Børnehuset Engen - Hygiejnetilsyn 2025

Tilsyn af hygiejne, miljø og sikkerhed i Børnehuset Engen, den 4. april 2025

Tilsyn af hygiejne, miljø og sikkerhed for 04.04.25

Børnehuset Engen består af både vuggestue og børnehave, fordelt i hvert sit hus. De er normeret til 56 børnehavebørn og 24 vuggestuebørn. Institutionen har nuværende tidspunkt 61 børnehavebørn fordelt på 3 stuer og 21 vuggestuebørn, fordelt på 2 stuer. 

Punkter til opfølgning fra sidste besøg den 28.01.22

Anbefalinger:  

  • Det anbefales, at der installeres skraberist ved alle indgangsdøre, og en grov og almindelig blød dørmåtte indenfor.  – Der mangler fortsat skraberiste nogle steder, og en grovere måtte ved alle indgangsdøre.
  • Både i baderum og køkken benyttes der håndklædepapir. Flere steder hænger disse lidt uhensigtsmæssigt i forhold til, at man skal dryppe over gulvet, for at nå hen til papiret. Det anbefales at flytte dispenserne tættere på håndvasken.  – Dette er blevet udbedret.
  • Personale bør afsætte creme på håndryg for at minimere risikoen for indirekte smittespredning via cremetubens åbning.  – Dette er blevet italesat i personalegruppen.
  • Det vil være hensigtsmæssigt med berøringsfrie håndvaskarmaturer, eller som minimum instruere børn og personale i at lukke vandhanen med håndklædepapiret.  – Håndvaskarmaturer er løbende blevet udskiftet nogle steder.
  • Sovemadrasser skal stilles op efter brug og luftes. Som det er nu, ligger de på gulvet hele tiden.  – Har nu et madrasskab, hvor de står opdelt hver for sig.
  • Udarbejde smykkepolitik, da der er flere personaler, som bruger fingerringe, har lange negle og bruger neglelak, hvilket ikke anbefales.  – Er italesat. 

Påbud:  

  • Pusleplads skal afvaskes 2 gang i døgnet med vand og sæbe. 1 gang i døgnet er ikke nok. - Der er udarbejdet et skema, hvor personalet kan registrere, hvornår opgaven udføres. Det fremgår dog af registreringerne, at den planlagte frekvens på 2 gange dagligt ikke konsekvent overholdes.
  • At anskaffe køleskabs termometre i alle køleskabe. - Personalet oplever udfordringer med, at børnene fjerner termometrene fra køleskabet, selv når de placeres øverst. Derfor planlægges det at anskaffe flere termometre, så de løbende kan udskiftes, når der mangler.

Konklusion på dagens tilsyn:

Rengøring: Institutionen udtrykker stor utilfredshed med rengøringsstandarden, siden opgaven blev overtaget af kommunen. Der opleves at niveauet på rengøring generelt er utilstrækkelig; synligt snavsede gulve og fedtede områder, hvor spild – for eksempel yoghurt – forbliver utilstrækkeligt rengjort i flere dage, selv efter personalet har forsøgt at tørre det op. Der rapporteres desuden om mangelfuld rengøring af dørhåndtag, dørkarme og vindueskarme. Toiletter og armaturer fremstår kalkede, og der kan forekomme pletter på toiletterne, som ikke fjernes over flere dage.

I et af puslerummene er der blevet installeret en stor industrivaskemaskine samt tørretumblere af rengøringspersonalet. Dette opleves som uhensigtsmæssigt, uden et ventilationsanlæg da maskinerne afgiver betydelige mængder varme, fugt og støj, hvilket påvirker arbejdsmiljøet negativt. Personalet oplever desuden træk i rummet, når vinduet åbnes i forbindelse med puslesituationer, men hvis vinduet holdes lukket, opstår der i stedet høj luftfugtighed, som kan resultere i skimmelsvamp. Samlet set medfører dette et dårligt indeklima for både børn og medarbejdere.

Fysiske forhold/indeklima/sikkerhed:

  • Arbejdstilsynet har godkendt forholdene i relation til støj, og emnet indgår som et fokuspunkt i personalets arbejdspladsvurdering (APV). Der arbejdes med en differentiering mellem ’god’ og ’dårlig’ støj, og der tilstræbes en opdeling af børnegrupperne – i det omfang det er muligt – med hensyn til, hvornår de opholder sig inde og ude, for at reducere det samlede støjniveau.
  • Personalet er generet af træk, på en af stuerne i børnehaven. Dette mærkes af også af UT, under dagens besøg, uden leder har informeret om hvilket lokale der er tale om.
  • Der er revner i gulvet, flere steder i børnehaven. 

