Tema 6: Grib Konflikten – undervisning og træning i konflikthåndtering

Uforløste konflikter kan skabe misforståelser og spændinger, der påvirker trivslen i klassen.

Målgruppe

  • 5. klassetrin

Omfang

  • 2 lektioner

Forløbsbeskrivelse

Uforløste konflikter kan skabe misforståelser og spændinger, der påvirker trivslen i klassen.

Vores undervisning tager udgangspunkt i, at konflikter er en naturlig del af livet og giver eleverne redskaber til at forstå og håndtere konflikter konstruktivt. Gennem dialog, lege og øvelser undersøger vi, hvordan konflikter opstår, og hvordan de kan løses.

Eleverne lærer om konflikthåndteringsstrategier som ulve- og girafsprog, konflikttrappen og guides i at opnå bedre forståelse for egne og andres følelser, adfærd, forskelligheder og triggers.

Fag/Fælles mål

  • Tilgodeser Fælles mål for det obligatoriske emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab m. undertemaet ”Sundhed og Trivsel” og de dertilhørende færdigheds – og vidensmål.

Læringsmål

  • Elevernes muligheder for at træffe hensigtsmæssige valg i forskellige konfliktsituationer øges, og de rustes til at genkende, have et sprog for samt klare mange af dagligdagens konflikter selv.