Ofte stillede spørgsmål om nye færger

Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, som vi har modtaget i forbindelse med, at vi skal have nye færger.

Teknik

Hvilket drivmiddel går I efter?

På nuværende tidspunkt viser analysen, at en batteridrevet el-færge er den bedste løsning.

Færgerne bliver fleksibelt opbygget. Det betyder, hvis det om 10-15 år bliver rentabelt med et andet drivmiddel, kan færgerne tilpasses til dette.

Hvad er effektforbruget på en overfart for en dobbeltender og en singleender?

Det foreløbige estimat af energibehovet til fremdrivning ved sejlads mellem Havnsø og Sejerø er som følge:

  • 510 kWh for dobbeltender
  • 519 kWh for en singleender

Dette er et tidligt estimat, som vil blive kvalificeret yderligere gennem enten modelforsøg eller fremdrivningsanalyser. 

Er færgens visir over vogndækket kraftigt nok til at holde i hårdt vejr?

Ja, visiret dimensioneres til overfarten i forhold til det vand, der sprøjter op.

Er det sikkert at sejle med batterier?

Der er omfattende sikkerhedsforanstaltninger og sikkerhedsregler på området.

Samtidig er der internationalt og nationalt eksempler på færger, som er i drift i dag.

Hvad er levetiden på batterierne i færgen?

Med den nuværende viden forventer vi en levetid på 15 år.

 

Sejlplan

Vil trekantsejlads forsinke sejerøboernes overfart?

Trekantsejladsen ses som en del af løsningen på nogle af afgangene, hvor der er typisk få passagerer.

Kan I tilgodese pendling med samme sejlplan sommer/vinter?

Vi arbejder med en basis sejlplan, der er ens året rundt.

Kan vi få kortere overfartstid?

Vi arbejder på at reducere overfartstiden på begge overfarter med ca. 5 minutter i forhold til den nuværende overfartstid.

Afgange i trekantsejlads vil have en længere overfartstid, end der er i dag.

En reduktion af overfartstiden vil betyde, at der skal tages stilling til det fremtidige serviceniveau.

Hvordan vil I sikre en bæredygtig og smart sejlplan, så I ikke sejler med tomme færger?

Efter idriftsættelsen af de nye færger vil vi løbende følge op og evaluere på driften og kapaciteten i forhold til behovet.

Vil I koordinere med andet kollektiv trafik?

Vi forsøger så godt som muligt at skabe sammenhæng i den kollektive trafik.

Hvordan bliver den nye overfartstid og de nye priser?

Vi arbejder på at reducere overfartstiden med ca. 5 minutter i forhold til den nuværende overfartstid.

Som udgangspunkt forventer vi ikke at ændre billetprisen.

Kan vi få hurtigere færger og flere afgange?

Oplægget med de forskellige færger vil give flere afgange, og der arbejdes på en reduktion af overfartstiden med 5 min. i forhold til i dag.

Bliver sejlplanen udarbejdet ud fra den nuværende spidsbelastning?

Den nye sejlplan vil tage højde for serviceniveauet og økonomien.

Kan vi få en overfartstid på 45-50 minutter?

Vi arbejder på at nedsætte overfartstiden fra de nuværende 65 minutter til 60 minutter.

Dette skal dog vedtages politisk.

I oplyser, at der er mulighed for den samme sejlplan året rundt, men det har der altid været, men I har ikke villet betale for de ekstra afgange?

Der er forskellige sejlplaner vinter og sommer.

 

Færgetyper/komfort

Er sødygtigheden og komforten god nok på dobbeltender færger?

Udgangspunktet er, at de foreslåede nye færger passer til farvandet.

Det er dog bestilt, at der foretages en sødygtigheds- og komfortanalyse.

Kan vi få færger som MS Marstal og MS Ærøskøbing?

De nævnte færger til Ærø kan på grund af øens størrelse, antal beboere og havne ikke sammenlignes med de behov, der gælder for Sejerø og Nekselø.

Kan vi få en lille færge med plads til 10 biler og en stor færge med plads til 40 biler?

Det vil ikke give den nødvendige fleksibilitet i forhold til rederiets behov for at skabe en bæredygtig drift.

Kan vi få en singleender færge?

Når komfortanalysen er udført, kan vi vurdere hvilken færgetype, der er behov for.

Kan vi få en stor singleender færge med plads til 50 biler og mulighed for 40 meter vogntog?

Nej, fordi det vil ikke give den nødvendige fleksibilitet i forhold til rederiets behov for at skabe en bæredygtig drift.

Hvordan forventer I at kunne levere en komfortabel overfart med de nye færger?

Der udarbejdes både analyser for de nye færger og for den nuværende Sejerøfærge, så vi kan sammenligne komforten.

Har I fået svar på, om de foreslåede færgers sødygtighed tilsiger brug på overfarten til/fra Sejerø?

Det vil foreligge, når sødygtigheds- og komfortanalysen er gennemført.

Hvem udarbejder komfortanalysen af en 40 meter dobbeltender?

Analysen udarbejdes af en underleverandør med speciale i disse analyser.

