Servicedeklarationer for Kalundborg Kommunes tilbud på det specialiserede voksensocialområde.
De samlede servicedeklarationer på det specialiserede voksensocialområde har til formål, at give en beskrivelse af de nuværende ydelser og aktiviteter og deraf afledte service, der tilbydes i Kalundborg Kommunes forskellige tilbud til voksne med betydelig nedsat funktionsevne og/eller særlige sociale problematikker.
Servicedeklarationen giver således mulighed for at man kan danne sig et overblik over de enkelte sociale tilbud særegen.
Servicedeklarationen beskriver de faktiske forhold. Dermed medvirker servicedeklarationerne til at skabe en fælles forståelse for tilbuddenes indhold, samt medvirker til at skabe en fremtidig kvalitetssikring af de ydelser tilbuddene leverer.
Servicedeklarationen fremmer muligheden for, at Kalundborg Kommunes borgere kan inddrages i udviklingen af tilbud i Kalundborg Kommune, samt orientere sig i forhold til hvilke muligheder de enkelte tilbud i kommunen kan tilbyde dem.
Servicedeklarationerne danner sammen med Kalundborg Kommunes kvalitetsstandarter et detaljeret arbejdsredskab for myndighederne der køber ydelser af Kalundborg Kommunes tilbud.
Hvor kvalitetsstandarterne beskriver det kommunale serviceniveau og de ydelser, som borgere med særlige behov kan modtage i form af hjælp og støtte, beskriver servicedeklarationerne de faktiske forhold, nuværende ydelser og aktiviteter og den deraf afledte service, der tilbydes borgerne i de enkelte tilbud.
Servicedeklarationerne er udarbejdet i samarbejde mellem Voksenspecialenheden og Kalundborg Kommunes sociale tilbud på det specialiserede område. De enkelte tilbud har selv udarbejdet indholdet i tilbuddets servicedeklaration.
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 2, Værested Syd Servicedeklaration for §79 |
---|---|
Formål |
At give borgere med sindslidelser, psykisk sårbarhed og social udsatte, et meningsfuldt tilbud om socialt samvær og aktiviteter. At forbedre og vedligeholde den enkeltes sociale og personlige kompetencer. At indgå i fællesskab og samvær. |
Lovgrundlag |
Være- og aktivitetssted for borgere med sindslidelser og psykisk sårbarhed SEL §76. |
Kontaktoplysninger |
Værested Syd Algade 4 4281 Gørlev Værestedet kan kontaktes på tlf. 23 23 52 35 Administration: Rynkevangen 14B 4400 Kalundborg Tlf. 59 53 56 56 Centerchef: Randi Brodin Teamleder: Vinni Mortensen tlf. 20 29 69 27 Åbningstider: Mandag 10.00-16.00 Tirsdag 14.00-21.00 0nsdag 10.30-17.00 Torsdag 10.00-17.00 Fredag 14.00-22.00 Lørdag i ulige uger 17.00-22.00 Værestedet er lukket lige uger i weekenden. |
Præsentation af tilbud |
Fysiske rammer Værested Syd er beliggende centralt i Gørlev by men dog tilbagetrukket fra hovedgaden. Tæt på butikker og busforbindelse. Værestedet består af køkken, spisestue, udestue, undervisnings-og krearum, samtalerum, kontor, badeværelse og personaletoilet. Der rådes over 3 bærbare pc´er med adgang til trådløst internet. Udendørsfaciliteterne består af overdækkede terrasser. Der er græsplæne, petanque bane og en havegrill, som benyttes flittigt om sommeren. Huset besidder ligeledes en vaskemaskine og en tørretumbler. Her er der mod betaling mulighed for at få vasket og tørret tøj. |
Målgruppe | Sindslidende og psykisk sårbare borgere bosiddende i Kalundborg kommune SEL §76. |
Ydelsens indhold og omfang. |
Vi tilbyder:
Maden laves fra bunden, i samarbejde med bruger og personale.
Priser for kaffe, spisning og arrangementer kan ses på stedets opslagstavle |
Transport | Der er egentransport til Værestedet |
Metode |
En rehabiliterende baseret tilgang med anerkendende dialog, hvor vi vægter brugerindflydelse og rehabilitering. Fokus på fysisk og mental sundhed. |
Værdigrundlag |
Værestedets værdigrundlag tager udgangspunkt i Kalundborg kommunes værdier;
|
Kerneopgave |
At støtte den enkelte borgers ressourcer gennem en rehabiliterende indsats. Udvikle og vedligeholde sociale kompetencer. Netværksdannelse. |
Folder og hjemmeside | Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside |
Visitation | Der er ingen visitation til værestedet. Du er velkommen til at tage direkte kontakt med henblik på en samtale for at vurdere, om du tilhører målgruppen for tilbuddet |
Godkendt af | Centerchef Jørgen Petersen den 1. januar 2019 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center2, Værested Nord Servicedeklaration for §79 |
---|---|
Formål |
At give borgere med sindslidelser og psykisk sårbarhed, et meningsfuldt tilbud om socialt samvær og aktiviteter. At forbedre og vedligeholde den enkeltes sociale og personlige kompetencer. Indgå i fællesskab og samvær |
Lovgrundlag |
Være- og aktivitetssted for borgere med sindslidelser og psykisk sårbarhed. SEL § 79 |
Kontaktoplysninger |
Værested Nord Nørre Alle 25. 2. sal 4400 Kalundborg Værestedet kan kontaktes på tlf. 29 77 64 59 Administration: Rynkevangen 14B 4400 Kalundborg Tlf. 59 53 56 56 Centerchef: Randi Brodin Teamleder: Vinni Mortensen tlf. 20 29 69 27 |
Præsentation af tilbud |
Fysiske rammer Værestedet er beliggende i Kalundborg by. Værestedet indeholder køkken / cafe og stort fælleslokale, med spiseborde, sofagrupper og mulighed for at spille billard. Derudover er der kontor, undervisningslokaler, pc - rum, krea rum, hvileplads og personalefaciliteter. |
Målgruppe |
Sindslidende og psykisk sårbare borgere, bosiddende i Kalundborg kommune. |
Ydelsens indhold og omfang |
Vi tilbyder:
Det forventes at brugerne deltager i madlavning og oprydning efter spisning. Madplan og hvem der bidrager, aftales på ugentligt planlægningsmøde i cafeen. Månedligt hus-møder med brugerindflydelse. Priser for kaffe og spisning, kan ses i cafeen. Åbningstider: Mandag 9.00 -16.00 Tirsdag 9.00 -16.00 0nsdag 9.00-16.00 Torsdag 13.00-20.00 Fredag 9.00-15.00 Lørdag lukket Søndag i lige uger 11.00-15.00 |
Transport | Egen transport til værestedet |
Metode |
En rehabiliterende baseret tilgang, med anerkendende dialog, hvor vi vægter brugerindflydelse og rehabilitering. Fokus på fysisk og mental sundhed. |
Værdigrundlag |
Værestedets værdigrundlag tager udgangspunkt i Kalundborg kommunes værdier
|
Kerneopgave |
At støtte den enkelte borgers ressourcer og gennem en rehabiliterende indsats, udvikle og vedlige holde personlige og sociale kompetencer. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside |
Visitation |
Der er ingen visitation til Værestedet, man er velkommen til at tage direkte kontakt for en samtale, hvor det vurderes om man tilhører målgruppen for tilbuddet |
