1

Lovgrundlag

Lov om Almene boliger § 105 og Lov om Social Service § 85

2

Kontaktoplysninger

Hyldens Kvarter - Hus 1, Hus 3, Hus 7
4270 Høng.

Ledelse:

Afdelingsleder Heidi Tværmose
Tlf.: 29 45 10 14
hian@kalundborg.dk

Afdelingsleder Pia Nielsen
Tlf.: 21 28 88 33
piee@kalundborg.dk

3

MÃ¥lgruppe

Målgruppen i Hyldens Kvarter hus 1, 3 og 7 er voksne borgere med særligt komplekse psykiatriske lidelser og/eller psykosociale vanskeligheder. En stor del af borgerne har diagnosen skizofreni, bipolar affektiv lidelse eller en personlighedsforstyrrelse.

Derudover har en del borgere et skadeligt forbrug af rusmidler, udover deres psykiske lidelse. Der er ligeledes borgere med tilkomne somatiske lidelser og der er borgere med dom til retslig foranstaltning.

I Hyldens Kvarter er der kompetencer der kan samarbejde med borgere, som i belastede perioder har en adfærd der kan være udadreagerende eller selvskadende.

Hyldens Kvarter rummer dog ikke borgere hvor det er misbrug eller udadreagerende adfærd der er hovedproblematikken.

4

Fysiske rammer

Hus 1, 3 og 7 er opført i 2021. Byggerierne er i et plan, hvori der i hvert hus ligger 10 lejligheder med direkte udgang til rummelige fællesarealer, som blandt andet indeholder et centralt placeret fælleskøkken og stort opholdsrum.   

Lejlighederne er mellem 44 og 46 kvadratmeter og de er lyse, moderne og tidssvarende med tekøkken, stue, soveværelse, bad/toilet samt lille terrasse til hver bolig. 

Fællesarealet rummer en stor stue, køkken og plads til f.eks. Playstation, bordtennis, krearum eller lignende. Desuden er der en stor terrasse i forbindelse med den fælles stue. 

Fællesarealerne er indrettet med fokus på fleksibilitet, f.eks. kan møblerne, herunder både sofaarrangement og spisebord flyttes rundt, således at der både kan indrettes med mulighed for at mange kan sidde sammen, men også med mulighed for at sidde i flere grupper. Det gør det muligt at være en del af fællesskabet uden at alle sidder ved samme bord.    

Tilbuddet ligger i gåafstand fra center med mulighed for mindre indkøb samt offentlig bus. 

Der er fokus på at danne rammen om et hjemligt, rummeligt og trygt miljø, hvor der både er mulighed for privatliv i egen bolig og socialt samvær i fællesarealerne. 

Borgerne i Hus 1, 3 og 7 vil desuden have adgang til fællesfaciliteter for det samlede Hyldens Kvarter, herunder vaskeri, fælleshus, værksted mv. og tilbud om at deltage i aktiviteter på tværs af de 4 huse. 

Da der er tale om almene lejeboliger administreres boligerne af boligselskabet MNV, hvilket betyder der kan søges om hhv. indskudslån og boligstøtte i boligerne.

5

Metode/tilgang

Kerneopgaven i det Sociale Voksenområde Center 2:

Vi bidrager til at borgerne oplever, at deres håb, drømme og mål virkeliggøres, at de trives og mestrer livet, og at de har mulighed for at opleve sig inkluderet i meningsfulde fællesskaber.

De faglige metoder og tilgange på Hyldens Kvarter har alle afsæt i en recoveryorienteret rehabilitering som grundlæggende menneskesyn og værdisæt. Recoveryorienteret rehabilitering handler om at tilbyde den støtte, der hjælper den enkelte beboer med at indfri sine håb, ønsker og drømme, med sigte på at komme sig og få et tilfredsstillende liv med størst mulig selvstændighed. Der er fokus på samarbejdet med beboerens pårørende/netværk og på at skabe brobygning mellem botilbuddets beboere og civilsamfundet, herunder frivillige organisationer, væresteder og øvrige tilbud i lokalområdet.

Det forudsætter en helhedsorienteret indsats og til dette tager vi afsæt i en systemisk, narrativ og anerkende metodepraksis – en metodepraksis som understøtter et helhedsorienteret, cirkulært, kontekstuelt, ressourcefokuseret og identitetsstyrkende samarbejde med beboeren og deres netværk.    

Der arbejdes ud fra deeskalerende principper i samarbejdet med borgerne herunder udarbejdelse af tryghedsplaner.

Personalet besidder og anvender viden om sanseintegrationsbehandling og sansestimulering og der tilbydes NADA behandling.     

Der arbejdes systematisk med brug af FIT (Feedback Informed Treatment) for kontinuerligt at undersøge/sikre at beboerne oplever indsatsen på Hyldens Kvarter er hjælpsom og at samarbejdet er meningsfuldt.

Personalet besidder kompetencer både indenfor det sundhedsfaglige, det psykiatriske og det socialfaglige felt.

