsk Grundkursus (MGK), Billedkunstnerisk Grundkursus (BGK)
- Odsherred Teater
- Professionelt udøvende kunstnere og kunstinstitutioner
Hvad er kulturpakker?
- den højeste kvalitet af teater, danseforestillinger, danseprojekter og koncerter for skoleelever
- et kulturnetværk mellem skolerne, børnekulturkonsulenten og kunstarternes kompetencecentre
- en webbaseret administration med kalender og undervisningsmateriale
Det er ambitionen, at alle elever hvert år får en koncert, en danseforestilling og en teaterforestilling.
Kulturpolitik for børn og unge
Hvad handler en kulturpolitik for børn og unge om?
- Den handler om ”den kulturelle fødekæde”!
- Men hvad er ”den kulturelle fødekæde” for noget?
- Jo…:
Den professionelle kunst og kultur for børn og med børn er
- RÅSTOFFET til børn og unges egen kultur, dannelse og identitet, og også
- RÅSTOFFET til de kreative og innovative kompetencer, som vidensamfundet efterspørger.
Dette er fødekæderne.
Vedligeholdelse af fødekæderne kræver intensivt samarbejde lokalt og nationalt, på tværs af sektorer, og med strategiske alliancer både i det organiserede og ikke organiserede kulturliv.
Det er det, kulturpolitik for børn og unge handler om.
Det er den opgave, Kalundborg Kommune skal løse med Den Kulturelle Rygsæk.
10 bud på fremtidens biblioteksbetjening af børn
1. Nye kompetencer skaber nye aktiviteter i biblioteket
Et nyt medielandskab, nye kulturvaner og ændrede krav og forventninger kræver udvikling af nye kompetencer i biblioteket. Bibliotekspersonalet må mere offensivt på nettet, facilitere aktiviteter i biblioteket og organisere møder og dialog med brugerne, hvor de færdes.
2. Biblioteksrummet skal skabe forundring og inspiration
Der er brug for nye koncepter for indretning af det fysiske biblioteksrum. Biblioteket må være attraktivt for børn at være, lære og lege i med forskellige rammer for aktiviteterne.
3. Bibliotekerne udvikler deres nettilbud
Bibliotekerne skaber nye rammer og faciliteter blandt andet ved at udnytte sociale teknologier og anvende personale som formidlere og ressourcer i virtuelle netværk for børn.
4. Børn leger – på biblioteket
Biblioteket kan gøre leg og legekultur til et centralt aktivitetsområde. Biblioteket kan skabe rum for leg, stille legetøj og spil til rådighed og rådgive om leg og legetøj.
5. Biblioteket giver børn læseoplevelser og læsefærdigheder
Biblioteket arbejder fortsat med at udvikle arbejdet med at styrke børns læselyst, læseoplevelser og læsefærdigheder
6. Skab aktiver i nye samarbejdsformer mellem skole- og folkebibliotek
Skoler og biblioteker kan arbejde tættere sammen og koordinere tilbuddene til børn. Udnyt de to bibliotekstypers forskellige kompetencer ved at gøre ting i fællesskab
7. Biblioteket skaber fællesskab - også for dem, der er udenfor
Biblioteket tilpasser tilbud til børn med særlige behov, handicappede, socialt sårbare og børn med anden etnisk baggrund end dansk
8. Biblioteket understøtter læring og dannelse
Biblioteket arbejder systematisk med tilbud der gør børn bedre i stand til skabe, forstå og udveksle tekst, lyd og billeder
9. Biblioteket skal ud, hvor børnene er
Biblioteket er opsøgende og kommer med tilbud, hvor børn færdes: børnehaver, dagplejer, skoler og foreninger.
10. Bibliotekets ledelse satser på børnene
Bibliotekernes ledelse prioriterer personale, penge og tid – til vedvarende at gentænke, forny og lokalt tilpasse bibliotekets tilbud til børn.
Kulturstyrelsen