Svebølle Børnehus er en ny børnehave fra 2023. Institutionen har 4 børnehavestuer og 1 vuggestue.
Der er plads til 75 børn i børnehave-grupperne og 12 børn i vuggestuen. Lige nu er der 86 børn i institutionen. Svebølle børnehus er en del af dagtilbudsområde Sydøst under Kalundborg Kommune. Områdechef er Britta Huntley.
Punkter til opfølgning fra sidste besøg den 30.06.23
- Tilsyn til ventilationsanlæg inden efterår/vinter.
- Ophængning af info til forældre om at tage sko af inden de går ind i institutionen.
- Puslerum/toiletter er rum, hvor der generelt kan foregå meget smittespredning. Puslerum/toiletter bør derfor hurtigst muligt bringes i orden.
- Æsker med handsker og papir til puslesituationen bør hænges op på væggen over puslebordet, så disse bliver let tilgængelige under pusling.
- Der skal desuden hænges hylder op på toiletter og puslerum, så fx toiletpapir kan komme væk fra gulvet, så gulvet nemt kan rengøres. Er kommet.
- Der bør være engangsforklæder ved samtlige puslepladser.
- Proceduren for puslesituationen bør gennemgås i personalegruppen, så puslepladsen efterlades ren til næste barn og smittespredning undgås fra barn til barn.
- Sprit bør være tilgængelig i opholdsområderne i børnehaven med vægophængte dispensere. Mangler.
- Der skal anskaffes net til sandkassen, så denne kan afdækkes når legepladsen ikke er i brug. (mangler).
- Trapper på legepladsen skal afskærmes så børnene ikke falder ned eller kommer i klemme mellem rækværk og hegn ved indgangen.
Konklusion på dagens tilsyn:
Rengøring:
- Institutionen er ikke tilfredse med rengøringen, som er hjemtaget af kommunen. Der kommer dagligt en fast person, der starter rengøringen inden personale og børn møder ind. Ved dagens besøg ses stænk på vægge fra mad og håndvask. Leder fortæller hun har set snavs på gulv fra dagen forinden. Ruder er fedtede (mere end hvad børnene ville kunne nå at klare på en dag), der er synligt snavs på håndtag m.m.
- Der er i øjeblikket ansat en person i nyttejob, der tager sig af ekstra rengøring af fx legetøj og køleskabe på stuerne.
Opholdsrum:
- Der har været problemer med ventilationen. Leder har meldt dette til leverandør. Ved ét af udtag/sugene, ses sort støv rundt om udtaget på væggen.
- Leder fortæller det kan være vanskeligt at styre regulere varmen. Der er gulvvarme i institutionen. Nogle rum er varme, andre er kolde. Pedel kan tilkaldes, når der er behov for justering.
- Personalet lufter ud flere gange dagligt.
- Der er allerede slidmærker på gulvet på én af stuerne.
- Borde og stole aftørres flere gange dagligt.
- Vinduer pudses to gange årligt.
- På stuerne sorteres affald i åbne skraldespande.
- Der er spritdispensere let tilgængelige rundt omkring i institutionen.
Soverum/arealer:
- Der er senge og barnevogne til sovebørn. Barnevognene står ude i opvarmet hal/skur.
- Der er et ekstra rum til sovebørn i vuggestuen, for at skærme børn der ikke sover så tungt.
- Der luftes ud inden børnene skal sove.
Puslerum:
- I forbindelse med bleskift, anvendes der altid engangshandsker, men kun engangsforklæde ved afføring.
- Der anvendes et fugttæt engangsunderlag under pusling.
- Puslemadrassen aftørres med sprit i 1 minut efter hvert bleskift for at forebygge smitte. Ved synlig forurening rengøres den først med vand og sæbe.
- Puslemadrassen og puslebordet rengøres dagligt med et universelt rengøringsmiddel samt efter synlig forurening.
- Der er procedure for anvendelse af salver og cremer.
- Der er pedalspande på alle toiletter.
- Handskeæsker er kommet op og hænge i stativ på vægge.
Køkken:
- Institutionen har uddannet køkkenassistent ansat. Hun har hygiejnekursus fra sin uddannelse. Fødevaretilsynet kommer særskilt og fører tilsyn.
- Alle køleskabe har synlige termometre, med temperatur på max 5 grader.
