Kvalitetsstandard 2024
Godkendt af kommunalbestyrelsen den 25.10.23
Kvalitetsstandarden beskriver de indsatser kommunen tilbyder dig, hvis du har behov for personlig pleje, praktisk hjælp eller træning. Kvalitetsstandarden er baseret på Servicelovens §§ 83, 83a, 86 og 112, hvor målgruppen er voksne. Formålet med indsatserne efter Serviceloven er at give dig mulighed for at have en så selvstændig hverdag som muligt.
Kalundborg Kommune yder følgende typer af indsatser:
- Rådgivning og støtte med henblik på generel forebyggelse.
- Serviceydelser, som også kan have et forebyggende sigte.
- Indsatser, som tilgodeser behov, der følger af nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Vi tænker, at det gode liv formes ved samskabelse, det vil sige, i fællesskabet med os som samarbejdspartner. Velfærd er noget, vi skaber sammen med dig. Vi har det udgangspunkt, at du er en aktiv samarbejdspartner i skabelsen af gode livsvilkår for dig. Du deltager aktivt efter evne i opgaveløsningen og rehabiliteres, hvis det er muligt. Dette er med henblik på at vedligeholde eller udvikle dine funktioner, så du på sigt bliver så selvhjulpen og selvstændig som mulig.
I Kalundborg Kommune arbejder vi ud fra pejlemærkerne Værdighed, Samskabelse og Respekt for forskellighed, som er beskrevet i strategien Det Gode og Værdige Ældreliv.
Når du søger om praktisk eller personlig hjælp, vil dine muligheder for fortsat eller igen at komme til at leve et selvstændigt liv, være det vigtigste mål. Derfor tilbydes du ofte først et rehabiliteringsforløb, hvor styrkelse af din selvstændige livsførelse er i centrum. Hvis du bevilges hjælp og støtte, tilrettelægges og udføres det i tæt samarbejde mellem dig og kommunens medarbejdere. Efter afsluttet rehabiliteringsforløb vurderes dit behov for hjælp igen. Selv om der ikke igangsættes et rehabiliteringsforløb, har kommunens medarbejdere fokus på at styrke din fysiske, psykiske eller sociale funktionsevne.
Dit behov for hjælp afklares i samarbejde med en visitator ved en personlig samtale. Derudover udarbejdes en funktionsvurdering og der kan være behov for at indhente diverse oplysninger, f.eks. om din husstand. I vurderingen af dit behov for hjælp, indgår om du har potentiale for at genvinde dit funktionsniveau og dine færdigheder inden for det område du søger hjælp til.
Du har ret til at få en besidder med ved den personlige samtale. Du har ligeledes ret til, men ikke pligt til at medvirke i oplysning af din sag. Hvis du ikke ønsker at medvirke til oplysningen af din sag, og det vurderes, at de manglende oplysninger er afgørende for, om sagen kan behandles, kan konsekvensen være en forkert bevilling eller et afslag.
Valg af leverandør
Når visitator har udmålt hjælp og støtte, kan du vælge mellem kommunale eller godkendte private leverandører i forbindelse med hjælp til personlig pleje og praktiske opgaver. Herudover er der frit valg blandt godkendte leverandører af madservice.
Personlig pleje og praktisk hjælp varetages af uddannet personale. Du har også mulighed for at udpege en privat person til at udføre opgaverne. Personen skal godkendes og ansættes af kommunen. Til dig, der bor i en plejebolig leveres ydelsen altid af en kommunal leverandør.
Både det kommunale personale samt personale hos leverandører har tavshedspligt og oplysningspligt. De indgår i et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde med dig på baggrund af din hverdagsforståelse. De har kendskab til og arbejder efter kommunens strategi for Det gode og værdige Ældreliv.
Personlig pleje
Hjælp til personlig pleje kan iværksættes straks efter anmodning/ansøgning, når der er tale om akut behov. Alternativt kan der gå op til 5 hverdage før hjælpen iværksættes.
Praktisk hjælp
Hjælp og støtte til praktiske opgaver kan forventes iværksat indenfor 7 hverdage efter afgørelse.
Hvad koster det
Hjælp og støtte til pleje og praktiske opgaver er gratis. For levering af mad godkender kommunalbestyrelsen årligt en takst for din egenbetaling.
Kan ydelser byttes
Den hjælp, som du modtager til at udvikle og fastholde dit funktionsniveau, kan ikke byttes med andre ydelser. Derimod kan hjælp til at udføre pleje eller praktiske opgaver byttes til andre ydelser. Hvis du ønsker at bytte mellem praktisk hjælp og personlig pleje, er det en forudsætning, at du er visiteret til begge ydelser og har valgt samme leverandør.
Hjælp, der byttes, skal som hovedregel leveres inden for samme tidslængde, som den planlagte hjælp.
