1

Formål

Der er to formål med midlertidigt botilbud:

  • At sikre en boligmæssig ramme, som er med til at vedligeholde og udvikle borgerens psykiske, fysiske og sociale funktioner. Herunder at genskabe eller udvikle borgerens mulighed for at flytte i selvstændig bolig.
  • At sikre en boligmæssig ramme, som er med til at afklare borgerens funktionsniveau, ressourcer og behov med henblik på at tilbyde den rette (fremtidige) boform.
2

Lovgrundlag

Lov om social service § 107

Bekendtgørelse 1387 af 12/12 2006 (fastsættelse af egenbetaling)

3

Kontaktoplysninger

Adresse:

Botræning
Fr. Andersensvej 9
4400 Kalundborg

Administration:

Biotekparken 1
4400 Kalundborg
Tlf. 59 53 10 80

Centerchef:

Eddie Elmelund Göttsch

4

Præsentation af tilbud

Fysiske rammer:

Tilbuddet ligger ca. 10 min. gang fra Kalundborg Centrum, hvor der er gode offentlige transportmuligheder mod blandt andet Slagelse og Holbæk. Der er ca. 300 meter til nærmeste bus.

Der er ca. 700 m. til nærmeste indkøbsmulighed.

I tilbuddet er der 10 værelser. Hvert værelse er på ca. 20 m2 med eget badeværelse.

Der er netadgang og kabel-tv med lille tv-pakke på alle værelser inkl. i huslejen. Hvis der ønskes den store tv-pakke, skal borgeren selv betale for den.

Fællesarealerne  i Botræning består af:

Køkken, spisestue, opholdsstue med den store tv-pakke og vaskerum med vaskemaskine og tørretumbler.

Der er gode udenoms arealer med terrasse og have med havemøbler og grill. 

5

Målgruppe

  • Borgere i alderen 18-30 år.
  • Borgere med særlige behov som eksempelvis: udviklingshæmning, ADHD, autismespektrum forstyrrelse og andre udviklingsforstyrrelser, dømt til strafferetslig foranstaltning.
  • Borgere, der skal afklares i forhold til, om de er i stand til at klare at bo i egen bolig med blandt andet § 85 støtte eller skal tilbydes et andet botilbud.
6

Ydelsens indhold og omfang

Formålet med støtten er, at sikre den enkelte borger et stabilt hverdagsliv, hvor der ydes støtte svarende til den bevilgede ydelse.

Den pædagogiske indsats er helhedsorienteret.

Der arbejdes med udvikling, pædagogisk støtte og vejledning, således at borgeren bliver i stand til, at mestre eget liv i det omfang, det er muligt for den enkelte, med henblik på at afklare om borgeren kan klare sig i egen bolig eller skal tilbydes et andet botilbud

Der arbejdes individuelt med den enkelte borgers egne mål, som er fastlagt i bestillingen ud fra den enkeltes handleplan, som er udarbejdet af borgerens sagsbehandler i samarbejde med borgeren.

Borgerne kan tilrettelægge fælles ture. Hvis der er brug for personalets støtte og vejledning i forhold til at arrangere turen, er det muligt. Personalet kan deltage på selve turen, hvis dette er foreneligt med den øvrige planlægning.

Borgeren betaler egne udgifter.

Borgerne skiftes til at lave mad på fastlagte maddage til alle i tilbuddet. Borgeren tilrettelægger med vejledning og støtte menu og indkøb, samt udfører madlavningen og oprydning.

Hver borger har en vaske- og rengøringsdag, hvor støtte og vejledning tilrettelægges i forhold til den enkeltes pædagogiske plan.

Der afholdes beboermøde hver 14. dag, hvor der er mødepligt og der er pædagogisk personale til stede.

Det forventes at borgeren er i dagbeskæftigelse/aktivering/uddannelse.

Betaling:

Husleje inkl. el, vand og varme pr. mdr. er: 2.000 kr.

Kost: inkluderer alle måltider inkl. kaffe, the, mælk, saft m.m. 2.000 kr.

Det er muligt for hver borger, at have en ven/veninde med til spisning. Det koster 30 kr. pr. aftensmåltid.

Omfang:

Personale: der er 9 personaler ansat  og de dækker hele døgnet alle årets dage. Der er typisk 2 personaler på arbejde på samme tid.

Mellem kl. ca. 9.00-14.00 vil der som udgangspunkt ikke være personale tilstede, da borgerne er i dagbeskæftigelse/aktivering.

Natten dækkes af en rådighedsvagt.

Transport:

Den offentlige transport (bus) stopper tæt ved tilbuddet. Det forventes at borgeren benytter offentlig transport eller er selvtransporterende.

Husdyr:

Det er tillad at have akvariefisk, forudsat at man selv kan passe dem.

7

Metode

De pædagogiske mål afspejler handleplanen og fastlægges sammen med borgeren ud fra dennes ønsker og behov for fastholdelse, samt udvikling.

Der arbejdes ud fra:

  • Relationspædagogisk tilgang.
  • Rehabiliterende tilgang.
  • Social læringstilgang-
  • Anerkendende tilgang.
  • Neuropædagogisk tilgang.
  • Strukturpædagogisk tilgang.


Metode:

  • Motiverende samtale (MI).
  • Værdsættende samtale (Appreciative Inguiry).
8

Værdigrundlag

I Botræning arbejdes ud fra Kalundborg Kommunes værdier

  • Respekt
  • Trivsel
  • Medansvar
  • Dialog
  • Stolthed
9

Kerneopgave

Kerneopgaven er gennem pædagogisk støtte vejledning, omsorg og pleje at udvikle og vedligeholde borgerens individuelle evne til at mestre eget liv.

10

Visitation

Har du som borger brug for midlertidigt botilbud i Botræningen, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig

direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune.

Kalundborg Kommune
Voksenspecialenheden
Holbækvej 141 B
4400 Kalundborg
Telefon: 59 53 53 73