Kropsbårne

Information

kropsbårne hjælpemidler

I Hjælpemiddelafdelingen kan du søge om kropsbårne hjælpemidler. Når du søger om et kropsbåren hjælpemiddel, har vi altid brug for lægeoplysninger.  
Sagsbehandlingsfristen for din ansøgning kan du finde under det enkelte hjælpemiddelområde. 

Nedenstående kan du se en liste over de mest almindelige kropsbårne hjælpemidler. Hvis du klikker på det enkelte hjælpemiddel, kan du læse mere om produktet, kriterier for bevilling og sagsforløbet. 

  • Ansøgning om et nyt hjælpemiddel, ved udskiftning eller reparation af hjælpemiddel Du kan søge om kropsbårne hjælpemidler på borger.dk  
  • Hvis du vil have foretaget en akut reparation af dit hjælpemiddel, skal du kontakte Hjælpemiddelteamet – Du kan finde telefonnummeret under det område, som indeholder dit hjælpemiddel. 

Der bevilges efter lov om social service § 112 

  • Der kan bevilges individuelt tilpassede bandager/skinner, fodkapsler eller færdigfremstillede bandager/skinner - eventuelt med tilpasning. 
  • Der kan bevilges en dropfodsskinne/dropfodstimulator, hvis du som følge af en lammelse, har en såkaldt dropfod, som er forsøgt genoptrænet. 

Bemærk 

  • Vedr. armbandage/-skinne: Her indgår bandage/-skinne til fingre, hånd-, albue- og skulderled.
  • Vedr. benbandage/-skinne: Her indgår bandage/-skinne til tæer-, fod-, ankel-, knæ- og hofteled.   

Kriterier for bevilling 

  • Bandage/skinne kan ydes, når det anses for dokumenteret, at alle behandlingsmuligheder er udtømte, og at lidelsen er varig.  
  • Hvis du går til genoptræning, skal denne være tilendebragt. 
  • Det er en forudsætning, at det konkrete hjælpemiddel i væsentlig grad gør hverdagen lettere for dig. 
  • Der ydes IKKE bandage/skinner til sportsudøvelse. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra egen læge eller sygehus. 
  • Hvis vi skønner det nødvendigt, indhenter vi et prisoverslag fra en anden leverandør for at sammenligne tilbuddene. 
  • Hvis du er berettiget modtager du en bevilling, samt en kopi til leverandøren. 
  • Der er frit leverandørvalg jfr. SEL § 112 stk. 3. 

Sagsbehandlingsfristen er op til 8 uger. 

Reparation/udskiftning 

  • Kontakt din leverandør med henblik på, at få en aftale for vurdering af det bevilgede hjælpemiddel.  
  • Samtidig skal du søge elektronisk på Borger.dk. Behandlingen af din ansøgning vil ske hurtigst muligt efter vi har modtaget oplysninger fra leverandør.   

Bleer bliver bevilget efter lov om social service § 112 

Kriterier for bevilling 

  • Der ydes støtte til anskaffelse af bleer, når der er tale om en varig lidelse. 
  • Du skal være udredt/behandlet via egen læge eller sygehus. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk.  
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra sygehus eller egen læge. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling til dig selv, Kommunen laver første bestilling på produkterne, og fremadrettet bestiller du selv. 
  • Du har mulighed for at vælge en anden leverandør end kommunens, men du skal være opmærksom på, at der kan blive en egenbetaling jfr. Servicelovens §112 stk. 3, frit leverandørvalg 

 Vi har leverandøraftale med nedenstående: 

Essity i Danmark

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

Brokbind

Der bevilges efter lov om social service § 112 

  • Der kan bevilges individuelt tilpassede eller færdigfremstillede bandager – eventuelt med tilpasning. 
  • Der kan bevilges reservebandager/bind af hygiejniske hensyn. 

Kriterier for bevilling 

  • Bandagerne kan ydes, når det anses for dokumenteret, at alle behandlingsmuligheder er udtømte, og at lidelsen er varig. 
  • Det er en forudsætning, at det konkrete hjælpemiddel i væsentlig grad gør hverdagen lettere for dig. 
     

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra egen læge eller sygehus. 
  • Hvis vi skønner det nødvendigt, indhenter vi et prisoverslag fra en anden leverandør for at sammenligne tilbuddene. 
  • Hvis du er berettiget modtager du en bevilling, samt en kopi til leverandøren. 
  • Der er frit leverandørvalg jf. SEL § 112 stk. 3. 