Det er personalet, der i samarbejde med dig vurderer, om det er hensigtsmæssigt at bytte hjælpen.
H du bytter en planlagt hjælp 3 på hinanden følgende gange, vil der blive iværksat en revisitation.
Køb af ekstra ydelser
Den kommunale leverandør må ikke sælge ekstra ydelser til dig. Hvis du indgår aftaler med den private leverandør om tilkøbsydelser, skal du selv betale direkte til leverandøren.
Ændring, aflysning eller forsinkelse af ydelser
Hjælp til personlig pleje samt hjælp til mad kan ikke aflyses af leverandøren. Hvis hjælpen til f.eks. bad falder på en helligdag, gives der som udgangspunkt erstatningshjælp på en hverdag. Praktisk hjælp kan flyttes, og du tilbydes en erstatningstid senest 3 dage efter den aflyste tid.
Hvis der sker ændringer i det aftalte tidspunkt ud over en time, informeres du personligt eller telefonisk af leverandøren.
Som borger i Region Sjælland kan du få behandling og rådgivning på en ny og nem måde i din hverdag. Det sker i Danmarks første eHospital, der bruger digitale løsninger - til fordel for dig og dine pårørende.
Hvis du vil vide mere, så tryk på linket:
Hvem kan modtage ydelser
Du kan bevilliges ydelser, hvis du har fået en funktionsnedsættelse, der ikke er behandlet i tilknytning til en sygehusindlæggelse eller hvis du ikke selvstændigt kan vedligeholde dit funktionsniveau.
Servicetider
Når du indsender en ansøgning, vil du modtage bekræftelse på modtagelse af ansøgning indenfor 3 dage. Visitationen vil træffe afgørelse om hvad du kan modtage af ydelser indenfor 2 uger fra modtagelse af din ansøgning.
Kalundborg Kommunes Forebyggelses- og Genoptræningscenter, kontakter dig senest 7 dage efter bevilling mhp. planlægning af træningsforløbet. Indsatsen sker i et samarbejde mellem træningspersonalet og andet sundhedsfagligt personale.
Hvad koster det
Ydelsen er gratis, men hvis du har behov for kørsel til f.eks. træningssted, skal du selv dække denne omkostning.
- Du skal være hjemme, når hjælpen ydes.
-
Du skal sikre leverandøren adgang til boligen. Har du ikke har mulighed for selv at åbne hoveddøren, skal du sammen med leverandøren finde en løsning. Den kommunale leverandør kan vælge at opsætte en digital eller elektronisk låseanordning, hvorved medarbejdere, der i arbejdsøjemed har behov for adgang til din bolig, kan låse op vha. en tilkoblet telefon.
- Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du anmode om at skifte inden udgangen af en måned, og det træder således først i kraft efter yderligere en måned, eller før, hvis det kan aftales.
-
Hvis du selv aflyser hjælpen, kan erstatningshjælp blive tilbudt i det omfang, som leverandøren har mulighed for.
-
Hvis dit behov for hjælp ændrer sig eller ophører, skal du henvende sig til kommunens visitation.
-
Alle indsatser dokumenteres i det elektroniske omsorgssystem.
-
Personalet har ID-kort, som kan fremvises ved behov.
- Alle afgørelser om bevilling eller afslag af hjælp samt større ændringer i den allerede bevilligede hjælp, meddeles altid skriftligt. Der vedlægges begrundelse samt evt. klagevejledning. Samtidig oplyses det, hvem du kan kontakte, hvis hjælpen ikke ydes i overensstemmelse med afgørelsen.
Klagemulighed
Hvis du vil klage over afgørelser, skal den sendes til kommunens visitation, som genbehandler sagen og evt. videresender denne til Ankestyrelsen efter gældende regler. På enkelte områder er klageinstansen en anden, men dette vil være beskrevet under den enkelte kvalitetsstandard. Herudover vil du altid modtage en klagevejledning i forbindelse med en afgørelse.
-
Arbejdsmiljøloven gælder også i private hjem.
Leverandøren vil inden hjælpen starter samt løbende vurdere dit hjem med henblik på at sikre, at personalet kan udføre deres arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. -
Du er forpligtet til at anskaffe rengøringsredskaber, der lever op til gældende regler jf. Arbejdsmiljøloven.
-
Ved behov for hjælpemidler, f.eks. en plejeseng med henblik på at sikre medarbejdernes arbejdsmiljø, stilles denne til rådighed af kommunen.
-
Medarbejderne bærer som udgangspunkt uniform. I visse situationer kan der være behov for yderligere værnemidler af hensyn til smittespredning.
-
Alle medarbejdere har tavshedspligt.