Indretning – inde- og udefaciliteter:

Der er monteret et sikkerhedsgitter på kælderskakten indendørs, men dette mangler på den udendørs kælderskakt.

I kælderen opleves lugtgener som følge af en tidligere vandskade. Børnene opholder sig ikke i kælderen, og den anvendes primært af personalet til depot og opmagasinering.

Legepladsområdet er opdelt i flere zoner, med mulighed for at opdele sig, eller lukke et område helt af. Vuggestuen har adgang til 2 separate legepladser, og børnehaven benytter 1 stor og 1 mindre legeplads. Derudover har børnehavebørnene lejlighedsvis adgang til én ekstra legeplads beliggende på "marken". Dette område anvendes ikke dagligt, men benyttes indimellem, blandt andet til bålaktiviteter og til høst af frugt fra æbletræer, som anvendes til f.eks. saftproduktion. Men også generelt, når der er ønske om at benytte den.

Der er imidlertid sikkerhedsmæssige udfordringer knyttet til området. Et trådhegn, som markerer grænsen til markområdet, er monteret på stolper, der er mørnede. Dette har medført, at hegnet kan trækkes ned, hvilket giver børnene mulighed for at klatre over. Personalet har observeret, at børnene har forsøgt eller formået at klatre over. På den anden side af hegnet findes et område med en å, hvilket udgør en væsentlig sikkerhedsrisiko.

Yderligere er der en udfordring ved overgangen mellem den dagligt benyttede legeplads og marklegepladsen. Her er et hegn med lodrette stolper og en vandret tværstolpe placeret cirka midt på hegnet. Denne konstruktion giver børn mulighed for at bruge tværstolpen som afsæt og dermed klatre over hegnet, selvom der er betydelig højdeforskel på den anden side, dette vurderes som uhensigtsmæssigt i forhold til børnenes sikkerhed. Da der under besøget, ses at børnene er meget interesseret i hvad vi laver på den anden side, og er et godt stykke oppe over hegnet, med overkroppen.

På baggrund af, Sundhedsstyrelsen anbefaler, om at alle institutioner har sikre og vedligeholdte hegn for at forhindre uautoriseret adgang og sikre børnenes sikkerhed. Desuden har vi også en retningslinje i Kalundborg kommune om at legeområdet skal være forsvarligt indhegnet, således, at børnene ikke kan komme ud. Hegnet skal bestå af en konstruktion, som børnene ikke kan klatre på og samtidig ikke kan komme i klemme med hals og hoved.

I børnehaven er der et rosenbed, afskærmet med et lavt og smalt hegn, som børnene potentielt nemt kan kravle over eller gå ved siden af, og stikke sig på rosetornene.

Forebyggelse af ulykker:

Der er installeret børnesikring på dørene for at forhindre klemning af fingre, og rengøringsmidler opbevares utilgængeligt for børnene, højt oppe. På dørene til stuerne, der fører ud til udearealer, er der monteret kroge, og håndtagene på hovedindgangen samt lågerne udenfor er placeret højt, så børnene ikke kan åbne dem, mens de forbliver let tilgængelige for personalet. I køkkenet i børnehaven er knivblokken placeret på køkkenbordet, men det anbefales at placere den højt oppe eller i et aflåst skab eller skuffe for at sikre børns sikkerhed. Leder fjerner knivblok, under besøget d.d..

Sygefravær og smitsomme sygdomme:

Registrering af børns fravær foretages via Aula, men årsagen angives ikke nødvendigvis. Forældrene er dog generelt gode til at informere personalet, hvis der er tale om smitsomme sygdomme, eller langtidssygemeldinger.
Personalet indhenter information om smitsomme sygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og deler et direkte link med forældrene på Aula, hvis der er tale om smitsomme sygdomme. Derudover hænges der sedler op om anbefalinger, fra sundhedsstyrelsens hjemmeside, på institutionens infotavler. Leder henvises i øvrigt til Sundhedsstyrelsens ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge – Vejledning om forebyggelse i daginstitutioner, skoler m.v.”.
Institutionen oplever generelt lavt sygefravær, både blandt personale og børn.

