Raklev Børnehave, Kalundborg

Tilsyn af hygiejne, miljø og sikkerhed for Raklev Børnehave, den 18. november 2024.

Raklev Børnehave er normeret til 74 børnehavebørn i alderen 3-6 år. På nuværende tidspunkt er der 73 børnehavebørn.

Punkter til opfølgning fra sidste besøg den 13. december 2021:

  • Indramning og overdækning af sandkasse.

Konklusion på dagens tilsyn:

Rengøring:

  • Institutionen er for nylig overgået til Kalundborg Kommunale Rengøring, som nu varetager rengøringen. Overgangen er blevet taget godt imod, og samarbejdet opleves som meget positivt. Der udføres ikke kun daglig, overfladisk rengøring, men også mere grundig indsats på specifikke områder, hvilket har bidraget til at rette op på udfordringer, der tidligere ikke blev håndteret tilstrækkeligt.

Fysiske forhold/indeklima/sikkerhed:

  • De kemiske ventilationsanlæg fungerer godt, men kan til tider generere støj, hvilket jævnligt fremhæves i personalets arbejdspladsvurderinger (APV).
  • Derudover opleves der til tider et naturligt højt støjniveau fra børnenes aktiviteter, som dog ligger inden for det forventelige niveau, vurdere personalet.

Tidligere problemer (vandskader):

  • Tidligere har der samlet sig vand i et rum omkring garderoben under større mængder regn.

    Team Ejendom har for nylig identificeret årsagen som et hul i et overdækket nedløbsrør, hvilket nu er blevet udbedret.

Indretning – inde- og udefaciliteter:

  • Institutionen råder over gode og rummelige faciliteter, herunder en større barak, som ofte benyttes af den ældste gruppe.
  • Bygningen er velindrettet med mange rum, hvilket skaber en fornemmelse af plads og mulighed for opdeling i mindre grupper i forskellige områder.

Forebyggelse af ulykker:

  • Institutionen har en arbejdsmiljørepræsentant, og arbejdspladsvurderinger (APV) som varetages af personalet, som gennemgås og opdateres løbende. Der arbejdes ud fra Arbejdstilsynets anbefalinger, og der er en kontinuerlig dialog om forbedringer indbyrdes i personalegruppen. 
  • For at sikre et højt niveau af sikkerhed er der blandt andet opsat sikkerhedsafskærmning på døre og hængsler på døre ud til haven.
  • Skarpe knive opbevares uden for børns rækkevidde, og opvasketabs samt rengøringsmidler opbevares i skabe med sikkerhedslås. Adgang til diverse depoter, er sikret med låse.
  • På legepladsen findes et drivhus, som er forsynet med en hængelås, og børn har ikke adgang til drivhuset uden opsyn.

Sygefravær og smitsomme sygdomme:

  • Børnenes fravær registreres, men årsagen noteres ikke altid. Personalet oplever dog, at forældrene generelt er gode til at informere om fravær, især ved risiko for smitsomme sygdomme. Personalet anbefales at hente information og vejledning, om smitsomme sygdomme fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside og videreformidle relevante oplysninger til øvrige forældre via Aula.

Brandtilsyn:

  • Udført i sommeren 2024
  • Der var én bemærkning om en gammel brandslange, hvilket nu er blevet udbedret.

Legepladstilsyn:

  • Udført i sommeren 2024.
  • Der var nogle bemærkninger, som institutionen nu er i gang med at få udbedret.

Garderober:

  • Garderoberne er opdelt i et tørt og et fugtigt område. Hvert barn har 30 cm plads, hvilket er under de anbefalede 35 cm; dette kan blive justeret, hvis der anskaffes nye garderober. Der er en hylde til fodtøj, så gulvet kan rengøres, men der er ikke mulighed for at tørre vådt tøj. Der er skraberiste udenfor alle indgangsdøre.
  • Børnene opfordres generelt til at anvende indendørssko, især i vintermånederne, og forældrene opfordres til at efterlade fodtøj i ved indgangspartiet, hvilket også er tydeligt skiltet. Der er ikke mulighed for at anvende overtrækssko. Personalet oplever, at forældrene er gode til at efterleve disse retningslinjer.

Opholdsrum:

  • Gulvene er generelt i god stand uden huller, men der er revner i et hjørne af gangarealet, hvor en gulvmåtte i øjeblikket er placeret hen over. Gulvet rengøres dagligt
  • Gardiner er rene og af stof, der rengøres løbende.
  • Det mekaniske ventilationsanlæg rengøres af firma, i forbindelse med tilsyn.
  • Der er fokus på udluftning, som udføres efter behov, og ofte mere end 2-3 gange dagligt i intervaller af 5-10 minutter.
  • Stolene fremstår rene og aftørres dagligt samt efter hvert måltid.
  • Borde fremstår rene, og aftørres før og efter måltider, samt ved behov.
  • Hylder, skabe, lamper m.m. fremstår rene og rengøres én gang om måneden, ved synligt snavs eller ved øget smitterisiko som følge af sygdom.
  • Legetøj og kasser rengøres efter behov og oftere end én gang månedligt. Der er ekstra fokus på rengøringen ved bl.a. ophobede sygdomstilfælde.
  • Tablets aftørres ved synligt snavs, og anvendes kun af personalet til internt brug.
  • Dørhåndtag rengøres dagligt

