Svalereden, Høng

Tilsyn af hygiejne, miljø og sikkerhed, Børnehaven Svalereden den 26. marts 2025.

Børnehaven Svalereden er en kommunal daginstitution for de 3 - 6-årige og med en normering på cirka 40 børn.

Der er tre grupper: Lærkerne, Musvitterne og en store-gruppe, når det største børn samles. Der er aktuelt 32 børn. Institutionen er normeret til 40 børn. Institutionen er en del af Dagtilbudsområde Sydøst.

Anbefalinger fra sidste tilsyn d. 4. marts 2021: 

  • Tjek op på brandsyn og tilsyn af ventilationsanlæg
  • Anskaffelse af skraberiste ved alle indgangsdøre
  • Skiftesko til børn og personale
  • Soverummet bør gennemgås, madrasser og dyner bør luftes enkeltvis
  • Skraldespandene på legepladsen skal kunne åbnes uden brug af hænder, med fodpedal.
  • Lydisolering.
  • Tjek af radiatorer, termostater

 

Konklusion på dagens tilsyn:

Rengøring:

  • Rengøringen er hjemtaget af kommunen efter at have været foretaget af ISS. Leder var godt tilfreds med tidligere ordning, men dette er ikke tilfældet nu. Gulve og flader tages, hvis personalet rydder op. Rengøringspersonalet kommer kl. 5-7.30. De er synlige, men det er ofte et problem at børn, forældre og personale får våde strømper, fordi gulvene ikke er tørre efter afvaskning. Der er ikke synlig egenkontrol i forhold til hvor og hvornår der sidst er gjort rent.
  • Håndtag bliver ikke rengjort dagligt, som ellers anbefalet. Vægge har ofte været synligt beskidte. Desuden opfyldes papirhåndklæder ikke af rengøringen, hvilket er et kendt problem i løbet af dagen for personale og børn.
  • Leder fortæller at rengøring af legetøj og ekstra grundig rengøring, kan ønskes til rengøringskoordinator under nedluk i sommerferien.

Opholdsrum:

  • Institutionen er af ældre dato og bærer præg af dette. Nogle af rummene er opleves mørke og Gulve på stuerne ses rene. Én af stuerne har også en gammel sofa i stof, hvor betræk ikke kan afvaskes. Der er flere legetæpper på gulvet. Flere gardiner mangler eller er meget slidte.
  • Ved tidligere besøg, havde der været vandskade i fællesrum. Dette er
  • Det er stadig svært at regulere varmen på
  • Der er varmt vand i de kolde vandhaner, så personalet må lade vandet løbe i minimum 20 min. hver morgen, førend vandet har passende drikketemperatur. Dette giver et stort
  • Personalet har alle sutsko eller indendørssko.
  • Ventilationsanlæg er næsten lige blevet Ved tjek blev det identificeret at det var defekt og bør udskiftes.
  • Personalet oplever Særligt oppe på førstesalen i motorikrummet hvor der er skråvægge.

Soverum/arealer: 

  • Soverummet er tilpas svalt, men der luftes for nuværende ikke ud, inden børnene skal sove. Desuden ligger madrasserne på deres faste pladser på gulvet.

Puslerum:

  • I puslerum findes handsker, engangsforklæder, lejebetræk, desinficerende sprit til
  • Puslebord på den ene stue, virker Kan ikke længere hæves op i passende højde. Leder har kontaktet leverandør ift. udbedring og er igangsat.

Køkken:

  • Der findes små tekøkkener på hver stue. Der er opvaskemaskine og køleskabe tilknyttet. Kemikalier og opvasketabs er hævet i højden og udenfor børns rækkevidde. I køleskabene findes termometre, men disse viser ikke 5 grader ved dagens besøg.

