Behandling af personlige oplysninger

Lov om behandling af personoplysninger giver den enkelte borger nogle rettigheder, når kommunen behandler oplysninger om vedkommende.

Formålet er blandt andet, at borgeren får kendskab til de oplysninger, kommunen har om den enkelte. På denne måde styrkes den enkelte borgers retsstilling.

Kommunen har som udgangspunkt oplysningspligt. Det betyder, at kommunen skal oplyse borgeren om kommunens behandling af de indsamlede oplysninger.

Den enkelte borger har ret til indsigt i oplysninger, som behandles om vedkommende.

Hvilke personer behandler nævnet oplysninger om?
Vi modtager og behandler oplysninger om:

  • lejere, der indbringer en sag eller er modpart i en sag
  • udlejere, der indbringer en sag eller er modpart i en sag
  • advokater, administratorer, lejerforeninger eller andre, der repræsenterer lejere eller udlejere.

Hvilke oplysninger indsamler og behandler nævnet?
Oplysningerne anvendes i forbindelse med nævnets behandling af sagen.

Nævnet kan bl.a. behandle følgende typer af personoplysninger:

  • navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse
  • cpr. nr.
  • BBR-oplysninger og en række andre oplysninger om ejendommen og lejemålet.

Nævnet indhenter endvidere ejendoms- og personoplysninger fra offentlige registre, herunder oplysninger fra det Centrale Personregister (CPR) til brug for opdatering af vores adresseoplysninger.

Formålet med behandling af oplysninger
Formålet med at indsamle oplysningerne er at sikre, at grundlaget for nævnets afgørelse er korrekt.

Retten til indsigt i registrerede oplysninger
Du kan til enhver tid henvende dig til nævnets sekretær og få at vide, hvilke oplysninger nævnet har om dig.

Fejl i registrerede oplysninger
Hvis nævnet bliver opmærksom på, at der er fejl i oplysninger om dig, eller at oplysningerne er vildledende, vil oplysningerne blive rettet, så afgørelser kan træffes på et rigtigt grundlag.
De personer, som nævnet har behandlet personoplysninger om, har ret til at gøre indsigelse mod, at oplysningerne behandles, samt ret til at kræve berigtigelse af de oplysninger, der er urigtige eller vildledende eller på anden måde behandlet i strid med lovgivningen.

Hvem videregiver nævnet oplysningerne til?
Nævnet videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, når det er nødvendigt eller påkrævet i forhold til sagsbehandlingen.
Videregivelse kan f.eks. ske til Grundejernes Investeringsfond.

Skal man aflevere oplysninger i forbindelse med behandlingen af sin sag?
Du har som lejer eller udlejer pligt til at give korrekte oplysninger til kommunen.

Vælger du ikke at udtale dig i en sag i nævnet, kan du risikere, at nævnet vælger at tolke tavsheden til den anden parts fordel ved navnlig at lægge dennes fremstilling til grund for afgørelsen.

Hvem er dataansvarlig?
Kalundborg Kommune
Holbækvej 141B
4400 Kalundborg.