"Alle de andre gør det!". En sætning de fleste lærere og forældre ofte bliver konfronteret med. Unge har ofte en overdreven opfattelse af, at "alle de andre" (jævnaldrende) har en meget risikovillig adfærd og får lov til meget mere end de selv gør. Dette kan have stor betydning for den unges egen adfærd og risikovillighed.
Omkring teenagealderen begynder vennernes holdninger og normer at få større betydning end forældrenes. Mange unge begynder at "pejle" efter flertallet, i et forsøg på at undgå at skille sig ud fra mængden. Ofte sker denne pejling på et fejlagtigt grundlag, hvilket kan medføre, at den unge vil være tilbøjelig til at efterligne en (ikke eksisterende) adfærd. Dette er særligt problematisk ift. risikoadfærd (adfærd der på kort/lang sigt kan skade den unge selv eller andre).
For at imødekomme og forebygge sådanne sociale misforståelser er det vigtigt, at de unges forestillinger og forventninger til sig selv og andre afdækkes og italesættes.
Workshoppen vil have særlig fokus på at bevidstgøre eleverne omkring de dynamikker der er forbundet med social kontrol og sociale misforståelser i forhold til forskellige former for risikoadfærd. Dette med henblik på at eleverne får et mere "retvisende" og mindre risikobetonet grundlag at pejle deres adfærd efter.
Temaer
- Hvad er social kontrol?
- Sociale normer og pejling
- Hvordan sætter man grænser?
- Direkte og indirekte konsekvenser af at miste kontrol og overskride grænser
- Risikovillighed når grænser rykker