MitID

MitID er dit personlige log-in til for eksempel Digital Post, netbanken og borger.dk.

Det er gratis at få og bruge MitID.

Har du problemer med dit MitID, kan du ofte finde løsningen på MitID Hjælpeunivers.

Sådan får du MitID

Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er.

Har du ikke et gyldigt pas, eller kan du ikke få det til at virke, kan du få hjælp i Borgerservice. Husk at bestille tid, inden du møder op, og medbringe gyldig legitimation.

Se hvilken legitimation der er gyldig på MitID.dk

Her kan du få hjælp

Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.  

Skriv til MitID Support

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele dine koder: 

  • Din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
  • Dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

Hjælp andre med MitID

Bestil tid til MitID i Borgerservice

For at kunne oprette og modtage post i Digital Post på Virk.dk er det nødvendigt, at den eller de frivillige, der skal have adgang til Virk.dk, har en medarbejdersignatur.

Du finder en vejledning på vores guide til nye foreninger

For at få MitID app på din nye telefon, skal du aktivere en ny MitID app.

Der findes flere måder at aktivere din MitID app på:

  • Har du stadig din gamle telefon, kan du kopiere din MitID app til en ny telefon.
  • Hvis du ikke kan bruge din gamle telefon, kan du scanne dit pas og ansigt i MitID appen på din nye telefon.

Vejledning til at få MitID app på ny telefon

  • Har du behov for en aktiveringskode, kan du bestille tid hos Borgerservice. Husk at medbringe gyldig legitimation.

Bestil tid til MitID i Borgerservice

Har du glemt dit bruger-ID, kan du kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID.

Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registret.   

Se kontaktoplysninger for MitID support

Har du glemt din PIN-kode til MitID appen, eller er din MitID app blevet spærret, skal du genaktivere appen og lave en ny PIN-kode. 

Har du et pas kan du kan selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen.

  • Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas.

Andre muligheder:

  • Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registeret. 

    Se kontaktoplysninger for MitID support

  • Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.
  • Du kan også få hjælp i Borgerservice. Husk at bestille tid, inden du møder op, og medbringe gyldig legitimation.

    Bestil tid til MitID i Borgerservice

Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

Læs om at hjælpe hinanden på MitID.dk