Internt i organisationen har medarbejderne oplysningspligt, dels når det gælder ændringer i dit funktionsniveau, og der dermed er behov for en revisitation eller ved f.eks. strafbare forhold. -
Ansatte samt deres ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke modtage gaver, arv og lignende økonomiske fordele fra dig, med mindre anden lovgivning giver mulighed herfor. De må heller ikke sælge varer til eller låne penge af dig.
- Hvis du har hund, skal den så vidt muligt, være i et andet lokale, når hjemmeplejen er på besøg hos dig.
Opfølgning
Kvalitetsstandarderne revurderes som minimum en gang årligt.
Kommunalbestyrelsen anvender kvalitetsstandarderne til at vurdere og eventuelt revidere kommunens serviceniveau i forhold til det vedtagne budget og de derved indgåede aftaler. Kvalitetsstandarderne giver mulighed for at arbejde systematisk, så styringsindsatsen og kvaliteten løbende kan forbedres.
1. Hvilke behov dækker tilbuddet? |
Tilbuddet dækker dit behov for genoptræning af funktionsnedsættelse, der ikke behandles i forbindelse med sygehusindlæggelse.
|
2. Formål |
|
3. Hvem kan modtage tilbuddet? |
Borgere over 18 år, der har mistet funktionsevnen i forbindelse med sygdom og som ikke har været indlagt på et sygehus. |
4. Tilbuddet kan omfatte |
Når du starter et genoptræningsforløb, udarbejder du og en fysioterapeut eller ergoterapeut en træningsplan sammen. Planen indeholder dine mål og en tidsplan for det konkrete forløb. Træningen kan indeholde træning af fysiske, psykiske og sociale færdigheder. I dit forløb kan det være relevant at inddrage andre samarbejdspartnere, f.eks. leverandøren af hjemmehjælp, din praktiserende læge, sygeplejen og dine pårørende.
Genoptræningen kan omfatte:
|
5. Tilbuddets omfang |
Der leveres som udgangspunkt træning til de aftalte mål er nået, dog maksimalt i 2 måneder. |
6. Hvem leverer tilbuddet? |
Tilbuddet leveres af medarbejdere fra Kalundborg Kommunes Forebyggelses- og Genoptræningscenter enten i Sundheds- og Akuthuset i Kalundborg eller på Rørmosecenteret i Gørlev.
|
7. Sikring af helhedsindsats for dig |
Fysio- og ergoterapeuterne er forpligtet til at sikre, at du modtager en tværfaglig helhedsindsats i forbindelse med din træning. De sikrer, at samarbejdspartnerne har relevant viden og kundskaber om genoptræningsforløbet. |
8. Kvalitetsmål |
|
9. Opfølgning |
|
10. Hvad skal du gøre?
|
For at opnå et godt genoptræningsresultat er det nødvendigt at:
|
11. Kørsel |
Der ydes ikke kørsel til genoptræning og vedligeholdelsestræning i henhold til Serviceloven. Det er dit ansvar at planlægge og afholde udgift til transport til træning. |
12. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §86, stk. 1. |
13. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:
4400 Kalundborg |
1. Hvilke behov dækker indsatsen? |
Rehabiliteringsforløb skal bidrage til at styrke og udvikle din funktions- og mestringsevne med henblik på at afhjælpe følger af nedsat eller faldende fysisk, psykisk eller social funktionsevne. |
2. Formål |
At vedligeholde eller genoprette din selvstændighed gennem en udvikling af funktionsevnen hjemme, i dit netværk, i din familie og i dit nærmiljø. |
3. Hvem kan modtage indsatsen? |
Hvis det vurderes:
|
4. Indsatsen kan omfatte |
En korterevarende, målrettet og tidsbegrænset indsats, i forbindelse med opgaver du ikke kan varetage selvstændigt.
Indsatsen vil varetages af en eller flere fagpersoner fra Sundheds- og ældreområdet. De enkelte delindsatser kan være:
|
5. Indsatsens omfang |
Indsatsens omfang vurderes individuelt. Den leveres indtil målet om størst mulig selvstændighed for dig er opnået. |
6. Hvem leverer indsatsen? |
Indsatsen leveres af
|
7. Kompetence-krav til leverandør |
|
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 83 a. |
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:
4400 Kalundborg |
1. Indsatsens art |
Støtte og hjælp til personlig pleje. |
|||
2. Formål |
|
|||
3. Hvem kan modtage indsatsen? |
Hvis du, helt eller delvist, midlertidig eller varigt er ude af stand til at varetage din personlige hygiejne. |
|||
4. Hjælpen kan omfatte |
|
|||
5. Hyppighed |
Hjælpen ydes på baggrund af en konkret, individuel vurdering af dine behov. Hjælp til personlig pleje kan ydes døgnet rundt. Som udgangspunkt vil hjælpen blive leveret i dagtimerne (f.eks. bad, neglepleje og hårvask). |
|||
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
|||
|
7. Hvad skal du gøre? |
Dette kan medføre, at leverandøren stiller krav om ændringer i dit hjem af hensyn til medarbejdernes arbejdsmiljø. Alternativt kan det blive nødvendigt at ændre hjælpens art.
