Kvalitetsstandarder 2025

Det kommunale serviceniveau

Kalundborg kommunes kommunalbestyrelse fastsætter årligt kommunens serviceniveau, som beskrives i kvalitetsstandarder.

I standarderne kan du finde generel information om den hjælp, du kan forvente at få i kommunen, hvis du får behov for hjælp.

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Tilbuddet dækker dit behov for genoptræning af funktionsnedsættelse, der ikke behandles i forbindelse med sygehusindlæggelse.

2. Formål

·         At du genvinder den bedst mulige fysiske, psykiske og sociale funktionsevne.

·         At styrke din livskvalitet i hverdagen, selvstændige livsførelse og deltagelse i samfundet.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Borgere over 18 år, der har mistet funktionsevnen i forbindelse med sygdom og som ikke har været indlagt på et sygehus.

Borgere, der er vurderet til en træningsvurdering i

forbindelse med et rehabiliteringsforløb. Det kan være i tilfælde af et pludselig opstået tab af færdigheder.

4. Tilbuddet kan omfatte

Når du starter et genoptræningsforløb, udarbejder du og en fysioterapeut eller ergoterapeut en træningsplan sammen. Planen indeholder dine mål og en tidsplan for det konkrete forløb. Træningen kan indeholde træning af fysiske, psykiske og sociale færdigheder. I dit forløb kan det være relevant at inddrage andre samarbejdspartnere, f.eks. leverandøren af hjemmehjælp, din praktiserende læge, sygeplejen og dine pårørende.

Genoptræningen kan omfatte:

·         En personlig træningsvurdering.

·         Personlig planlagt genoptræning.

·         Genoptræning på hold.

·         Genoptræning kan foregå ved fysisk fremmøde, via telefon eller skærm eller en kombination af disse.

·         Vejledning til selvtræning og aktivitet i dit hjem.

·         Henvisning til andre relevante tiltag, der kan styrke din selvstændighed og livskvalitet.

 

5. Hyppighed

Der leveres som udgangspunkt træning til de aftalte mål er nået, dog maksimalt i 3 måneder.

6. Hvem leverer tilbuddet

Tilbuddet leveres af medarbejdere fra Kalundborg Kommunes Forebyggelses- og Genoptræningscenter enten i Sundheds- og Akuthuset i Kalundborg eller på Trænings- og Rehabiliteringscenter i Høng.

Fysio- og ergoterapeuterne er forpligtet til at sikre, at du modtager en tværfaglig helhedsindsats i forbindelse med din træning. De sikrer, at samarbejdspartnerne har relevant viden og kundskaber om genoptræningsforløbet.

7. Kvalitetsmål

·         At du oplever, at træningen og målene giver mening.

·         At du oplever, at du får styrket din selvstændighed, livskvalitet og sundhed.

·         At ydelsen leveres i overensstemmelse med de kliniske retningslinjer på området.

8. Hvad skal du gøre

For at opnå et godt genoptræningsresultat er det nødvendigt at:

·         Du overholder aftaler og melder afbud, hvis det er nødvendigt.

·         Du skal møde op i tøj, du kan bevæge dig i.

·         Du skal deltage aktivt i din træning og overholde aftaler i træningsplanen.

 

9. Kørsel

Der ydes ikke kørsel til genoptræning og vedligeholdelsestræning i henhold til Serviceloven. Det er dit ansvar at planlægge og afholde udgift til transport til træning.

10. Lovgrundlag

Lov om Social Service §86, stk. 1.

11. Kontakt og Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

 

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilke behov dækker tilbuddet

Rehabiliteringsforløb skal bidrage til at styrke og udvikle din funktions- og mestringsevne med henblik på at afhjælpe følger af nedsat eller faldende fysisk, psykisk eller social funktionsevne.

2. Formål

At vedligeholde eller genoprette din selvstændighed gennem en udvikling af funktionsevnen hjemme, i dit netværk, i din familie og i dit nærmiljø.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Hvis det vurderes:

·         At du har mulighed for at blive helt eller delvis selvstændig i hverdagen.

·         At du helt eller delvis kan undgå afhængighed af andre i hverdagen.

4. Tilbuddet kan omfatte

En korterevarende, målrettet og tidsbegrænset indsats, i forbindelse med opgaver du ikke kan varetage selvstændigt.

Indsatsen vil varetages af en eller flere fagpersoner fra Sundheds- og ældreområdet. De enkelte delindsatser kan være:

·         Målsamtale mellem dig og medarbejder/ rehabiliteringskoordinator

·         Rehabiliteringsplan

·         Afsluttende samtale

·         Praktisk og personlig hjælp

·         Træning

·         Sygepleje

·         Forebyggende og sundhedsfremmende tilbud.

5. Hyppighed

Indsatsens omfang vurderes individuelt. Den leveres indtil målet om størst mulig selvstændighed for dig er opnået.

6. Hvem leverer tilbuddet

Indsatsen leveres af medarbejdere fra Kalundborg Kommunes Sundheds- og Ældreområde.

·         Hovedsagligt uddannet personale, der er ansat i Sundheds- og ældreområdet i Kalundborg Kommune.

·         Medarbejderne indgår i tværfaglig opgaveløsning.

·         Alle medarbejdere er bekendt med og arbejder efter kommunens strategi for Det gode og værdige Ældreliv.

 

7. Kvalitetsmål

·         At fremme din livskvalitet således, at du så selvstændigt som muligt i hverdagen

·         At dit behov for kompenserende hjælp begrænses mest muligt.

8. Lovgrundlag

Lov om Social Service § 83 a.

9.

Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

 

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1.Hvilket behov dækker tilbuddet

Støtte og hjælp til personlig pleje.

