Sagsforløb i Beboerklagenævnet

  • Udlejer eller lejer indbringer sagen og indbetaler samtidigt et gebyr. Indbringelse skal ske skriftligt.
  • Beboerklagenævnet identificerer tvisten, der som regel fremgår af indbringelsesbrevet.
  • Beboerklagenævnet registrerer sagen i kommunens interne sagssystem.
  • Inden en uge underretter Beboerklagenævnet den anden part om indbringelsen.
  • Beboerklagenævnet sender kopi af klagen til modparten til høring.
  • Beboerklagenævnet anmoder ofte parterne om yderligere oplysninger til sagen.
  • Eventuelt høringssvar sendes til orientering/høring hos modparten. Sagens parter er således hele tiden oplyste om dokumenterne i sagen.
  • Et eventuelt manglende svar fra den ene part kan fortolkes på en måde, der falder ud til modpartens fordel.
  • Beboerklagenævnet må indhente fornødne oplysninger hos andre offentlige myndigheder. Det kan f.eks. være oplysninger fra BBR, CPR mv.
  • Beboerklagenævnet foretager af og til besigtigelse af de omtvistede lejemål. Dette sker fortrinsvist i sager om vedligeholdelsesmangler og overtrædelse af husorden.
  • På et møde drøfter Beboerklagenævnet sagens oplysninger og dokumentationer, og herudfra træffer nævnet afgørelse i sagen eller beslutter at indhente yderligere oplysninger. Afgørelsen træffes ved almindelig stemmeflerhed.
  • Beboerklagenævnets afgørelse udsendes af sekretariatet.
  • Klagevejledning fremgår altid af afgørelsen/kendelsen (der kan klages til Boligretten inden 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen).
  • Oplysning om hvem afgørelsen er sendt til, fremgår ligeledes af afgørelsen/kendelsen.
  • Afgørelsen protokolleres.
  • Nævnets kompetence fremgår af Almenlejelovens § 100 men kan også fremgå af de enkelte lovbestemmelser.