|
|
|
|
8. Kvalitetsmål |
|
|
|
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
|
|
|
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg |
|
1. Indsatsens art |
Hel eller delvis støtte/hjælp til ernæring. |
2. Formål |
|
3. Hvem kan modtage hjælpen? |
|
4. Hjælpen kan omfatte: |
|
5. Hyppighed |
Hjælpen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering af dine behov. |
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
7. Hvad skal du gøre? |
|
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg
|
1. Hvilke behov dækker indsatsen? |
Hjælp og støtte til mental pleje og omsorg. |
2. Formål |
|
3. Hvem kan modtage hjælpen? |
Hvis du har behov for hjælp og støtte pga. af midlertidig eller varig nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. |
4. Hjælpen kan omfatte: |
At støtte og vejlede dig til:
|
5. Hyppighed |
Hjælpen ydes på baggrund af en individuel vurdering. |
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
7. Hvad skal du gøre? |
Du skal aktivt bringe dine egne ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig selvstændighed. |
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg
|
1. Hvilke behov dækker indsatsen? |
Dine behov for støtte/hjælp til tilrettelæggelse og planlægning af opgaver, så du selv kan udføre disse. |
2. Formål |
størst mulig erkendelse af og forståelse for din egen situation. |
3. Hvem kan modtage hjælpen? |
|
4. Hjælpen kan omfatte: |
|
5. Hyppighed |
Hjælpen ydes på baggrund af en individuel vurdering. |
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
7. Hvad skal du gøre? |
|
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg
|
1. Hvilket behov dækker indsatsen |
Indsatsen dækker den nødvendige rengøring i dit hjem. |
2. Formål |
|
3. Hvem kan modtage hjælpen? |
Det kan du, hvis du af fysiske, psykiske eller sociale årsager, ikke er i stand til midlertidigt eller varigt at udføre den nødvendige rengøring, og hvor der ikke er andre personer i husstanden, der kan udføre opgaven. |
4. Hjælpen kan omfatte: |
At støtte/træne/vejlede dig i den nødvendige rengøring i stue, soveværelse, entré, køkken og bad.
|
5. Hyppighed |
Hjælpen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering, idet det tilstræbes, at visiteret rengøring som minimum leveres i en frekvens på 14 dage. Hjælpen planlægges i et samarbejde mellem dig og leverandøren. Rengøring sker på hverdage mellem kl. 8.00- 16.00. |
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
7. Hvad skal du gøre? |
|
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg
|
1. Hvilket behov dækker indsatsen? |
Dit behov for rent tøj, sengelinned etc. |
2. Formål |
|
3. Hvem kan modtage hjælpen? |
Det kan du, hvis du midlertidigt eller varigt, ikke er i stand til at vaske dit tøj. |
4. Hjælpen kan omfatte: |
At støtte/vejlede/træne dig i almindelig tøjvask, herunder
|
5. Hyppighed |
om måneden |
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
7. Hvad skal du gøre? |
|
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg
|
1. Hvilket behov dækker indsatsen |
Dine behov for dagligvarer. |
2. Formål |
understøtter din mulighed for selvstændigt at kunne varetage opgaven. |
3. Hvem kan modtage støtten? |
Det kan du, hvis du pga. funktionsnedsættelser midlertidigt eller varigt ikke selv kan bestille mad og dagligvarer, og hvor der ikke er andre i husstanden, der kan udføre opgaven. Du er kun berettiget til betalt vareudbringning så længe der er behov for støtte til at bestille varerne. |
4. Støtten til ovennævnte personkreds kan omfatte: |
At støtte/vejlede/træne dig i:
|
5. Hyppighed |
1 gang ugentligt. |
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
7. Hvad skal du gøre? |
|
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
10. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg
|
1. Formål | Formålet er at styrke din handleevne, kontrol og selvstændighed, der påvirker dine livsvilkår og sundhed i alderdommen. |
2. Hvem tilbydes indsatsen |
• Hvis du er mellem 65 og 81 år, og er i særlig risiko for at få nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne. • Hvis du bor alene i det år du fylder 70 år. • Du tilbydes indsatsen når du fylder 75 og 80 år. • Du tilbydes indsatsen årligt fra du er fyldt 82 år. Hvis du modtager personlig pleje og praktisk hjælp efter §83 i "Lov om Social Service", er du undtaget fra forebyggende hjemmebesøg. |
3. Indsatsen kan omfatte |