Brandtilsyn:

Senest i 2025. Der har været bemærkninger vedrørende manglende skiltning af nødudgange, hvilket nu er blevet udbedret.

Legepladstilsyn:

Senest i 2024. Der har været bemærkninger vedrørende et legestativ som skal rives ned.

Garderober:

  • Hvert barn har sin egen garderobe, men denne er meget smal og opfylder ikke den anbefalede bredde på cirka 35 cm, da den kun er omkring 19 cm. Der er knager til overtøj, men på grund af de små garderober er noget overtøj opbevaret på et af badeværelserne i børnehaven.
  • Der er en hylde til fodtøj, hvilket bør sikre rengøring af gulvet, men rengøringspersonalet sørger ikke for dette kontinuerligt. Derfor er institutionspersonalet selv nødt til at stå for rengøringen op til ferier og lignende.
  • Forældre anbefales at anvende engangsplastovertræk ellers efterlade deres fodtøj i indgangspartiet, i vinterhalvåret.
  • Der er ikke skraberiste foran alle indgangsdøre.
  • Der er ikke en forsænket, grov luvet måtte eller lignende umiddelbart inden for dørene. Måtten skal kunne bringes udenfor i håndterlige stykker og rystes og bankes
  • Der er en stor almindelig blød måtte til aftørring af fodtøjet. 

Opholdsrum:

  • Gulve er intakte og uden huller, i vuggestuen, men ikke i børnehaven.
  • Gardiner fremstår rene og rengøres ved behov af personalet. 
  • Det mekaniske ventilationsanlæg rengøres af firma i forbindelse med tilsyn.
  • Der er stor fokus på udluftning, som udføres efter behov i intervaller af 5-10 minutter.
  • Stolene fremstår rene og aftørres dagligt samt efter hvert måltid.
  • Borde fremstår rene og aftørres før og efter måltider.
  • Radiatorer er afskærmet af en bred vindueskarm, hvor der er risiko for, at børn kan komme til skade ved fald imod dem.
  • Der er ikke pedalskraldespande med låg på alle stuer. Men der er hvor der pusles.
  • Hylder, skabe, lamper m.m. fremstår rene og rengøres hver 2 gang om måned ved synligt snavs eller ved øget smitterisiko som følge af sygdom.
  • Legetøj og kasser rengøres ca. hver 2. måned, og ved behov i sæbevand. Der er ekstra fokus på rengøringen ved bl.a. ophobede sygdomstilfælde.
  • Udklædningstøj vaskes ved 60 grader. Mindst 1 gang om måneden.
  • Ikke alle ældre stikdåser, i børnehøjde er sikret med blindstik.
  • Tablets og laptops aftørres efter anbefalingerne.
  • Løse mindre gulvtæpper bør være vaskbare, og de bør vaskes mindst 1 gang ugentligt – og i øvrigt efter behov. Disse tæpper benyttes ikke dagligt, men kun i perioder, da det er et bilbane tæppe.

Soverum/arealer:

  • Madrasser, dyner og puder holdes adskilt, når de ikke er i brug, og luftes imellem børnenes lure for at forebygge skimmelsvamp.
  • Hvert barn har sin egen madras og sengetøj. 
  • Vask af madrasser i vaskemaskinen, er ikke muligt, da madrasserne er af latex, og derfor aftørres med en klud 1 gang om måneden.
  • Vask af dyner, tæpper og puder anbefales 2 gange årligt ved 60 grader.
  • Sengetøjet vaskes 1 x uge, eller ved behov, på 60 grader.
  • Madrasser og dyner opbevares i barnevogne og krybber, når børnene sover, og tages ind, når de ikke er i brug. Hver madras og dyne har sin egen plads i et skab indendørs.
  • Krybber og barnevogne, tilses for skimmelsvamp og rengøres med sæbevand ca. 1 gang om måneden.

Puslerum:

  • Der anvendes engangshandsker, til alle bleskift, men kun engangsforklæde anvendes kun ved afføring.
  • Der anvendes et fugttæt engangsunderlag under pusling.
  • Puslemadrassen aftørres med sprit i 1 minut efter hvert bleskift for at forebygge smitte. Ved synlig forurening rengøres den først med vand og sæbe.
  • Puslemadrassen og puslebordet rengøres mindst 2 gange dagligt med et universelt rengøringsmiddel samt efter synlig forurening.
  • Der er procedure for anvendelse af salver og cremer.
  • Affaldsspanden vaskes efter behov, men ikke mindst 1 gang om ugen.

