Mælkebøtten er normeret til 8 vuggestuebørn og 30 børnehavebørn. På nuværende tidspunkt er der 8 vuggestuebørn og 15 børnehavebørn, og deres alder spænder fra 2 år til 6 år.
Punkter til opfølgning fra sidste besøg den 11. februar 2022:
- Ny puslemadras.
- At anvende fugttæt underlag, når der skiftes børn, frem for kun underlag af papir.
- Sensor på alle vandhaner.
Konklusion på dagens tilsyn:
Rengøring:
- Rengøringen varetages af et privat rengøringsfirma, 4 timer dagligt efter lukketid. Personalet er lejlighedsvis utilfredse med kvaliteten af rengøringen, men når dette påpeges, bliver der taget hånd om det, og forholdene forbedres.
Fysiske forhold/indeklima/sikkerhed:
- Støjniveauet er som forventet højt, når der er fuld normering. Ellers er der ingen bemærkninger til dette.
Indretning – inde- og udefaciliteter:
- Vuggestuebørnene er opdelt i to grupper.
- Børnehavebørnene er opdelt i to grupper: mellemtrinnet og førskolebørnene. I løbet af dagen inddeles de yderligere i mindre læringsgrupper.
Forebyggelse af ulykker:
- Børnene er altid under opsyn.
- Børnesikringer er monteret på alle døre ud til haven.
- Vinduer åbnes kun i vippefunktion.
- Børnesikring på indvendige døre.
- Rengøringsmidler, opvasketabs, sprit m.m. er placeret oppe i højde eller låst inde.
- Skarpe knive er låst inde.
- Der er krog på alle skabe med hobbyartikler.
Sygefravær og smitsomme sygdomme:
- Sygefravær registreres via AILA, men årsagen til fraværet noteres ikke. Ved smitsomme sygdomme tilføjer forældre dog ofte en bemærkning.
- Ved smitsomme sygdomme informeres forældrene via AILA, og der opsættes en informationsseddel i vindfanget ved hovedindgangen. Institutionen indhenter relevant vejledning fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside og i bogen "Smitsomme sygdomme hos børn og unge," også udarbejdet af Sundhedsstyrelsen.
Brandtilsyn:
- Udført i 2022. Der var én bemærkning vedrørende puderummet, hvor flugtvejen ikke var tilstrækkelig. Rummet anvendes derfor ikke længere.
Legepladstilsyn:
- Det kan ikke huskes, hvornår det seneste tilsyn fandt sted, men det har ikke været afholdt i de sidste 1,5 år. Der huskes ikke, om der var bemærkninger.
Garderober:
- Der er mulighed for at adskille vådt og tørt tøj i børnenes garderobe, og der er hylder til fodtøj. Der er ikke mulighed for at tørre vådt tøj.
- Der er en skraberist foran hoveddøren samt ved de øvrige døre ud til haven, men der mangler én skraberist ved én af dørene.
- Børnene opfordres til at anvende indesko.
- Forældre og gæster har mulighed for at anvende overtrækssko eller tage skoene af ved fugtigt/vådt vejr.
Opholdsrum:
- Gulve er intakte og uden huller, og rengøres dagligt.
- Gardiner er rene og af stof og rengøres løbende af personalet.
- Det mekaniske ventilationsanlæg rengøres af firmaet i forbindelse med tilsyn.
- Der er fokus på udluftning, som udføres efter behov, og ofte mere end 2-3 gange dagligt i intervaller af 5-10 minutter.
- Stole fremstår rene og aftørres dagligt samt efter hvert måltid.
- Borde fremstår rene og aftørres før og efter måltider.
- Der er pedalskraldespande med låg på alle stuer, hvor børnene opholder sig.
- Hylder, skabe, lamper m.m. fremstår rene og rengøres én gang om måneden, ved synligt snavs eller ved øget smitterisiko som følge af sygdom.
- Legetøj og kasser rengøres efter behov og oftere end én gang månedligt. Der er ekstra fokus på rengøringen ved bl.a. ophobede sygdomstilfælde.
- Tablets aftørres som udgangspunkt efter brug.
- Dørhåndtag rengøres dagligt. Personalet har for nylig påpeget mangler, som rengøringspersonalet nu har rettet op på.
Puderum:
- Institutionen har ikke et decideret puderum, men råder over skumpuder, der kan aftørres på overfladen. Disse anvendes ikke dagligt.
