Med udgangspunkt i teorien om social pejling tilsigter behandlingen af dette tema:
-
At bevidstgøres eleverne om konsekvenserne forbundet med kriminalitet (sociale, økonomiske, juridiske mv.)
-
Afklare begreber der relaterer til emnet, eks. "kriminel lavalder", "straffeattest", "forsøg og medvirken" mv.
-
At bevidstgøre eleverne om evt. eksisterende flertalsmisforståelser vedr. jævnaldrendes kriminelle adfærd og mindske det oplevede gruppepres og eftergivenhed overfor dette, således, at den unge i højere grad vælger ud fra egne værdier og forestillinger.
-
At indgå i dialog med eleverne om vold og kriminalitet med henblik på at den enkelte elev får mulighed for at tage stilling til, hvad der er et godt liv og hvad dette kræver af eleven.
Ovenstående belyses gennem dialogbaseret arbejde med cases, der vedrører emner som vold, tyveri, hærværk og problemskabende adfærd på de sociale medier. Eleverne arbejder ligeledes med afdækning af evt. sociale misforståelser i klassen via den spil-baserede læringsplatform "Kahoot".