Kollektive arrangementer for alle borgergrupper, der er omfattet af tilbuddet: • Cafemøder med generelt indehold om nye muligheder og udfordringer, der kan komme i hverdagslivet, mens man bliver ældre. • Cafemøder, der fokuserer på enkelte temaer, hvor fokus er på en grundig formidling fra flere aktører. Fx kronisk sygdom eller mobilitet. Aktuelle emner findes på baggrund af inspiration fra de borgere og organisationer vi møder i arbejdet med den ældre borger, og de emner som videns- og interesseorganisationer på ældreområdet peger på. Cafemøder samskabes med dig, organisationer og relevante aktører på ældre- og sundhedsområdet. Individuelle tilbud: Sundhedssamtalen: • En samtale, der retter sig mod formulering af en individuel handleplan og konkrete tiltag. Handleplanen og tiltagene styrker dine muligheder for at vedligeholde og udvikle dine egne sundhedskompetencer og selvstændige livsførelse i hverdagen, samt mulighed for et aktivt medborgerskab. Forebyggende hjemmebesøg: • En samtale hjemme hos dig, hvor omdrejningspunktet for samtalen er dit daglige liv lige nu og de forventninger og ønsker, du har til dagliglivet i den nærmeste fremtid. Der fokuseres på dit sociale liv, mobilitet, helbred, trivsel og mestringsevne og at udfordringer overkommes bedst i fællesskaber. Vedrørende 65 – 81 årige i risikogruppe for tab af social, psykisk og fysisk funktionsevne: • Disse borgere findes blandt borgere der har kontakt til Kalundborg Kommune via en genoptræningsplan, ønske om hjælpemidler, praktisk og personlig hjælp og den kommunale sygepleje. |
4. Hvem varetager tilbuddene efter §79a |
Forebyggende hjemmebesøg og kollektive arrangementer varetages af Kalundborg Kommunes Forebyggelses- og Genoptræningscenter. Kollektive arrangementer skal udvikles og gennemføres i samarbejde med andre relevante samarbejdspartnere, borgere og frivillige foreninger. |
5. Kvalitetsmål |
• At du guides gennem en struktureret samtale, der har fokus på at øge din mulighed for at bevare din funktionsevne og størst mulig selvstændighed i livet. • At du tilbydes kollektive arrangementer, hvor du oplever, at der er mulighed for at vedligeholde sundhedskompetencer i fællesskab med andre i Kalundborg Kommune. • Besøg dokumenteres i den elektroniske omsorgsjournal. |
6. Kontaktform |
Du modtager en skriftlig invitation med fastsat dato og tidsrum, hvor en medarbejder vil kontakte dig telefonisk og gennemføre en samtale, der afdækker dit behov for at: • Modtage en forebyggende samtale pr. telefon eller som besøg hjemme hos dig. • Deltage i et kollektivt arrangement • Modtage en sundhedssamtale • Aftale kontaktform for næste års samtale Invitationerne til de kollektive arrangementer annonceres også i dagspressen. |
7. Kørsel | Du sørger selv for transport til tilbud efter denne lovgivning. |
8. Betaling | Kollektive arrangementer og forebyggende hjemmebesøg er gratis. |
9. Lovgrundlag | Lov om Social Service § 79a. |
1. Hvilket behov dækker Indsatsen |
Dit behov for ekstra hjemmehjælp. |
2. Formål |
At du får mulighed for selv at definere dit behov for ekstra hjemmehjælp. |
3. Hvem kan modtage hjælpen? |
Du kan modtage hjælp, hvis du bor i eget hjem og har et omfattende behov for hjælp efter serviceloven §83. Du modtager hjælpen, når du er borger på et af kommunens plejehjem. Indsatsen "klippekort" skal ikke søges, da den tilbydes på plejehjem samt fra visitationen, hvis du er i målgruppen. |
4. Hjælpen kan omfatte: |
Du beslutter selv, hvad den ekstra tid skal benyttes til. Det kan f.eks. være:
|
5. Hyppighed |
Der bevilliges en halv time pr. uge, hvilket kan samles til to timer hver fjerde uge. |
6. Hvem leverer hjælpen? |
Hjælpen leveres af:
|
7. Hvad skal du gøre? |
Du skal aktivt bringe egne ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig selvstændighed. |
8. Kvalitetsmål |
|
9. Lovgrundlag |
Lov om Social Service §83. |
1. Formål med nødkald |
At give dig mulighed for at tilkalde hjælp i akutte situationer, hvor hjælp ikke kan tilkaldes på anden måde.
|
2. Hvem kan modtage hjælpen? |
Hvis du ikke kan benytte en telefon eller en mobiltelefon samt
Du kan ikke bevilges nødkald:
|
3. Hvad består hjælpen af? |
Et nødkald er en alarmknap som du skal bære på dig og trykke på ved akut behov for hjælp. Til nødkaldet hører en lille boks, som monteres i dit hjem. Boksen sikrer, at alarmknappen virker. Når nødkaldet besvares, er det muligt at tale med en medarbejder fra den kommunale sygepleje via boksen.