Godkendt af | Centerchef Jørgen Petersen den 1. januar 2019 |
Administreres af | |
Titel |
Det Sociale Voksenområde Center 2 Botilbuddet Hyldens Kvarter, Hus 1, 3 og 7 Servicedeklaration for botilbud efter lov om Almene boliger § 105 samt Lov om Social Service § 85 |
---|---|
Lovgrundlag |
Lov Almene boliger § 105 og Lov om Social Service § 85 |
Kontaktoplysninger |
Hyldens Kvarter - Hus 1, Hus 3, Hus 7 Ledelse: Afdelingsleder Heidi Tværmose Afdelingsleder Pia Nielsen |
Målgruppe |
Målgruppen i Hyldens Kvarter hus 1,3,7 er voksne borgere med særligt komplekse psykiatriske lidelser og/eller psykosociale vanskeligheder. En stor del af borgerne har diagnosen skizofreni, bipolar affektiv lidelse eller en personlighedsforstyrrelse. Derudover har en del borgere et skadeligt forbrug af rusmidler, udover deres psykiske lidelse. Der er ligeledes borgere med tilkomne somatiske lidelser og der er borgere med dom til retslig foranstaltning. I Hyldens Kvarter er der kompetencer der kan samarbejde med borgere, som i belastede perioder har en adfærd der kan være udadreagerende eller selvskadende. Hyldens Kvarter rummer dog ikke borgere hvor det er misbrug eller udadreagerende adfærd der er hovedproblematikken. |
Fysiske rammer (Fælles for hus 1, 3 & 7) |
Hus 1, 3 & 7 er opført i 2021. Byggerierne er i et plan, hvori der i hvert hus ligger 10 lejligheder med direkte udgang til rummelige fællesarealer, som blandt andet indeholder et centralt placeret fælleskøkken og stort opholdsrum. Lejlighederne er mellem 44 og 46 kvadratmeter og de er lyse, moderne og tidssvarende med tekøkken, stue, soveværelse, bad/toilet samt lille terrasse til hver bolig. Fællesarealet rummer en stor stue, køkken og plads til fx. Playstation, bordtennis, krearum eller lignende. Desuden er der en stor terrasse i forbindelse med den fælles stue. Fællesarealerne er indrettet med fokus på fleksibilitet, fx kan møblerne herunder både sofaarrangement og spisebord flyttes rundt således at der både kan indrettes med mulighed for at mange kan sidde sammen, men også med mulighed for at sidde i flere grupper. Det gør det muligt at være en del af fællesskabet uden at alle sidder ved samme bord. Tilbuddet ligger i gåafstand fra center med mulighed for mindre indkøb samt offentlig bus. Der er fokus på at danne rammen om et hjemligt, rummeligt og trygt miljø, hvor der både er mulighed for privatliv i egen bolig og socialt samvær i fællesarealerne. Borgerne i Hus 1, 3 & 7 vil desuden have adgang til fællesfaciliteter for det samlede Hyldens Kvarter, herunder vaskeri, fælleshus, værksted mv. og tilbud om at deltage i aktiviteter på tværs af de 4 huse. Da der er tale om almene lejeboliger administreres boligerne af boligselskabet MNV, hvilket betyder der kan søges om hhv. indskudslån og boligstøtte i boligerne. |
Metode / tilgang (Fælles for hus 1, 3 & 7) |
Kerneopgaven i det Sociale Voksenområde Center 2: De faglige metoder og tilgange på Hyldens Kvarter har alle afsæt i en recoveryorienteret rehabilitering som grundlæggende menneskesyn og værdisæt. Recoveryorienteret rehabilitering handler om at tilbyde den støtte, der hjælper den enkelte beboer med at indfri sine håb, ønsker og drømme, med sigte på at komme sig og få et tilfredsstillende liv med størst mulig selvstændighed. Der er fokus på samarbejdet med beboerens pårørende/netværk og på at skabe brobygning mellem botilbuddets beboere og civilsamfundet, herunder frivillige organisationer, væresteder og øvrige tilbud i lokalområdet. Det forudsætter en helhedsorienteret indsats og til dette tager vi afsæt i en systemisk, narrativ og anerkende metodepraksis – en metodepraksis som understøtter et helhedsorienteret, cirkulært, kontekstuelt, ressourcefokuseret og identitetsstyrkende samarbejde med beboeren og deres netværk. Der arbejdes ud fra deeskalerende principper i samarbejdet med borgerne herunder udarbejdelse af tryghedsplaner. Personalet besidder og anvender viden om sanseintegrationsbehandling og sansestimulering og der tilbydes NADA behandling. Der arbejdes systematisk med brug af FIT (Feedback Informed Treatment) for kontinuerligt at undersøge/sikre at beboerne oplever indsatsen på Hyldens Kvarter er hjælpsom og at samarbejdet er meningsfuldt. Personalet besidder kompetencer både indenfor det sundhedsfaglige, det psykiatriske og det socialfaglige felt. |
Takster og målgruppevurdering |
Taksterne for ophold i hus 1, 3 & 7 er differentieret i tre niveauer (lav, mellem & høj takst) alt efter beboernes individuelle støttebehov. Takstniveauer for 2024 (Reguleres årligt): Der kan forventes tilbagemelding på målgruppevurderinger indenfor 14 dage. Der udarbejdes kontrakt jf. KL’s standardkontrakt på voksenområdet. |
Takstbeskrivelse - Lav takst
|
|
Målgruppe - Lavt Støtteniveau |
|
Ydelse - Lavt støtteniveau |
Rehabiliterende indsatser;
Vejledende guidning og støtte;
Personlig pleje;
|
Hvad kan ikke varetages indenfor lavt takstniveau (ekskluderende kriterier) |
|
Takstbeskrivelse - Mellem takst | |
Målgruppe – mellem støtteniveau |
|
Ydelse – mellem støtteniveau |
Rehabiliterende indsatser;
Praktisk guidning og støtte;
Personlig pleje;
Særlige indsatser; I samarbejdet med nogle beboere vil der være behov for at arbejde voldsforebyggende ud fra deeskalerende principper. |
Hvad kan ikke varetages indenfor mellem takstniveau (ekskluderende kriterier) |
|
Takstbeskrivelse - Høj Takst | |
Målgruppe - Højt støtteniveau |
|
Ydese - Højt støtteniveau |
Rehabiliterende indsatser;
Omfattende og eller kompenserende støtte;
Personlig pleje;
Særlige indsatser;
|
Hvad kan ikke varetages indenfor mellem takstniveau (ekskluderende kriterier) |
|
Godkendt af | Centerchef Eddie Elmelund Göttsch maj 2024 |
Titel |
Det Sociale Voksenområde Center 2 Botilbuddet Hyldens Kvarter, Hus 9 Servicedeklaration for botilbud efter Lov om Social Service § 107 |
---|---|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 107 samt fleksible pladser §§ 107/108 |
Kontaktoplysninger |
Hyldens Kvarter - Hus 9 Ledelse: Afdelingsleder Heidi Tværmose Afdelingsleder Pia Nielsen Koordinator Maria Bech Andersen Hus 9 |
Målgruppe |
Borgere i alderen 18-35 år på indskrivningstidspunktet med psykiske diagnoser i form af skizofreni, bipolar lidelse, angst, depression, personlighedsforstyrrelse, ADHD og psykosociale vanskeligheder. Borgere dømt til retslig foranstaltning, i form af behandlingsdom eller dom til ambulant behandling.