Soverum:
- Alt er i orden med hensyn til madrasser, dyner og sengetøj. Madrasserne er af blød plast, som er let at tørre af, og dækkes med et lagen og dynebetræk, som vaskes én gang om ugen. Dyner vaskes hver ½ år, eller oftere ved behov.
- Krybber og barnevogne efterses, rengøres og vaskes efter behov, og dette sker oftere end én gang om måneden. Institutionen har egne barnevogne, men anvender også familiens egne efter ønske.
Puslerum:
- Der er god hygiejne og strukturerede arbejdsgange ved puslepladsen, hvor anbefalinger og retningslinjer følges. Der anvendes engangshandsker, men ikke engangsforklæde ved bleskift.
- Der anvendes kun papirunderlag ved pusling. Det anbefales at anvende et fugttæt engangsunderlag.
- Vandhanen er kun sensorstyret i vuggestuen, og ikke i børnehaven.
- I forbindelse med pusling anvendes der kun cremer efter behov, og det er primært barnets eget eller institutionens Decubal, som anvendes.
Køkken:
- Der er flydende sæbe, som er vægtophængt med sensor.
- Der anvendes engangspapirhåndklæder.
- Karklude og viskestykker skiftes mindst én gang dagligt og vaskes ved 90 grader. Det er institutionen, som selv står for vasken.
- Vandhanen har ikke sensor.
- Der vaskes altid hænder efter ny arbejdsgang i køkkenet.
- Vuggestuens køleskab har en defekt køleskabstermostat, så temperaturen ikke er 5 grader.
- Køleskabet i køkkenet har elektronisk termometer og har den anbefalede temperatur.
- Køleskaberne i børnehaven har synlige termometre, men ikke en temperatur på maksimalt 5 grader.
- Alle køleskabe ser rene ud og vaskes én gang om ugen.
- Der er en industriopvaskemaskine, som vasker ved 80 grader.
Håndhygiejne:
- Personalet er opmærksomme på at opretholde god håndhygiejne både for sig selv og børnene, men der er behov for at være ekstra opmærksomme på børnenes håndhygiejne ved toiletbesøg.
- Alle børn vasker altid hænder efter udendørs leg og kontakt med dyr.
- Alle vasker hænder før og efter spisning.
- Alle vasker hænder ved nys, hoste og næsepudsning.
- Personalet vasker hænder ved håndtering af vasketøj, affald og efter brug af handsker.
- Der anvendes flydende sæbe til håndvask.
- Der anvendes engangshåndklæder til at tørre hænderne.
- Vi drøfter, at ure og ringe tages af inden bleskift, samt at der ikke bør anvendes neglelak og kunstige negle.
- Handsker bruges efter retningslinjer ved bleskift, toiletbesøg, håndtering af sår, optørring af opkast, næsepudsning samt håndtering af urent vasketøj.
Legepladsen:
- Der er afskærmning, indhegning og låge. Indhegningen har nogle steder åbninger nede ved jorden, men dette blev ved et ekstra sikkerhedstilsyn sidste år vurderet som acceptabelt, da det ikke udgør en risiko for, at børnene kan komme ud eller komme til skade.
- Sandkassen bliver ikke tildækket ved lukketid, da dette var for hård fysisk belastning for personalet.
- Legepladsen tilses ikke inden børnene kommer ud, men de er altid under opsyn.
- Sandet skiftes én gang årligt.
- Der ses ingen giftige planter i institutionen.
- Der er ingen trapper i institutionen.
Indeklima:
- Der er ingen bemærkninger til indeklima
Førstehjælp:
- Alt personalet har været på førstehjælpskursus og har én førstehjælpskasse.
- Der er en procedure for rensning af overfladiske sår.
Anbefalinger:
- Legepladstilsyn.
- Skraberist ved alle indgangsdøre.
- Anvende engangsforklæde og fugttæt engangsunderlag ved bleskift.
- Opsætning af vandhaner med sensor i børnehaven, når vandhanerne skal udskiftes.
- Det anbefales, at termostaten på køleskabet i vuggestuen monteres, for at sikre optimal temperatur.
- At sikre, at alle køleskabe i børnehaven har en maksimal temperatur på 5 grader for at opretholde fødevaresikkerheden.
Påbud:
Kalundborg Kommune
Sundhedsplejerske Line Brandt Zastrow
02.10.2024