Børn- og Ungepolitik er godkendt af Kommunalbestyrelsen, den 29. april 2020
Handicappolitik - en kommune med plads til alle
Kalundborg Kommunes Handicappolitik er lavet for at skabe en kommune med plads til alle.
Flere forskellige interesseorganisationer på handicapområdet har som noget nyt været med helt inde i maskinrummet under udarbejdelsen af handicappolitikken. Det stærke samarbejde i regi af Handicaprådet skal være med til at sikre, at der også fremover vil være løbende fokus på handicappede, når kommunen udvikler politik.
Handicappolitikken har fem overskrifter: tilgængelighed, trivsel og sundhed, uddannelse og arbejdsliv, aktivt fritidsliv og endelig information og kommunikation. Omdrejningspunktet i politikken er, at alle borgere har noget at bidrage med. Fokus er nu på, at handicappolitikken skal bruges, så de handicappede bedst muligt er del af samfundet.
Grundlaget er, at der skal være en fri og lige konkurrence, når kommunen køber ind og leverandørvalg skal ske på grundlag af objektive, relevante kriterier. Med indkøbs- og udbudspolitikken ønsker Kalundborg Kommune at sikre brugere, borgere og leverandører indflydelse og gennemsigtighed og dermed en fair og lige behandling i forhold til de opgaver og indkøb kommunen står for.
Se Kalundborg Kommunes indkøbs- og udbudspolitik 2018-2022
Indkøbs- og udbudspolitikken er godkendt i Kommunalbestyrelsen d. 30. maj 2018.
Kultur- og Fritidspolitikken skal bidrage til at synliggøre og formidle Kalundborg Kommunes identitet. Den skal fremme stoltheden hos borgere og nysgerrigheden hos gæster med en god og spændende fortælling om Kalundborg.
Med i fortællingen hører et stærkt kulturliv med attraktive tilbud til børn, unge og voksne. Med Kultur- og Fritidspolitikken kan vi stimulere innovation, bosætning og fastholdelse af de unge.
Klik på Kultur- og Fritidspolitik for at læse mere.
Kalundborg Kommunes naturpolitik bygger videre på det fundament som Udviklingsstrategien frem mod 2030 har lagt grundstenen til på naturområdet. Naturpolitikken skal være et vigtigt redskab til både at konkretisere og realisere udviklingsstrategiens ambitioner.
Klik på linket her for at læse naturpolitikken
Med naturpolitikken som afsæt, er der udarbejdet et handlekatalog. Handlekataloget indeholder konkrete tiltag, der kan være med til at realisere visionen om en mere naturrig Kalundborg Kommune.
Tilsynspolitik 2020
1.Indledning
Kalundborg kommune har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Servicelovens §§ 83 og 83a løses i overensstemmelse med de afgørelser kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder.
Plejeboliger
Kalundborg kommune driver 9 plejecentre, hvor visiterede borgere kan anvises en bolig samt her få hjælp til pleje og praktisk hjælp efter Servicelovens §§83 og 83a.
Indtil 2018 er tilsyn med denne hjælp varetaget dels gennem lovbestemte kommunale plejehjemstilsyn, dels ved risikobaserede tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed og dels i dialog med borgeren, leverandør og andre samarbejdsparter.
Pr. 1. juli 2018 er der oprettet et nyt supplerende tilsyn, hvilket også varetages af Styrelsen for Patientsikkerhed. Dette tilsyn har fokus på den social- og plejefaglige indsats på ældreområdet.
Tilbud i kommunen, der hovedsaligt leverer indsatser efter §§83 og 83a, er potentielle tilbud for det "nye" tilsyn. Dog vil det, som med det risikobaserede tilsyn, være udpluk af tilbuddene, der gennem et år får tilsyn.