2. Formål

·         At støtte dig i at fastholde højeste grad af selvstændighed i hverdagslivet længst muligt.

·         At samarbejdet mellem dig og medarbejderen hviler på mål, der tager udgangspunkt i din hverdagsforståelse.

·         At du og medarbejderen arbejder sammen om at opretholde/udvikle en for dig tilfredsstillende og forsvarlig hygiejne.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Hvis du, helt eller delvist, midlertidig eller varigt er ude af stand til at varetage din personlige hygiejne.

4. Tilbuddet kan omfatte

·         Bad, herunder sengebad, brusebad, øvre og nedre toilette.

·         Af- og påklædning.

·         Toiletbesøg.

·         Mundpleje.

·         Barbering.

·         Frisering.

·         Fodbad.

·         Hårvask.

·         Neglepleje (ukompliceret).

·         Åbne medicinæsker/doseringsposer.

·         Hudpleje.

·         Forflytninger.

·         Lejring.

·         Klargøring/oprydning i forbindelse med ydelse.

·         Make-up.

5. Hyppighed

Hjælpen ydes på baggrund af en konkret, individuel vurdering af dine behov. Hjælp til personlig pleje kan ydes døgnet rundt. Som udgangspunkt vil hjælpen blive leveret i dagtimerne (f.eks. bad, neglepleje og hårvask).

6. Hvem leverer hjælpen?

Hjælpen leveres af:

·         En kommunal leverandør.

·         En godkendt leverandør, SEL §91.

·         En person, som du selv udpeger efter SEL §94 stk. 1. Personen skal godkendes og ansættes af Kalundborg Kommune.

 

7. Hvad skal du gøre

·         Dit hjem bliver arbejdsplads for de medarbejdere, som skal levere hjælpen. Dit hjem er dermed omfattet af Arbejdsmiljøloven. Dette kan medføre, at leverandøren stiller krav om ændringer i dit hjem af hensyn til medarbejdernes arbejdsmiljø. Alternativt kan det blive nødvendigt at ændre hjælpens art.

·         Du skal aktivt bringe egne ressourcer i spil for at

medvirke til størst mulig selvstændighed.

8. Kvalitetsmål

·         Alle leverancer og afvigelser dokumenteres.

·         Nødvendig hjælp kan iværksættes øjeblikkeligt.

·         Ydelser, som ikke leveres dagligt, kan flyttes indenfor samme uge, hvis det er sundhedsmæssigt forsvarligt og efter aftale med dig.

9. Lovgrundlag

Lov om Social Service §83.

10.

Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

 

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Hel eller delvis støtte/hjælp til ernæring.

2. Formål

·         At du støttes og vejledes i at få dækket behov for ernæringsrigtig mad og drikke.

·         At du og medarbejderen aktivt samarbejder om at forebygge fejlernæring og kostrelaterede sygdomme.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

·         Hvis du delvist eller slet ikke er i stand til at anrette, tilberede og/eller indtage mad og drikke.

·        Hvis du har svært ved at tilberede og indtage ernæringsrelevant mad i forhold til egen livssituation.

4. Tilbuddet kan omfatte

·        Hjælp til madbestilling hos kommunal eller privat leverandør.

·        Tilberedning af morgenmad og smørrebrød samt anretning/servering af varme måltider og kolde/varme drikke.

·        Varme mad i mikroovn.

·        Skære mad ud.

·        Hjælp til indtagelse af mad og drikke.

·         Klargøring/oprydning/opvask i forbindelse med måltider.

·         Hjælp til madlavning, hvor du selv kan deltage i væsentlige dele af tilberedningen. Hjælpen har et vedligeholdende eller rehabilliterende sigte og hvor målet er selvhjulpenhed.

·        Motivation til kostvejledning.

·        Vægtkontrol.

·        Motivation til at spise sammen med andre.

5. Hyppighed

Hjælpen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering af dine behov.

 

6. Hvem leverer tilbuddet

Hjælpen leveres af:

·         En kommunal leverandør.

·         En godkendt leverandør, SEL §91.

·         En person, som du selv udpeger efter SEL §94 stk. 1. Personen skal godkendes og ansættes af Kalundborg Kommune.

7. Hvad skal du gøre?

Du skal aktivt bringe dine egne ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig selvstændighed.

8. Kvalitetsmål

·         Alle leverancer og afvigelser dokumenteres.

·         Hjælpen kan iværksættes øjeblikkeligt efter individuel vurdering.

9. Lovgrundlag

Lov om Social Service §83.

10.

Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

 

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Hjælp og støtte til mental pleje og omsorg.

2. Formål

·         At du oplever støtte i en kritisk livssituation.

·         At du i samarbejde med medarbejderen genopretter, udvikler eller vedligeholder et mentalt stabilt funktionsniveau.

·         At du og medarbejderen, i et ligeværdigt samarbejde, arbejder hen imod en stabil hverdag på baggrund af din hverdagsforståelse.

·         At du støttes til størst mulig selvstændighed gennem fastholdelse eller udvikling af netværk.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Hvis du har behov for hjælp og støtte pga. af midlertidig eller varig nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

4. Tilbuddet kan omfatte:

At støtte og vejlede dig til:

·         At skabe struktur i sin hverdag.

·         At planlægge hverdagsaktiviteter.

·         At fastholde/udvikle egne mål

·         At bringe egne ressourcer aktivt i spil.

5. Hyppighed

Hjælpen ydes på baggrund af en individuel vurdering.

6. Hvem leverer tilbuddet

Hjælpen leveres af:

·         En kommunal leverandør.

·         En godkendt leverandør, SEL §91.

·         En person, som du selv udpeger efter SEL §94 stk. 1. Personen skal godkendes og ansættes af Kalundborg Kommune.

