Lupinvejens Børnehave, Kalundborg

Tilsyn af hygiejne, miljø og sikkerhed: Lupinvejens Børnehave den 8. april 2025

Institutionen består af børnehavebørn i alderen 2 år og 11 måneder til 6 år. Der er en normering på 48 børn, og institutionen er aktuelt fuldt normeret.

Punkter til opfølgning fra sidste besøg den 28.11.23

  • Rengøring – Er fortsat ikke tilfreds.
  • Skift af gulv, så det kan gøres rent forsvarligt – Er skiftet.
  • Procedure/tjekliste for rengøring af legetøj – Ikke udarbejdet.

Konklusion på dagens tilsyn:

Rengøring:

  • Institutionen har oplevet en faldende kvalitet i rengøringen, siden opgaven blev overtaget af kommunen. Mens standarden i begyndelsen var tilfredsstillende, har der efter udskiftning af rengøringspersonalet, har der været en mærkbar forringelse i rengøringsniveauet. På den baggrund er der planlagt et møde mellem institutionslederen, og rengøringslederen med henblik på at drøfte situationen og sikre, at rengøringsstandarden bringes op på et mere tilfredsstillende niveau. Samt forventningsafstemme kvalitet og rammer for rengøringen.

Fysiske forhold/indeklima/sikkerhed:

  • Et af rummene i institutionen er desværre ikke anvendeligt på grund af støjgener fra ventilationsanlægget.
    Personalet har derfor set sig nødsaget til at lukke rummet af, hvilket de er kede af, da der er et generelt pladsbehov. Derudover opleves der fortsat støjgener fra anlægget i det tilstødende rum. Personalet oplever den vedvarende støj som en betydelig udfordring i deres daglige arbejde, og ønsker at kunne bruge det aflukkede rum igen.
  • Generelt fremstår bygningen ældre og slidt, hvilket blandt andet ses på dørkarme og fodpaneler, der bærer tydeligt præg af slid.
    I puslerummet er flere fliser fjernet, og tilbage er fliseklæbet, de har siddet på. Et tidligere ventilationsudtag mangler stadig at blive afblændet, efter et nyere anlæg er sat op. Der står desuden et ældre varmeskab, i børnenes toiletrum som institutionen gerne ville fjerne for at frigive plads, men det er ikke blevet gjort, da der er usikkerhed omkring, hvad der gemmer sig bag.
    Der hænger ligeledes knager til krus, på toilettet som ikke har været i brug i flere år, men som man heller ikke har turdet fjerne af samme årsag.
  • Et sted i børnehaven ses gulvet krakeleret med begyndende hul.
  • Institutionen har tidligere haft udfordringer med et sprunget kloakrør i kælderen, hvilket nu er udbedret. Ved kraftige regnskyl kan der forekomme fugt i kælderen, men der er ikke konstateret generende lugtgener. Kælderen bruges udelukkende til depot, og børnene færdes ikke i kælderen.

Indretning – inde- og udefaciliteter:

  • Børnehaven er opdelt i 3 stuer, med undtagelse af ydretimerne, hvor børnene er samlet i fælles grupper.
    Legepladsen strækker sig over et stort område og byder på forskellige aktiviteter, der understøtter leg og motorisk udvikling og kuperet terræn. Børnehaven har meget fokus på at udforske og bruge kroppen på en klog måde. Både i forhold til at gå, løbe og lege udendørs.
  • På legepladsen står en gammel, rådden, nedslidt og ubrugelig skurvogn, som vurderes at udgøre en sikkerhedsrisiko for børnene. Den er derfor afskærmet med afspærringscylindre og minestrimmel, hvilket dog har vakt børnenes nysgerrighed endnu mere.
    Skurvognen er tidligere forsøgt repareret flere gange med overlappende brædder, men den fremstår fortsat i dårlig stand. Fodpanelet er markant medtaget af råd og er begyndt at løsne sig, hvilket øger risikoen for, at børn kan få splinter. Desuden er der gentagne gange fundet rustne søm og skruer i området omkring skurvognen, hvilket udgør en fare for både børn og personale. Institutionen har derfor et stort ønske om at få skurvognen fjernet, da den udgør en potentiel fare for børnenes sikkerhed.
  • Der er opsat 2 rottefælder på institutionens område som en forebyggende foranstaltning. Personalet oplyser, at der aldrig er observeret rotter eller tegn på rotteaktivitet i institutionen.

