Det kan være nødvendigt at etablere en vendeplads på blinde veje for at sikre, at skraldebilerne ikke kommer til at skade materiel i forbindelse med tømning. Retningslinjerne for vendepladser er lavet på baggrund af Vejdirektoratets vejledning om vendepladser.
Vendepladser etableres i de blinde ender af veje, hvor det ikke er muligt eller acceptabelt, at skraldebilerne klarer sig med den normale vejbredde, når de skal vende. De angivne mindstemål og tallene i figur 1-3 og tabel 1-3 skal overholdes ved anlæg af nye vendepladser. Mindstemålene vil ligeledes blive lagt til grund ved vurdering af, om der er tilstrækkelig vendemulighed på eksisterende arealer.
Principskitserne og tallene i figur 1-3 og tabel 1-3 giver mulighed for at dimensionere forskellige typer vendepladser. De angivne dimensioner er undersøgt med hensyn til forskellige typer køretøjer, herunder skraldebiler.
Vendeplads, cirkelformet (figur og tabel 1)
|
|
|
|
Dimensioner |
|
Type køretøj og køremåde (v = 5 km/t)
|
b
|
R1 min.
|
R2 maks.
|
R1 – R2 min.
|
R3
|
Sættevogntog uden bakning |
7,0 |
12,5 |
4,0 |
8,5 |
15,0 |
Bus 12 m uden bakning |
7,0 |
11,0 |
4,0 |
7,0 |
10,0 |
Bus 13,7 m uden bakning |
7,0 |
12,5 |
5,0 |
7,5 |
10,0 |
Bus 15 m uden bakning |
7,0 |
12,5 |
4,0 |
8,5 |
10,0 |
Lastvogn 12 m uden bakning |
7,0 |
12,5 |
5,0 |
7,5 |
10,0 |
Bus og lastvogn med bakning |
6,0 |
9,0 |
- |
- |
10,0 |
Renovationskøretøj uden bakning |
6,0 |
10,0 |
4,0 |
6,0 |
10,0 |
Personbil uden bakning |
5,0 |
6,0 |
- |
- |
10,0 |
Tabel 1: Cirkelformet vendeplads, bestemmende mål (m).
Vendeplads udformet som symmetrisk hammerhoved (figur og tabel 2)
|
|
Dimensioner |
|
Type køretøj og køremåde (v = 5 km/t) |
b |
R |
L |
Sættevogntog med bakning |
7,0 |
9,0 |
37,0 |
Bus 12 m med bakning |
6,0 |
6,0 |
22,0 |
Bus 13,7 m med bakning |
6,0 |
6,0 |
24,0 |
Bus 15 m med bakning |
6,0 |
7,0 |
26,0 |
Lastvogn 12 m med bakning |
6,0 |
6,0 |
22,0 |
Renovationskøretøj med bakning |
6,0 |
3,0 |
17,0 |
Afstanden fra kørearealerne til faste genstande bør kontrolleres med det dimensionsgivende køretøjs største overhæng og bør i øvrigt mindst være 1,5 m. |
|
|
|
Tabel 2: Vendeplads udformet som symmetrisk hammerhoved, bestemmende mål (m).
Vendeplads udformet som asymmetrisk hammerhoved (figur og tabel 3)
|
|
|
Dimensioner |
|
Type køretøj og køremåde (v = 5 km/t) |
b |
R |
L1 |
L2 |
Bus 12 m med bakning |
6,0 |
6,0 |
11,0 |
10,0 |
Bus 13,7 m med bakning |
6,0 |
6,0 |
13,0 |
12,0 |
Bus 15 m med bakning |
6,0 |
6,0 |
13,0 |
12,0 |
Lastvogn 12 m med bakning |
6,0 |
6,0 |
12,0 |
10,0 |
Renovationskøretøj med bakning |
6,0 |
4,0 |
9,0 |
8,0 |
Afstanden fra kørearealerne til faste genstande bør kontrolleres med det dimensionsgivende køretøjs største overhæng og bør i øvrigt mindst være 1,5 m. |
|
|
|
|
Tabel 3: Vendeplads udformet som asymmetrisk hammerhoved, bestemmende mål (m).