Når den stiftende generalforsamling er afholdt er foreningen oprettet. For at kunne godkendes som folkeoplysende forening og kunne modtage eventuelle tilskud kræves at foreningen opretter en foreningskonto, samt et CVR-nr. hvortil bankkontoen tilknyttes som NemKonto.
Foreningskonto
For at oprette en foreningskonto kræver banken at få en kopi af foreningens vedtægter, samt referater fra den stiftende generalforsamling og evt. fra det konstituerende bestyrelsesmøde. Således kan banken se, hvem der tegner foreningen og kan hæve fra kontoen.
CVR-nr.
CVR er det centrale virksomhedsregister og svarer til hvad CPR er for personer. Det er et krav at foreningen har et CVR-nr. for at foreningen kan modtage tilskud fra det offentlige. Registrer CVR-nr.
Ved registrering skal også bestilles NemID til foreningen, NemKonto samt oprettes en digital postkasse
MitID og digital post (eBoks)
1. november 2013 er det lovpligtigt for alle med et CVR-nummer, at kunne modtage digital post fra det offentlige. Der skal derfor bruges en digital postkasse til at håndtere den sikre digitale kommunikation mellem det offentlige og foreninger.
Den digitale postkasse får samme status som jeres fysiske postkasse. Det betyder, at I har ansvar for at læse den digitale post, der lander i jeres postkasse. Når I har oprettet jeres postkasse, kan I selv vælge, hvordan posten skal håndteres. I kan fx angive en e-mail adresse eller et mobilnummer, og modtage besked, når der er ny post.
MitID til foreningen (medarbejdersignatur)
For at kunne oprette og modtage post i Digital Post på Virk.dk er det nødvendigt, at den eller de frivillige, der skal have adgang til Virk.dk, har en medarbejdersignatur.
I bestiller medarbejdersignaturer her: Nets DanID - Nets DanID (medarbejdersignatur.dk) Det er gratis at oprette op til tre medarbejdersignaturer pr. forening.
I kan godt logge på Virk.dk med en MitID privat, men I kan altså ikke oprette eller gå til foreningens digitale postkasse med MitID privat.
I kan heller IKKE bruge den MitID signatur, som en bank har udstedt til f.eks. netbank.
Når du bestiller en MitID medarbejdersignatur med nøglekort, sendes der to forskellige breve fra Nets DanID A/S:
- 1 brev der indeholder et nøglekort
- 1 brev der indeholder en kode (installationskode)
Aktiver MitID
Aktiver din MitID på Aktiver NemID medarbejdersignatur. Som bruger-id nummer indtaster du dit MitID-nummer (se dit nummer i brevet). Eksempel 987-654-321. Indtast adgangskode (midlertidig adgangskode, som du har modtaget i separat brev). Du vil blive bedt om at lave en personlig kode. Vælg en kode som du kan huske. En kode som består af både tal og bogstaver (store og små bogstaver). Du skal bruge dit nøglekort, som du har modtaget i separat brev.
Oprettelse af digital postkasse (eBoks)
Oprettelse af postkassen sker ved, at logge på Virk.dk med sin medarbejdersignatur og derefter klikker på boksen ”Gå til eller opsæt virksomhedens digitale postkasse” midt på siden. af Virk.dk.
Herefter føres du til en login side hvor du logger ind med medarbejder signaturen (nem-id). Her kan I klikke jer videre til den digitale postkasse via boksen i højre side eller via ”beskeder”, så du kommer til indbakken.