6

Takster og målgruppevurdering

Taksterne for ophold i hus 1, 3 og 7 er differentieret i tre niveauer (lav, mellem og høj takst) alt efter beboernes individuelle støttebehov.

Takstniveauer for 2024 (Reguleres årligt):

Niveau 1: 1440 kr. pr. døgn
Niveau 2: 2227 kr. pr. døgn
Niveau 3: 4556 kr. pr. døgn

Der kan forventes tilbagemelding på målgruppevurderinger indenfor 14 dage.

Målgruppevurderinger sendes via sikker mail til:
 
Afdelingsleder Heidi Tværmose / Afdelingsleder Pia Nielsen
hian@kalundborg.dk                  piee@kalundborg.dk

Der udarbejdes kontrakt jf. KL’s standardkontrakt på voksenområdet.

Takstbeskrivelse - Lav takst

Målgruppe - Lavt støtteniveau

  • Beboere som kan klare sig med guidende verbal støtte og feedback.
  • Beboere med behov for guidning i forhold til praktisk og fysisk støtte.
  • Beboere som har behov for vejledning og støtte for at kunne opretholde en struktur, som understøtter et meningsfyldt hverdagsliv.
  • Beboere som via motivation kan samarbejde og tage et vist medansvar.
  • Beboere som har svært ved at handle på eget initiativ og har behov for konkret vejledning.
  • Beboere der kan have behov for aktiv hjælp i lav grad til personlig pleje.
  • Beboere som har behov for adgang til støtte hele døgnet. 

Ydelse - Lavt støtteniveau

Rehabiliterende indsatser

  • Arbejde målrettet med beboerens håb og drømme i et recoveryorienteret perspektiv.
  • Støtte beboeren i organisering og strukturering af tid og indhold i hverdagen, herunder ADL træning.
  • Støtte til at oprette, vedligeholde og eller udbygge sociale relationer.
  • Støtte til deltagelse i uddannelse, beskæftigelse eller aktiviteter der bidrager til et meningsfuldt liv.
  • Mulighed for deltagelse i aktiviteter i og uden for Hyldens Kvarter, f.eks. ABC-gruppeforløb, Recoveryhøjskole, stemmehørekursus mv.  


Vejledende guidning og støtte

  • Til varetagelse af ADL i egen bolig.
  • Indkøb og madlavning/mulighed for deltagelse i fællesspisning.
  • Hjælp/støtte til økonomi.
  • Medicinadministration.
  • Ledsagelse til behandling, læge, psykiater, psykolog, tandlæge, offentlige instanser og lign.
  • Inddragelse af personligt netværk efter beboerens eget ønske.


Personlig pleje

  • Vejledende støtte til personlig hygiejne.
  • Vejledende støtte til af og påklædning.
  • Vejledende støtte til fysisk velære og sundhedsfremme.
  • Vejledende støtte ved måltider.
  • Vejledende støtte til søvn og hvile.
  • Vejledende støtte til mobilitet.

Det kan ikke varetages indenfor lavt takstniveau (ekskluderende kriterier)

  • Beboere, der kræver praktisk / fuldt kompenserende støtte til personlig pleje.
  • Beboere, der kræver praktisk / fuldt kompenserende støtte til ADL-funktioner.
  • Beboere, der har udadreagerende adfærd og/eller misbrugsadfærd.
  • Beboere, der kræver 1:1 personalestøtte pga. adfærd.

Takstbeskrivelse - Mellem takst

Målgruppe - mellem støtteniveau

  • Beboere med betydeligt behov for verbal og praktisk støtte og hjælp.
  • Beboere som har betydeligt behov for vejledning og støtte for at kunne opretholde en struktur, som understøtter et meningsfyldt hverdagsliv.
  • Beboere som ved betydelig motivation kan indgå i samarbejde om at modtage hjælp og støtte.
    Beboere som grundet sin psykiske funktionsnedsættelse ikke mestrer at samarbejde, hvor personalet må have en aktiv og handlende rolle.
  • Beboere som ikke kan interagere hensigtsmæssigt i forhold til andre mennesker og kan have brug for kendte strukturer for at kunne deltage i parallelaktiviteter med andre beboere.
  • Beboere som i moderat grad skal have praktisk hjælp til personlig pleje.
  • Beboere som har brug for tilsyn, samt adgang til støtte og hjælp hele døgnet.

Ydelse - mellem søtteniveau

Rehabiliterende indsatser

  • Arbejde målrettet med beboerens håb og drømme i et recovery-orienteret perspektiv.
  • Støtte beboeren i organisering og strukturering af tid og indhold i hverdagen, herunder ADL træning.
  • Støtte til at oprette, vedligeholde og eller udbygge sociale relationer.
  • Støtte til deltagelse i uddannelse, beskæftigelse eller aktiviteter der bidrager til et meningsfuldt liv.
  • Mulighed for deltagelse i aktiviteter i og uden for Hyldens Kvarter, f.eks. ABC-gruppeforløb, Recoveryhøjskole, stemmehørekursus mv. 