Fritvalgsområder
Kommunen er ligeledes forpligtet til at tilbyde borgere, der bor udenfor plejeboligbebyggelse, hjælp efter §§83og 83a. Hjælpen udenfor plejecentrene (Fritvalgsområderne) leveres af enten kommunale eller private leverandører, som kommunen har indgået kontrakt med.
Kommunalbestyrelsen har også her ansvaret for at føre tilsyn med tilbuddene efter Servicelovens §§83 og 83a, hos både de kommunale og private leverandører samt følge op på, om de borgere, der er visiteret til hjælp efter denne paragraf, modtager den rette hjælp. Samtidig er det et kommunalt ledelsesansvar at sikre, at der bliver leveret pleje og omsorg af høj kvalitet.
Fritvalgsområderne, både kommunal og privat leverandør, er også omfattet at det "nye" tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Ifølge Lov om Social Service § 151 c skal kommunalbestyrelsen beskrive, hvilken politik der ønskes på tilsynsområdet, samt hvordan de vil udfylde de allerede eksisterende lovmæssige rammer for tilsyn og opfølgning.
§ 151 c. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter § 91.
Stk. 2. Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedurer for udførelse af tilsyn med disse tilbud og for opfølgning på tilsynet.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i tilslutning til beslutninger om serviceniveauet for tilbud efter § 83 og om udarbejdelse af kvalitetsstandarder efter § 139 mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder foretage de nødvendige justeringer.
Serviceloven (LBK nr. 904 af 18/08/2011)
2.Formål
Formål med tilsyn i Kalundborg Kommune er:
- at følge op på, om borgeren får leveret den visiterede hjælp og samtidig sikre, at den visiterede hjælp stemmer overens med borgerens behov.
- at følge op på, om hjælpen udføres i overensstemmelse med lovkrav og politisk vedtaget serviceniveau.
- at følge op på, om hjælpen udføres på en kvalitetsmæssig, faglig og økonomisk forsvarlig måde.
- at forebygge, at eventuelle mindre problemer udvikler sig til store problemer.
3.Rammer for tilsyn
Kontrol:
Tilsyn med om leverandøren overholder gældende lov på området, og at målgruppe, ledelse og økonomi er i overensstemmelse med det grundlag, der er vedtaget.
Kvalitet:
Tilsyn med den faglige standard på leverancen, herunder kvaliteten i de ydelser, der gives. Følge op på, om medarbejdernes kompetencer stemmer overens med krav til opgaveløsningen.
Udvikling:
Tilsynet bidrager til udvikling og kvalificering af tilbuddene, herunder vidensopsamling og vidensformidling.
Mhp. optimering af ovenstående rammer bygges tilsynet op omkring Kalundborg Kommunes værdier:
Værdier:
Respekt for den enkelte borger, medarbejder og ledelse i leverandørleddet.
Trivsel, hvor der er fokus på borgeres og medarbejderes trivsel i dagligdagen.
Medansvar, hvor alle tager et ansvar mhp. at give borgeren den bedst mulige hjælp indenfor de givne rammer. Her tænkes også på inddragelse af borgeren i opgaveløsningen.
Stolthed, hvilket bl.a. kan vurderes ved, at såvel udfører som tilsynsmedarbejdere er stolte af at arbejde for og i kommunen.
Dialog er nøgleordet, og tilsynet anvender dialogen i samtalen med borgere, medarbejdere og ledelse ved at være nysgerrig, åben, synlig og imødekommende.
4. Fokusområder
- Borgerens rettigheder iht. Lovgivning og kommunalt serviceniveau.
- Kvalitet ( jf. kommunens kvalitetsstandarder.)
- Tilrettelæggelse af hjælpen i respekt for den enkelte borgeres ønsker og behov med fokus på rehabilitering.
- Ressourceudnyttelse - fagligt og økonomisk.
5. Forhold mellem tilbud og tilsyn
- Åbenhed om det kontrollerende aspekt.
- Opgaven er kendt og accepteret af leverandørerne.
