Forældrefidusen

Sammenhold omkring børn giver sammenhold mellem børn.

Et robust og målrettet forældresamarbejde er et af de bedste redskaber til at forebygge mobning og understøtte børns trivsel i skolen.

Derfor faciliterer SSP-teamet, i samarbejde med lærerteamet, forældremøder i indskolingen ud fra nedenstående to temaer med fokus på det gode forældresamarbejde omkring børnenes trivsel. Vi tager udgangspunkt i materialet "forældrefiduser", som er udviklet af Skole og Forældre, Trygfonden og Det Kriminalpræventive Råd.

Derfor … 

  • 8 ud af 10 mener, at trivsel er det mest relevante emne på forældremøder. 
  • 9 ud af 10 mener, at et stærkt samarbejde mellem alle klassens forældre er nødvendigt for at give børnene en god skoletid. 
  • 9 ud af 10 mener, at det er vigtigt at tale med alle de andre forældre i klassen. 
  • 5 ud af 10 synes, at det er nemt at tale med de andre forældre i klassen.

Undersøgelse om forældre-netværk, Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, 2012.

Tema A: "Samspillet" (60 min.)

Samspillet er et dialog- og dilemmaspil, der bruges til at tale ud fra, dele holdninger og evt. lave aftaler.

De bedste vilkår for gode forældreaftaler og åbenhed omkring holdninger gror i de små klasser, inden der er opstået konflikter eller forudfattede meninger. 
Kort om "Samspillet":

  • Forældrene deler holdninger og lærer hinanden bedre at kende
  • Spillet tager afsæt i fiktive, men realistiske situationer. Det er langt nemmere at tale ud fra neutral grund frem for ud fra en konkret situation med bestemte børn.
  • Jo bedre forældre kender hinanden og klassens børn, jo mindre mobning og jo færre misforståelser, usikkerheder og frustrationer opstå der.
  • Kendskab gør det nemmere og mere legitimt at tage kontakt, hvis der opstår konflikter eller undren.
  • Forældreaftaler skaber tryghed for børn, hvis forældrene tydeligt respekterer de rammer, som er besluttet i fællesskab.

Læse mere om Samspillet her

Tema B: "Aktivitetsgrupper" (60 min.)

Aktivitetsgrupper fordeler planlægningen af klassens sociale aktiviteter. 

Kort om "Aktivitetsgrupper":

  • Klassens forældre deles tilfældigt ind i 4-5 Aktivitetsgrupper, som hver får en veldefineret opgave. Hver gruppe består af 4-6 forældre alt efter hvor mange elever, der er i klassen.
  • Hver gruppe planlægger én aktivitet i løbet af skoleåret, som er med til at skabe et sammenhold i klassen, hvor alle børn er med i fællesskabet. 
  • Forældrene lærer hinanden at kende i mindre grupper på tværs af børnenes køn og legekammerater.
  • Medansvaret og ejerskabet for klassens sammenhold styrkes og forældregruppen rystes hurtigt sammen
  • Alle løfter i flok med en relativt lille, veldefineret opgave. 
  • Planlægningen starter og snakken summer allerede på selve mødet.

Læs mere om "Aktivitetsgrupper" her