Valg af leverandør
Når visitator har udmålt hjælp og støtte, kan du vælge mellem kommunale eller godkendte private leverandører i forbindelse med hjælp til personlig pleje og praktiske opgaver. Herudover er der frit valg blandt godkendte leverandører af madservice.
Personlig pleje og praktisk hjælp varetages, som udgangspunkt af uddannet personale. Du har også mulighed for at udpege en privat person til at udføre opgaverne.
Personen skal godkendes og ansættes af kommunen. Til dig, der bor i en plejebolig leveres ydelsen altid af en kommunal leverandør.
Både det kommunale personale samt personale hos leverandører har tavshedspligt og oplysningspligt. De indgår i et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde med dig på baggrund af din hverdagsforståelse. De har kendskab til og arbejder efter kommunens Senior- og Værdighedspolitik 2023 – 2026.
Det er ikke en mulighed at fravælge personale på baggrund af alder, køn, etnicitet eller religion.
Personlig pleje
Hjælp til personlig pleje kan iværksættes straks efter anmodning/ansøgning, når der er tale om akut behov. Alternativt kan der gå op til 5 hverdage før hjælpen iværksættes.
Praktisk hjælp
Hjælp og støtte til praktiske opgaver kan forventes iværksat indenfor 7 hverdage efter afgørelse.
Hvad koster det
Hjælp og støtte til pleje og praktiske opgaver er gratis. For levering af mad godkender kommunalbestyrelsen årligt en takst for din egenbetaling.
Kan ydelser byttes
Den hjælp, som du modtager til at udvikle og fastholde dit funktionsniveau, kan ikke byttes med andre ydelser. Derimod kan hjælp til at udføre pleje eller praktiske opgaver byttes til andre ydelser. Hvis du ønsker at bytte mellem praktisk hjælp og personlig pleje, er det en forudsætning, at du er visiteret til begge ydelser og har valgt samme leverandør.
Hjælp, der byttes, skal som hovedregel leveres inden for samme tidslængde, som den planlagte hjælp.
Det er personalet, der i samarbejde med dig vurderer, om det er hensigtsmæssigt at bytte hjælpen.
Hvis du bytter en planlagt hjælp 3 på hinanden følgende gange, vil der blive iværksat en revisitation.
Køb af ekstra ydelser
Den kommunale leverandør må ikke sælge ekstra ydelser til dig. Hvis du indgår aftaler med den private leverandør om tilkøbsydelser, skal du selv betale direkte til leverandøren.
Ændring, aflysning eller forsinkelse af ydelser
Hjælp til personlig pleje, samt hjælp til mad kan ikke aflyses af leverandøren.
Hvis hjælpen til f.eks. bad falder på en helligdag, gives der som udgangspunkt erstatningshjælp på en hverdag. Praktisk hjælp kan flyttes, og du tilbydes en erstatningstid senest 3 dage efter den aflyste tid.
Hvis der sker ændringer i det aftalte tidspunkt ud over en time, informeres du personligt eller telefonisk af leverandøren.