Forebyggelse til ældre

Forebyggelse spiller en vigtig rolle i at sikre et aktivt og sundt liv som ældre. I Kalundborg Kommune tilbyder vi forebyggende hjemmebesøg til ældre borgere, der har behov for støtte og vejledning til at bevare deres livskvalitet og selvstændighed. Formålet med tilbuddet er at hjælpe med at identificere eventuelle risici, så du kan fortsætte med at leve et aktivt liv med den nødvendige støtte.

Information om forebyggelse til ældre

Hvem kan få forebyggende hjemmebesøg

Er du indenfor nedenstående aldersgrupper, tilbyder Kalundborg Kommune et forebyggende hjemmebesøg: 

  • Mellem 65-81 år og i særlig risiko for at få nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne 
  • Bor alene i det 70. leveår 
  • Er i det 75. og 80. leveår 
  • Er ældre end 81 år 

Du vil automatisk modtage et forebyggende tilbud det år, du fylder 75 år. 

Et forebyggende hjemmebesøg er et tilbud, og du kan til enhver tid takke nej. På trods af afslaget er det altid muligt at modtage et besøg på et senere tidspunkt. 

Hvordan foregår et forebyggende hjemmebesøg

Når du modtager et forebyggende hjemmebesøg, får du et brev, hvor vi inviterer dig til en telefonisk samtale. I samtalen vil vi bl.a. tale om, hvordan du kan bevare din livskvalitet og leve et aktivt seniorliv med så stor selvstændighed som muligt. 

Ud fra samtalen kan vi sammen finde ud af, hvilke tilbud der passer bedst til dig. 

Som udgangspunkt bliver du inviteret til en seniorcafé en gang om året. På seniorcaféen vil de forebyggende medarbejdere fra Kalundborg Kommune deltage og sørge for relevant information og støtte. Seniorcaféerne er kollektive arrangementer med fokus på nye muligheder og udfordringer, der kan opstå i hverdagslivet, når man bliver ældre. 

Hvis du ikke har mulighed for at deltage i en seniorcafé, kan du i stedet få et forebyggende hjemmebesøg. 

Hvordan kommer invitationen

Du vil modtage invitationen til det forebyggende tilbud i din e-boks eller postkasse. 

Hvad snakker vi om til et forebyggende hjemmebesøg

Samtalen tager udgangspunkt i dine behov og kan dække emner som: 

  • Funktionsniveau 
  • Mulighed for at udføre dagligdags aktiviteter 
  • Inkontinens 
  • Humør og energiniveau 
  • Søvn 
  • Helbred 
  • Socialt liv 
  • Livsstil 
  • Ønsker og håb for fremtiden 

De forebyggende medarbejdere vil give støtte, viden og rådgivning om, hvordan du bedst kan håndtere de emner, der tages op under samtalen. 

Efter besøget kan du også bruge den forebyggende medarbejder til at få afklaret spørgsmål. 

Tavshedspligt 

De forebyggende medarbejdere har tavshedspligt, og dine oplysninger bliver ikke videregivet til andre instanser i kommunen, medmindre du giver samtykke til det. Der er også notatpligt under samtalen, hvilket betyder, at der bliver skrevet et lille notat i din journal om det, der er blevet talt om. Notatet vil altid blive læst højt af den forebyggende medarbejder, så du er indforstået med det, der står skrevet.