Unge borgere med begyndende problematisk adfærd i forhold til euforiserende stoffer fx opstået som selvmedicinering grundet andre problemstillinger, kan rummes i tilbuddet, så længe borgeren ikke har udviklet misbrugsadfærd, og så længe misbruget ikke er borgerens hovedproblematik. Hvis det ses at borgerens misbrug udvikler sig eller der ses en tiltagende problematisk adfærd omkring misbruget og borgeren ikke evner at samarbejde med personalet om denne problematik kan der træffes beslutning om opsigelse. |
Formål og ydelsens indhold |
Formålet med indsatsen i hus 9 er et midlertidig ophold for borgere indenfor målgruppen med fokus på botræning, afklaring og udvikling hen imod et liv med størst mulig selvstændighed. Målet er at skabe et ungemiljø, hvor personalet støtter borgeren i at få en god og meningsfuld hverdag med trivsel. Vi tror på at trivsel er en forudsætning for borgerens individuelle recovery, uanset hvilke udfordringer den enkelte måtte have. Der arbejdes med botræning ud fra den enkeltes ressourcer og med henblik på at opnå praktiske erfaringer med hverdagens gøremål. I samarbejde med sagsbehandler vil der løbende være fokus på om borgeren trives og udvikler sig. I slutningen af det midlertidige ophold i hus 9 vil der være fokus på at vurdere og støtte borgeren i de næste skridt i livet og afklare et evt. fremadrettet støttebehov. Varigheden af opholdet kan variere, men som udgangspunkt forventes det at være ca. 2 år. Under opholdet i hus 9 får borgeren;
Rusmidler; Der er et tæt samarbejde med rusmiddelteamet i Kalundborg og der tilbydes rusmiddelbehandling i form af strukturerede samtaler med en rusmiddelbehandler. Samtalerne kan ske i rusmiddelteamet i Kalundborg men der kan også tilrettelægges individuelle forløb hvor borgeren modtager samtalerne på Hyldens Kvarter. I forlængelse af samtalerne vil personalet i hus 9 støtte borgeren i at opnå de mål som sættes i forbindelse med rusmiddelbehandlingen. Det tætte samarbejde fordrer en helhedsorienteret indsat, hvor rusmiddelbehandling ses i sammenhæng med borgerens daglige trivsel. |
Fysiske rammer |
Hus 9 er en stor bygning opført i 2021 i et plan, hvori der ligger 10 lejligheder med direkte udgang til rummelige fællesarealer. Lejlighederne er mellem 44 og 46 kvadratmeter og de er lyse, moderne og tidssvarende med thekøkken, stue, soveværelse, bad/toilet samt lille terrasse til hver bolig. Fællesarealet rummer en stor stue, køkken og plads til fx. playstation, bordtennis, krea eller lignende. Desuden er der en stor terrasse i forbindelse med den fælles stue. Fællesarealerne er indrettet med fokus på fleksibilitet, fx kan møblerne herunder både sofaarrangement og spisebord flyttes rundt således at der både kan indrettes med mulighed for at mange kan sidde sammen, men også med mulighed for at sidde i flere grupper. Det gør det muligt at være en del af fællesskabet uden at alle sidder ved samme bord. Tilbuddet ligger i gåafstand fra center med mulighed for mindre indkøb samt offentlig bus. Der er fokus på at danne rammen om et ungemiljø, hvor der både er mulighed for privatliv i egen bolig og socialt samvær på fællesarealerne. Borgerne i Hus 9 vil desuden have adgang til fællesfaciliteter for det samlede Hyldens Kvarter, herunder vaskeri, fælleshus, værksted mv. og deltage i aktiviteter på tværs af de 4 huse. |
Økonomi |
Borgeren vil have månedlige udgifter til; Husleje m/forbrug ca. 5.000 kr Kost 2.000 kr TV/internet i egen lejlighed er ikke inkluderet i huslejen. Borgeren er selv ansvarlig for at tilkøbe dette. Der findes TV i fællesstuen. Der er fælles vaskeri på Hyldens Kvarter og der må påregnes udgift til tøjvask. Pris; 19 kr. pr vask inkl. sæbe/tørring 0,50 kr. i minuttet. Transport; Borgeren skal selv afholde udgiften til transport med fx bus/tog/flextrafik. Der kan i nogen tilfælde tilbydes kørsel i bil fra Hyldens Kvarter, hvis der er tale om kørsel til fx behandling eller i en opstart. Indsatsen tilrettelægges og ydes dog altid på en måde som understøtter og udvikler borgens evne til at færdes uden adgang til en bil. |
Metode |
Kerneopgaven i det Sociale Voksenområde Center 2: Vi bidrager til at borgerne oplever, at deres håb, drømme og mål virkeliggøres, at de trives og mestrer livet, og at de har mulighed for at opleve sig inkluderet i meningsfulde fællesskaber. De faglige metoder og tilgange på Hyldens Kvarter har alle afsæt i en recoveryorienteret rehabilitering som grundlæggende menneskesyn og værdisæt. Recoveryorienteret rehabilitering handler om at tilbyde den støtte, der hjælper den enkelte beboer med at indfri sine håb, ønsker og drømme, med sigte på at komme sig og få et tilfredsstillende liv med størst mulig selvstændighed. Der er fokus på samarbejdet med beboerens pårørende/netværk og på at skabe brobygning mellem botilbuddets beboere og civilsamfundet, herunder frivillige organisationer, væresteder og øvrige tilbud i lokalområdet. Det forudsætter en helhedsorienteret indsats og til dette tager vi afsæt i en systemisk, narrativ og anerkende metodepraksis – en metodepraksis som understøtter et helhedsorienteret, cirkulært, kontekstuelt, ressourcefokuseret og identitetsstyrkende samarbejde med beboeren og deres netværk. Der arbejdes ud fra deeskalerende principper i samarbejdet med beboerne herunder udarbejdelse af tryghedsplaner. Personalet besidder og anvender viden om sanseintegrationsbehandling og sansestimulering og der tilbydes NADA behandling. Der arbejdes systematisk med brug af FIT (Feedback Informed Treatment) for kontinuerligt at undersøge/sikre at beboerne oplever indsatsen på Hyldens Kvarter er hjælpsom og at samarbejdet er meningsfuldt. Personalet besidder kompetencer både indenfor det sundhedsfaglige, det psykiatriske og det socialfaglige felt. Ved brug af FIT (Feedback informed treatment) og med udgangspunkt i indsatsmål udarbejdes der samarbejdsaftaler med beboerne. Her formulerer beboerne selv de mål som der arbejdes med og der indsamles systematisk viden om borgerens oplevelse af trivsel og feedback på den samlede indsats. |
Takst og målgruppevurdering |
Takst 2024: 2.642 kr. pr. døgn. Der kan forventes tilbagemelding på målgruppevurderinger indenfor 14 dage. Målgruppevurderinger sendes via sikker mail til: Afdelingsleder Heidi Tværmose / Afdelingsleder Pia Nielsen Hian@kalundborg.dk Piee@kalundborg.dk
|
Hvad kan ikke varetages indenfor lavt takstniveau (ekskluderende kriterier) |
|
Husregler |
Det er ikke tilladt at anskaffe sig nogen former for dyr. |
Godkendt af | Centerchef Eddie Elmelund Göttsch februar 2024 |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 2 Botilbuddet Banemarken lov om midlertidige botilbud jf. lov om social service § 107 |
---|---|
Formål |
At sikre en boligmæssig ramme, som er med til at vedligeholde og udvikle borgerens psykiske, fysiske og sociale funktioner. Herunder at genskabe eller udvikle borgerens mulighed for at flytte i selvstændig bolig. |
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 107 |
Kontaktoplysninger |
Banemarken Banemarken 2 4270 Høng Administration: 59 53 10 80
Randi Brodin Teamleder Louise Walentin Nielsen: 24 59 49 77 |
Fysiske rammer |
Banemarken ligger 5 min. gang fra offentlige transportmuligheder mod blandt andet Slagelse og Kalundborg. Der er ca. 500 m. til indkøbscenter med dagligvarebutikker, tøj, mm. beliggende Der 4 lejligheder med the-køkken, soveværelse, entre, bad/toilet med vaskemaskine. Boligen er på ca. 42 m2. Derudover findes fællesarealer Åbent Køkken -, spisestue - opholdsstue - på 11m2 Stor lukket have med terrasse. |
Målgruppe |
Målgruppe:
indenfor autismespekteret. |
Ydelsens indhold og omfang |
Formålet med støtten er at sikre den enkelte borger et stabilt hverdagsliv, hvor der ydes støtte svarende til den bevilgede ydelse. Den pædagogiske indsats er helhedsorienteret. Der arbejdes med udvikling, pædagogisk støtte og vejledning, således at borgeren bliver i stand til, at mestre eget liv i det omfang, det er muligt for den enkelte, med henblik på at borgeren kan klare sig i egen bolig. Der arbejdes individuelt med den enkelte borgers egne mål, som er fastlagt i bestillingen ud fra den enkeltes handleplan, som er udarbejdet af borgerens sagsbehandler i samarbejde med borgeren. Borgerne kan tilrettelægge fælles ture. Hvis der er brug for personalets støtte og vejledning i forhold til at arrangere turen, er det muligt. Personalet kan deltage på selve turen, hvis dette er foreneligt med den øvrige planlægning. Borgeren betaler egne udgifter. Borgerne skiftes til at lave mad på fastlagte maddage til alle på Banemarken. Borgeren tilrettelægger med vejledning og støtte menu og indkøb, samt udfører madlavningen og oprydning. Hver borger har en vaske - og rengøringsdag, hvor støtte og vejledning tilrettelægges i forhold til den enkeltes pædagogiske plan. Der afholdes beboermøde hver 14. dag, hvor der er mødepligt og der er pædagogisk personale til stede. Det forventes at borgeren er i dagbeskæftigelse/aktivering/uddannelse. Betaling: Husleje inkl. el, vand og varme pr. mdr. er:2.500 kr. Kost: inkluderer alle måltider inkl. kaffe, the, mælk, saft m.m. 1.700 kr. Det er muligt for hver borger, at have en ven/veninde med til spisning. Det koster 30 kr. pr. aftensmåltid. Omfang: Personale: der er 5 personaler, der er ansat på Banemarken og som dækker hele døgnet alle årets dage. Der er typisk 1 personale på arbejde Mellem kl. ca. 9.00-14.00 vil der som udgangspunkt ikke være personale tilstede, da borgerne er i dagbeskæftigelse/aktivering. Natten dækkes af en rådighedsvagt. Transport: Bus og togstation er nabo til Banemarken. Det forventes at borgeren benytter offentlig transport eller er selvtransporterende. Husdyr: Det er tillad at have smådyr, forudsat at man selv kan passe dem. |
Metode |
En helhedsorienteret tilgang, hvor den pædagogiske støtte tager udgangspunkt i den rehabiliterende tilgang. De pædagogiske mål afspejler handleplanen og fastlægges sammen med borgeren. |
Værdigrundlag |
Banemarken arbejder ud fra Kalundborg Kommunes værdier.
