Kalundborg Kommune har udarbejdet en Overordnet Beredskabsplan/Plan for fortsat drift ved ekstraordinære hændelser.
Formålet med beredskabsplanen er at sikre, at Kalundborg Kommune i tilfælde af ekstraordinære hændelser, herunder katastrofer, større sygdomsudbrud og pandemier, ulykker, forsyningsnedbrud m.v. i videst muligt omfang kan videreføre funktioner og leverancer for/til kommunens borgere og virksomheder. Planen skal endvidere sikre en entydig, effektiv og enstrenget beslutnings- og kommandovej under disse omstændigheder.
1.1. Formål
- Starte en indsats til begrænsning og afhjælpning af skader på personer, ejendom og miljø ved ulykker og katastrofer
- Skabe grundlag for en koordineret beredskabsindsats og en koordineret anvendelse af beredskabsmæssige ressourcer internt og eksternt
- At involvere og ansvarliggøre alle relevante organisatoriske enheder i løsningen af kommunens beredskabsopgaver og -indsatser
- At formidle korrekt og rettidig information til kommunens borgere og ansatte, insti-tutioner, virksomheder samt pressen.
- Løse ekstraordinære opgaver, som kommunen kan blive ansvarlige for i en bered-skabssituation, og som ligger udenfor kommunens almindelige virksomhed.
1.2. Værdier og principper
Følgende værdier styrer beredskabsarbejdet:
- Robusthed. Kalundborg Kommune er en robust kommune. Det betyder, at alle kommunens organisatoriske enheder bidrager til at modstå eller inddæmme ekstraordinære hændelser – og hurtigt vil kunne tilbyde sine hændelser, hvis de skulle blive påvirket
- Sikkerhed. Kalundborg Kommune er en sikker kommune. Det betyder at kommunens organisatoriske enheder bidrager til at beskytte borgernes liv og helbred – og hjælper dem, der ikke kan klare sig selv.
- Tryghed. Kalundborg Kommune er en tryg kommune. Det betyder, at kommunens organisatoriske enheder giver sit bidrag til, at borgernes tilværelse og erhvervslivets drift ikke forstyrres unødigt under en ekstraordinær hændelse.
Følgende principper styrer beredskabsarbejdet:
- Sektoransvarsprincippet. Den del af organisationen, der har ansvaret for en opgave til daglig, bevarer ansvaret for opgaven under ekstraordinære hændelser.
- Lighedsprincippet. De procedurer og ansvarsforhold, der anvendes i dagligdagen, anvendes i videst muligt omfang også i forbindelse med ekstraordinære hændelser.
- Samarbejdsprincippet. Organisationen har et selvstændigt ansvar for at samarbejde og koordinere med andre organisationer vedrørende beredskabsplanlægning og krisestyring.
- Handlingsprincippet. I en situation med uklare eller ufuldstændige informationer er det mere hensigtsmæssigt at etablere et lidt for højt beredskab end et lidt for lavt beredskab. Samtidig skal der hurtigt kunne ændres på beredskabet i nedadgående retning for at undgå ressourcespild.
- Fleksibilitetsprincippet. Planens forskellige elementer skal tilpasses og anvendes i forhold til den konkrete beredskabssituation.
I det omfang en ekstraordinær situation har et omfang, så statslige styrelser og myndigheder er involveret i planlægning og / eller gennemførelse af beredskabsindsatsen, følger Kalundborg Kommunes beredskabsindsats som udgangspunkt diverse vejledninger og ret-ningslinjer fra de statslige og regionale myndigheder. Krisestyringsstaben (KSS) har bemyndigelse til at træffe beslutning om undtagelser herfor.
