Efter Kommunalbestyrelsens beslutning 14. december 2022, bliver indkøbet af nye færger foreløbig sat i bero. Beslutningen er truffet fordi, hverken service- eller anlægsramme kan indeholde de udgifter der vil være forbundet med at anskaffe to nye færger, som reglerne er i dag. Det grundlag der er udarbejdet i forhold til rammeaftalen kan genoptages, når de økonomiske rammer igen tillader det.
Når projektet igen startes op, vil der blive udarbejdet en ny tids- og procesplan for projektet, indeholdende møder med følgegruppen.
Se og download præsentationen fra informationsmødet på Sejerø d. 13. december 2022
Introduktion til projektet
VIGTIGT: Alle data og skitser, som fremgår af vores tekniske rådgiver Odense Maritime Technologys præsentation og nedenstående informationer, er foreløbigt. Det betyder, at dette er et eksempel på, hvordan det kan se ud i fremtiden.
Kommunalbestyrelsen har startet en proces for indkøb af nye færger til besejling af Sejerø og Nekselø.
Projektet skal bidrage til den grønne omstilling ved at udskifte de nuværende dieseldrevne færger med to nye batteridrevne el-færger. Vi arbejder på at opnå en CO₂-reduktion på 2.133,6 tons CO₂ i år 2030.
Udskiftningen af de to gamle færger skal også understøtte en stabil drift og øge færgedriftens fleksibilitet. Ruterne skal fortsat drives af Kalundborg Kommune.
Kalundborg Kommune har fået tildelt 36,1 mio. kr. fra Trafikstyrelsens ”Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger” til projektet.
Du kan læse mere i referaterne fra de seneste kommunalbestyrelsesmøder.
Referat fra den 30. marts 2022
Referat fra den 22. juni 2022
Referat fra den 14. december 2022
Hvorfor skal vi have nye færger?
Vi har brug for at investere i nye færger af fem årsager:
- Sejerøbugtens Færger er henholdsvis 24 og 29 år gamle. Grundet flådens, materielt set høje alder, ses der en stigende udgift til vedligeholdelse, for at kunne opretholde en sikker og stabil drift.
- De har et for højt CO₂-aftryk på klimaet. Vi har tidligere udarbejdet flere projektforslag for tekniske energioptimeringsløsninger på den eksisterende flåde. Der har også været politisk opbakning til disse projektforslag, men grundet flådens restlevetid og stand, er det vurderet til ikke at være rentabelt at omstille den eksisterende flåde med henblik på en fremtidig bæredygtig drift.
- Sejerøfærgens kapacitet er for stor i vinterperioden og for lille i spidsbelastningsperioden om sommeren, hvor sommerhusgæster og turister rejser til øen. Det betyder, at den nuværende flåde er ikke fleksibel nok i forhold til kapacitet og ruter.
- Den nuværende Sejerøfærge kan ikke betjene Nekselø. Nekseløfærgen kan i princippet godt betjene Sejerø, men den har en for lille kapacitet. Samtidig er den mere vejrfølsom, og med sit åbne bildæk er den ikke optimal til denne overfart.
- Mandskabsfleksibilitet mellem de to færger bliver muligt.
De nye foreslåede færger vil sikre en grønnere og mere stabil drift til de to øer.
Det giver mulighed for at tilpasse kapaciteten ved ændret behov, så der ikke sejles med overskydende kapacitet i form af for store færger på afgange med lav efterspørgsel.
Vi bidrager således til en grønnere overfart ved at udskifte den ældre fossildrevne flåde til en eldreven og ved at tilpasse transportmulighederne til den vekslende efterspørgsel, der ses i henholdsvis sommer og vinterperioden.
Med det nye fælles færgekoncept forventes det, at der kan opnås stordriftsfordele ved byggeriet af færgen.
Igennem Færgesekretariatet, som er et kommunalt samarbejde, får kommunerne sparring til at optimere færgedriften og tilpasse den til passagerernes behov.
Det politiske beslutningsgrundlag vil indeholde forslag til type og størrelse på de nye færger, forslag til sejlplan samt businesscase, i forhold til de nuværende færger.
Efter en eventuel indgåelse af en indkøbsaftale i slutningen af 2022 vil designfasen gå i gang.
Det er i denne fase, vi skal indarbejde de ønsker og input, vi har fået på informationsmøderne og fra følgegruppen.
Det vil sige, at ved en eventuel indgåelse af en indkøbsaftale, aftales de overordnede rammer. Og i designfasen bliver det endnu mere konkret.