7. Hvad skal du gøre?

Du skal aktivt bringe dine egne ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig selvstændighed.

8. Kvalitetsmål

·         Alle leverancer og afvigelser dokumenteres.

·         Hjælpen kan iværksættes øjeblikkeligt efter individuel vurdering.

·         Aflysning fra leverandørens side forekommer ikke, men ydelser, som ikke leveres dagligt, kan flyttes.

 

9. Lovgrundlag

Lov om Social Service §83.

10. Kontakt og Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

 

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Dine behov for støtte/hjælp til tilrettelæggelse og planlægning af opgaver, så du selv kan udføre disse.

2. Formål

·         At du på baggrund af dine egne mål, støttes i at opnå størst mulig selvstændighed i planlægning og mestring af opgaver i hverdagen

·         At du igennem dialog med medarbejderen opnår størst mulig erkendelse af og forståelse for

din egen situation.

3. Hvem kan modtage tilbuddet?

·         Det kan du, hvis du helt eller delvist har behov for pædagogisk støtte til at klare dig selv bedst muligt.

·         Det kan du, hvis du ved hjælp af pædagogisk støtte, kan opnå en struktureret og stabil hverdag.

·         Bevillingen sker ud fra en konkret

individuel vurdering.

4. Tilbuddet kan omfatte:

·         Samtale, herunder afdækning af dine egne mål

·         Motiverende indsats

·         Samarbejde med dit netværk, eksempelvis din familie og andre tværfaglige samarbejdspartnere

·         Støtte og strukturering

5. Hyppighed

Hjælpen ydes på baggrund af en individuel vurdering.

6. Hvem leverer tilbuddet

Hjælpen leveres af:

·         En kommunal leverandør.

·         En godkendt leverandør, SEL §91.

·         En person, som du selv udpeger efter SEL

§94 stk. 1. Personen skal godkendes og ansættes af Kalundborg Kommune.

 

7. Hvad skal du gøre

·         Du skal aktivt bringe dine egne

ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig selvstændighed.

8. Kvalitetsmål

·         Alle leverancer og afvigelser dokumenteres.

·         Hjælpen kan iværksættes øjeblikkeligt efter individuel vurdering.

·         Aflysning af hjælpen forekommer ikke, men

hjælp, som ikke leveres dagligt, kan flyttes.

9. Lovgrundlag

·         Lov om Social Service §83.

10. Kontakt og Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

 

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90

Tast 2

Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Indsatsen dækker den nødvendige rengøring i dit hjem.

2. Formål

•     At hjælpe og støtte dig i at genoprette eller vedligeholde rengøringsstandarden til det niveau, der vurderes nødvendigt for at kunne bo i din bolig.

•     At du og medarbejderen i samarbejde, aktivt

understøtter din mulighed for selvstændigt at kunne varetage opgaven.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Det kan du, hvis du af fysiske, psykiske eller sociale årsager, ikke er i stand til midlertidigt eller varigt at udføre den nødvendige rengøring. Hjælpen beror på en samlet vurdering af hjemmet, da enhver person i husstanden skal bidrage til at løse sin andel af de praktiske opgaver i hjemmet.

4. Tilbuddet kan omfatte:

At støtte/træne/vejlede dig i den nødvendige rengøring i stue, soveværelse, entré, køkken og bad. Der kan max rengøres 65 m2

·         Støvsugning og/eller fejning af frie gulvarealer.

·         Gulvvask.

·         Tørre støv af på tilgængelige flader samt aftørring af bordflader i køkkenet.

·         Lettere oprydning, herunder opvask, tømme affaldsposer mv.

·         Badeværelse og toilet: håndvask, spejl, hylde og fliser over håndvask, badekar og bruseniche.

·         Skiftning af sengetøj og sengeredning.

·         Rengøring af køleskab. (hver 4.- 6. uge)

·         Rengøring af hjælpemidler, herunder plejesenge. (hver 4. uge eller efter behov)

Den praktiske hjælp kan omfatte oprydningsopgaver, ekstra rengøring og for eks vask af skabe, paneler og indvendig vinduespolering, som kun skal ske få gange om året.

Hjælpen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering.

 

5. Hyppighed

Det tilstræbes, at visiteret rengøring som minimum leveres i en frekvens på 14 dage.

Hjælpen planlægges i et samarbejde mellem dig og leverandøren. Rengøring sker på hverdage mellem kl. 8.00- 16.00.

6. Hvem leverer tilbuddet?

Hjælpen leveres af:

·         En kommunal leverandør.

·         En godkendt leverandør, SEL §91.

·         En person, som du selv udpeger efter SEL §94 stk.

1. Personen skal godkendes og ansættes af Kalundborg Kommune.

7. Hvad skal du gøre?

·         Du skal aktivt bringe dine egne ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig selvstændighed.

·         Du skal sørge for, at der i dit hjem er egnede rengøringsrekvisitter mhp. personalets arbejdsmiljø.

·     Du skal være hjemme ved levering af hjælpen.

8. Kvalitetsmål

·         Alle leverancer og afvigelser dokumenteres.

·         Hjælpen iværksættes efter aftale mellem leverandøren og dig indenfor 5 hverdage efter bevilling.

·         Ydelser, som ikke leveres dagligt, kan flyttes og borgeren vil blive orienteret forinden.

·         Der ydes ikke erstatningshjælp i forbindelse

med din indlæggelse, ferie eller andet fravær.

9. Lovgrundlag

Lov om Social Service §83.

10.

Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Dit behov for rent tøj, sengelinned etc.

2. Formål

·         At du og medarbejderen i samarbejde, aktivt understøtter din mulighed for selvstændigt at kunne varetage opgaven.

·        At du har rent tøj, sengelinned etc.

