Sammenhold omkring børn giver sammenhold mellem børn.
Et robust og målrettet forældresamarbejde er et af de bedste redskaber til at forebygge mobning og understøtte børns trivsel i skolen.
Derfor faciliterer SSP-teamet, i samarbejde med lærerteamet, forældremøder i indskolingen ud fra nedenstående to temaer med fokus på det gode forældresamarbejde omkring børnenes trivsel. Vi tager udgangspunkt i materialet "forældrefiduser", som er udviklet af Skole og Forældre, Trygfonden og Det Kriminalpræventive Råd.
Derfor …
- 8 ud af 10 mener, at trivsel er det mest relevante emne på forældremøder.
- 9 ud af 10 mener, at et stærkt samarbejde mellem alle klassens forældre er nødvendigt for at give børnene en god skoletid.
- 9 ud af 10 mener, at det er vigtigt at tale med alle de andre forældre i klassen.
- 5 ud af 10 synes, at det er nemt at tale med de andre forældre i klassen.
Undersøgelse om forældre-netværk, Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, 2012
Tema A: "Samspillet" (60 min.)
Samspillet er et dialog- og dilemmaspil, der bruges til at tale ud fra, dele holdninger og evt. lave aftaler.
De bedste vilkår for gode forældreaftaler og åbenhed omkring holdninger gror i de små klasser, inden der er opstået konflikter eller forudfattede meninger.
Kort om "Samspillet":
- Forældrene deler holdninger og lærer hinanden bedre at kende
- Spillet tager afsæt i fiktive, men realistiske situationer. Det er langt nemmere at tale ud fra neutral grund frem for ud fra en konkret situation med bestemte børn.
- Jo bedre forældre kender hinanden og klassens børn, jo mindre mobning og jo færre misforståelser, usikkerheder og frustrationer opstå der.
- Kendskab gør det nemmere og mere legitimt at tage kontakt, hvis der opstår konflikter eller undren.
- Forældreaftaler skaber tryghed for børn, hvis forældrene tydeligt respekterer de rammer, som er besluttet i fællesskab.
Tema B: "Aktivitetsgrupper" (60 min.)
Aktivitetsgrupper fordeler planlægningen af klassens sociale aktiviteter.
Kort om "Aktivitetsgrupper":
- Klassens forældre deles tilfældigt ind i 4-5 Aktivitetsgrupper, som hver får en veldefineret opgave. Hver gruppe består af 4-6 forældre alt efter hvor mange elever, der er i klassen.
- Hver gruppe planlægger én aktivitet i løbet af skoleåret, som er med til at skabe et sammenhold i klassen, hvor alle børn er med i fællesskabet.
- Forældrene lærer hinanden at kende i mindre grupper på tværs af børnenes køn og legekammerater.
- Medansvaret og ejerskabet for klassens sammenhold styrkes og forældregruppen rystes hurtigt sammen
- Alle løfter i flok med en relativt lille, veldefineret opgave.
- Planlægningen starter og snakken summer allerede på selve mødet.