1

Formål

At sikre en boligmæssig ramme, som er med til at vedligeholde og udvikle borgerens psykiske, fysiske og sociale funktioner. Herunder at genskabe eller udvikle borgerens mulighed for at flytte i selvstændig bolig.

2

Lovgrundlag

Lov om Social Service § 107

3

Kontaktoplysninger

Adresse:

Banemarken
Banemarken 2
4270 Høng

Administration: 

Biotekparken 1
4400 Kalundborg
Tlf. 59 53 10 80

Centerchef:

Eddie Elmelund Göttsch

4

Præsentation af tilbud

Fysiske rammer:

Banemarken ligger 5 min. gang fra offentlige transportmuligheder mod blandt andet Slagelse og Kalundborg.

Der er ca. 500 m. til indkøbscenter med dagligvarebutikker, tøj mm. 

Der 4 lejligheder med the-køkken, soveværelse, entre og bad/toilet med vaskemaskine. Boligen er på ca. 42 m2.

Derudover findes fællesarealer.

Åbent køkken, spisestue og opholdsstue på 11 m2.

Stor lukket have med terrasse.

 

5

Målgruppe

Borgere i alderen 18-30 år med kognitive udfordringer og/eller autismespektrumforstyrrelser.

6

Ydelsens indhold og omfang

 Formålet med støtten er at sikre den enkelte borger et stabilt hverdagsliv, hvor der ydes støtte svarende til den bevilgede ydelse.

Den pædagogiske indsats er helhedsorienteret.

Der arbejdes med udvikling, pædagogisk støtte og vejledning, således at borgeren bliver i stand til, at mestre eget liv i det omfang, det er muligt for den enkelte, med henblik på at borgeren kan klare sig i egen bolig.

Der arbejdes individuelt med den enkelte borgers egne mål, som er fastlagt i bestillingen ud fra den enkeltes handleplan, som er udarbejdet af borgerens sagsbehandler i samarbejde med borgeren.

Borgerne kan tilrettelægge fælles ture. Hvis der er brug for personalets støtte og vejledning i forhold til at arrangere turen, er det muligt. Personalet kan deltage på selve turen, hvis dette er foreneligt med den øvrige planlægning.

Borgeren betaler egne udgifter.

Borgerne skiftes til at lave mad på fastlagte maddage til alle på Banemarken. Borgeren tilrettelægger med vejledning og støtte menu og indkøb, samt udfører madlavningen og oprydning.

Hver borger har en vaske - og rengøringsdag, hvor støtte og vejledning tilrettelægges i forhold til den enkeltes pædagogiske plan.

Der afholdes beboermøde hver 14. dag, hvor der er mødepligt og der er pædagogisk personale til stede.

Det forventes at borgeren er i dagbeskæftigelse/aktivering/uddannelse.

Betaling:

Husleje inkl. el, vand og varme pr. mdr. er:2.500 kr.

Kost: inkluderer alle måltider inkl. kaffe, the, mælk, saft m.m. 2.000 kr.

Det er muligt for hver borger, at have en ven/veninde med til spisning. Det koster 30 kr. pr. aftensmåltid.

Omfang:

Personale: der er 5 personaler, der er ansat på Banemarken og som dækker hele døgnet alle årets dage. Der er typisk 1 personale på arbejde

Mellem kl. ca. 9.00-14.00 vil der som udgangspunkt ikke være personale tilstede, da borgerne er i dagbeskæftigelse/aktivering.

Natten dækkes af en rådighedsvagt.

Transport:

Bus og togstation er nabo til Banemarken. Det forventes at borgeren benytter offentlig transport eller er selvtransporterende.

Husdyr:

Det er tillad at have smådyr, forudsat at man selv kan passe dem.

7

Metode

En helhedsorienteret tilgang, hvor den pædagogiske støtte tager udgangspunkt i den rehabiliterende tilgang.

De pædagogiske mål afspejler handleplanen og fastlægges sammen med borgeren.

8

Værdigrundlag

Banemarken arbejder ud fra Kalundborg Kommunes værdier.

  • Respekt
  • Trivsel
  • Medansvar
  • Dialog
  • Stolthed
9

Kerneopgave

Vi sikrer udvikling/vedligeholdelse af borgernes færdigheder samt deres forudsætninger for at mestre eget liv med størst mulig selv- og medbestemmelse.

10

Visitation

Har du som borger brug for midlertidigt botilbud, kan du enten henvende dig til den sagsbehandler i kommunen, som du allerede har kontakt til, eller du kan henvende dig direkte til Voksenspecialenheden i Kalundborg Kommune.

Kalundborg Kommune
Voksenspecialenheden
Holbækvej 141 B
4400 Kalundborg
Telefon: 59 53 53 73