Løve Børnehave

Tilsyn af hygiejne, miljø og sikkerhed, den 24. februar 2025 i Løve børnehave.

Løve Børnehave er normeret til 46 børnehavebørn i alderen 2 år og 11 måneder til 6 år. På nuværende tidspunkt er der indskrevet 36 børnehavebørn i institutionen.

Punkter til opfølgning fra sidste besøg den 14.08.2023

Anbefalinger:

  • At rengøringen bliver optimeret. – Dette er udbedret.
  • Den utætte tagrende repareres snarest. – Dette er udbedret  
  • Alle frugttræerne fældes. – Det er de endnu ikke, men personalet fjerner dagligt nedfalden frugt, i sæsonen for dette.
  • Der anskaffes et køleskabstermometer. – Dette mangler fortsat i nogle køleskabe.
  • Anskaffe en pedalspand. – Er anskaffet.
  • Der indkøbes nye legeredskaber, så børn kan få stimuleret alle sanser og deres motorik. – Dette har der ikke været økonomi til endnu, men har været oppe på seneste bestyrelsesmøde. Bestyrelsen er i proces med at søge om fondsmidler til nye legeredskaber.

Påbud:

  • Gulvene skal udskiftes snarest, da de skal kunne vaskes dagligt. – Var blevet udbedret i sommers, men gulvet er begyndt at bule op, så det skiftes igen til påske.
  • Sandet i sandkassen skal skiftes mindst hvert 2. år jævnfør overordnede retningslinjer. – Sandet er fortsat ikke skiftet.
  • Ventilationsanlægget skal kontrolleres. – Dette bliver nu kontrolleret og får skiftet filtre hvert ½ år.

Konklusion på dagens tilsyn:

Rengøring: Institutionen er nu meget tilfreds med den kommunalt varetagne rengøring. Der er et velfungerende samarbejde med rengøringspersonalet, som udfører synlig rengøring i de tidlige morgentimer.

Fysiske forhold/indeklima/sikkerhed:

  • Tidligere oplevede personalet en periode med hovedpine på grund af problemer med den mekaniske ventilation. Efter udskiftning af filtre, og kontinuerligt tjek hver ½ år, mærkede personalet en positiv effekt.
  • Institutionen er bevidste om at reducere støj ved begrænsning af børneantal i garderoben og samt at dele børnene op i det omfang det kan lade sig gøre.

Udefaciliteter:

  • Institutionen har en stor legeplads, der er tilgængelig for offentligheden uden for åbningstid. Derfor gennemfører personalet daglige sikkerhedstjek af legepladsen for at sikre børnenes tryghed.
  • Der er mulighed for at spise madpakker under et halvtag, som benyttes om sommeren.
  • Hvis det har regnet meget og der er dannet store vandpytter og meget mudder, afspærres området i en periode.
  • Hver fredag tændes der bål i bålhytten. Efter endt brug slukkes bålet med vand, og området afspærres for at sikre, at børnene ikke har adgang til bålhytten.
  • Forældre opfordres til at påføre deres børn solcreme ved ankomst, hvorefter personalet sørger for yderligere påsmøring 1-2 gange dagligt. I sommermånederne opsættes parasoller, så børnene har mulighed for at søge skygge

Forebyggelse af ulykker:

Børnene er altid under opsyn. Der er monteret børnesikring på dørene for at forhindre klemning af fingre. Rengøringsmidler og opvasketabs opbevares sikkert i et aflåst depot udenfor børns rækkevidde. Gitter er monteret til en mindre trappe i institutionen, men ikke til den anden mindre trappe. Køkkenknive hænger på en magnetskinne i køkkenet på én af stuerne.  

Sygefravær og smitsomme sygdomme:

Registrering af børns fravær foretages via Aula, men årsagen angives ikke nødvendigvis. Forældrene er dog generelt gode til at informere personalet, hvis der er tale om smitsomme sygdomme.
Personalet indhenter information om smitsomme sygdomme på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og deler informationen til forældre via Aula i forhold til sygdomme, smitterisiko og hvor længe de skal være hjemme, hvis der er tale om særligt smitsomme sygdomme. Derudover ophænges informationssedler i institutionen og forældre opfordres til at anvende håndsprit, der er placeret i garderoben, udenfor børnenes rækkevidde.

Brandtilsyn:

Senest tilsyn i sommeren 2024, hvor der ingen bemærkninger var.

Legepladstilsyn:

Ved det seneste tilsyn i efteråret 2024, fik børnehaven en bemærkning om, at træerne rundt langs legepladsen skulle fjernes, da de er rådne. Institutionen afventer stadig på at træerne fældes.

Garderober:

  • Hvert barn har egen garderobe på ca. 35 cm med knager til overtøj, så udetøj kan adskilles fra inde tøjet. Der er en hylde til fodtøj, så rengøringen af gulvet sikres. Vådt tøj, pga. uheld ligges i poser, og forældrene tager det med hjem og vasker.  
  • Børnene går på strømpesokker og nogle har hjemmesko på.
  • Forældre anbefales at anvende engangsplastovertræk som findes ved indgangspartiet.
  • Der er ikke skraberiste foran alle indgangsdøre.
  • Der er ikke en forsænket, grov luvet måtte eller lignende umiddelbart indenfor dørene. Måtten skal kunne bringes udenfor i håndterlige stykker og rystes og bankes.
  • Der er en stor almindelig blød måtte til aftørring af fodtøj.