I den efterfølgende designfase er der derfor mulighed for at tilpasse standardfærgens indretning indenfor visse rammer.
I designfasen er følgegruppen også inddraget for at sikre, at færgen indrettes bedst muligt efter de ønsker og behov, der kan være for de personer, der oftest benytter overfarten.
Processen for indkøb af nye færger
Teknik- og Miljøudvalget vedtog den 5. oktober 2021 en hensigtserklæring om at indgå et innovationspartnerskab med konsortiet, der består af Odense Maritime Technology (OMT), Pensiondanmark og MEQ, som har vundet Færgesekretariatets udbud, om udarbejdelse af forslag til et standardfærgekoncept.
Samtidig udarbejdes der et beslutningsgrundlag for en efterfølgende politisk drøftelse i forhold til indkøb af nye færger til Sejerø og Nekselø.
Ifølge den nuværende tidsplan vil de to færger blive leveret i 4. kvartal 2025 og 3. kvartal 2026.
Herunder ses den nuværende plan for 2022, hvor den løbende brugerinddragelse også fremgår.
Der er nedsat en følgegruppe, der indeholder alle medlemmer fra både Ø-udvalget og Dialogforum. Vi holder også løbende åbne informationsmøder på Sejerø.
Aktivitet |
Periode |
Status |
Teknik- og miljøudvalget vedtager en hensigtserklæring |
Oktober |
Udført |
Ansøgning til færgepuljen |
November |
Udført |
Meddelelse om tilsagn |
December |
Udført |
Aktivitet |
Periode |
Status |
Politisk godkendelse af udarbejdelse af projektoplæg og tilhørende økonomi |
30. marts |
Udført |
Orientering af flådens personale |
28. april |
Udført |
Udarbejdelse af skitseforslag og budgetoverslag for havneombygninger igangsættes |
19. april |
I gang |
Informationsmøde på Sejerø |
9. maj |
Udført |
Administrationen udarbejder projektoplæg med tilhørende budgetoverslag til politisk behandling juni 2022 i samarbejde med OMT indeholdende:
- Fartplaner/serviceniveau
- Færgetype
- Driftsøkonomi
- Leasing løsning/anskaffelse økonomi
- Lade løsning i Havnsø
- Afklaring om strømindkøb
|
April - juni |
Udført |
Politisk godkendelse af projektoplæg med tilhørende budgetoverslag |
Juni |
Udført |
Administrationen præciserer projektbeskrivelse og tilhørende økonomi for færger (leasing og drift), havneombygninger og opladning. |
Juni - oktober |
Pågår |
Skitseforslag og budgetoverslag for havneombygninger skal være færdigt |
August |
Udført |
Møde med følgegruppen (Ø-udvalget og Dialogforum) |
25. august |
Udført |
Statusorientering af flådens personale |
29. august |
Udført |
Informationsmøde på Sejerø - mulighed for virtuel deltagelse |
31. august |
Udført |
Beslutning - politisk godkendelse af projektet med tilhørende budget |
Oktober - november |
-
|
Møde med følgegruppen (Ø-udvalget og Dialogforum) |
29. november |
- |
Statusorientering af personalet |
8. december |
- |
Informationsmøde på Sejerø - mulighed for virtuel deltagelse |
13. december
|
- |
Ordreafgivelse - bestillingsforslag til færger afgives |
december |
- |
På tur med Ellen
Hvordan er det at sejle med en elfærge?
Den 22. september 2022 var Kalundborg Kommune på en spændende tur sammen med 33 borgere fra Sejerø og Nekselø for at prøve at sejle med en elfærge.
Vi var på Ærø for at møde Henrik Hagbarth Mikkelsen og sejle med Ellen, som er en af danmarks første fuldt elektriske elfærge.
Henrik er lektor på Marstal Navigationsskole, og han har gjort os klogere på, hvorfor det er smart, billigt og sikkert at sejle med en elfærge.
“Det har været en fantastisk og meget informativ tur. Vi har fået en rigtig god forklaring på, hvordan det kan lade sig gøre at sejle på el. Og hvorfor det er en god idé at investere i en elfærge. Næste step er at finde ud af, hvordan vi skal fordele færgerne mellem Nekselø og Sejerø - til fordel for begge øer”, siger Dorte, som var med på turen og bor på Nekselø.
Du kan se videoen og høre, hvad projektleder Thomas Nielsen fortæller om projektet og sejlturen.