Besætningen fra Sejerøfærgen vil tages med i dette arbejde.

Kan man beholde Nekseløfærgen og købe en ny stor færge til Sejerø?

Det vil ikke give den nødvendige fleksibilitet samt driftssikkerhed, og vi vil forsat have Nekseløfærgen, der sejler på diesel.

Er der taget en endelig beslutning om, at det skal være dobbeltender færger?

Nej, når komfortanalysen er udført, kan vi vurdere hvilken færgetype, der er behov for.

Kan man ikke renovere de nuværende i stedet for at købe nye?

Der er lavet flere energi- og miljøtiltag på de nuværende færger, og det har vist sig at være dyrt og meget udfordrende.

En total renovering og omstilling til el-drift vurderes ikke at være rentabelt.

Kan man forlænge Sejerøfærgens levetid og udskyde køb af nye færger?

Det vil formentligt være muligt, men vi vil stadig have de samme problemstillinger, som vi har i forhold til sikker drift, økonomi, fleksibilitet og miljøpåvirkning.

Hvordan vil I sikre at nuværende serviceniveau bibeholdes?

Vi vil sikre, at serviceniveauet ikke bliver forringet ved at tage udgangspunkt i det nuværende niveau.

 

Indretning

Vil der være et sygerum på færgen, hvor syge kan ligge?

Det er muligt at indrette, men der skal tages hensyn til andres ønsker og behov.

Hvorfor er der ikke mange borde og stole?

​Det er muligt at indrette, men der skal tages hensyn til andres ønsker og behov.

Vil der være et cafeteria på færgen?

​Det er muligt at indrette, men der skal tages hensyn til andres ønsker og behov.

Hvor bliver automatkiosken placeret?

Automaten er i nuværende indretningsforslag placeret på salondækket.

Hvor skal passagerer gå ud af færgen i tilfælde af evakuering?

Nedenstående tegning viser, at evakuering for passagerer og cykler skal ske via landgangsdøren i siden af færgen.

Udgang vogndæk

Kan vi få sofasæder til tre personer, som vi kan bruge til at sove på?

​Det er muligt at indrette, men der skal tages hensyn til andres ønsker og behov.

Er der afsat ca. 40 % af det indendørs areal til besætningens overnatning?

​Det er muligt at indrette på den måde, men der skal tages hensyn til andres ønsker og behov.

Kan vi få et stilleområde?

​Det er muligt at indrette, men der skal tages hensyn til andres ønsker og behov.

Kan vi få et cafeteria i stedet for en panoramasalon?

Vi vil drøfte det i projektets følgegruppe og med besætningen i forhold til overnatningsmuligheder ombord på færgen.

 

Kapacitet

Hvordan vil I håndtere den stigende efterspørgsel, som opstår i weekenderne?

De foreslåede færger kan også håndtere kapaciteten i weekenderne, fordi vi tager udgangspunkt i de kendte passagertal. 

Hvordan giver to ens færger øget fleksibilitet og service?

Når vi har to ens færger, får vi flere daglige afgange, bedre service og kapacitet, når den ene færge er på værft.

Derudover kan vores personale sejle begge færger, og personale fra andre standardfærger kan også sejle vores færger.

Det kan give et samarbejde på tværs af kommunerne med standardfærger og understøtte driftssikkerheden, fleksibiliteten og ikke mindst servicen.

Det forventes, at bemandingen reduceres, men hvordan skal en reduceret bemanding kunne nå at behandle den samme mængde gods, passagerer og biler?

Der er en klar forventning om, at et reduceret mandskab på hver færge kan løse opgaverne.

Den endelige bemandingsplan er endnu ikke fastlagt.

Det er et opmærksomhedspunkt, som kommer med i betragtning, når bemandingsplanen skal udarbejdes.

Hvornår kan vi se, hvordan den nye kapacitet bliver?

I forbindelse med den politiske behandling i november 2022 vil den mulige kapacitet fremgå for både Sejerø og Nekselø.

Kapaciteten vil være direkte afledt af den sejlplan der også fremlægges og derved det daglige antal afgange. 

Er der plads til lastvognstog?

På de foreslåede færger er der plads til to lastvognstog på 18,75 meter. De kan placeres ved siden af hinanden.

Hvad er lastevnen på en 40 meter dobbeltender færge?

Den kan laste 100 tons.

Kan der lastes lastbiler ved siden af hinanden?

Ja, dog skal færgens maksimale lasteevnen på 100 tons overholdes.

Færgens størrelse sætter aktiviteten på Sejerø. Kan vi få større færger eller mere kapacitet?

Serviceniveauet og de økonomiske rammer er uændret i forhold til i dag.

Hvordan vil I sikre stabiliteten ved sejlads, når der står to lastbiler ved siden af hinanden?

Dette løses teknisk, og stabilitet skal selvfølgelig leve op til gældende regler.

 

Diverse

Kan de nye færger blive en del nødberedskabet på Sejerø?

Vi vil undersøge, om de kan blive en del af nødberedskabet og drøfte det i projektets følgegruppe.

Bliver der en skriftlig samrådsproces?