Praktisk guidning og støtte

  • Praktisk guidning og eller støtte til varetagelse af ADL i egen bolig.
  • Indkøb og madlavning/mulighed for deltagelse i fællesspisning.
  • Hjælp/støtte til økonomi.
  • Medicinadministration.
  • Ledsagelse til behandling, læge, psykiater, psykolog, tandlæge, offentlige instanser og lign.
  • Inddragelse af personligt netværk efter beboerens eget ønske.


Personlig pleje

  • Praktisk guidning og støtte til personlig hygiejne og toilet.
  • Praktisk guidning og støtte til af og påklædning.
  • Praktisk guidning og støtte fysisk velære og sundhedsfremme.
  • Praktisk guidning og støtte ved måltider.
  • Praktisk guidning og støtte til søvn og hvile.
  • Praktisk guidning og støtte til mobilitet.
  • Praktisk guidning og støtte ift. somatiske lidelser.


Særlige indsatser

I samarbejdet med nogle beboere vil der være behov for at arbejde voldsforebyggende ud fra deeskalerende principper.

Det kan ikke varetages indenfor mellem takstniveau (ekskluderende kriterier)

  • Beboere, der kræver fuldt kompenserende støtte til personlig pleje.
  • Beboere, der kræver fuldt kompenserende støtte til ADL-funktioner.
  • Beboere, der har udadreagerende adfærd og/eller misbrugsadfærd.
  • Beboere, der kræver 1:1 personalestøtte pga. adfærd.

Takstbeskrivelse - Høj takst

Målgruppe - Højt støtteniveau

  • Beboere med omfattende behov for støtte og hjælp.
  • Beboere med behov for i kortere perioder, at modtage støtte og hjælp af mere end en medarbejder ad gangen.
  • Beboere med behov for at blive skærmet af hensyn til egen eller andres sikkerhed.
  • Beboere som har behov for vejledning og støtte for at kunne opretholde en struktur, som understøtter et meningsfyldt hverdagsliv.
  • Beboere med omfattende behov for motivation og fastholdelse, med henblik på at kunne indgå i et samarbejde om at modtage hjælp og støtte.
  • Beboere som grundet sin psykiske funktionsnedsættelse ikke mestrer at samarbejde, hvor personalet må have en aktiv og handlende rolle.
  • Beboere som ikke kan interagere hensigtsmæssigt i forhold til andre mennesker og har brug for kendte strukturer for at kunne deltage i parallelaktiviteter med andre beboere.
  • Beboere som har brug for tilsyn, samt adgang til støtte og hjælp hele døgnet.
  • Beboere med massivt behov for støtte til at mestre tanker og eller impulser om uhensigtsmæssig adfærd – herunder selvskade, trusler og vold mod andre.

Ydelse - Højt støtteniveau

Rehabiliterende indsatser

  • Der er tale om omfattende støtte i alle de rehabiliterende indsatser. I tilrettelæggelsen af indsatserne tages der udgangspunkt i beboerens omfattende udfordringer.
  • Der søges at arbejde målrettet med beboerens håb og drømme i et recovery-orienteret perspektiv.
  • Mulighed for omfattende støtte til at strukturere hverdagen.
  • Mulighed for omfattende støtte til at oprette, vedligeholde og eller udbygge sociale relationer.
  • Mulighed for omfattende støtte og evt. ledsagelse til deltagelse i aktiviteter i og uden for Hyldens Kvarter, f.eks. ABC-gruppeforløb, Recoveryhøjskole, stemmehørekursus mv. 


Omfattende og eller kompenserende støtte

  • Omfattende og evt. kompenserende støtte til varetagelse af ADL i egen bolig.  
  • Indkøb og madlavning/mulighed for deltagelse i fællesspisning.
  • Hjælp/støtte til økonomi.
  • Medicinadministration.
  • Ledsagelse til behandling, læge, psykiater, psykolog, tandlæge, offentlige instanser og lign.
  • Inddragelse af personligt netværk efter beboerens eget ønske.


Personlig pleje

  • Omfattende og eller kompenserende støtte til personlig hygiejne og toilet.
  • Omfattende og eller kompenserende støtte til af og påklædning.
  • Omfattende og eller kompenserende støtte til fysisk velære og sundhedsfremme.
  • Omfattende og eller kompenserende støtte til hjælp ved måltider.
  • Omfattende og eller kompenserende støtte til søvn og hvile.
  • Omfattende og eller kompenserende støtte til mobilitet.
  • Omfattende og eller kompenserende støtte til somatiske lidelser.


Særlige indsatser

  • Fokus på voldsforebyggelse i samarbejdet med beboeren ud fra deeskalerende principper.
  • Ved støtte og hjælp kan der være behov for mere end en medarbejder til stede (i et sikkerhedsmæssigt perspektiv). Herunder ledsagelse udenfor Hyldens Kvarter samt ved deltagelse i aktiviteter og praktisk støtte i egen lejlighed.   

Det kan ikke varetages indenfor højt takstniveau (ekskluderende kriterier)

  • Beboere, der kræver særlig 1:1 personalestøtte pga. adfærd.
  • Beboere, der pga. adfærd i længere perioder kræver tilstedeværelse af mere end et personale.