Sagsbehandlingsfristen er op til 8 uger. 

Reparation/udskiftning

  • Kontakt din leverandør med henblik på, at få en aftale for vurdering.  
  • Samtidig skal du søge elektronisk på Borger.dk. Behandlingen af din ansøgning vil ske hurtigst muligt, efter vi har modtaget oplysninger fra leverandør. 

Brystproteser bevilges efter lov om social service § 112. 

Kriterier for bevilling 

  • Bortoperation af det ene eller begge bryster. 
  • Delproteser efter en konkret vurdering af de fysiske og kosmetiske gener efter en operation, der bevarer en del af brystet. 
  • Kvinder der af andre grunde mangler det ene eller begge bryster. 

Bemærkninger 

Der yders ikke tilskud til brystproteser, der indopereres. Her henvises til sygehuset. 

Der ydes ikke tilskud til særlige Bh´er eller badedragter. 

Der er ikke tale om løbende bevillinger. Du skal derfor søge om brystproteser på Borger.dk. 

Udskiftningsinterval 

Første gang bevilges 1 stk. og 1 stk. til skiftebrug. 

Derefter kan der søges om 1 stk. hver 12. måned. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk - uanset om det er en ny ansøgning eller en genansøgning. 
  • Ved en førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra sygehuset. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling. 

Leverandøraftale 

Kalundborg Kommune har leverandøraftale med nedenstående leverandør:

Bandagist i Valby / København, Glostrup, Roskilde, Lyngby

  • Du har mulighed for at vælge frit leverandørvalg jf. lov om social service § 112 stk. 3. 
  • Hvis du vælger at benytte dig af det frie leverandørvalg, kan der forekomme en egenbetaling. 
  • Ved brug af anden leverandør, skal der sammen med ansøgningsskemaet fremsendes et prisoverslag til Hjælpemiddelafdelingen, hvoraf den samlede pris fremgår samt mærke, artikelnummer. 

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

Der bevilges efter lov om social service § 112 

Diabetes 1 

  • Der ydes støtte til anskaffelse af sprøjter, kanyler, insulinpen, fingerprikker og teststrimler som udgangspunkt op til 1800 stk. årligt, 10 stk. blodketonstrimler årligt samt 50 % til blodsukkermåleapparat. 
  • Der ydes IKKE tilskud til kanylebokse. 

Kriterier for bevilling 

Testmaterialer til diabetes 1 kan ydes ved: 

  • Insulinkrævende diabetes. 
  • Kombinationsbehandling af insulin og tabletter. 

Diabetes 2 

Der ydes støtte til anskaffelse af 150 stk. teststrimler samt 150 stk. fingerprikker (lancetter) om året. 

Kriterier for bevilling 

Testmaterialer til diabetes 2 kan ydes ved: 

  • Tabletbehandlet diabetes. 

Sagsforløb 

Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk 

  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra sygehus eller egen læge. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling, hvorefter du kan kontakte nedenstående leverandør. 
  • Vi har leverandøraftale med nedenstående leverandør, men du har frit leverandørvalg jfr. SEL § 112 stk. 3. 
  • Hvis du vælger at benytte dig af frit leverandørvalg, kan der forekomme en egenbetaling. 

Der er leverandøraftale med:

OneMed

Åbningstiden til ONEMED A/S kundeservice er mandag til torsdag kl. 8–16 og fredage kl. 8–15. 

Ventetiden kan her være op til 10 minutter.  

Sagsbehandlingsfristen på disse ansøgninger er op til 4 uger. 

En hel række af specialister i Region Sjælland står klar til at hjælpe dig, hvad enten du skal have nyt høreapparat, skal bestille batterier eller har behov for hjælp eller service. 

Alle ansøgninger om høreapparat samt tilbehør dertil varetages af Region Sjælland.  

Skal du have høreapparat

Er det første gang, du skal søge om høreapparat, skal du rette henvendelse til en praktiserende øre – næse – halslæge. Ørelægen sender herefter en henvisning til Region Sjælland. Denne henvisning gælder også som ansøgning om behandling med høreapparat og som tilskud, hvis du ønsker privat høreapparat. Dette betyder, at du ikke skal sende en særskilt ansøgning, da det foregår pr. automatik via henvisning fra øre - næse - halslægen. 

Du kan læse mere omkring at søge om et høreapparat på Region Sjællands hjemmeside. 

Høreapparater - Region Sjælland - Vi er til for dig 

Batterier og andet tilbehør til høreapparat 

Batterier

Batterier udleveres fortsat uden beregning for brugeren af høreapparat. 