·        At du opnår velvære og god hygiejne.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Det kan du, hvis du midlertidigt eller varigt, ikke er i stand til at vaske dit tøj.

Hjælpen beror på en samlet vurdering af hjemmet, da enhver person i husstanden skal bidrage til at løse sin andel af de praktiske opgaver i hjemmet.

4.Tilbuddet kan omfatte

At støtte/vejlede/træne dig i almindelig tøjvask, herunder

·        Sortering af vasketøj.

·        Vask af tøj i hjemmet eller fællesvaskeri.

·        Hænge tøj til tørre.

·        Tørre tøj i tørretumbler.

·        Lægge tøj sammen.

·        Lægge tøj på plads.

·        Hjælp til håndvask af kropsbårne hjælpemidler

– f.eks. kompressionsstrømper.

·        Pakke vasketøj til vaskeri.

Ved særlige og akutte behov kan der ydes hjælp til vask af dyner og puder.

5. Hyppighed

·         Hjælpen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering.

·         Som udgangspunkt leveres hjælp til tøjvask 2 gange

om måneden

 

6. Hvem leverer tilbuddet

Hjælpen leveres af:

·         En kommunal leverandør.

·         En godkendt leverandør, SEL §91.

·         En person, som du selv udpeger efter SEL §94 stk.

1. Personen skal godkendes og ansættes af Kalundborg Kommune.

 

7. Hvad skal du gøre

·         Du skal aktivt bringe egne ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig selvstændighed

·         Du skal sørge for, at der er vaskemiddel i dit hjem.

·         Du skal sørge for, at der er en vaskemaskine i dit hjem, eller at du kan anvende et fællesvaskeri i tilknytning til boligen.

·         Du afholder selv udgiften til vaskeri og vaskemiddel

8. Kvalitetsmål

·         Alle ydelser og afvigelser dokumenteres.

·         Hjælpen iværksættes efter aftale mellem leverandøren og dig indenfor 5 dage efter bevilling.

·         Ydelser, der ikke leveres dagligt kan flyttes.

·         Der ydes ikke erstatningshjælp i forbindelse med din indlæggelse, ferie eller andet fravær.

9. Lovgrundlag

Lov om Social Service §83.

10. kontakt og Klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Forebyggende tilbud

2. Formål

Formålet er at styrke din handleevne, kontrol og selvstændighed, der påvirker dine livsvilkår og sundhed i alderdommen.

2. Hvem kan modtage tilbuddet

·         Hvis du er mellem 65 og 81 år, og er i særlig risiko for at få nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne.

·        Hvis du bor alene i det år du fylder 70 år.

·        Du tilbydes indsatsen når du fylder 75 og 80 år.

·        Du tilbydes indsatsen årligt fra du er fyldt 82 år.

Hvis du modtager personlig pleje og praktisk hjælp efter

§83 i "Lov om Social Service", er du undtaget fra forebyggende hjemmebesøg.

3. Tilbuddet kan omfatte

Kollektive arrangementer for alle borgergrupper, der er omfattet af tilbuddet:

·         Cafemøder med generelt indehold om nye muligheder og udfordringer, der kan komme i hverdagslivet, mens man bliver ældre.

·         Cafemøder, der fokuserer på enkelte temaer, hvor fokus er på en grundig formidling fra flere aktører. Fx kronisk sygdom eller mobilitet. Aktuelle emner findes på baggrund af inspiration fra de borgere og organisationer vi møder i arbejdet med den ældre borger, og de emner som videns- og interesseorganisationer på ældreområdet peger på.

Cafemøder samskabes med dig, organisationer og relevante aktører på ældre- og sundhedsområdet.

Individuelle tilbud:

Sundhedssamtalen:

En samtale, der retter sig mod formulering af en individuel handleplan og konkrete tiltag.

Handleplanen og tiltagene styrker dine muligheder

for at vedligeholde og udvikle dine egne

 

 

sundhedskompetencer og selvstændige livsførelse i hverdagen, samt mulighed for et aktivt medborgerskab.

Forebyggende hjemmebesøg:

·         En samtale hjemme hos dig, hvor omdrejningspunktet for samtalen er dit daglige liv lige nu og de forventninger og ønsker, du har til dagliglivet i den nærmeste fremtid. Der fokuseres på dit sociale liv, mobilitet, helbred, trivsel og mestringsevne og at udfordringer overkommes bedst i fællesskaber.

Vedrørende 65 – 81årige i risikogruppe for tab af social, psykisk og fysisk funktionsevne:

Disse borgere findes blandt borgere der har kontakt til Kalundborg Kommune via en genoptræningsplan, ønske om hjælpemidler, praktisk og personlig hjælp og den kommunale

sygepleje.

4. Hvem leverer tilbuddet

Forebyggende hjemmebesøg og kollektive arrangementer varetages af Kalundborg Kommunes Forebyggelses- og Genoptræningscenter.

Kollektive arrangementer skal udvikles og gennemføres i samarbejde med andre relevante samarbejdspartnere, borgere og frivillige foreninger.

5. Kvalitetsmål

·         At du guides gennem en struktureret samtale, der har fokus på at øge din mulighed for at bevare din funktionsevne og størst mulig selvstændighed i livet.

·         At du tilbydes kollektive arrangementer, hvor du oplever, at der er mulighed for at vedligeholde sundhedskompetencer i fællesskab med andre i Kalundborg Kommune.

·         Besøg dokumenteres i den elektroniske omsorgsjournal.

 

 

6. Hvad skal du gøre

Du modtager en skriftlig invitation med fastsat dato og tidsrum, hvor en medarbejder vil kontakte dig telefonisk og gennemføre en samtale, der afdækker dit behov for at:

·         Modtage en forebyggende samtale pr. telefon eller som besøg hjemme hos dig

·        Deltage i et kollektivt arrangement

·        Modtage en sundhedssamtale

·        Aftale kontaktform for næste års samtale

Invitationerne til de kollektive arrangementer annonceres også i dagspressen.