1.3. Beredskabsplanens opbygning
2.1. Delberedskabsplaner
2.2. Planlægningsgrundlag
2.3. Øvelser
2.4. Ansvar
2.5. Tilgængelighed
2.6. Bistand til udarbejdelse af beredskabsplaner m.v.
3.1. Kriseniveau 1
- Overfald på medarbejder
- Vandskade som følge af ledningsbrud
- Ulykke med personskade på institution
- Anklage om seksuelt overgreb på elev eller beboer på institution
Kriseleder
- Niveau-2-leder
3.2. Kriseniveau 2
- Vejrhændelser, der i særlig grad påvirker et lokalområde (oversvømmelser o.l.)
- Forureningsuheld
- Arbejdsnedlæggelse indenfor et eller flere fagområder
- Terrortrussel eller -handling
Kriseleder
- Direktør
3.3. Kriseniveau 3
- Smitsom sygdom i mange organisatoriske enheder på tværs af fagområder
- Masseudskrivning fra sygehuse
- Omfattende IT-nedbrud
- Vejrhændelser, der påvirker store dele af kommunen
Kriseleder
- Krisestyring, overordnet og koordinerende styring (Krisestyringsstaben, KSS)
Leder af krisestyringsstaben: Borgmesteren / Kommunaldirektøren
- Den operative kriseledelse (krisestaben)
Leder af Krisestaben: Direktør
4.1. Rollebaseret krisestyring
- Kriselederen
- Ansvarlig for situationsbillede, logføring og dokumentation
- Personansvarlig
- Ansvarlig for bygning/teknik/system/logistik
- Ansvarlig for kommunikation
Rollerne er yderligere beskrevet i kap. 4.4, beskrivelse af roller. Til hver rolle er der herudover udarbejdet et action card. Den rolleansvarlige kan sikre, at der indkaldes de rette ledere / specialister / ressourcepersoner til at løse opgaverne.
4.2. Kriselederen
4.3. Krisestabens sammensætning
- Kriseleder
- Kommunikationschefen – eller en af denne udpeget person
- Relevante chefer eller ledere fra den berørte institution eller fagområde(r)
- Er der tale om en ulykke eller anden hændelse, hvor redningsberedskabet er indkaldt, deltager beredskabsdirektøren eller en af denne udpeget person.
- Ad hoc fagpersoner som er relevante ift. den konkrete hændelse.
Ved akutte hændelser, der varer ud over 10 – 12 timer, og som kræver kriseberedskabets tilstedeværelse, udpeges der suppleanter til alle pladser.
4.4. Beskrivelse af roller
4.4.1. Kriselederen
- at fastsættelse af rette kriseniveau for håndtering af hændelsen
- for aktivering af den øvrige krisestab og har ansvar for den fysiske sikkerhed for den samlede krisestab
- delegere roller, ansvar og opgaver til krisestaben og sikrer optimalt tværgående samarbejde på tværs af stabs- og fagområder, interne som eksterne
- at det overordnede situationsbillede altid er opdateret og at der arbejdes efter den strategiske eller taktiske retning som er besluttet i krisestaben eller i krisestyringsstaben, når denne er aktiveret (niveau 3).
- at tilsikre fornøden økonomi til opgaveløsningen samt
- at de indsatte enheder har de fornødne ressourcer til rådighed for opgaveløsningen
- at de fornødne interne og eksterne specialister og ressourcepersoner er til rådighed
- det overordnede ansvar for al kommunikation i relation til hændelsen.
- Særligt for kriseniveau 1: kriselederen har ansvar for løbende at holde direktøren med ansvar for det pågældende fagområde orienteret.
4.4.2. Ansvarlig for situationsbillede, logføring og dokumentation
- At indsamle relevant information og tilvejebringe et opdateret situationsbillede
- Sikre at al information til krisestaben bliver dokumenteret sammen med krisestabens beslutninger, handlinger og udeladelser. Dokumentation foretages i en krisesty-ringslog. Skabelon forefindes digitalt.
- At al dokumentation journaliseres jf. Kalundborg Kommunes sags- og dokumentstrategi.