|
Kerneopgave | Vi sikrer udvikling/vedligeholdelse af borgernes færdigheder samt deres forudsætninger for at mestre eget liv med størst mulig selv- og medbestemmelse. |
Visitation |
Har du som borger brug for midlertidigt botilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Kalundborg Kommune Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Telefon: 59 53 53 73 |
Godkendt af | Centerchef Jørgen Petersen den 1. januar 2019 |
titel |
Det sociale Voksenområde Center 2 Botræning Servicedeklaration for midlertidigt botilbud servicelovens § 107. |
---|---|
Formål |
Der er to formål med midlertidigt botilbud:
|
Lovgrundlag |
Lov om social service § 107 (midlertidigt botilbud) Bekendtgørelse 1387 af 12/12 2006 (fastsættelse af egenbetaling) |
Kontaktoplysninger |
Botræning Fr. Andersensvej 9 4400 Kalundborg Administration: Hestehavebakken 92 4400 Kalundborg Tlf.nr: 59 55 50 00 Centerchef: Randi Brodin Teamleder: Louise Walentin Nielsen tlf. 24 59 49 77 |
Præsentation af tilbud |
Fysiske rammer: Tilbuddet ligger ca. 10 min. gang fra Kalundborg Centrum, hvor der er gode offentlige transportmuligheder mod blandt andet Slagelse og Holbæk. Der er ca. 300 meter til nærmeste bus. Der er ca. 700 m. til nærmeste indkøbsmulighed. I tilbuddet er der 10 værelser. Hvert værelse er på ca. 20 m2 med eget badeværelse. Der er netadgang og kabel-tv med lille tv-pakke på alle værelser inkl. i huslejen. Hvis der ønskes den store tv-pakke, skal borgeren selv betale for den. Fællesarealerne i Botræning består af: Køkken, spisestue, opholdsstue med den store tv-pakke og vaskerum med vaskemaskine og tørretumbler. Der er gode udenoms arealer med terrasse og have med havemøbler og grill. |
Målgruppe |
Målgruppe:
|
Ydelsens indhold og omfang |
Formålet med støtten er, at sikre den enkelte borger et stabilt hverdagsliv, hvor der ydes støtte svarende til den bevilgede ydelse. Den pædagogiske indsats er helhedsorienteret. Der arbejdes med udvikling, pædagogisk støtte og vejledning, således at borgeren bliver i stand til, at mestre eget liv i det omfang, det er muligt for den enkelte, med henblik på at afklare om borgeren kan klare sig i egen bolig eller skal tilbydes et andet botilbud Der arbejdes individuelt med den enkelte borgers egne mål, som er fastlagt i bestillingen ud fra den enkeltes handleplan, som er udarbejdet af borgerens sagsbehandler i samarbejde med borgeren. Borgerne kan tilrettelægge fælles ture. Hvis der er brug for personalets støtte og vejledning i forhold til at arrangere turen, er det muligt. Personalet kan deltage på selve turen, hvis dette er foreneligt med den øvrige planlægning. Borgeren betaler egne udgifter. Borgerne skiftes til at lave mad på fastlagte maddage til alle i tilbuddet. Borgeren tilrettelægger med vejledning og støtte menu og indkøb, samt udfører madlavningen og oprydning. Hver borger har en vaske- og rengøringsdag, hvor støtte og vejledning tilrettelægges i forhold til den enkeltes pædagogiske plan. Der afholdes beboermøde hver 14. dag, hvor der er mødepligt og der er pædagogisk personale til stede. Det forventes at borgeren er i dagbeskæftigelse/aktivering/uddannelse. Betaling: Husleje inkl. el, vand og varme pr. mdr. er: 2.000 kr. Kost: inkluderer alle måltider inkl. kaffe, the, mælk, saft m.m. 2.000 kr. Det er muligt for hver borger, at have en ven/veninde med til spisning. Det koster 30 kr. pr. aftensmåltid. Omfang: Personale: der er 9 personaler ansat og de dækker hele døgnet alle årets dage. Der er typisk 2 personaler på arbejde på samme tid. Mellem kl. ca. 9.00-14.00 vil der som udgangspunkt ikke være personale tilstede, da borgerne er i dagbeskæftigelse/aktivering. Natten dækkes af en rådighedsvagt. Transport: Den offentlige transport (bus) stopper tæt ved tilbuddet. Det forventes at borgeren benytter offentlig transport eller er selvtransporterende. Husdyr: Det er tillad at have akvariefisk, forudsat at man selv kan passe dem. |
Metode |
De pædagogiske mål afspejler handleplanen og fastlægges sammen med borgeren ud fra dennes ønsker og behov for fastholdelse, samt udvikling. Der arbejdes ud fra:
Metode:
|
Værdigrundlag |
I Botræning arbejdes ud fra Kalundborg kommunes værdier
|
Kerneopgave | Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside | Der henvises til Kalundborg kommunes hjemmeside |
Visitation |
Har du som borger brug for midlertidigt botilbud i Botræningen, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Kalundborg Kommune Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Telefon: 59 53 53 73 |
Godkendt af | Centerchef Jørgen Petersen den 1. januar 2019 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 2 |
---|---|
Formål |
Formålet er, at borgeren får mulighed for socialt samvær med ligestillede samt pædagogisk støtte og vejledning heri. Desuden er der mulighed for at borgeren får støtte til at læse egen post. Får madtræning og optræner sociale kompetencer. |
Lovgrundlag | Lov om Social Service § 85 |
Kontaktoplysninger |
Værestedet Bredgade Bredgade 38 4400 Kalundborg Tlf. 23 83 01 76 Administrationen: Hestehavebakken 92 4400 Kalundborg Tlf.nr: 59 55 50 00 Centerchef: Randi Brodin Teamleder: Louise Walentin Nielsen tlf. 24 59 49 77 |
Præsentation af tilbud |
Åbningstider: Mandag, tirsdag og torsdag fra kl. 14.00-20.00 samt lørdag kl. 10.00-17.00 Der er lukket i helligdage. I de tre uger i sommerferien, hvor dagtilbuddet Stejlhøj har lukket er værestedet åbent hverdage kl. 10.00-17.00 Fysiske rammer
|
Målgruppe |
Borgere mellem 18 og 65 år fra handicapområdet.Visitation er nødvendig |
Ydelsens indhold og omfang |
|
Transport | Borger skal selv kunne transportere sig til og fra værestedet. |
Metode |
|
Værdigrundlag |
Kalundborg Kommunes værdier er:
|
Kerneopgave |
Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte, vejledning og omsorg at udvikle borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside | Der henvises til Kalundborg kommunes hjemmeside |
Visitation |
Har du som borger brug for § 85 støtte i "værestedet" kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Kalundborg Kommune Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Telefon: 59 53 53 73 |
Godkendt | Centerchef Jørgen Petersen den 1. januar 2019 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Stejlhøj", "Café Solsikken" og "Café Fyret"Servicedeklaration for beskyttet beskæftigelse §103 |
---|---|
Formål |
Formålet med beskyttet beskæftigelse er: Stejlhøj
Røsnæs Fyr
Café Solsikken
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 103 for borgere som er tilkendt førtidspension |
Kontaktoplysninger |
Centerchef: Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01
Afdelingsleder: Dorthe Grøndahl Westh Tlf. 29 41 22 55 |
Præsentation aftilbud |
Fysiske rammer: Stejlhøjhus Røsnæs Fyr Café Solsikken Åbningstider:
Stejlhøjhus: Mandag - torsdag 07.45 - 14.00
Cafe Fyret: 11.00 - 15.00
Cafe Solsikken: Mandag - torsdag 07.45 - 14.00
Alle adgangsfold er handicapvenlige, med undtagelse af IT/medie værksted, der ligger på første sal i Solsikken. |
Målgruppe |
Borgerne i målgrupperne ovenfor kan være i beskæftigelse på alle værksteder med udgangspunkt i individuelle behov. |
Ydelsens indhold og omfang |
Aktiviteter for Stejlhøjhus:
Produktion
Service
Undervisning i samarbejde med CSU
Aktiviteter for Røsnæs Fyr Borgerne er med til at servicere turisterne der besøger Røsnæs fyr og området. Bl.a. Er der rundvisning i udstillingen i Røsnæs fyr samt tage imod i indgangen til fyret. Borgerne servicerer med salg af kage, kaffe, sandwich og drikkelse i Cafe Fyret. Desuden skal der gøres rent på toiletter og i butikken jævnligt, som er en del af aktiviteterne. Hen over vinteren arbejdes der med kurser i engelsk, servicering og at tage godt imod turisterne, og være servicemindende. Aktiviteter for Café Solsikken Cafe Solsikken er beliggende i centrum af Kalundborg by på Skibbrogade. Der er cafe i stueetage og der er Medieværksted på 1. sal. Samt er der åbent mandag til torsdag kl. 8.00 - 14.00 for salg af kaffe, boller, kage og sandwich. |
Transport |
Den offentlige transport (bus) stopper tæt ved værkstederne. Hvis borgeren har over 2 zoner, dækkes de resterende zoner af tilbuddet. Der kan tilkøbes, at borgeren bliver hentet og bragt til og fra hjemmeadresse. Transporten er fastlagt til morgen og eftermiddagskørsel |
Metode |
Pædagogisk tilgang og metodeisk grundlag
Den pædagogiske tilgang bygger på Recovery-orienteret rehabiliterende tilgang og neuropædagogisk tilgang. Der arbejdes konfliktforebyggende med Low Arousal tilgang, og der er stort fokus på relationsarbejdet med borgerne. Der skabes et godt arbejdsliv for mennesker i beskyttet beskæftigelse der har behov for hjælp/støtte til at skabe en meningsfuld hverdag med deres ønsker og drømme for et godt arbejdsliv. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg kommunes hjemmeside. |
Visitation |
Du skal kontakte din sagsbehandler eller Voksenspecialenheden, Kalundborg kommune, som vil bevillige en plads i Beskyttede Beskæftigelse. Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Telefon: 59 53 53 73 |
Godkendt af |
Centerchef Rie Christensen den 1. januar 2023 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Stejlhøjhus", "Møllebakkegården" og "Specialtilbuddet"Servicedeklaration for aktivitets- og samværstilbud § 104 |
---|---|
Formål |
Formålet med et aktivitets- og samværstilbud er:
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 104 (Aktivitets- og samværstilbud). |
Kontaktoplysninger |
Centerchef: Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01
Afdelingsleder: Dorthe Grøndahl Westh Tlf. 29 41 22 55 |
Præsentation aftilbud |
Fysiske rammer Stejlhøjhus, Stejlhøj 2, 4400 Kalundborg
Møllebakkegården og Specialtilbuddet, Tømmerupvej 42, 4400 Kalundborg Vi råder over en gammel gård, Møllebakkegården i Tømmerup, der er renoveret, og som fortrinsvis er egnet for de bedst fungerende borgere. En af Længerne på Møllebakkegården samt Stuehuset bliver benyttet af Specialgruppen, der er etableret for borgere med særlige behov. Herudover råder vi over et stort naturområde i Kaldred.