Kollektive arrangementer og forebyggende hjemmebesøg er gratis.

7. Kørsel

Du sørger selv for transport til tilbud efter denne lovgivning.

9. Lovgrundlag

Lov om Social Service § 79 a.

 

10. Kontakt og Klagevejledning

 

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Dit behov for ekstra hjemmehjælp efter eget ønske.

2. Formål

At du får mulighed for selv at definere dit behov for ekstra hjemmehjælp.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Du kan modtage hjælpen, hvis du bor i eget hjem og har et omfattende behov for hjælp efter Serviceloven §83. Desuden bor du ofte alene i boligen.

" Klippekortet" skal ikke søges, men tilbydes af visitationen, hvis du er i ovenstående målgruppe. Som udgangspunkt er indsatsen varig, men revurderes ved ændret funktionsniveau.

Alle beboere på plejehjemmene er omfattet af klippekort. Det er ofte i form af fælles aktiviteter for alle beboere.

4. Tilbuddet kan omfatte

Du beslutter selv, hvad den ekstra tid skal benyttes til. Det kan f.eks. være:

·         Hyggesnak

·         Madlavning

·         Gåture

·         Tøjindkøb

·         Frisør

·         Besøg hos pårørende

·         Ekstra rengøring

5. Hyppighed

Der bevilliges en halv time pr. uge, hvilket kan samles til to timer hver fjerde uge.

Indsatsen leveres i dagtiden.

6. Hvem leverer tilbuddet

Hjælpen leveres af:

·         En kommunal leverandør.

·         En godkendt leverandør, SEL §91.

·         En person du selv udpeger efter

§94 i ”Lov om social service”.

7. Hvad skal du gøre

Du skal aktivt bringer egne ressourcer i spil for at medvirke til størst mulig

 

 

selvstændighed.

8. Lovgrundlag

Lov om Social Service §83.

9. Kontakt og klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90

Tast 2

Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Tilbuddet dækker behov for kontakt til hjemmeplejen og/eller sygeplejen i Kalundborg kommune

2. Formål

At give dig mulighed for at tilkalde hjælp i akutte situationer, hvor hjælp ikke kan tilkaldes på anden måde.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Hvis du ikke kan benytte en telefon eller en mobiltelefon samt, at du er tilknyttet hjemmeplejen/sygeplejen.

·         Du har en varig funktionsnedsættelse, der indikerer akut behov for hjælp (f.eks. hjertesygdom, luftvejssygdom) eller

·         Du har faldtendens. Du skal være udredt, og der skal være iværksat forebyggende foranstaltninger ud fra kommunens retningslinjer omkring fald.

Du er i en midlertidig helbredsmæssig situation, hvor du har behov for akut hjælp, kan nødkald udlånes i en tidsangiven periode. Opfølgning og revurdering sker efter aftale.

Du kan ikke bevilges nødkald:

·         Hvis du kan tilkalde hjælp f.eks. ved at benytte sig af en telefon eller en mobiltelefon.

·         Alene fordi du føler sig utryg

4. Tilbuddet kan omfatte

Et nødkald er en alarmknap som du skal bære på dig og trykke på ved akut behov for hjælp. Til nødkaldet hører en lille boks, som monteres i dit hjem. Boksen sikrer, at alarmknappen virker. Når nødkaldet besvares, er det muligt at tale med en kommunal medarbejder via boksen.

Nødkald besvares hele døgnet. Medarbejderen vurderer straks, hvilken hjælp der skal ydes i situationen

 

 

Hjælpen tilstræbes at være fremme så hurtigt som muligt efter kaldet er modtaget, dog senest:

Dag:   30 min.

Aften: 60 min.

Nat:    90 min

Nødkaldet har en begrænset rækkevidde og virker som udgangspunkt kun indendørs.

Nødkald og elektronisk låsesystem (adgang til din bolig) opsættes og nedtages af Kalundborg Kommunes Hjælpemiddeldepot.

Ydelsen er et udlån og er gratis. Nødkaldet skal returneres efter endt brug.

5. Hvad skal du gøre

En forudsætning for at få bevilget nødkald er:

·         at du fysisk og psykisk er i stand til at betjene nødkaldet efter hensigten. Kan du ikke dette, revurderes bevillingen og andre tiltag sættes i stedet.

·         Hvis du bevilges et nødkald, er det dit ansvar at give tilladelse til, at den kommunale sygepleje og din leverandør af hjemmepleje får adgang til din bolig.

·         Ved ansøgning skal du være opmærksom på, at andre ikke kan søge på dine vegne.

Hvis du ønsker at søge om et nødkald, skal der søges skriftligt via Borger.dk eller Hjælpemiddelteamet kontaktes i telefontiden dagligt mellem 08.30-09.30 på telefon 59534190 eller pr. mail sundhedogmyndighed@kalundborg.dk.

En sagsbehandler i Hjælpemiddelteamet vil efterfølgende foretage en individuel konkret vurdering af din situation og afklare behov for hjælp og støtte, herunder om du kan tilbydes andre tiltag eller om et nødkald kan bevilges.

6. Lovgrundlag

Lov om Social Service § 112.

7. Kontakt og klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Kørsel med flextrafik til dig, der har en demenssygdom

2. Formål

At du kan fortsætte et aktivt liv, selvom evnen til at køre bil eller benytte almindelige offentlige transportmidler er aftaget.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Bevilling af kørslen sker efter en individuel og konkret vurdering af dit funktionsniveau mentalt og fysisk, samt aktuelle befordringsbehov.

