Huslejenævnet afgør selv, hvilke undersøgelser der skal foretages, ligesom nævnet selv indhenter de nødvendige oplysninger hos sagens parter og eventuelt hos offentlige myndigheder.
Hvis sagens parter ønsker at udtale sig, skal dette ske skriftligt. De oplysninger, du selv fremlægger i sagen, bliver forelagt din modpart.
Det er vigtigt, at du svarer på nævnets henvendelser. Manglende svar kan nemlig medføre, at nævnet træffer afgørelse i overensstemmelse med din modparts påstand og lægger hans eller hendes fremstilling af sagen til grund for afgørelsen.
Fristen for svar er som udgangspunkt 2 uger.
Beboerklagenævnet foretager ikke vidneafhøringer, da denne form for bevisførelse hører under domstolene. Kun i forbindelse med sager om overtrædelse af husorden vil parterne blive indkaldt til at afgive forklaring hos indklagede.Ved den type besigtigelser deltager, udover nævnets formand, medlemmer og sekretær, en socialt sagkyndig.
Nævnet benytter digital post
Al korrespondance fra Beboerklagenævnet foregår med digital post til modtagerens e-boks. Nævnets afgørelse sendes også med digital post. Her skal parterne være opmærksomme på den 4 ugers ankefrist til Boligretten. I Lov om offentlig digital post fremgår det, at meddelelser, der sendes under anvendelse af Offentlig Digital Post, anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for modtageren i postløsningen (e-boks).
Besigtigelse
Beboerklagenævnet foretager i nogle sager besigtigelse af det omtvistede lejemål. Besigtigelse vil normalt finde sted om formiddagen den dag, hvor nævnet har møde, og varer typisk mellem 15-30 minutter. Sagens parter bliver indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel. Ved besigtigelsen deltager nævnets formand, medlemmer og sekretær.