Hygiejne
Håndhygiejne:
- I overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikrer personalet og børnene god håndhygiejne ved altid at vaske hænder, når de er synligt snavsede, efter udendørs leg, kontakt med dyr og toiletbesøg samt før måltider. Håndvask
udføres også efter hoste, nys og næsepudsning samt efter brug af handsker eller håndtering af affald. Der anvendes flydende sæbe og engangshåndklæder.
Brug af handsker:
- Handsker anvendes altid ved bleskift, hjælp til toiletbesøg samt ved håndtering og rensning af sår. De bruges også ved hjælp til opkastning og efterfølgende rengøring, ved diarré samt ved aftørring af blod og sårsekret. Derudover benyttes handsker ved håndtering af urent vasketøj.
Garderober:
- Hvert barn har egen garderobe, men der er under 35 cm plads til hvert barns tøj. Der er en lille hylde til fodtøj, så rengøring af gulvet sikres.
- Der er tørremulighed til overtøj. Overtøjet kan hænges på bøjlestativ og ovenover hænger varmeblæser til tørring af tøjet.
- Forældre anbefales at anvende engangsplastovertræk eller efterlade deres fodtøj i indgangspartiet. Der findes blå futter ved hver garderobeindgang.
- Foran indgangene er der gode skraberiste, som sikrer at der bliver slæbt minimalt ind af snavs. Desuden er indgangspartiet delt i vådt/tørt med mulighed for afsætning af støvler og flyverdragter/regntøj lige inden for døren.
Udefaciliteter og legeplads:
- Legepladserne tilses som udgangspunkt inden børnene kommer ud.
- Der er nye legeredskaber på legepladsen med faldunderlag under legeredskaberne og nyt sand i sandkassen. Der er dog ikke afdækning af sandkassen og dyr har derfor fri adgang.
- Afskærmning, indhegning og låge er intakt og har passende højde ind til børnehave og vuggestue.
- På vuggestuens legeplads er der en høj betontrappe midt i legeområdet, hvor der er stor risiko for at børnene falder ned.
Legepladstilsyn:
- Der foretages et uvildigt årligt tilsyn. Senest tilsyn i efteråret 2024. Der er også kvartalsvise ”pedelrunder”.
Forebyggelse af ulykker:
- Børnene er altid under opsyn.
- Der er monteret børnesikring på dørene for at forhindre klemning af fingre.
- Rengøringsmidler opbevares i et aflåst rengøringsrum udenfor børns rækkevidde.
Sygefravær og smitsomme sygdomme:
- Registrering af børns fravær foretages via Aula, hvor også årsag angives. Leder indhenter information om smitsomme sygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og deler information om sygdomme, smitterisiko og hvor længe de skal være hjemme med forældrene, hvis der er tale om særligt smitsomme sygdomme. Flere gange er børn dog meldt raske og er kommet i institution før end anbefalet. Leder og ansatte har løbende en dialog med forældre. Hvis børnene er syge, ringes de hjem.
Brandtilsyn:
- Brandtilsyn foretages årligt sammen med AMR og leder.
Førstehjælp:
- Personalet har opdateret førstehjælpskursus. Der findes flere førstehjælpskasser i institutionen.
Anbefalinger
Inde:
- Reparation af ventilationsanlæg bør ske hurtigst muligt, så indeklimaet forbedres for børn og personale.
- Legetøj anbefales rengjort en gang om måneden.
- Mindre løse gulvtæpper bør vaskes mindst 1 gang ugentligt – og i øvrigt efter behov.
- Der anbefales brug af engangsforklæde ved hvert bleskift – ikke kun ved afføring.
- Der anbefales pedalspande på alle stuerne. Disse bør vaskes én gang ugentligt.
- Køleskabe bør rengøres inde- og udvendigt en gang ugentligt og ved behov.
Ude:
- Der skal anskaffes net til sandkassen, så denne kan afdækkes når legepladsen ikke er i brug.
- Barnevogne og krybber bør efterses en gang om måneden med henblik på forebyggelse af skimmelvækst. De bør desuden også vaskes en gang om måneden.
Påbud:
- Trapper på legepladsen skal afskærmes så børnene ikke falder ned. Dette er særligt vigtigt, fordi trappen er stejl (Kennet Jensen, Distriktskoordinator hos Team Vej og Ejendom dækkende Syd og Øst, er kontaktet).
24.03.2025
Hygiejnesundhedsplejerske Charlotte Østerild
Kalundborg kommune