Affaldstilsyn

Hvad er formålet med affaldstilsyn? Hvad koster det? Hvordan foregår det? Og hvordan forbereder I jer på det? Få svar på det og meget andet her.

Affaldstilsyn

Jeres virksomhed kan udpeges til et affaldstilsyn. Affaldstilsynet er lovpligtigt, og omkostningerne betales af virksomheden.

Formålet med affaldstilsynet er, at vi sammen sikrer, at det affald, der opstår på jeres virksomhed, håndteres miljømæssigt forsvarligt.

Hvilke virksomheder kan udvælges til et affaldstilsyn?

Alle virksomheder kan blive udvalgt til et affaldstilsyn. Baggrunden for et affaldstilsyn kan dog variere fra virksomhed til virksomhed.

Hvis jeres virksomhed er underlagt regelmæssige basistilsyn, vil virksomheden få et affaldstilsyn i sammenhæng med basistilsynet.

Hvis jeres virksomhed ikke er underlagt basistilsyn, kan jeres virksomhed udpeges til et affaldstilsyn enten direkte af Miljøstyrelsen eller ved, at virksomheden udpeges af kommunen på baggrund af branchetematiserede puljer fastsat af Miljøstyrelsen.

Hvad koster det at få et affaldstilsyn?

Når vi udfører et affaldstilsyn hos jeres virksomhed, er virksomheden efter lov forpligtet til at betale kommunens omkostninger forbundet med tilsynet. Jeres virksomhed vil derfor modtage en gebyropkrævning, når affaldstilsynet er gennemført.

Den specifikke pris, som jeres virksomhed vil blive opkrævet, afhænger af kommunens faktiske omkostninger forbundet med både udførelse og administration af affaldstilsynet.

Affaldstilsynsgebyret er timeprisbaseret og kan findes i kommunens takstblad. Timeprisen fastsættes én gang årligt af Kommunalbestyrelsen.

Se vores priser, takster og gebyrer

Hvordan foregår et affaldstilsyn?

Hvis jeres virksomhed udpeges til et affaldstilsyn, vil I som udgangspunkt blive kontaktet på forhånd af os, hvor vi aftaler et tidspunkt for tilsynet.

Tilsynet er et besøg hos jeres virksomhed, hvor I sammen med os gennemgår virksomhedens affaldsløsninger i forhold til, hvorvidt de lever op til gældende sikkerheds- og sorteringskrav. Vi gennemgår både udendørs- og indendørssortering, og vi tager en vejledende samtale om, hvordan virksomhedens affaldsløsninger kan styrkes.

Under tilsynet gennemgår vi også data om virksomhedens affaldssortering, som jeres indsamlingsvirksomhed(er) indberetter. Virksomhedens affaldsdata fortæller blandt andet noget om mængden af de affaldstyper, som sorteres i virksomheden. Vi sammenligner vores observationer under tilsynet med de indberettede data.

Hvis vi konstaterer, at der er fejl og mangler, vejleder vi om mulige løsninger og sætter en tidsfrist for, hvornår det skal være udbedret, og hvordan vi følger op.

Efter tilsynet sender vi jer en rapport, der sammenfatter vores observationer under tilsynet og de aftaler, vi har indgået.

Hvordan forbereder I jeres virksomhed på et affaldstilsyn?

I skal have dokumentation for virksomhedens affaldsordninger klar til tilsynet, da vi skal kunne se, at affaldet køres til genanvendelse og håndteres miljømæssigt forsvarligt.

Dokumentationen kan for eksempel være en kontrakt med eller faktura fra en privat affaldsindsamler, eller det kan være en erhvervskvittering fra genbrugspladsen.

Hvordan skal jeres virksomhed sortere sit affald?

Virksomheder skal sortere eget affald efter reglerne i kapitel 10 og kapitel 11 i Affaldsbekendtgørelsen. Jeres virksomhed skal sortere alle de affaldstyper, der opstår i virksomheden.

Korrekt bortskaffelse af affald i jeres virksomhed er en uadskillelig del af selve affaldssorteringen. Jeres virksomhed skal derfor have en passende affaldsordning til hver af de affaldstyper, som virksomheden frembringer og sorterer.

Se sorteringskriterierne for husholdningslignende erhvervsaffald i vores sorteringsvejledning: Simpel sorteringsvejledning til ophæng

Se sorteringskriterierne for bygge- og anlægsaffald på Mitbyggeaffald.dk

Find sorteringsvejledninger rettet mod specifikke brancher på Miljøstyrelsens side om tilsynstjek