Åbningstid: Mandag - torsdag 8.00-14.30 |
Målgruppe |
Målgruppekarakteristika Målgruppen består fortrinsvis af borgere fra det fyldte 18. år med en betydelig nedsat fysisk og eller psykisk funktionsevne og særlige sociale problemer herunder f.eks. autisme. Borgere med både verbal og nonverbal kommunikation.
Specialgruppen på Møllebakkegården Borgere med nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne med særlige behov, som har brug for massiv pædagogisk støtte. Eksempel på diagnoser / adfærd kan være.
Målgruppen er verbale og nonverbale borgere. En stor del af dagen for borgerne indeholder:
|
Ydelsens indhold og omfang |
Aktiviteter: Dagcentret ved Stejlhøj Madklub hvor alle er deltagende på hver deres måde, (dog er 1 ”Mesterkok), og er samtidig en fælles aktivitet, Musik, Kreativt værksted med Tema efter årstid borgerne er medbestemmende samt Bevægelse – leg – sanglege, Ture ”Ud af huset” Karaoke – Læse historie/eventyr/små drama – Wellness – Sanse stimulering Der afholdes fælles arrangementer på Stejlhøj såsom: Cafe ‘ eftermiddage 1 x om mdr. Fastelavn/påskefrokost/sommerafslutning/ Idrætsdag i september måned, juleaktiviteter i december måned og julefrokost.
Møllebakkegården og Specialtilbuddet I Stuehuset udbyder vi aktiviteter som:
Sandkassen Sandkassen ligger også Møllebakkegården og er indrettet som en lille lejlighed med 3 værelser, køkken og bad. Her er der plads til 1-2 borgere og personale. I Sandkassen er der mulighed for at lave små kreative projekter, høre musik, læser bøger, lægge puslespil, se fjernsyn mm. Samt er der fred og ro i disse rammer, som borgerne har brug for. Kaldred Kaldred er en satellit til specialgruppen, og er én af de lokaliteter vi er fordelt på. Tilbuddet foregår i et natur- og skovområde på ca. 60 tønder land. Der er en hytte med indlagt el og vand, opvarmning foregår med brændeovn. En stor del af aktiviteterne foregår som ude liv, såsom:
Aktiviteter i Længerne
|
Metode |
Pædagogisk tilgang og metodisk grundlag Den pædagogiske praksis tager udgangspunkt i relationsarbejde, neuropædagogik, og rehabilitering. Der er fokus på ressourcer, mestring af eget liv, styrkelse af selv- og medbestemmelsesretten og dermed styrke det enkelte menneskes kompetencer, til gavn for den enkelte og de sociale fællesskaber der ageres i. Der tages udgangspunkt i den enkelte borgers udviklingstrin for derved at opnå udvikling og livskvalitet. Med fokus på borgernes ressourcer arbejdes der på at støtte og udvikle nye færdigheder samt vedligeholde de gamle. Der bruges totalkommunikation, tegn til tale, billedkommunikation, konkreter og iPads. |
Kerneopgave |
Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg kommunes hjemmeside. |
Visitation |
Du skal kontakte din sagsbehandler eller Voksenspecialenheden, Kalundborg kommune, som vil bevillige en plads i Beskyttede Beskæftigelse. Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Tlf. 59 53 53 73 |
Godkendt af |
Centerchef RieChristensen den 1. januar 2023 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Raklevgården"Servicedeklaration for aktivitets- og samværstilbud § 104 |
---|---|
Formål |
Formålet med et aktivitets- og samværstilbud er:
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 104, (Aktivitets- og samværstilbud). |
Kontaktoplysninger |
Raklevgården Hestehavebakken 92, stuen 4400 Kalundborg Tlf. 51530476 eller 20360370
Centerchef: Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01
Afdelingsleder: Kamilla Gundersen Tlf. 29132573 |
Præsentation aftilbud |
Fysiske rammer Raklevgården er beliggende nord for landsbyen Raklev, tæt på Raklev kirke og gode busforbindelser. Raklevgården ligger i et naturskønt område med grønne arealer, der opfordrer til udeliv. Raklevgården ligger i stueetagen på den gamle præstegård i Raklev, der er elevator så tilgangen til stueetage er mulig for gangbesværet og kørestolsbrugere. Raklevgården består af 5 lokaler, samt køkkenfaciliteter. Der er to handicap toiletter med loftlifte i stuen, og et toilet i kælderen. Udendørsfaciliteter består af en park med stier og bålplads, højbede, terrasser og et drivhus. Der er på Raklevgården oprettet 3 værksteder:
Værkstederne er foranderlige alt efter årstider og borgernes ønsker. Åbningstid: Mandag - torsdag 9.00-15.00 |
Målgruppe |
Målgruppen består fortrinsvis af borgere fra det fyldte 18. år med en betydelig nedsat fysisk og eller psykisk funktionsevne og særlige sociale problemer herunder f.eks. autisme. Borgere med både verbal og nonverbal kommunikation samt synshandicap. |
Ydelsens indhold og omfang |
Aktiviteter Der udbydes forskellige aktiviteter, som den enkelte borger kan vælge sig ind på: Musik, her udforskes musik, teater, hørespil, skuespil og fællessang. Vi optræder med det vi har arbejdet med. Bevægelse, her går vi en tur, laver stolegymnastik eller andre former for bevægelse. Sanse og udeliv, her planter vi i drivhuset og højbede. Vi dufter, smager, mærker vinden, regnen, sneen og solen, vi laver bål. Vi laver sansestimuli, får håndmassage og trykmassage, med duftende olier. Vi laver vores egen kryddersalt og massageolie. Kreative værksteder, her males på lærred og sten, der males, tegnes og laves pynt til de forskellige årstider, der produceres produktet til vores jule og sommermarked. Der tilbydes desuden begivenhedsaktiviteter såsom, sommerfest, julefrokost, påskefrokost, sansefestival, fastelavn og halloween, samt diverse fester i løbet af året. |
Metode |
Pædagogisk tilgang og metodisk grundlag Den socialpædagogiske praksis tager udgangspunkt i den enkelte borger. Vi giver særbehandling for at sikre lige muligheder. Der er fokus på relations arbejde, neuropædagogik og rehabilitering. Der arbejdes desuden ud fra den blindepædagogiske referenceramme i den kontekst hvor det er påkrævet. Vi understøtter den enkelte så de kan deltage i hverdagsliv, sociale fællesskaber og samfundsliv. Vi støtter det enkelte menneske i at realisere sit potentiale og skabe forudsætning for udvikling. Vi understøtter retten til selv-og medbestemmelse. Der arbejdes med totalkommunikation, herunder konkreter, visualisering igennem billeder/sprog, IPads og BIGmack (talebøffer/maskiner) |
Kerneopgave |
Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside. |
Visitation |
Har du som borger brug for et aktivitets- og samværstilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Tlf. 59 53 53 73 |
Godkendt af |
Centerchef Rie Christensen den 1. januar 2023 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Sofiehuset"Servicedeklaration for aktivitets- og samværstilbud § 104 |
---|---|
Formål |
|
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 104, (Aktivitets- og samværstilbud). |
Kontaktoplysninger |
Det Sociale Voksenområde Center 1, Sofiehuset Sofievej 1A 4270 Høng