Køkken:

  • Der er flydende sæbe, som er vægtophængt med sensor.
  • Der anvendes engangspapirhåndklæder.
  • Karklude og viskestykker skiftes mindst 1 gang dagligt og vaskes ved 90 grader. Institutionen står selv for vask af dette.
  • Der vaskes altid hænder efter ny arbejdsgang i køkkenet.
  • Ikke alle køleskabe har synlige termometre, med temperaturer på max 5 grader.
  • Alle køleskabe vaskes 1 gang om ugen, inden og uden på.
  • Der er en industriopvaskemaskine, som vasker ved 80 grader.

Hygiejne

  • Håndhygiejne:
    I overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikrer personalet og børnene god håndhygiejne ved altid at vaske hænder, når de er synligt snavsede, efter udendørs leg, og toiletbesøg samt før og efter måltider. Håndvask udføres også efter hoste, nys og næsepudsning samt efter brug af handsker eller håndtering af affald Derudover opfordre personalet alle børnene til at vaske hænder, når de kommer om morgenen. Der anvendes flydende sæbe og engangshåndklæder.

  • Brug af handsker:
    Handsker anvendes altid ved bleskift, hjælp til toiletbesøg samt ved håndtering og rensning af sår. De bruges også ved hjælp til opkastning og efterfølgende rengøring, ved diarré samt ved aftørring af blod og sårsekret.

Legepladsen:

  • Sandkasser hvor det er muligt, bliver ikke tildækket ved lukketid. En større sandkasse, hvor der er placeret et træ, legehus og diverse legeredskaber, har ikke mulighed for at blive tildækket.
  • Legepladsen er offentligt tilgængelig efter lukketid og har derfor været udsat for problemer med henkastede flasker, cigaret skodder og hundeekskrementer.
  • Legepladsen tilses ikke inden børnene kommer ud, men børnene er altid under opsyn.
  • Der er mulighed for at benytte bålhytten på legepladsen på "marken" til bålaktiviteter. Når børnene er færdige med at bruge bålet, lukkes legepladsen af.
  • Børnene opfordres til at have solcreme på ved ankomst, og personalet påfører yderligere solcreme efter frokosttid.
  • Sandet skiftes 1 gang om året; som minimum bør det skiftes 2 andet år.
  • Der ses ingen giftige planter i institutionen.
  • Der er frugttræer i både vuggestuen og børnehaven. Frugttræet i vuggestuen fjernes den 17. maj i år, mens træet i børnehaven bliver stående, da det er placeret på marklegepladsen.
  • Der er ingen gulvplanter i vuggestuen.

Førstehjælp:

  • Personalet har været på førstehjælpskursus og har 1 førstehjælpskasse i institutionen.
  • Der er procedure for rensning af overfladiske sår.

Anbefalinger:

  • Skraberiste ved alle indgangsdøre.
  • En grovere måtte ved alle indgangsdøre.
  • At få udbedret revner i gulvet i børnehaven.
  • Montere et sikkerhedsgitter for kælderskakten udenfor.
  • Sikre rosenbed, eller fjerne roser.
  • At fjerne overtøj/tasker fra toiletterne.
  • At anskaffe pedalspande til stuerne.
  • At stikdåser i børnehøjde, har et blindstik.
  • At personalet anvender engangsforklæder ved hvert bleskift.
  • At tilse legepladsen inden børnene kommer ud.

Påbud:

  • Pusleplads skal afvaskes 2 gang i døgnet med vand og sæbe.
  • At anskaffe køleskabs termometre i alle køleskabe.
  • At sikre et bedre indeklima i puslerummet, hvor vaskemaskine og tørretumbler er placeret. - Institutionen er efter tilsynet, i dialog med rengøringspersonalet, og er ved at undersøge mulighederne for at installere et ventilationsanlæg.
  • At sikre trådhegnet og stolper, som markerer grænsen til på marklegepladsen.
  • At fjerne tværstolpen, på hegnet ind til marklegepladsen. - Tværstolpen er for at sikre hegnets stabilitet, men institutionen vil efter tilsynet undersøge om de evt. kan sættes anderledes. 

 

Dato 04.04.25
Kalundborg Kommune
Sundhedsplejerske Line Brandt Zastrow