Der er jævnført tids- og procesplan aftalt flere møder med følgegruppen, medarbejdere og borgere på Sejerø og Nekselø.

Hvordan inddrager I interessenter?

Der er jævnført tids- og procesplan aftalt flere møder med følgegruppen, medarbejdere og borgere på Sejerø og Nekselø.

Kan vi stoppe den nuværende proces og starte helt forfra?

Den nuværende proces er politisk godkendt. 

Kommunalbestyrelsen skal på et bestemt tidspunkt, jævnfør tids- og procesplan, beslutte om, man fortsætter til den næste fase i processen.

Bliver der skrevet referater fra infomøder?

Nej, der bliver ikke skrevet referater fra infomøder. Konkrete spørgsmål/svar kan komme med på kommunens hjemmeside.

Hvem er Færgesekretariatets tekniske rådgivere?

Færgesekretariatets tekniske rådgivere er:

  • Juridisk rådgiver, Christian Benedictsen Nislev, advokat (H) og partner hos DLA Piper.
  • Strategisk og kommerciel rådgiver, John Steen Mikkelsen, ejer af JSM Consulting.
  • Teknisk og operationel rådgiver, Henrik Uth, direktør for Besigtigelses Kontoret.
  • IT rådgiver, Kenneth Andersen, medejer af konsulentfirmaet Intensify.
  • Skibsteknisk rådgiver, Johannes Johannesson, skibsarkitekt hos FRINA og MIDA.
  • Finansiel rådgiver, Søren Christoffersen, ejer af SMC Consulting.

Du kan læse mere om dem i Færgesekretariatets medlemsblad (november 2022).

Hvem består Konsortiet af?

Konsortiet hedder Danske Standardfærger K/S og er det selskab, der leverer standardfærger til færgesekretariatets medlemskommuner.

Konsortiet består af:

  • Pension Danmark med Maritime Equity Partners (MEQ) som rådgiver og overordnet projektansvarlig.
  • Odense Maritime Technology (OMT) som teknisk ansvarlig.
  • Jens Kristensen som er en integreret samarbejdspartner i forbindelse med design.

Har Odense Maritime Technology erfaring med skibsteknik og design?

Konsortiet, hvori Odense Maritime Technology (OMT) indgår som ansvarlig for skibsteknik og design i forbindelse med Ø-færgeprojektet sammen med Jens Kristensen, råder over stor designerfaring fra kommerciel skibsbygning.

For eksempel er elfærgen Ellen, som sejler mellem Søby og Fynshav, designet af Jens Kristensen ApS.

Hertil kan nævnes, at OMT benytter sig af eksterne rådgivere Claus Kruse og Hans-Otto Kristensen, som løbende konsulteres i forbindelse med designarbejdet.

Desuden er Ø-færge konceptet vurderet og verificeret af Færgesekretariatets tekniske rådgivere.

Hvordan er processen med konsortiet?

Når man indgår en rammeaftale med Danske Standardfærger K/S, starter man med en projekteringsfase, hvor man tager udgangspunkt i standardfærgekonceptet og tilpasser standardfærgen til kommunens behov og overfart.

I processen udarbejder man detaljerede overfartsanalyser, som skal tydeliggøre den nuværende færges belægning og øvrige overfartsrelaterede forhold, der kan have indflydelse på Ø-færgens design.

Det er også i projekteringsfasen, at man udarbejder et konceptdesign i tæt dialog med overfartens drift og brugere. I visse kommuner har der været et ønske om, at konceptdesignet starter før, man indgår rammeaftalen. Det betyder, at vi lige nu har indledende skitser, belægningsanalyser og forslag til sejlplaner for overfartenerne til Nekselø og Sejerø.

Skitsernes formål er at skabe et grundlag for dialog og visualisere ensartede designmuligheder på tværs af kommunernes individuelle behov. Det betyder, at skitseoplæggene ikke viser det endelige resultat.

Det endelige design af Ø-færgerne bliver udviklet i en projekteringsfase, når rammeaftalen er indgået. Her bliver konkrete oplæg, som er baseret på overfartsanalyser, identificerede behov og ønsker for overfarterne.

Forudsætninger for dataanalyse og dimensionering herunder bilstørrelser og datagrundlag vil ligeledes kvalificeres i en egentlig projekteringsfase under indkøbsaftalen.

Ved udarbejdelse af indledende skitser har været brugt bilstørrelser baseret på erfaringstal, som er afstemt med færgesekretariatets rådgivere. Disse størrelser undersøges og dokumenteres i projekteringsfasen.

Kommunen har i projekteringsfasen mulighed for at vælge mellem en række energiteknologier herunder batterier, brint, metanol og HVO. Kommunens valg understøttes af økonomiske og tekniske overvejelser med særlig vægt på forsyningssikkerhed, teknologisk modenhed, infrastruktur og samarbejde på tværs af kommunerne.

Det er desuden hensigten at designet, så vidt muligt, skal forberedes for senere ændringer af teknologien i løbet af færgens levetid, skulle der ske særlige teknologiske fremskridt, som sandsynliggør en forbedring af ovenstående forhold.

Indhold