- Tilsynet tilrettelægges og udføres målrettet, struktureret og systematisk.
6.Tilsynets kompetence
- Tilsynet har ingen ledelsesmæssig kompetence overfor de enkelte leverandører. Direktionen har kompetencen i relation til ledelsesbeføjelser.
- Tilsynet skal påpege misforhold samt være kritisk undrende og opsøgende i forhold til kerneydelserne til borgeren. Tilsynet kan henvise til løsnings- og handlemuligheder samt påpege fokusområder, der skal følges op på samt arbejdes videre med.
7.Metode for tilsynet for 2020
Generel opfølgning
Der tages udgangspunkt i godkendt Kvalitetsstandard for 2020 ved alle tilsyn.
Plejecentre
Der gennemføres minimum et årligt uanmeldt tilsyn pr. plejecenter i kommunen, hvor der er fokus på og tilsyn med bl.a. Servicelovens §§ 83 og 83a.
Frit Valg – kommunal leverandør
Opfølgning på og tilsyn med visiteret hjælp efter SL §§83 og 83a leveret af kommunal leverandør, udenfor plejecentrene, udføres således:
- i hverdagen ved dialog mellem kommunal leverandør og visitationsteamet, hvor hjælpen reguleres i forhold til borgerens behov. Der er udarbejdet en samarbejdsaftale, hvor parterne er forpligtet til dialog ved behov for mere eller mindre hjælp til borgeren (ændring i funktionsniveau) eller andre problematikker.
- i dialog med borgeren ved revisitationsbesøg, som foretages efter behov, eller ved telefonhenvendelse fra kommunal leverandør, hvis der er tvivlsspørgsmål.
- i forbindelse med klager fra borger eller pårørende.
- ved løbende stikprøvekontrol. Det undersøges her, om der er sammenhæng mellem tid til visiteret og leveret hjælp. Og der følges op sammen med den kommunale leverandør, såfremt der er divergenser.
- ved minimum et tilsyn pr. år i udvalgte hjemmeplejegrupper.
Frit Valg – privat leverandør
Opfølgning på og tilsyn med visiteret hjælp efter SL§§83 og 83a leveret af private leverandører udføres således:
- i hverdagen ved dialog mellem privat leverandør og visitationsteamet, hvor hjælpen reguleres i forhold til borgerens behov. Kontrakten anviser, at begge parter er forpligtet til dialog ved behov for mere eller mindre hjælp til borgeren (ændring i funktionsniveau) eller andre problematikker.
- ved løbende stikprøvekontrol.. Det undersøges her, om der er sammenhæng mellem tid til visiteret hjælp og indberettede afvigelser. Og der følges op sammen med privat leverandøren, såfremt der er divergenser.
- via kontrol og opfølgning på afregningen til leverandørerne. Her foretages løbende kontrol af antal timer leveret i forhold til det visiterede timetal sammenholdt med visitators viden om borger fra telefonisk kontakt og visitationsbesøg.
- ved årlige statusmøder med leverandørerne, hvor der er fokus på leverance og kvalitet, tilbagemelding etc.
- ved minimum et tilsyn pr. år pr. privat leverandør.
Med denne politik ønsker vi at bidrage til et trygt og inkluderende miljø, hvor vores seniorer kan leve et aktivt og meningsfuldt liv. Vi vil fokusere på at styrke sundhed, forebyggelse og trivsel, så vores ældre kan bevare deres selvstændighed så længe som muligt.
Vi vil fortsat sikre, at vores ældre får den nødvendige pleje og omsorg når de har brug for det. Vi vil lytte til deres ønsker og behov og sikre, at de får den rette støtte og hjælp.
Målet er at skabe en alderdom, hvor borgerne kan bevare deres selvstændighed og livskvalitet. Vi investerer fortsat i uddannelse og kompetenceudvikling af vores medarbejdere for at sikre, at vi leverer den bedst mulige pleje og omsorg.