 

Desuden skal du være over 18 år og opfylde nedenstående kriterier:

·         Du har en demensdiagnose eller demenssymptomer og er skrevet op til udredning.

·         Du har ikke mulighed for, at dine pårørende eller andre kører dig.

4. Tilbuddet kan omfatte:

Du kan benytte kørslen til:

·         Fritidsaktiviteter

·         Besøg hos venner og familie

·         Træning og lignende

Der kan køres indenfor Movias kørselsområde, som er Sjælland, Lolland, Falster og Møn, samt de brofaste øer

Der er egenbetaling, som til Flexhandicap kørsel:

Du skal betale en årlig medlemsbetaling. Prisen for medlemsabonnementet reguleres hvert år ved den årlige takstændring for kollektiv trafik.

Derudover er der er en egenbetaling pr. tur. En tur med flexhandicap koster 30 kr. for de første 5 km.

Kører du længere end 5 km, så koster turen 3,00 kr./km op til de første kørte 40 km. Hver kilometer udover 40 km. koster 1,40 kr./km.

Du får altid oplyst prisen for din tur med flexhandicap ved bestilling, og du betaler kun for de direkte antal km. fra A til B.

 

 

Se yderligere oplysninger på Movias hjemmeside Flexhandicap (moviatrafik.dk)

Du skal være opmærksom på at kørsel, der ydes efter anden lovgivning, til tandlæge, læge, speciallæge eller hospital, ikke dækkes af denne ordning, men kun af regionen eller kommunen under en anden kørselsordning.

Se yderligere oplysninger på Movias hjemmeside flextrafik@moviatrafik.dk

5. Hyppighed

Max. 104 enkelt ture om året.

6. Hvem leverer tilbuddet

Movia Flextrafik og det er ikke muligt at vælge anden leverandør.

 

7. Hvad skal du gøre?

Du eller dine pårørende skal selv bestille kørslen hos Movia.

Se yderligere oplysninger for bestilling, ventetider osv. på Movias hjemmeside flextrafik@moviatrafik.dk

Chauffører henter og følger dig frem og tilbage til hoveddøren.

8. Kvalitetsmål

Hjælpen ydes på baggrund af en konkret individuel vurdering og revurderes løbende af kommunens demenskonsulenter

 

Hvis der er problemer med kørslen, rettes der henvendelse til trafikselskabet.

 

9. Lovgrundlag

Lov om Social Service §117.

10.Kontakt og klagevejledning

Der er ikke klagemulighed i forhold til § 117 og Kalundborg Kommunes afgørelse.

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1.Hvilket behov dækker tilbuddet

Tilbuddet dækker dit behov for en plejebolig på et plejehjem, som giverdig tryghed og gode rammer og hvor du kan få hensigtsmæssig tilrettelagt pleje hele døgnet.

2. Formål

For dig med udtalte behov for omsorg og pleje, er formålet med en plejebolig, at boligen giver dig mulighed for at klare dig bedst muligt i trygge og hensigtsmæssige rammer.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Borgere bosiddende i Kalundborg Kommune.

Borgere fra anden kommune, hvor hjemkommune har givet tilsagn om betaling.

 

Du kan søge en plejebolig, hvis du har behov for en særlig bolig på grund af svært nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

 

Det er kommunen, der vurderer om du kan visiteres til en plejebolig ud fra en konkret individuel vurdering af dine behov.

 

Følgende kriterier bliver taget med i en helhedsbetragtning:

 

Almindelig plejebolig:

·         Du har varigt nedsat fysisk/psykisk funktionsevne.

 

·         Du har behov for observation og/eller omfattende hjælp til pleje døgnet rundt.

 

·         Du er ude af stand til, eller har svært ved, at tage hånd om egne behov og kan dermed ikke på betryggende vis bo alene.

 

·         Du kan ikke ved brug af telefon eller nødkald, tilkalde hjælp ved akut opståede behov.

 

·         Dit behov for hjælp kan ikke dækkes i din nuværende bolig.

·         Din nuværende bolig er uhensigtsmæssigt indrettet i forhold til dit funktionsniveau.

 

·         Indretningen og/eller adgangsforhold kan ikke ændres ved boligændringer, omrokeringer,

hjælpemidler m.m.

 

41

 

 

Ægtepar og samlevende kan komme i betragtning, når den ene part har behov for plejebolig. Den længstlevende kan blive boende i plejeboligen.

 

Plejehjem for demensramte borgere med særlige behov:

 

En del demensramte borgere har særlige behov i forhold til deres sygdom. Kalundborg Kommune har to plejehjem med medarbejdere, der er specielt uddannede til pleje og aktivering af demensramte borgere. Og de to plejehjem er specielt indrettet til disse borgeres behov.

 

Visitator og demenskonsulenterne vurderer, om du kan tildeles en plejebolig ud fra din helbredstilstand og den samlede situation, der gør at dine behov ikke kan tilgodeses på et almindeligt plejecenter.

 

Der vurderes ud fra følgende:

·         Du opfylder kriterierne for at få en almindelig plejebolig

·         Hvis dit samlede behov ikke kan tilgodeses i en almindelig plejebolig og du har en demensdiagnose eller er i et udredningsforløb.

·         På grund af din demenssygdom eller andre kognitive udfordringer, har du særlige behov for skærmning og

·         Opsyn.

4. Tilbuddet kan omfatte

I Kalundborg kommune er der 9 plejecentre med plejehjem, som er beliggende i Kalundborg, Gørlev, Høng, Bregninge, Ubby og på Sejerø.

 

Der er både 1- og 2-rumsboliger. Boligerne er placeret i stueplan eller i bebyggelse med elevator. Der er eget badeværelse til alle boliger. Desuden er der fælles opholdsrum for alle beboere.