Centerchef Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01
Afdelingsleder Annette Dyrby tlf. 24 60 27 32 |
Præsentation aftilbud |
Fysiske rammer Sofiehuset er beliggende i Høng by tæt ved indkøbscenter og gode bus og togforbindelser. Det består af 6 lokaler samt køkkenfaciliteter i et plan. Der er handicaptoilet med loftlift og rampe til udendørsaktiviteter. Udendørsfaciliteter består af et område med bålhytte, petanque bane, fodboldbane, basketball, drivhus og scene. Der er oprettet fire værksteder:
Sofiehuset består af 25 pladser og 8 medarbejdere. Åbningstider: Mandag - torsdag kl. 09:00-15:00 |
Målgruppe |
Målgruppekarakteristika Målgruppen består fortrinsvis af borgere fra det fyldte 18. år med en betydelig nedsat fysisk og eller psykisk funktionsevne og særlige sociale problemer herunder f.eks. autisme. Borgere med både verbal og nonverbal kommunikation. |
Ydelsens indhold og omfang |
Aktiviteter Under hensyntagen til den enkeltes formåen og udviklingsmuligheder samt gruppens sammensætning i de enkelte aktiviteter, tilbydes der aktiviteter i små grupper samt fælles aktiviteter for hele huset. F.eks.: Udehold/Oplevelser ud af huset, Krea/medie hold, Musik, Teater, Bål/Udeliv, Banko, Drivhus. Herudover tilbydes der begivenhedsaktiviteter som sommerafslutning, julefrokost, påskefrokost, fastelavn og Halloween. |
Metode |
Pædagogisk tilgang og metodisk grundlag Den pædagogiske praksis tager udgangspunkt i relationsarbejde, neuropædagogik, og rehabilitering. Der er fokus på ressourcer, mestring af eget liv, styrkelse af selv- og medbestemmelsesretten og dermed styrke det enkelte menneskes kompetencer, til gavn for den enkelte og de sociale fællesskaber der ageres i. Der tages udgangspunkt i den enkelte borgers udviklingstrin for derved at opnå udvikling og livskvalitet. Med fokus på borgernes ressourcer arbejdes der på at støtte og udvikle nye færdigheder samt vedligeholde de gamle. Der bruges totalkommunikation, tegn til tale, billedkommunikation, konkreter og iPads. |
Kerneopgave |
Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside |
Sofiehuset har udarbejdet en folder, som kan rekvireres i Voksenspecialenheden og i Sofiehuset. Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside. |
Visitation |
Har du som borger brug for et aktivitets- og samværstilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Telefon: 59 53 53 73 |
Godkendt af |
Centerchef Rie Christensen den 1. januar 2019 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Botilbuddet Sofievej"Servicedeklaration for længerevarende botilbud § 108, samt boformer i almene boliger efter Lov om Almene Boliger §105 og Lov om Social Service §§ 83+85 |
---|---|
Formål |
At sikre en boligmæssig, pædagogisk og sundhedsfaglig ramme, som er med til at fremme livskvalitet samt vedligeholde og udvikle borgerens psykiske, fysiske og sociale funktioner. |
Lovgrundlag |
Lov om Social Service § 108 Lov om Almene Boliger §105 (Boform) Lov om Social Service § 83 og 85 (indgår som integreret del af botilbuddet) |
Kontaktoplysninger |
Botilbuddet Sofievej Sofievej 1A-H 4270 Høng
Centerchef: Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01
Afdelingsledere: For boenhederne Nord, Syd, Øst, Vest og Hus H Annette Dyrby Tlf. 24 60 27 32 For boenhederne Brinken, Huset, Tokløveret og Sønderbo Pia Mejnertsen Tlf. 40142005
Sofievej 1B: "Tokløveret" SEL § 108 Sofievej 1C: "Sønderbo" SEL § 108 Sofievej 1 D: "Huset" SEL § 108 Sofievej 1E: "Brinken" ABL § 105 Sofievej 1F: "Nord" + "Syd" ABL § 105 Sofievej 1G: "Øst" +"Vest" ABL § 105 Sofievej 1H: "Hus H" ABL § 105 |
Præsentation aftilbud |
Fysiske rammer: Botilbuddet Sofievej ligger i Høng by, for enden af en villavej omringet af grønne områder. Der er stisystem fra Sofievej til indkøbscenter samt et stort udvalg af diverse forretninger på Høng hovedgade ca. 700 m fra botilbuddet. Der er gode bus og togforbindelser. Sofievejs udendørsfaciliteter består af et grønt område med bålhytte, petanque bane, fodboldbane, basketball, drivhus og scene samt store græsarealer og frugttræer. Sofievej består af 9 boenheder, 3 under SEL §108, 6 under ABL §105: "Tokløveret", "Sønderbo" og "Huset" er renoveret i 2001 og ejes af Kalundborg Kommune og er oprettet efter SEL § 108. Fælles for disse 3 boenheder er, at den enkelte borger har et boligdokument til deres lejlighed. Hver af de tre boenheder består af 7 lejligheder fra 34 - 43 m2 fordelt på gang, stue, soveværelse, tekøkken og badeværelse. Hertil kommer fælles stuer + køkken, vaskerum og depotrum, hvilket bringer boligen op på ca. 64 - 73 m2. Borgerne tilkøber fælles TV pakke. Til hver bo enhed er der en lille have. Der kan aftales om mindre husdyr i bur i lejligheden, hvis borgeren selv kan passe det. Boligerne er som udgangspunkt ikke egnet til borgere med fysisk handicap, med behov for hjælpemidler.
De 6 ABL-boenheder ejes af VAB (Vestsjællands Almene Boligselskab) og er opført i 2005. "Brinken" består af 7 etværelses lejligheder á ca. 35 m2 med tekøkken og stort badeværelse. En enkelt lejlighed har et lille badeværelse. Hver lejlighed har en lille terrasse med udgang til græsplæne. Hertil kommer stor fælles stue, køkken og vaskerum, hvilket bringer lejligheden op på 71 m2. Borgerne tilkøber TV pakke. De 6 af lejlighederne er egnede til borgere med fysisk handicap. De 2 boenheder "Nord" og "Syd", er beliggende i et dobbelthus med stor fælles indgang i midten af bygningen. Hver af de to boenheder består af 6 etværelses lejligheder à ca. 35 m2 med stort badeværelse. Hver lejlighed har en lille terrasse med udgang til græsplæne. Hertil kommer stor fælles stue, køkken og vaskerum, hvilket bringer lejligheden op på 71 m2. Alle lejligger er egnede til borgere med fysisk handicap. Hus G er et dobbelthus med indgang i midten af bygningen og består af 12 etværelses lejligheder à ca. 35 m2 med stort badeværelse. Hver lejlighed har en lille terrasse med udgang til græsplæne. Hertil kommer stor fælles stue, køkken og vaskerum, hvilket bringer lejligheden op på 71 m2. Alle lejligheder er egnede til borgere med fysisk handicap. "Hus H" består af 6 etværelses lejligheder à ca. 35 m2 med stort badeværelse. Hver lejlighed har en lille terrasse med udgang til græsplæne. Hertil kommer stor fælles stue, køkken og vaskerum, hvilket bringer lejligheden op på 71 m2. Alle lejligheder er egnede til borgere med fysisk handicap. Fælles for ABL-lejlighederne er, at den enkelte borger har egen lejekontrakt og kan søge boligsikring. Imellem boenhederne er et fælles hyggeligt grønt område med frugttræer, borde og bænke samt bålfad, gynger, hængekøje og sansekasser. Der må kun holdes husdyr, hvis VAB skriftligt har givet tilladelse hertil og borgeren selv kan passe det.