Nødkald besvares hele døgnet og besvares som udgangspunkt af den kommunale sygepleje. Sygeplejen vurderer straks, hvilken hjælp der skal ydes i situationen
Hjælpen tilstræbes at være fremme så hurtigt som muligt efter kaldet er modtaget, dog senest: Dag: 30 min. Aften: 60 min. Nat: 90 min
Nødkaldet har en begrænset rækkevidde og virker som udgangspunkt kun indendørs. Nødkald og elektronisk låsesystem (adgang til din bolig) opsættes og nedtages af Kalundborg Kommunes Hjælpemiddeldepot. Ydelsen er et udlån og er gratis. |
4. Hvad skal du gøre? |
En forudsætning for at få bevilget nødkald er:
|
5. Sådan søges om nødkald |
Hvis du ønsker at søge om et nødkald, skal der søges skriftligt via Borger.dk eller Hjælpemiddelteamet kontaktes i telefontiden dagligt mellem 08.30-09.30 på telefon 59534190 eller pr. mail sundhedogmyndighed@kalundborg.dk.
En sagsbehandler i Hjælpemiddelteamet vil efterfølgende foretage en individuel konkret vurdering af din situation og afklare behov for hjælp og støtte, herunder om du kan tilbydes andre tiltag eller om et nødkald kan bevilges. |
6. Lovgrundlag |
Lov om Social service § 112.
|
1. Hvilke behov dækker tilbuddet? | Tilbuddet dækker dit behov for en plejebolig på et plejehjem, som giver dig tryghed og gode rammer, og hvor du kan få hensigtsmæssig tilrettelagt pleje hele døgnet. |
2. Formål | For dig med udtalte behov for omsorg og pleje, er formålet med en plejebolig, at boligen giver dig mulighed for at klare dig bedst muligt i trygge og hensigtsmæssige rammer. |
3. Hvem kan modtage tilbuddet? |
Borgere bosiddende i Kalundborg Kommune. Borgere fra anden kommune, hvor hjemkommune har givet tilsagn om betaling. Du kan søge en plejebolig, hvis du har behov for en særlig bolig på grund af svært nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og et omfattende behov for pleje og støtte. Det er kommunen, der vurderer, om du kan visiteres til en plejebolig ud fra en konkret individuel vurdering af dine behov og ud fra følgende: Almindelig plejebolig: • Du har varigt nedsat fysisk/psykisk/social funktionsevne. • Du har behov for omfattende hjælp til pleje. • Dit behov for hjælp kan ikke dækkes i din nuværende bolig. • Du kan ikke tilkalde hjælp ved brug af telefon eller nødkald. • Din nuværende bolig er uhensigtsmæssigt indrettet i forhold til dit funktionsniveau. • Indretningen og/eller adgangsforhold kan ikke ændres ved boligændringer, omrokeringer, hjælpemidler m.m. Ægtepar og samlevende kan komme i betragtning, når den ene part har behov for plejebolig. Den længstlevende kan blive boende i plejeboligen. Plejehjem for demensramte borgere med særlige behov: En del demensramte borgere har særlige behov i forhold til deres sygdom. Kalundborg Kommune har to plejehjem med medarbejdere, der er specielt uddannede til pleje og aktivering af demensramte borgere. De to plejehjem er specielt indrettet til disse borgeres behov. Visitator og demenskonsulenterne vurderer, om du kan tildeles en plejebolig ud fra din helbredstilstand og samlede situation, der gør, at dine behov ikke kan tilgodeses på et almindeligt plejehjem. Der vurderes ud fra følgende: • Du opfylder kriterierne for at få en almindelig plejebolig. • Hvis dit samlede behov ikke kan tilgodeses i en almindelig plejebolig, og du har en demensdiagnose eller er i et udredningsforløb, vil du måske blive visiteret til et af de to plejehjem for demensramte beboere. • Du har en demensdiagnose og har en udadrettet og urolig adfærd. |
4. Tilbuddet kan omfatte |
I Kalundborg kommune er der 9 plejehjem med plejeboliger, som er beliggende i Kalundborg, Gørlev, Høng, Bregninge, Ubby og på Sejerø. Der er både 1- og 2-rumsboliger. Boligerne er placeret i stueplan eller i bebyggelse med elevator. Der er eget badeværelse til alle boliger. Desuden er der fælles opholdsrum for alle beboere. Se mere på Plejehjemsoversigten. På plejehjemmene er der personale hele døgnet, og du bliver tilbudt den nødvendige hjælp til blandt andet personlig pleje, praktiske opgaver, aktiviteter, psykisk støtte og sygepleje |
5. Sådan søger du en plejebolig |