4.4.3. Personansvarlig
Den personansvarlige varetager alle opgaver i relation til de mennesker, der er direkte berørt af hændelsen. Det kan være borgere, medarbejdere, frivillige m.v.
- At sikre et højt informationsniveau til alle berørte persongrupper baseret på de pres-semeddelelser eller interne orienteringer, den kommunikationsansvarlige udarbejder
- Sikrer kommunal tilstedeværelse i berørte områder. F.eks. i et lille lokalsamfund, på hospitalet hvor eventuelle tilskadekomne indbringes, på arbejdspladsen som pludselig udsættes for en alvorlig hændelse, etc.
- Sikrer opdateret kontaktinformation på alle involverede, så kommunikation kan flyde let og ubesværet
4.4.4. Ansvarlig for proces (bygning/teknik/system/logistik)
Den procesansvarlige (bygninger, teknik, system, logistik) har ansvar for teknisk understøttelse og kendskab til de berørte processer og leverancer:
- Som den første meget væsentlige opgave at skaffe overblik over hvor hårdt kommunen er ramt af hændelsen
- Hvilke processer er nede
- Hvilke samfundskritiske og livsvigtige leverancer kan ikke længere tilvejebringes
- Hvor hurtigt kan kommunen genetablere de funktioner, der er ramt
- Hvad koster det?
4.4.5. Kommunikation
Den kommunikationsansvarlige har til formål at sikre hurtig, korrekt og afpasset information til de mange berørte målgrupper
- Udarbejdelse af interessentanalyse – så krisestaben får et overblik over hvem der skal vide hvad og hvornår.
- Udkast til pressemeddelelser, opdateringer på sociale medier
- Interne orienteringer
- Memoer
- M.m.
Al kommunikation godkendes af kriselederen inden den distribueres / publiceres.
4.5. Krisestyringsstaben (KSS)
- Borgmesteren
- Kommunaldirektøren
- Øvrige medlemmer af direktionen
- Sekretariatschefen – eller en af denne udpeget medarbejder (ansvarlig for situationsbillede, log og journalisering)
- Kriseleder (i kriseniveau 2 og 3 et medlem af direktionen).
- Beredskabsdirektøren – eller en af denne udpeget person, hvis dette er relevant for den konkrete hændelse. Beredskabsdirektøren er forbindelsesofficer til Lokale Beredskabs Stab (Midt og Vestsjællands Politi).
- Relevante chefer (eksempelvis IT-chefen ved større IT-nedbrud).
Krisestyringsstaben indkaldes af:
4.6. Lokaler til krisestab og krisestyringsstab
4.7. Dispositioner, der medfører ekstraordinære økonomiske konsekvenser eller påvirker serviceniveau
Beredskabshændelser kan nødvendiggøre dispositioner, som påfører den pågældende insti-tution, det pågældende fagområde etc. omkostninger, som ikke kan indeholdes i gældende budget. Dispositioner af den karakter kan træffes af krisestaben
- På kriseniveau 1 skal direktøren med ansvar for området i videst muligt omfang inddrages i beslutningen ellers snarest muligt derefter orienteres.
- På Kriseniveau 2 træffer kriselederen beslutningen,
- På kriseniveau 3 træffes beslutningen af krisestyringsstaben.
Direktionen vil efterfølgende træffe beslutning om hvorvidt omkostningen kan afholdes gennem omprioriteringer af gældende budgetter eller om der skal søges bevillingsmæssig dækning for omkostningerne i Kommunalbestyrelsen.
- Dagsorden for Krisestabens første møde
- Skabelon for organisationens situationsbillede
- Skabelon for logbog (referat af Krisestabens møder)
- Skabelon for evaluering af hændelsen (og øvelser)
Samt som minimum følgende action cards til Plan for fortsat drift:
- Action card for kriseleder
- Action card for kommunikationsansvarlig
- Action card for situationsbillede, log og dokumentation (sekretærfunktionen)
- Action card for procesansvarlig
- Action card for personansvarlig