Puderum og soverum:

  • Alle puder, tæpper, dyner og madrasser, der anvendes til tumling og leg, har enten vaskbare betræk eller plastbetræk, som gør det muligt at tørre dem af. Der er en fast procedure for vask på 60 grader, som udføres cirka to gange om året, eller hyppigere ved synlig forurening.
  • Sovebørnene har hver deres egen madras, som opbevares på højkant og adskilt fra de andre børns. Soverummet luftes ud før og efter, at børnene har sovet, og der er en procedure for vask på 60 grader, af sengelinned to gange om måneden, eller hyppigere ved synlig forurening.

Puslerum:

  • Puslepuden er hel og intakt, og den vaskes to gange dagligt med sæbevand samt ved synlig forurening. Den overflade desinficeres efter hvert barn. Der er god hygiejne og strukturerede arbejdsgange ved puslepladsen, og alle anbefalinger og retningslinjer følges. Der anvendes engangshandsker, men ikke engangsforklæde ved bleskift.
  • I forbindelse med pusling anvendes cremer kun efter behov. Proceduren for anvendelse af creme vil blive formidlet til personalegruppen.
  • Der anvendes stofhåndklæder i forbindelse med pusling til ét barn ad gangen, hvor efter det smides til vask i en plastforet kurv, som er placeret højt, og vaskes i institutionen.
  • Hylder og skabe fremstår rene, og der er kun relevante og brugbare ting opbevaret i puslerummet.

Køkken:

  • Der er flydende sæbe, som er vægtophængt med sensor.
  • Der anvendes engangspapirhåndklæder.
  • Karklude og viskestykker skiftes mindst én gang dagligt og vaskes ved 90 grader. Det er institutionen, som slev står for vasken.
  • Vandhanen har ikke sensor.
  • Der vaskes altid hænder efter ny arbejdsgang i køkkenet.
  • Køleskabet i køkkenet har elektronisk termometer der har den anbefalede temperatur.
  • Alle køleskabe ser rene ud og vaskes én gang om ugen.
  • Der er en industriopvaskemaskine, som vasker ved 80 grader.
  • Der anvendes køkkenrulle til optørring af spild, og Kleenex er tilgængeligt ved alle spiseborde til børnene.

Håndhygiejne:

  • Alle børn vasker altid hænder efter udendørs leg og kontakt med dyr.
  • Alle vasker hænder før spisning, men kun ved snavsede hænder efter spisning.
  • Alle vasker hænder ved nys, hoste og næsepudsning.
  • Personalet vasker hænder ved håndtering af vasketøj samt affald, og anbefales også at gøre det efter brug af handsker.
  • Der anvendes flydende sæbe til håndvask.
  • Der anvendes engangshåndklæder til at tørre hænderne.
  • Vi drøfter, at ure og ringe tages af inden bleskift, samt at der ikke bør anvendes neglelak og kunstige negle.
  • Handsker anvendes ved toiletbesøg og af optørring af opkast.
  • Handsker anvendes ikke ved næsepudsning samt håndtering af urent vasketøj.
  • Handsker anvendes kun ved større står, og ikke på overfladiske sår.
  • Handsker anvendes ved bleskift kun i forbindelse med afføring. Ved vandladning støttes børnene i at være selvhjulpne og guides i processen, og personalet anvender derfor ikke handsker.

Legepladsen:

  • Der er afskærmning, indhegning og låge, som er intakte.
  • Sandkassen tildækkes ikke ved lukketid, da det ikke er muligt i dens nuværende form, da den ikke er afgrænset. Personalet er i dialog om at få den indrammet.        
  • Legepladsen tilses dagligt, samtidig med børnene kommer ud første gang.
  • Sandet skiftes én gang årligt.
  • Der ses ingen giftige planter i institutionen.
  • Der er ingen trapper i institutionen.

Indeklima:

  • Ingen bemærkninger til indeklima.
  • I vaskerummet er der monteret to store maskiner (vaskemaskine og tørretumbler), som optager meget plads og er placeret, så vinduet ikke er tilgængeligt. Dette medfører en potentiel risiko for udvikling af skimmelsvamp

Førstehjælp:

  • Alt personalet har været på førstehjælpskursus og har én førstehjælpskasse.
  • Der er en procedure for rensning af overfladiske sår.

Anbefalinger:

  • Få repareret gulvet i gangen, så det er intakt
  • Anvende engangsforklæde ved bleskift.
  • Anvende handsker ved alle bleskift, håndtering af sår, næsepudsning, og ved håndtering af urent vasketøj.
  • Opsætning af vandhaner med sensor, når vandhanerne skal udskiftes.
  • Ændre placering af vaskemaskine og tørretumbler

Påbud:

  • Ingen

 

18.11.2024
Kalundborg Kommune
Sundhedsplejerske Line Brandt Zastrow