Sofivej er personaledækket hele døgnet, året rundt. |
Målgruppe |
Tilbuddet er godkendt til følgende målgruppe: Borgere fra det 18.år med multiple funktionsnedsættelser; eks. udviklingshæmning, autismespektrum, epilepsi, spasticitet mm. Alle har behov for omfattende socialpædagogisk støtte med døgnbemanding. Målgruppekarakteristika: Målgruppen på Sofievej består af borgere fra det fyldte 18. år med multiole funktionsnedsættelser; f.eks. udviklingshæmning, autismespektrum forstyrrelse, epilepsi, spasticitet mm. Alle har behov for omfattende socialpædagogisk støtte med døgnbemanding. "Tokløveret", "Huset" og "Sønderbo" er boenheder for borgere med psykisk funktionsnedsættelse og/eller psykiatrisk overbygning. "Brinken" er en boenhed for borgere med infantil autisme samt psykisk funktionsnedsættelse. "Hus H", "Nord", "Syd", "Øst" og "Vest" er boenheder for borgere med forskellige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser samt specifikke kognitive vanskeligheder. Det kan også være psykiatriske overbygninger. |
Aktiviteter |
I løbet af året bliver der holdt forskellige fester for borgerne. Bl.a. de fire store: Fastelavns-, jule-, sommer- og Halloween-festerne. Til sommer- og julefesten bliver pårørende også inviteret. Der arbejdes på at opbygge og vedligeholde beboernes netværk samt at inspirere til at have et meningsfuldt fritidsliv. De fleste beboere deltager flere gange om ugen i et dagtilbud enten i Kalundborg, Slagelse, Sorø eller ved vores eget ’Sofiehuset’. |
Transport |
Sofievej råder over busser, som alle borgere kan benytte sig af, og som giver chance for oplevelser ud af huset. |
Metode |
Sofievej tager udgangspunkt i neuropædagogik samt den anerkendende og rehabiliterende tilgang. Med fokus på borgerens ressourcer, arbejdes der på at støtte og udvikle nye færdigheder samt vedligeholde de eksisterende. Der bruges totalkommunikation (mimik, kropssprog, gestus mm.), tegn til tale, billedkommunikation, konkreter og Ipad samt værdsættende og jeg - støttende samtaler. Der arbejdes ud fra kommunens fremsendte bestilling og /eller borgerens §141 handleplan. Dette understøttes af en pædagogisk plan, der udarbejdes i samarbejde mellem borger/værge, dag - og botilbud. Skulle borgeren ikke have en §141 handleplan, udarbejdes en pædagogisk plan med udgangspunkt i borgerens ønsker og behov. |
Kerneopgave |
Kerneopgaven er ved hjælp af pædagogisk støtte, vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside |
Visitation |
Har du som borger brug for længerevarende botilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Tlf. 59 53 53 73 |
Godkendt af |
Centerchef Rie Christensen den 1. januar 2023 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Botilbuddet Klostermosen"Servicedeklaration for botilbud efter Lov om Almene Boliger §105 og Lov om Social Service §§ 83+85 |
---|---|
Formål |
At sikre en boligmæssig, pædagogisk og sundhedsfaglig ramme, som er med til at fremme livskvalitet samt vedligeholde og udvikle borgerens psykiske, fysiske og sociale funktioner. |
Lovgrundlag |
Lov om Almene Boliger §105 (Boform). Lov om Social Service §§ 83 og 85 (indgår som integreret del af botilbuddet). Tilbuddet er ligeledes underlagt Sundhedslovgivningen. |
Kontaktoplysninger |
Botilbuddet Klostermosen Klostermosen 2 4400 Kalundborg
Centerchef: Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01
Afdelingsleder: Susanne Rasmussen Tlf. 21205085 sure@kalundborg.dk |
Præsentation aftilbud |
Klostermosens boliger er opført i 2009 og er beliggende ca. 2 km fra Kalundborg bymidte.
Klostermosen består af 4 huse, 3 huse med 12 boliger i hvert hus (benævnes som hus 1, hus 2, hus 3), 1 hus med 4 boliger (benævnes som hus 4), der er et specialtilbud til borgere med udfordringer inden for autismespekteret. Boligerne er indrettet som 2-værelses lejligheder i ét plan. Alle boliger har udgang til et grønt område, hvor der er plads til en lille terrasse.
|
Målgruppe |
Målgruppekarateristika: Målgruppen på Klostermosen består af borgere fra det fyldte 18. år med multiple funktionsnedsættelser; f.eks. udviklingshæmning, autismespektrum forstyrrelse, epilepsi, spasticitet mm. Alle har behov for omfattende socialpædagogisk støtte med døgnbemanding.
Dette med følgende karakteristika:
|
Metode |
Pædagogisk tilgang og metodisk grundlag På Klostermosen vægtes højt, at den enkelte borger mødes med en neuropædagogisk, anerkendende og habiliterende tilgang med fokus på den enkelte borgers individuelle ressourcer, ønsker og udviklingspotentialer, dette med en forudsigelighed, genkendelighed i hverdagen. Der benyttes skellige kommunikative kommunikationsformer så som tegn til tale, piktogrammer og strukturtavler, der kan skabe overblik for borger. Derudover benyttes totalkommunikation (såsom mimik, kropssprog, gestus mm.), tegn til tale, billedkommunikation, samt værdsættende og støttende samtaler. Der arbejdes ud fra kommunens fremsendte bestilling og /eller borgerens §141 handleplan. Denne understøttes af en plan med en faglig vurdering af borgers ressourcer og udfordringer, - dette gennem dialog med borger/værge, dag - og botilbud. Skulle borgeren ikke have en §141 handleplan, udarbejdes en plan med udgangspunkt i borgerens ønsker, ressourcer og behov inden for den takst den enkelte borger er indplaceret i. Kerneopgaven er pædagogisk støtte, vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. Som borger i Klostermosen forventes der, at man er aktiv deltagende i sin hverdag med de forudsætninger/ressourcer den enkelte har. Borgeren inddrages i sin hverdag i forhold til bl.a. praktiske opgaver som f.eks.:
Tilbuddets ressourcer er generelt tilrettelagt ud fra, at den enkelte borger benytter sit evt. bevilget dagtilbud. |
Aktiviteter |
Ydes på baggrund af kommunens bestilling og/eller borgerens individuelle § 141 – handleplan
Borgerne tilbydes ledsagelse/støtte eks. til: Helbredsmæssige besøg eks. læge, blodprøver og lign. Bank, frisør indkøb af varer mm. hver 14. dag, - i specialtilbuddet kan ved behov ydes 1 gang ugentlig. Kulturelle gruppe-arrangementer årligt: Sjællandsfestival, Kalundborg Rock eller Kalundborg festuge. Ledsagelse til borgerferie i op til 5 dages ferie om året inden for Danmarks grænser, hvor ferien afholdes i grupper. Gruppeferien kan opdeles op til 5 enkeltstående dage, hvis borgeren ikke magter op til 5 dages sammenhængende ferie til arrangementer, både internt som eksternt, i det omfang, det er muligt. Der er et aktivt Borgerråd, der fremkommer med ideer, drømme til hvad de kan tænke sig af aktiviteter, dette indenfor de rammer, hvor det er muligt at gennemføre. Der er et aktivt pårørenderåd, der støtter op om borgernes ønsker, ideer til aktiviteter/sammenkomster. Medarbejderrepræsentanter er valgt til begge råd af hensyn til samhørigheden mellem borger/pårørenderådene. |
Kerneopgave |
Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside. |
Visitation |
Har du som borger brug for længerevarende botilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Telefon: 59 53 53 73 voksenspecialenheden@kalundborg.dk |
Godkendt af |
Centerchef Rie Christensen 1. januar 2023 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Botilbuddet Præstehaven"Servicedeklaration for botilbud efter Lov om Almene Boliger §105 og Lov om Social Service §§ 83+85 |
---|---|
Formål |
At sikre en boligmæssig, pædagogisk – og sundhedsfaglig ramme, som er med til at fremme livskvalitet samt vedligeholde og udvikle borgerens psykiske, fysiske og sociale funktioner. |
Lovgrundlag |
Lov om Almene Boliger § 105 (Boform) samt § 108 længerevarende botilbud. Lov om Social Service §§ 83 og 85 (indgår som integreret del af botilbuddet). |
Kontaktoplysninger |
Botilbuddet Præstehaven Hestehavebakken 92 4400 Kalundborg
Centerchef: Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01
Afdelingsleder: Hanne Bruhn-Jensen Tlf.nr. 51779982 |
Præsentation aftilbud |
Fysiske rammer: Præstehaven er beliggende i Raklev et par kilometer fra Kalundborgs centrum, hvor der er gågade og indkøbsmuligheder. Der er offentlig transport/busstoppested 100 m. fra Præstehaven. Nærmeste indkøb er i Raklev by ca. 1 kilometer væk. Præstehaven er bygget i år 2008 og 2018 og består af 42 lejligheder, der alle har the-køkken og stue i et samt soveværelse og eget badeværelse. Alle lejlighederne har indgangsdør i forbindelse med fællesområder. Fællesområderne består af køkken, stue, have med bålplads, gynge, trampolin og et fælles lokale (Løvens hule) der kan bruges til arrangementer. Alle lejligheder har udgang til egen terrasse. Delt med 6 lejligheder i team D, E, F og G Teamene i husene arbejder tæt sammen, men arbejdet kan dog afgrænses til det enkelte team. |
Målgruppe |
Målgruppekarakteristika: Målgruppen i Præstehaven består af borgere fra det fyldte 18. år med multiple funktionsnedsættelser; f.eks. udviklingshæmning, autismespektrum forstyrrelse, epilepsi, spasticitet, synshandicap mm. Alle har behov for omfattende socialpædagogisk støtte med døgnbemanding. Dette med følgende karakteristika:
|
Metode |
Pædagogisk tilgang og metodisk grundlag: I Præstehaven arbejdes ud fra en anerkendende tilgang, hvor det vægtes højt, at den enkelte borger mødes med fokus på deres individuelle ressourcer, ønsker og udviklingspotentialer. Habiliterende indsats herunder:
I Præstehaven udarbejdes pædagogiske profiler i samarbejdet med borgeren og de pårørende, hvor borgerens individuelle behov og værdier beskrives. Der udarbejdes stressprofiler, hvor borgerens evt. konfliktreaktioner beskrives i måden de tager sig ud på samt hvilke redskaber der kan afhjælpe konfliktniveauet, således at borgeren bedst muligt undgår at blive belastet af et for højt stressniveau.