Se mere på Plejehjemsoversigten

 

På plejehjemmene er der personale hele døgnet og du bliver tilbudt den nødvendige hjælp til blandt andet personlig pleje, praktiske opgaver, aktiviteter, psykisk støtte, relevante hjælpemidler og sygepleje.

5. Hvad skal du gøre

Du ansøger om en plejebolig ved at udfylde et ansøgningsskema Plejeboliger (kalundborg.dk) . Du eller din pårørende kan evt. få hjælp fra visitator til udfyldelse af skemaet.

Det er vigtigt at du selv underskriver ansøgningen, for at vi kan behandle din ansøgning.

Hvis din ansøgning bliver godkendt, bliver du skrevet op på en venteliste

Kalundborg kommune tager så vidt muligt hensyn til, hvor du ønsker at bo, derfor er det en god ide at skrive flere ønsker i prioriteret rækkefølge på dit ansøgningsskema.

Ledige boliger bliver fordelt efter behov og ikke efter, hvor længe man har stået på ventelisten.

Når du søger med garanti, skal du søge på samtlige plejehjem. Du vil i så fald få tilbudt en plejebolig senest 2 måneder efter, at du er optaget på venteliste.

Du skal give Visitationen besked, hvis du ikke længere ønsker at stå på venteliste til en plejebolig

Du skal give Visitationen besked, hvis din situation ændrer sig væsentligt, efter du er blevet godkendt til en plejebolig.

Du og dine pårørende skal sørge for alle de praktiske og økonomiske opgaver der er forbundet med flytningen

Du kan søge om boligstøtte ved henvendelse til udbetaling Danmark på tlf. 70 12 80 63

Du kan søge om indskudslån ved henvendelse til www.borger.dk , efter du har takket ja til en bolig.

Det er muligt at søge plejebolig i en anden kommune. Du skal søge og visiteres i Kalundborg kommune. Hvis man her vurderer, at du opfylder kriterierne for en plejebolig, bliver sagen videresendt til din ønskede kommune.

Den ønskede kommune vurderer så sagen ud fra deres kriterier.

Kriterierne kan være forskellige fra kommune til kommune.

6. Hvem leverer tilbuddet?

Personalet er fortrinsvis uddannet, som social og sundhedshjælpere, social og sundhedsassistenter og sygeplejersker. Der er desuden ansat vikarer og elever under uddannelse.

Personalet på plejehjemmet vil ved indflytningen afholde indflytningssamtale med dig og eventuelt dine pårørende.

 

Her vil personalet tale med dig om dine ønsker og behov for pleje, samt mange andre forhold, vedrørende dine daglige behov og din nye situation.

Som udgangspunkt er det ikke muligt at medbringe kæledyr.

Personalet dokumenterer aftaler, pleje og behandling i en elektronisk omsorgsjournal. Dokumentationen er med til at sikre overblik og kontinuitet i pleje og behandlingen.

7. Kvalitetsmål

·         Hjælpen ydes med respekt for den enkelte borgers holdninger og normer, herunder privatlivets grænser.

·         Alle afgørelser om plejeboliger sker på baggrund af en konkret, individuel vurdering.

·         Svar på ansøgning om plejebolig skal foreligge indenfor 6 uger efter din boligansøgning og visitatorvurderingen er udarbejdet.

11. Lovgrundlag

Lov om Social Service §192

12. Kontakt og klage- vejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

1. Hvilke behov dækker tilbuddet?

Tilbuddet dækker dit behov for levering af mad, hvis du har et midlertidig eller varig behov herfor.

2. Formål

At bidrage til at du får en sund og varieret kost, så din ernæringstilstand fastholdes eller forbedres, hvis du ikke selv kan tilberede din

mad.

3. Hvem kan modtage tilbuddet?

Borgere bosiddende i Kalundborg Kommune.

 

Borgere fra anden kommune, hvor hjemkommune har givet tilsagn om betaling.

 

Det er Kommunen, der vurderer, om du kan visiteres til Madservice ud fra en konkret individuel vurdering af dine behov og ud fra følgende:

·         Du har nedsat fysisk/psykisk/social funktionsevne.

 

·         Du kan ikke selv tilberede mad.

4. Tilbuddet kan omfatte

Måltider til borgere i eget hjem

Madservice omfatter levering af valgfri hovedmåltider som kølemad 1 gang om ugen fra godkendt kommunal eller privat leverandør.

Tilbuddet omfatter også specialkost til hjemmeboende borgere med særlige behov.

 

Måltider på plejehjem

Den varme mad produceres i Kalundborg Kommunes produktionskøkken.

Tilbuddet omfatter også specialkost til borgere på plejehjem med særlige behov

5. Hvad skal du selv gøre

Hvis du vil ansøge om madservice, kontakt Visitationen i Kalundborg Kommune

 

6. Hvem leverer tilbuddet?

Madservice er omfattet af loven om frit valg og leveres af:

·         En kommunal leverandør Eller

·         En godkendt privat leverandør, SEL §91.

7. Hyppighed

Madservice leveres en gang ugentligt til borgere i egen bolig.

8. Kvalitetsmål

Sagsbehandlingstiden tager udgangspunkt i dit individuelle behov. Leverandøren skal kontakte dig senest 5 hverdage efter overdragelse af opgaven og starte op senest 10 hverdage efter overdragelsen.

I særlige situationer startes madlevering op med det samme.

 

Afgørelse på ansøgning om madlevering foreligger indenfor 4 uger efter ansøgning.

9. Hvad skal du gøre?

Du skal selv betale for mad og drikkevarer m.m.

 

Betaling for madlevering til eget hjem

Du betaler bagudrettet for de leverede måltider i henhold til gældende prisliste. Betalingen foregår via din pension eller undtagelsesvis via faktura.

