Har du allerede en sag i kommunen, skal du henvende dig til din sagsbehandler.
Udover råd og vejledning har Åben Rådgivning mulighed for at igangsætte forebyggende støtteforløb.
Dine pårørende, din læge eller for eksempel sygehuset eller misbrugscentre kan kontakte Åben Rådgivning på dine vegne, hvis du har givet samtykke til det. Bliver vi kontaktet af andre på vegne af dig, vil en medarbejder i Åben Rådgivning kontakte dig for at sikre, at du er indforstået med, at vi taler med dem.
Åben Rådgivnings tidlige, forebyggende og uvisiterede tilbud:
I Åben Rådgivning kan du, efter aftale, møde op, når du har brug for støtte.
Du kan vælge at henvende dig anonymt. I Åben Rådgivning kan du få:
- Hjælp til at løse helt konkrete, praktiske udfordringer.
- Samtale og støtte i forhold til de udfordringer du har.
- Viden om dine muligheder og hjælp til at få overblik over din situation.
Det vil sige, at du kan få en samtale med en medarbejder med det samme når du møder op.
Hvis vi i samtalen vurderer, at det ikke er muligt at løse dine aktuelle vanskeligheder, gennemfører vi en struktureret screeningssamtale sammen med dig for at vurdere, hvordan vi kan hjælpe dig.
Vi kan herefter henvise dig til nedenstående tilbud i Åben rådgivning:
1-3 rådgivningssamtaler.
- Gruppeforløb efter Servicelovens § 82a.
- Individuel tidsafgrænset støtte efter Servicelovens § 82b.
- Støtte der er etableret i samarbejde med frivillige sociale organisationer efter Servicelovens § 82d.
Formålet med de gruppebaserede og individuelle råd- og vejledningsforløb er at understøtte dig i at kunne mestre din hverdag.
Hvis vi ikke kan hjælpe dig via Åben rådgivning, gruppeforløb eller individuelle forløb, er det myndigheden i Voksenspecialenheden, der afklarer og afgør, om du er berettiget til at få visiteret støtte og hjælp fra Kalundborg Kommune.
Læse mere om hvordan Voksenspecialenheden arbejder med din sag.