Hygiejne

Håndhygiejne:

  • I overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikrer personalet og børnene god håndhygiejne ved altid at vaske hænder, når de er synligt snavsede, efter udendørs leg og toiletbesøg samt før måltider. Håndvask udføres også efter hoste, nys og næsepudsning samt efter brug af handsker eller håndtering af affald. Der anvendes flydende sæbe og engangshåndklæder.

Brug af handsker:

  • Handsker anvendes altid ved bleskift, hjælp til toiletbesøg samt ved håndtering og rensning af sår. De bruges også ved hjælp til opkastning og efterfølgende rengøring, ved diarré samt ved aftørring af blod og sårsekret. Derudover benyttes handsker ved håndtering af urent vasketøj.

Garderober:

  • Garderoberne har 35 cm plads, men der er ikke tørremuligheder til vådt overtøj. Det kan derfor være svært at adskille tøjet i overgangsperioder. Forældre må derfor tage tøjet med hjem og tørre det selv.

Udefaciliteter og legeplads: 

  • Der mangler flere skraberiste ved indgangsdøre ude fra legepladsen. Desuden mangler grovluvede måtter og finere måtter flere steder. Leder er i proces med at få indkøbt disse. 
  • Hegnet rundt om institutionens legeplads er ikke af tilstrækkelig højde og børnene kan kravle over hegnet ud på befærdet vej og gå over til søen. Et barn er for nyligt kravlet over hegnet og det sker også ved dagens tilsyn.
  • Flagstang er løs ved dagens tilsyn.

Legepladstilsyn:

  • Foretages årligt.
  • Sidste tilsyn var i august 2024. Der var flere mangler. B.la. faldunderlag og opfyldning af sand.

Forebyggelse af ulykker: 

  • Personale tilser legeplads hver morgen, inden børnene kommer på legeplads.
  • Anti-skrid-tape på trappe op til første sal er røget af flere steder. Trappen er i lakeret træ og kan være glat.
  • Der er låge/sikring af trappe oppe fra førstesalen, men ikke nede i

Sygefravær og smitsomme sygdomme:

  • Registrering af børns fravær foretages via Aula, hvor også årsag Der har været et par tilfælde af omgangssyge og influenza i børnehaven.
  • Leder indhenter information om smitsomme sygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og deler information om sygdomme, smitterisiko og hvor længe de skal være hjemme med forældrene, hvis der er tale om særligt smitsomme sygdomme. Flere gange er børn dog meldt raske og er kommet i institution før end anbefalet. Leder og ansatte har løbende en dialog med forældre. Hvis børnene er syge, ringes de hjem.

Brandtilsyn:

  • Brandtilsyn sker årligt. Sidste gang var november ABA-systemet gennemgås jævnligt og flere gange årligt.

Førstehjælp: 

  • Der er førstehjælpskasse i
  • Personalet opdateres i førstehjælp hvert andet år. 

Anbefalinger:

Inde:

  • Anti-skrid-tape på trappe op til første sal er røget af flere steder. Dette bør fikses for at forebygge faldulykker, da trappen er glat.
  • Trappen anbefales også afspærret i stueplan, da børnene bruger rummet.

Ude:

  • Der anbefales skraberiste udenfor alle indgangsdøre og at de regelmæssigt rengøres og vedligeholdes for at sikre deres effektivitet.

Påbud:

  • Installation af højere hegn og mere robust hegn omkring børnehaven for at forhindre børnene i at kravle Leder fortæller at der er kravlet et barn over hegnet for nyligt. Et barn kravler også over hegnet ved dagens tilsyn på befærdet vej, men opdages heldigvis af en pædagog. Det må ikke kunne ske. Der ligger også en forholdsvis dyb sø kort fra børnehaven.
  • Flagstang midt på legeplads må kunne sikres bedre, så den ikke risikerer at vælte.

Kennet Jensen, Distriktskoordinator hos Team Vej og Ejendom dækkende Syd og Øst, er kontaktet)

 

26.03.2025 

Hygiejnesundhedsplejerske Charlotte Østerild
Kalundborg kommune