Du ansøger om en plejebolig ved at udfylde et ansøgningsskema her: Plejeboliger (kalundborg.dk). Du eller dine pårørende kan evt. få hjælp fra visitator til udfyldelse af skemaet. Det er vigtigt, at du selv underskriver ansøgningen, for at vi kan behandle din ansøgning. Hvis din ansøgning bliver godkendt, bliver du skrevet op på en venteliste. Kalundborg Kommune tager så vidt muligt hensyn til, hvor du ønsker at bo, derfor er det en god ide at skrive flere ønsker i prioriteret rækkefølge på dit ansøgningsskema. Ledige boliger bliver fordelt efter behov, og ikke efter, hvor længe man har stået på venteliste. Når du søger med garant, skal du søge på samtlige plejehjem. Du vil i så fald få tilbudt en plejebolig senest 2 måneder efter, at du er optaget på venteliste. Det er muligt at søge plejebolig i en anden kommune. Du skal søge og visiteres i Kalundborg Kommune. Hvis man her vurderer, at du opfylder kriterierne for en plejebolig, bliver sagen videresendt til din ønskede kommune. Denne kommune vurderer så sagen ud fra deres kriterier. Kriterierne kan være forskellige fra kommune til kommune. |
6. Hvem leverer tilbuddet? |
Personalet på plejehjemmet vil ved indflytningen afholde indflytningssamtale med dig og eventuelt dine pårørende. Her vil centerleder/centersygeplejerske tale med dig om dine ønsker og behov for pleje og andre forhold vedrørende dine daglige behov og din nye situation. Det er ikke muligt at medbringe husdyr. |
7. Sikring af helhedsindsats for dig | Personalet dokumenterer aftaler, pleje og behandling i en elektronisk omsorgsjournal. Dokumentationen er med til at sikre overblik og kontinuitet i plejen og behandlingen. |
8. Kvalitetsmål |
• Hjælpen ydes med respekt for den enkelte borgers holdninger og normer, herunder privatlivets grænser. • Alle afgørelser om plejeboliger sker på baggrund af en konkret, individuel vurdering. • Svar på ansøgning om plejebolig skal foreligge inden for 6 uger efter din boligansøgning, og visitatorvurderingen er udarbejdet. |
9. Opfølgning |
• Ledelsen af Sundhed og Myndighed fører tilsyn med afgørelserne og har ansvaret for afgørelser i boligvisitationsudvalget. |
10. Hvad skal du gøre? |
Du skal give Visitationen besked, hvis du ikke længere ønsker at stå på venteliste til en plejebolig. Du skal give Visitationen besked, hvis din situation ændrer sig væsentligt, efter du er blevet godkendt til en plejebolig. Du og dine pårørende skal sørge for alle de praktiske og økonomiske opgaver, der er forbundet med flytningen. Du kan søge om boligstøtte ved henvendelse til udbetaling Danmark på tlf. 70 12 80 63. Du kan søge om indskudslån ved henvendelse til www.borger.dk, efter du har takket ja til en bolig. |
11. Lovgrundlag | Lov om Social Service §192. |
12. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau og afgørelse indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg |
1. Hvilke behov dækker tilbuddet? | Tilbuddet dækker dit behov for levering af mad, hvis du har et midlertidig eller varig behov herfor. |
2. Formål | At bidrage til at du får en sund og varieret kost, så din ernæringstilstand fastholdes eller forbedres, hvis du ikke selv kan tilberede din mad. |
3. Hvem kan modtage tilbuddet? |
Borgere bosiddende i Kalundborg Kommune. Borgere fra anden kommune, hvor hjemkommune har givet tilsagn om betaling. Det er Kommunen, der vurderer, om du kan visiteres til Madservice ud fra en konkret individuel vurdering af dine behov og ud fra følgende: • Du har nedsat fysisk/psykisk/social funktionsevne. • Du kan ikke selv tilberede mad. |
4. Tilbuddet kan omfatte |
Måltider til borgere i eget hjem Madservice omfatter levering af valgfri hovedmåltider som kølemad 1 gang om ugen fra godkendt kommunal eller privat leverandør. Tilbuddet omfatter også specialkost til hjemmeboende borgere med særlige behov. Måltider på plejehjem Den varme mad produceres i Kalundborg Kommunes produktionskøkken, og tilberedes færdigt i plejehjemmets fælleskøkken. Tilbuddet omfatter også specialkost til borgere på plejehjem med særlige behov |
5. Sådan søger du om Madservice |
Kontakt Visitationen i Kalundborg Kommune • Digital post: Link • Tlf. 5953 4190 tast 2; mandag - fredag kl. 8.30-9.30 |
6. Hvem leverer tilbuddet? |
Madservice er omfattet af loven om frit valg og leveres af: • En kommunal leverandør eller • En godkendt privat leverandør, SEL §91. |