Betaling for mad i plejebolig

Du betaler bagudrettet for de leverede måltider via Servicepakken. Betalingen foregår via din pension. Prisen for Servicepakken reguleres årligt.

 

Den aktuelle pris for Madservice kan du finde på Kalundborg Kommunes hjemmeside;

https://www.kalundborg.dk/kommunen/priser

-takster-og-gebyrer/aeldre

 

·         Du skal være hjemme, når maden bliver leveret. Hvis du ikke er hjemme, og dette ikke er aftalt på forhånd, så vil din leverandør af mad kontakte Hjemmeplejen. Hvis Hjemmeplejen heller ikke kan komme i kontakt med dig, vil politiet blive kontaktet. Hvis politiet

vurderer, at det er nødvendigt at tilkalde låsesmed, så sender kommunen regningen for

 

 

låsesmed videre til dig.

·         Du skal afbestille maden indenfor en frist, der er fastsat af din leverandør

·         Du skal give Visitationen besked, hvis du ikke

længere ønsker at modtage Madservice, eller hvis du ønsker at skifte leverandør

10. Lovgrundlag

Lov om Social Service § 83.

 

§83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde:

·         personlig hjælp og pleje

·         hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet

·         mad service

Leverandørerne følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger for den danske institutionskost: https://www.sst.dk/da/udgivelser/2016//-

 

Levering af mad følger Fødevarestyrelsens forskrifter.

11. Kontakt og klagevejledning

Klager over serviceniveau, afgørelse etc. indbringes for Kalundborg Kommunes visitation:

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post

 

 

 

 

 

 

 

1. Hvilket behov dækker tilbuddet

Flex handicap kørsel er til dig, der er svært bevægelseshæmmet og ikke kan benytte den almindelige kollektive transport uden hjælp fra andre.

2. Formål

At du får samme kollektiv transport tilbud og mobilitet, som andre borgere.

3. Hvem kan modtage tilbuddet

Der bevilliges ud fra nedenstående kriterier:

·         Du skal være så svært bevægelseshæmmet, at du ikke kan benytte de offentlige trafikmidler.

·         Du skal være kørestolsbruger eller have et ganghjælpemiddel, som f.eks. rollator, gangbuk eller albuestokke. Kørestol eller ganghjælpemiddel skal være bevilliget, som et varigt udlån af kommunen.

Eller

·         Du er blind eller har en svær synsnedsættelse med en synsrest på max 10% på bedste øje.

·         Du skal være fyldt 18 år og have fast bopæl i Kalundborg Kommune

4. Tilbuddet kan omfatte

Du har med kørselsordningen muligheden for at besøge familie og venner, tage på indkøb, tage til kulturelle aktiviteter og andre gøremål.

Kørselsordningen dækker hele Movias område, hvilket vil sige Sjælland, Lolland, Falster og Møn, samt de bro faste øer. Flexhandicap kører på alle årets dage og hele døgnet rundt.

For kørsel med flexhandicap, skal du betale en årlig medlemsbetaling. Prisen for medlemsabonnementet

 

 

reguleres hvert år ved den årlige takstændring for kollektiv trafik.

Derudover er der er en egenbetaling pr. tur. En tur med flexhandicap koster 30 kr. for de første 5 km.

Kører du længere end 5 km, så koster turen 3,00 kr./km op til de første kørte 40 km. Hver kilometer udover 40 km. koster 1,40 kr./km.

Du får altid oplyst prisen for din tur med flexhandicap ved bestilling, og du betaler kun for de direkte antal km. fra A til B.

Se yderligere oplysninger på Movias hjemmeside Flexhandicap (moviatrafik.dk)

Du skal være opmærksom på at kørsel, der ydes efter anden lovgivning, til tandlæge, læge, speciallæge eller hospital, ikke dækkes af denne ordning, men kun af regionen eller kommunen under en anden kørselsordning.

5. Hyppighed

Du kan få bevilliget 104 enkelt ture pr. kalender år fra d. 1. januar til d. 31. december. Tilmeldes du senere på året tilpasses dine antal af ture, og du betaler kun medlemsabonnement for de måneder, der er tilbage af året. Der kan bevilliges 20 ekstra ture om året.

Der bevilliges ikke gratis kørsel til ledsager, direkte kørsel, dispensation til lav bil eller forsædepladser

6. Hvem leverer tilbuddet

Movia Flextrafik og det er ikke muligt at vælge en anden leverandør

7. Hvad skal du gøre

Du ansøger på Movias ansøgningsskema til flexhandicap ordningen, som findes her: ansøgningsskemaet  skal sendes til og godkendes af Kalundborg Kommune, inden det indsendes til Movia.

Når Movia har modtaget dit godkendte ansøgningsskema, vil du blive oprettet som bruger af flexhandicap, og du vil efterfølgende modtage et velkomstbrev med information om, hvordan du bestiller din første tur med flexhandicap

 

 

Du eller pårørende skal selv bestille kørslen hos Movia. Se yderligere oplysning for bestilling, ventetider osv. på Movias hjemmeside Flexhandicap (moviatrafik.dk)

8.Kvalitetsmål

Se informations på Movias hjemmeside om Flexhandicapkørsel

9.Lovgrundlag

Lov om trafikselskaber §11

10. Kontakt og klagemulighed

Du kan ikke klage over afgørelsen, men hvis du har problemer i forhold til kørslen, kan du rette henvendelse til trafikselskabet.

https://www.moviatrafik.dk/flexkunde/kundeinformatio n/ris-og-ros/klageformular/

 

Sundhed og Myndighed Holbækvej 141 B

4400 Kalundborg

Visitationens telefonnummer: 59 53 41 90 Tast 2 Eller send Digital post