Opholdsrum:

  • Gulve er intakte og rengøres dagligt. (dog buler noget af linoleummet op, men dette skiftes til påske)
  • Rullegardiner fremstår rene og rengøres ved behov.
  • Der er stor fokus på udluftning, som udføres efter behov flere gange dagligt i intervaller af 5-10 minutter.
  • Stolene fremstår rene og aftørres dagligt samt efter hvert måltid.
  • Borde fremstår rene og aftørres før og efter måltider.
  • Der er pedalskraldespande på alle stuerne.
  • Hylder, skabe, lamper m.m. fremstår rene og rengøres 1 gang om måneden ved synligt snavs eller ved øget smitterisiko som følge af sygdom.
  • Legetøj og kasser rengøres kun ca. 4 gange om året i sæbevand. Der er ekstra fokus på rengøringen ved bl.a. ophobede sygdomstilfælde.
  • Der er ikke fri benyttelse af udklædningstøj. Tøjet benyttes kun i perioder, hvorefter det vaskes ved 60 grader.
  • Tablets rengøres kun af rengøringspersonalet, så de tørres derfor ikke af efter brug. 
  • Dørhåndtag rengøres dagligt.
  • Der er ikke sikkerhedskroge på døre ud til haven.
  • Mindre gulvtæpper ses i institutionen, men vaskes ikke ugentligt.

Soverum/arealer:

  • Der anvendes madrasser som holdes adskilt, når de ikke er i brug. Hvert barn har sin egen madras.  
  • Forældrene varetager vask af deres eget barns sengetøj, dyne og pude, ca. hv. 1,5 måned.

Puslerum:

  • I forbindelse med bleskift, anvendes der altid engangshandsker, og engangsforklæde, både ved pusling og hjælp til toiletbesøg.
  • Der anvendes et fugttæt engangsunderlag under pusling.
  • Puslemadrassen aftørres med sprit i 1 minut efter hvert bleskift for at forebygge smitte. Ved synlig forurening rengøres den først med vand og sæbe.
  • Puslemadrassen og puslebordet rengøres mindst 2 gange dagligt med et universelt rengøringsmiddel samt efter synlig forurening.
  • Der er procedure for anvendelse af salver og cremer.
  • Affaldsspanden vaskes efter behov. Men mindst 1 gang om ugen.
  • Sæbedispenseren er ikke vægtophængt med sensor.

Køkken:

  • Der anvendes flydende håndsæbe, men den er ikke vægtophængt med sensor.
  • Der anvendes ikke engangspapirhåndklæder, men et viskestykke.
  • Vandhanen er ikke med sensor.
  • Karklude og viskestykker skiftes mindst 1 gang dagligt og vaskes ved 90 grader. Institutionen står selv for vask af dette.
  • Der vaskes altid hænder efter ny arbejdsgang i køkkenet. Køkkenet anvendes dog sjældent, da børnene har deres egne madpakker med.
  • Nogle køleskabe mangler synlige termometre, med temperatur på max 5 grader.
  • Alle køleskabe vaskes 1 gang om ugen. Indeni og udenpå, af personale udefra.
  • Der er industriopvaskemaskine, som vasker ved 80 grader.

Hygiejne

  • Håndhygiejne:
    I overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikrer personalet og børnene god håndhygiejne ved altid at vaske hænder, når de er synligt snavsede, efter udendørsleg, kontakt med dyr og toiletbesøg samt før måltider. Håndvask udføres også efter hoste, nys og næsepudsning samt efter brug af handsker eller håndtering af affald. Der anvendes flydende sæbe og engangshåndklæder.
  • Brug af handsker:
    Handsker anvendes altid ved bleskift, hjælp til toiletbesøg samt ved håndtering og rensning af sår. De bruges også ved hjælp til opkastning og efterfølgende rengøring, ved diarré samt ved aftørring af blod og sårsekret. Derudover benyttes handsker ved håndtering af urent vasketøj.

Legepladsen:

  • Afskærmning, indhegning og låge er intakt og har en passende højde.
  • Indgangsdøre og låger er forsynet med højtsiddende håndtag, så børn ikke selv kan åbne dem. Døre og låger skal derimod nemt kunne lukkes op og i af voksne, hvilket de også kan.
  • Sandkassen bliver ikke tildækket ved lukketid.
  • Sandet udskiftes ikke løbende, og sandkasserne har, på nuværende tidspunkt, kun et meget tyndt lag sand.
  • Der ses ingen giftige planter i institutionen.

Førstehjælp:

  • Personalet er på førstehjælpskursus hvert 2. år og har én førstehjælpskasse.
  • Der er procedure for rensning af overfladiske sår.

Anbefalinger:

  • At montere et gitter til den trappe der mangler.
  • At placere knive uden for børnenes rækkevidde.
  • Skraberiste ved alle indgangsdøre.
  • En forsænket, grov luvet måtte eller lignende umiddelbart indenfor indgangsdørene.
  • Sætte sikkerhedskrog på alle døre førende til udearealer.
  • At vaske legetøj og kasser 1 gang månedligt i sæbevand.
  • Aftørre tablets efter brug.
  • At vaske de løse mindre gulvtæpper mindst 1 gang ugentligt – og i øvrigt efter behov.
  • Vaske sengetøj hver 2. uge ved 60 grader.
  • Vægtophængt sæbe med sensor ved alle håndvaske.
  • At få udskiftet vandhaner til nogle med sensor, når disse skal skiftes.
  • At anvende engangspapirhåndklæder til aftørring af fingre i køkkenet.
  • At alle køleskabe får synlige termometre, med en temperatur på max 5 grader.
  • At tildække sandkassen efter lukketid, samt få nyt sand i. Gerne 1 gang årligt. Minimum hvert 2. år.

Påbud:

Ingen

 

24.02.2025
Sundhedsplejerske Charlotte Østerild og Line Brandt Zastrow
Kalundborg Kommune