Forebyggelse af ulykker:

  • Der er generelt øget fokus på oprydning, hvilket medvirker til at minimere risikoen for faldulykker. Alle vinduer og døre fra stuerne til udearealerne har hasper monteret og benyttes udelukkende som flugtveje – de åbnes derfor ikke dagligt. Døre til områder, hvor børn ikke må færdes, såsom personalerum og kontor er forsynet med sikkerhedskroge.
  • Der er monteret børnesikringer på dørene. Skarpe knive og rengøringsmidler opbevares utilgængeligt for børn i skabe placeret i højden. Børn opholder sig som udgangspunkt ikke i køkkenet.
  • Indendørs er der en trappe afskærmet med en skydedør med højt placeret håndtag, hvilket forhindrer børns adgang til kælderen. Det anbefales, at trappeskakten udenfor – langs bygningens facade udenfor legepladsen, afskærmes for at øge sikkerheden.

Sygefravær og smitsomme sygdomme:

  • Registrering af børns fravær foretages via Aula, men fraværsårsagen angives ikke altid. Personalegruppen oplever flere forældre have udfordringer med anvendelse af Aula, hvilket primært skyldes sproglige barrierer og kulturelle forskelle. Personalet bruger derfor ekstra tid på opkald og sms’er fra forældre.
  • Personalet indhenter information om smitsomme sygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og deler et direkte link med forældrene på Aula, hvis der er tale om smitsomme sygdomme. Leder henvises i øvrigt til Sundhedsstyrelsens ”Smitsomme sygdomme hos børn og unge – Vejledning om forebyggelse i daginstitutioner, skoler m.v.”.

Brandtilsyn:

  • Senest i 2025, uden bemærkninger.

Legepladstilsyn:

  • Senest i 2024, med få bemærkninger, som alle er udbedrede.

Garderober:

  • Hvert barn har sin egen garderobe, med knager til overtøj, hvilket muliggør adskillelse af ude- og indetøj. Der er desuden en hylde til fodtøj som letter rengøring af gulv, hvilket dog ikke er aktuelt på nuværende tidspunkt, grundet manglende rengøringskvalitet. Op til ferieperioder opfordrer personalet familierne til at tømme garderoberne. Dette giver mulighed for grundigere rengøring.
  • Forældre anbefales at anvende engangs-plastovertræk i perioder med vådt vejr eller efterlade deres fodtøj i indgangspartiet. Forældrene anbefales at aflevere børnene i garderoben.
  • Der er ikke skraberiste foran alle indgangsdøre.
  • Der er ikke en forsænket, grovluvet måtte umiddelbart indenfor dørene. Måtten skal kunne bringes udenfor i håndterlige stykker og rystes og bankes.
  • Der findes en stor almindelig blød måtte til aftørring af fodtøjet.

Opholdsrum:

  • Gulve er intakte uden huller, fraset et sted hvor gulvet er krakeleret med begyndende hul.  
  • Gardiner fremstår rene og rengøres ved behov. 
  • Det mekaniske ventilationsanlæg rengøres af firma i forbindelse med tilsyn.
  • Der er fokus på udluftning, som udføres efter behov i intervaller af 5-10 minutter.
  • Stolene fremstår rene og aftørres dagligt og efter hvert måltid.
  • Borde fremstår rene og aftørres før og efter måltider.
  • Der er ikke pedalskraldespande med låg på alle stuer, men der er hvor børnene pusles.
  • Hylder, skabe, lamper m.m. fremstår rene og rengøres en gang om måneden ved synligt snavs eller ved øget smitterisiko som følge af sygdom.
  • Legetøj og kasser rengøres ikke efter anbefalingerne, i sæbevand. Men der er ekstra fokus på rengøringen ved bl.a. ophobede sygdomstilfælde og op til ferier.
  • Der er ældre stikdåser i børnehøjde, som ikke er sikrede med blindstik.
  • Dørhåndtag rengøres ikke dagligt.
  • Støvsugning af tæpper som ikke kan vaskes i vaskemaskinen, bør være meget grundig og udføres med et mikrofilter påsat støvsugeren for at forebygge (luft)forurening. Løse mindre tæpper bør være vaskbare, og de bør vaskes mindst 1 gang ugentligt – og i øvrigt efter behov. Tæpperensning bør foregå på et tidspunkt, hvor daginstitutionen er lukket. Tæpper bør generelt renses, skylles og tørres meget grundigt.

Soverum/arealer:

  • Madrasser, dyner og puder holdes adskilt, når de ikke er i brug.
  • Hvert barn har sin egen madras og tæppe. 
  • Madrasser er af latex, og aftørres mindst en gang om måneden.
  • Vask af dyner, tæpper og puder udføres to gange årligt ved 60 grader.
  • Sengetøj (tæpper og lagener) vaskes mindst hv. anden uge, og ved behov, på 60 grader.

Puslerum:

  • Der anvendes engangshandsker, men ikke engangsforklæde ved alle bleskift.
  • Der anvendes et fugttæt engangsunderlag under pusling.
  • Puslemadrassen aftørres med sprit i et minut efter hvert bleskift for at forebygge smitte. Ved synlig forurening rengøres den først med vand og sæbe. På nuværende tidspunkt er spritten i restordre og puslemadrassen vaskes derfor efter hvert bleskift.
  • Puslemadrassen og puslebordet rengøres mindst to gange dagligt med et universelt rengøringsmiddel samt efter synlig forurening.
  • Der er procedure for anvendelse af salver og cremer.
  • Affaldsspanden vaskes ikke efter anbefalingerne.

