Beboerklagenævnet

Beboerklagenævnet behandler klager og tvister, der vedrører lejemæssige vilkår mellem lejere og udlejere i det almene byggeri.

Lovgrundlag:

Beboerklagenævnet er nedsat i medfør af Almenlejelovens §§ 96 og 97.

Beboerklagenævnet er sammensat af en formand og to medlemmer. Formanden skal være jurist og udpeges af Statsforvaltningen, og de to medlemmer skal være bekendt med huslejeforhold. De to medlemmer udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling af henholdsvis de større udlejerforeninger og lejerforeninger i kommunen.

Beboerklagenævnet er udpeget for en 4-årig periode (2022-2025), der følger Kommunalbestyrelsens funktionsperiode.

Sekretariatsbetjeningen varetages af Kalundborg Kommune.

Medlemmer:

  • Bent Pedersen (Formand)
  • Karsten Krüger (udlejer)
  • Maria Berth (lejer)

Beboerklagenævnet træffer afgørelser i tvister mellem lejere og udlejere

Beboerklagenævnet kan træffe afgørelser i tvister (uenigheder) mellem lejere og udlejere i almene boliger inden for nærmere angivne områder i Almenlejeloven.
 
Beboerklagenævnet består af en jurist (formand), en lejerrepræsentant og en udlejerrepræsentant.
 
Bor du til leje i en privat udlejningsejendom, skal du henvende dig til Huslejenævnet.

Beboerklagenævnet er upartisk

Erfaringerne viser at mange borgere har den opfattelse, at Beboerklagenævnet har til opgave at hjælpe en lejer med at føre sag mod sin udlejer. Det er en forkert opfattelse. Beboerklagenævnet optræder ikke på den ene parts side, men har en funktion, som kan siges at ligne domstolenes måde at fungere på.

Råd og vejledning

Beboerklagenævnet er heller ikke et rådgivningsorgan, og yder således ikke vejledning til parterne i en tvist.
Hvis man har brug for råd og vejledning, kan man udover at gå til en advokat bl.a. søge hjælp ved lejer- eller udlejerorganisationer eller ved retshjælpen - f.eks. Lejerens Frie Retshjælp, som er en gratis retshjælp til alle, der henvender sig med lejeretlige problemstillinger. Der er også Telefonretshjælpen, hvor man kan ringe til om tirsdagen kl. 15.00-20.00.

Beboerklagenævnets sekretariat kan alene vejlede om, hvordan man konkret bærer sig ad med at indbringe en sag.