7. Hyppighed | Madservice leveres en gang ugentligt. |
8. Kvalitetsmål |
Sagsbehandlingstiden tager udgangspunkt i dit individuelle behov. Leverandøren skal kontakte dig senest 5 hverdage efter overdragelse af opgaven og starte op senest 10 hverdage efter overdragelsen. I særlige situationer startes leverancen op med det samme. Afgørelse på ansøgning om madservice foreligger indenfor 4 uger efter ansøgning. |
|
Du skal selv betale for mad og drikkevarer m.m. Betaling for madlevering til eget hjem Du betaler bagudrettet for de leverede måltider i henhold til gældende prisliste. Betalingen foregår via din pension eller undtagelsesvis via faktura. Betaling for mad i plejebolig Du betaler bagudrettet for de leverede måltider via Servicepakken. Betalingen foregår via din pension. Prisen for Servicepakken reguleres årligt. Den aktuelle pris for Madservice kan du finde på Kalundborg Kommunes hjemmeside: • Du skal være hjemme, når maden bliver leveret. Hvis du ikke er hjemme, og dette ikke er aftalt på forhånd, så vil din leverandør af mad kontakte Hjemmeplejen. Hvis Hjemmeplejen heller ikke kan komme i kontakt med dig, vil politiet blive kontaktet. Hvis politiet vurderer, at det er nødvendigt at tilkalde låsesmed, så sender kommunen regningen for låsesmed videre til dig. • Du skal afbestille maden indenfor en frist, der er fastsat af din leverandør • Du skal give Visitationen besked, hvis du ikke længere ønsker at modtage Madservice, eller hvis du ønsker at skifte leverandør. Lov om Social Service §83. § 83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde:
Leverandørerne følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger for den danske institutionskost: Levering af mad følger Fødevarestyrelsens forskrifter. |
11. Klagevejledning |
Klager over serviceniveau og afgørelse indbringes for Kalundborg Kommunes visitation: Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg |
1. Hvilket behov dækker indsatsen | Kørsel med flextrafik til dig, der har en demenssygdom. |
2. Formål | At du kan fortsætte et aktivt liv, selvom evnen til at køre bil eller benytte almindelige offentlige transportmidler er aftaget. |
3. Hvem kan modtage hjælpen? |
Bevilling af kørslen sker efter en individuel og konkret vurdering af dit funktionsniveau mentalt og fysisk, samt aktuelle befordringsbehov. Desuden skal du være over 18 år og opfylde nedenstående kriterier: • Du har en demensdiagnose eller demenssymptomer og er skrevet op til udredning. • Du har ikke mulighed for, at dine pårørende eller andre kører dig. |
4. Hjælpen kan omfatte: |
Du kan benytte kørslen til: • Fritidsaktiviteter • Besøg hos venner og familie • Træning og lignende Der kan køres indenfor Movias kørselsområde, som er Sjælland, Lolland, Falster og Møn, samt de brofaste øer Der er egenbetaling, som til Flexhandicap kørsel: Årligt medlemsabonnement på 300 kr. Grund takst inkl. 5 km. pr. tur 24 kr. Kilometerpris 5- 40 km 2,40 kr. Kilometerpris over 40 km. 1,20 kr. Se yderligere oplysninger på Movias hjemmeside flextrafik@moviatrafik.dk Ved kørsel, der ydes efter anden lovgivning, f.eks. til tandlæge, læge, speciallæge eller hospital, skal du være opmærksom på ikke dækkes af denne ordning, men kun af regionen eller kommunen under en anden kørselsordning. Det sammen gælder, hvis du er svært bevægelseshæmmet eller har et svært synshandicap. I de tilfælde vil kørslen være omfattet af Flexhandicap kørsel §11 Lov om trafikselskaber. |
5. Hyppighed | Max. 104 enkelt ture om året. |
6. Hvem leverer hjælpen? | Movia Flextrafik og det er ikke muligt at vælge anden leverandør. |
7. Hvad skal du gøre? |
Du eller dine pårørende skal selv bestille kørslen hos Movia. Se yderligere oplysninger for bestilling, ventetider osv. på Movias hjemmeside flextrafik@moviatrafik.dk Chauffører henter og følger dig frem og tilbage til hoveddøren. |
8. Kvalitetsmål |
Hjælpen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering og revurderes løbende af kommunens demenskonsulenter. Hvis der er problemer med kørslen, rettes der henvendelse til trafikselskabet. |
9. Lovgrundlag | Lov om Social Service §117. |
10. Klagevejledning | Der er ikke klagemulighed i forhold til § 117 og Kalundborg Kommunes afgørelse. |