Køkken:

  • Der er flydende sæbe vægtophængt med sensor.
  • Der anvendes engangspapirhåndklæder.
  • Karklude og viskestykker skiftes mindst en gang dagligt og vaskes ved 90 grader. Institutionen står selv for vask af dette.
  • Der vaskes altid hænder efter ny arbejdsgang i køkkenet.
  • Ikke alle køleskabe har synlige termometre med temperaturer på max 5 grader.
  • Alle køleskabe vaskes en gang om ugen, indeni og udenpå.
  • Der er en industriopvaskemaskine, som vasker ved 80 grader.

Hygiejne

  • Håndhygiejne:
    I overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikrer personalet og børnene god håndhygiejne ved altid at vaske hænder når de er synligt snavsede, efter udendørs leg og toiletbesøg samt før og efter måltider. Håndvask udføres også efter hoste, nys og næsepudsning samt efter brug af handsker eller håndtering af affald. Der anvendes flydende sæbe og engangshåndklæder.
  • Brug af handsker:
    Handsker anvendes altid ved bleskift, hjælp til toiletbesøg samt ved håndtering og rensning af sår. De bruges også ved hjælp til opkastning og efterfølgende rengøring, ved diarré samt ved aftørring af blod og sårsekret. Derudover benyttes handsker ved håndtering af urent vasketøj.

Legepladsen:

  • Afskærmning, indhegning og låge er intakt. Det har en passende højde.
  • Indgangsdøre og låger er forsynet med højtsiddende håndtag, så småbørn ikke selv kan lukke dem op. Døre og låger skal derimod nemt kunne lukkes op og i af voksne.
  • Sandet skiftes ikke 1 gang om året; men hvert 2. år, hvilket er et minimum.
  • Sandkassen bliver ikke tildækket ved lukketid.
  • Legepladsen er offentlig tilgængelig efter lukketid og tilses af personalet inden børnene kommer ud.
  • Der tændes jævnligt bål i bålhytten. Bålet slukkes altid grundigt med vand efter brug. Personalet sørger for at børnene ikke opholder sig i nærheden af bålet resten af dagen.
  • Børnene møder om morgenen med solcreme påført hjemmefra og de får yderligere solcreme på af personalet. efter frokost, for at sikre tilstrækkelig beskyttelse i løbet ad dagen.
  • Der er opsat markiser på udhængene for at skabe skyggefulde områder. Derudover sørger tætvoksende træer på legepladsen for yderligere skygge og beskyttelse mod solen.
  • Der ses ingen giftige planter i institutionen. Dette er personalet meget opmærksomme på i forbindelse med bedsteforældre dage.

Førstehjælp:

  • Personalet har været på førstehjælpskursus og har en førstehjælpskasse i institutionen.
  • Der er procedure for rensning af overfladiske sår.

Anbefalinger:

  • Bedre kvalitet af rengøringen.
  • At afskærme kælderskakten.
  • Der er skraberiste foran alle indgangsdøre.
  • En forsænket, grovluvet måtte eller lignende umiddelbart inden for dørene. Måtten skal kunne bringes udenfor i håndterlige stykker og rystes og bankes.
  • Reparation af gulvområde med krakelering og begyndende hul.
  • At anskaffe pedalskraldespande med låg på alle stuer.
  • Rengøring af legetøj og kasser en gang månedligt i sæbevand.
  • Stikdåser i børnehøjde bør sikres med blindstik.
  • Dørhåndtag rengøres dagligt.
  • Procedure for vask af biltæpper og større tæpper som ikke kan gå i vaskemaskinen.
  • At personalet anvender engangsforklæde ved alle bleskift.
  • At aftørre puslemadrassen med sprit i 1 minut efter hvert bleskift. (Dette er i restordre, på nuværende tidspunkt).
  • At affaldsspanden vaskes efter behov, men mindst 1 gang om ugen.
  • At alle køleskabe har synlige termometre med temperaturer på max 5 grader.

Påbud:

  • Støjreducering af ventilationsanlæg, så det aflukkede rum kan genåbnes. Teknik og ejendom kontaktet, da støjforholdende antages at skyldes tekniske forhold som i dette tilfælde er støj fra ventilationsanlæg. Personalet mangler rummet i deres hverdag, da børnehaven er fuldt normeret af børn.
  • Fjerne skurvogn, da den er sikkerhedsmæssig uforsvarlig at have på grunden, hvor børnene færdes.

 

Dato 08.04.25
Kalundborg Kommune
Sundhedsplejerske Line Brandt Zastrow