Tema 2: Dit liv, dit valg - ungdomskriminalitet og konsekvenser

Selvom ungdomskriminaliteten de sidste 30 år har været markant faldende var det i 2010 knap 52 % af de adspurgte unge i folkeskolens 8. klasse, der oplyste, at de havde overtrådt en eller flere af straffelovens paragraffer - typisk i form af "mindre alvorlige tyverier" (Balvig m.fl. 2011: "Lovlydig Ungdom").

Målgruppe

  • 7., 8. og 9. klassetrin

Varighed

  • 3 lektioner

Forløbsbeskrivelse

Selvom ungdomskriminaliteten er faldet markant de sidste 30 år, har det stadig alvorlige konsekvenser for de børn og unge, der overtræder loven.

Vores undervisning tager udgangspunkt i social pejling og gennemgår centrale begreber som kriminel lavalder, straffeattest, samt forsøg og medvirken.

Gennem dialog og cases om vold, tyveri, hærværk og digital kriminalitet belyser vi konsekvenserne af kriminalitet – både sociale, økonomiske og juridiske – samt de sociale flertalsmisforståelser om kriminalitet, der ofte eksisterer blandt unge om deres jævnaldrende.

Fag/Fælles mål

Tilgodeser Fælles Mål for Samfundsfag omhandlende ”Det politiske system, retsstat og rettigheder” og dele af de dertilhørende færdigheds- og vidensområder og -mål 

Læringsmål

  • Eleverne opnår kendskab til lovgivning og konsekvenser ved kriminalitet.
  • Eleverne bliver bevidste om sociale misforståelser og overdrivelser, med henblik på at mindske oplevede gruppepres, således, at den unge i højere grad vælger ud fra egne værdier og forestillinger.
  • Eleverne reflekterer over egne valg, deres ønsker for fremtiden og konsekvenserne ved de valg de træffer.