Der arbejdes ud fra den enkelte kommunes fremsendte bestilling og /eller borgerens §141 handleplan. Denne understøttes af en plan med en faglig vurdering af borgers ressourcer og udfordringer, - dette med i dialog med borger/værge, dag - og botilbud. Skulle borgeren ikke have en §141 handleplan, udarbejdes en plan med udgangspunkt i borgerens ønsker, ressourcer og behov. Kerneopgaven er pædagogisk støtte, vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Aktiviteter |
Ydes på baggrund af kommunens bestilling og/eller borgerens individuelle § 141 – handleplan. Der tilbydes følgende aktiviteter: Borgerne tilbydes ledsagelse til et kulturelt arrangement årligt, eksempelvis til Sjællandsfestival eller Kalundborg Rock. Endvidere planlægges ledsagelse til arrangementer, både internt som eksternt, i det omfang, det er muligt. Ledsagelse til bank, frisør indkøb mm. tilbydes hver 14. dag. Pædagogisk støtte i op til 5 dages ferie om året inden for Danmark´s grænser. Ferien afholdes som udgangspunkt i grupper, kan dog afholdes i op til 5 enkeltstående dage, såfremt borgeren ikke magter op til 5 dages sammenhængende ferie.
Bostedet råder over 2 liftbusser, 1 bus til 8 personer samt 1 personbil som borgere kan benytte mod egenbetaling. Afregnes efter km. I Præstehaven er der en række traditioner, som pårørenderådet står for og som beboerne kan deltage i. bl.a. Sct. Hans og høstfest. Derudover er der mulighed for spil, TV, samtaler, brug af udendørs faciliteter og andre sociale aktiviteter. Beboerne deltager i den udstrækning de kan i egen hygiejne og rengøring af egen lejlighed. |
Kerneopgave |
Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside. |
Visitation |
Har du som borger brug for længerevarende botilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune.
Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Telefon: 59 53 53 73 |
Godkendt af |
Centerchef Rie Christensen den 1. januar 2023 |
Administreres af |
Titel |
Det sociale Voksenområde Center 1, "Botilbuddet Trekløveret"Servicedeklaration for botilbud efter Lov om Almene Boliger § 105 og Lov om Social Service §§ 83+85 |
---|---|
Formål |
At sikre en boligmæssig, pædagogisk – og sundhedsfaglig ramme, som er med til at fremme livskvalitet samt vedligeholde og udvikle borgerens psykiske, fysiske og sociale funktioner. |
Lovgrundlag |
Lov om Almene Boliger § 105 (Boform) samt § 108 længevarende botilbud Lov om Social Service §§ 83 og 85 (indgår som integreret del af botilbuddet). |
Kontaktoplysninger |
Botilbuddet Trekløveret Lerchenfeldvej 34 4400 Kalundborg Tlf. 21 20 50 62 Tlf. 51 16 85 63
Centerchef: Rie Christensen Tlf. 24 89 65 01 Afdelingsleder: Henrik Gundersen Tlf. 40 45 39 54 |
Præsentation aftilbud |
Fysiske rammer: Trekløveret er beliggende centralt og tæt på Kalundborgs centrum, hvor der er gågade og indkøbsmuligheder. I gåafstand fra Trekløveret kan man opleve skov og strand. Trekløveret er bygget i år 2000 og består af 22 lejligheder, der alle har the - køkken og stue i et samt soveværelse og eget badeværelse. Alle lejlighederne har indgangsdør i forbindelse med fællesområder. Fællesområderne består af køkken, stue, lukket have med bålplads og sofagynge. Alle lejligheder har udgang til egen terrasse. Trekløveret er opdelt i 4 bo-grupper: Bo-gruppe 1 og 2 består af 12 lejligheder, fordelt med 6 lejligheder i hver bo-gruppe. Bo-gruppe 3 og 4 består af 10 lejligheder, fordelt med 4 lejligheder i bo-gruppe 3 og 6 lejligheder i bo-gruppe 4. Bo-grupperne arbejder tæt sammen, men arbejdet kan dog afgrænses til de enkelte bo-grupper. |
Målgruppe |
Målgruppekarakteristika: Målgruppen består af borgere fra det fyldte 18. år med en betydelig varig nedsat fysisk og eller psykisk funktionsnedsættelse. Alle har behov for omfattende socialpædagogisk støtte med døgndækning. Følgende karakteriserer borgere ved Trekløveret:
|
Metode |
Pædagogisk tilgang og metodisk grundlag: På Trekløveret arbejdes ud fra en anerkendende tilgang, hvor det vægtes højt, at den enkelte borger mødes med fokus på deres individuelle ressourcer, ønsker og udviklingspotentialer. Habiliterende indsats herunder neuropædagogik, struktur, genkendelighed samt alternative kommunikationsformer i form af tegn til tale, piktogrammer og strukturtavler. På Trekløveret udarbejdes pædagogiske profiler i samarbejdet med borgeren og de pårørende, hvor borgerens individuelle behov og værdier beskrives. Der udarbejdes stressprofiler, hvor borgerens evt. konfliktreaktioner beskrives i måden de tager sig ud på samt hvilke redskaber der kan afhjælpe konfliktniveauet, således at borgeren bedst muligt undgår at blive belastet af et for højt stressniveau |
Aktiviteter |
Ydes på baggrund af kommunens bestilling og/eller borgerens individuelle § 141 – handleplan. Der tilbydes følgende aktiviteter: Borgerne tilbydes ledsagelse til et kulturelt arrangement årligt. Eksempelvis til Sjællandsfestival eller Kalundborg Rock. Borgeren tilbydes endvidere ledsagelse til Kalundborg Byfest. Endvidere planlægges ledsagelse til arrangementer, både internt som eksternt, i det omfang, det er muligt. Ledsagelse til bank, frisør indkøb mm. tilbydes hver 14. dag.
Pædagogisk støtte i op til 5 dages ferie om året inden for Danmarks grænser. Ferien afholdes som udgangspunkt i grupper, kan dog afholdes i op til 5 enkeltstående dage, såfremt borgeren ikke magter op til 5 dages sammenhængende ferie. Bostedet råder over 1 liftbus samt 1 personbil som borgere kan benytte mod egenbetaling. Afregnes efter km. På Trekløveret er en række traditioner, som beboerne samt de pårørende kan deltage i bl.a. fastelavnsfest, sommerfest mm. Derudover er der mulighed for spil, TV, samtaler og andre sociale aktiviteter. Beboerne deltager i den udstrækning de kan i egen hygiejne og rengøring af egen bolig og fællesarealer. |
Kerneopgave |
Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv. |
Folder/hjemmeside |
Der henvises til Kalundborg Kommunes hjemmeside. |
Visitation |
Har du som borger brug for længerevarende botilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune. Voksenspecialenheden Holbækvej 141 B 4400 Kalundborg Tlf. 59 53 53 73 |
Godkendt af |
Centerchef Rie Christensen den 1. januar 2023 |
Administreres af |