Batterier kan bestilles hos Oticon ved at klikke her. 

Telefonnummer til batterier er 39 17 74 44. 

Fast telefontid fra 8.00 - 16.00. 

Andet tilbehør til høreapparater 

Gratis tilbehør gives kun til offentligt udleverede høreapparater. 

Du kan bestille slanger og Tube Locks til de ældre høreapparater hos Oticon. 

Hovednummer 39 17 74 44. 

Fast telefontid fra 8.00 - 16.00. 

Link til www.oticon.dk/bestil-batterier/ 

Slanger og filtrer til nyere høreapparater, udover de udleverede i startpakken, skal bestilles hos høreapparatproducenten. De leveres uden beregning. 

Der bevilges efter lov om social service § 112 

Et hørehjælpemiddel er et produkt, der er fremstillet med henblik på at afhjælpe følgerne af stærkt nedsat hørelse. 
 
For at kunne blive indstillet til et høreteknisk hjælpemiddel, skal du henvende dig til SUB i Slagelse for en nærmere udredning:

Specialundervisning og Beskæftigelse (SUB) 

Kriterier for bevilling 

  • Du har en indstilling fra en hørekonsulent fra SUB. 
  • Du lider af en varig nedsat hørefunktion. 
  • Hjælpemidlet kan lette din daglige tilværelse i hjemmet.   

Bemærk 

Hørehjælpemidlet bevilges som et udlån. 

Sagsforløb 

  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge en indstilling fra en hørekonsulent fra SUB-Slagelse 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling og en kopi af bevillingen vil blive sendt til den valgte leverandør 

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

 

Inkontinens er enhver form for ufrivillig vandladning, ufrivillig afføring eller problemer med at holde på luften. 

  • Har du svært ved at holde på vandet, når du hoster, nyser, griner eller bevæger dig omkring? 
  • Eller kender du dét, at du f.eks. kommer hjem, sætter nøglen i døren og pludselig mærker en kraftig vandladningstrang? 
  • Måske har du oplevet ikke at kunne nå hen til toilettet? 

Disse problemer er der utrolig mange kvinder og mænd, der har tæt inde på livet - dagligt. 

Mange tror fejlagtigt, at det er noget man må leve med, og at der ikke er noget at stille op. 

Men det passer ikke - der ER noget at gøre! 

Det er vigtigt, at du får undersøgt, hvad der er årsagen til dit problem. 
Der findes flere forskellige former for inkontinens og hver form kræver sin behandling. 

Mange inkontinensproblemer kan klares med få og enkle midler, f.eks. bækkenbundstræning 

Eller ved at ændre på drikke og vandladnings-vaner. 

Hvad tilbyder Kalundborg kommune

Kommunen kan tilbyde udredning ved to af vores kontinenssygeplejersker: 

  • Vi rådgiver og vejleder om inkontinens.
  • Vi udreder omfanget af din inkontinens, hvilket bl.a. omfatter samtale og afklaring af dit behov for videre undersøgelser, hvilket foregår i samarbejde med praktiserende læge. 
  • Vi vurderer dit behov for inkontinens-hjælpemidler.

Kateter bliver bevilget efter lov om social service § 112 

Kriterier for bevilling 

  • Der ydes støtte til anskaffelse af kateter, når der er tale om en kronisk og varig lidelse. Du skal være udredt/behandlet via egen læge eller sygehus. 

Bemærk 

Der ydes IKKE tilskud til bl.a. handsker, vaskeklude, sprit swabs, affaldsposer, skyllevæsker til skyl på permanente kateter og affaldsposer.

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge læge oplysninger fra sygehus eller egen læge. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling til dig selv, Kommunen laver første bestilling på produkterne, og fremadrettet bestiller du selv. 
  • Du har mulighed for at vælge en anden leverandør end kommunens, men du skal være opmærksom på, at der kan blive en egenbetaling jfr. Servicelovens §112 stk. 3, frit leverandørvalg. 

Vi har leverandøraftale med nedenstående: 

Vi har en leverandøraftale med Abena.

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

Kompressionshjælpemidler bevilges efter lov om social service § 112. 

  • Der ydes støtte til kompressionsstrømper, -bukser, -ærmer, -handsker og -veste. 
  • Kompressionshjælpemidler kan være med forskellig trykeffekt afhængig af sygdommen. 

Kriterier for bevilling 

Ankestyrelsens principmeddelelse 20-22: 

Efter serviceloven §112 kan der ydes støtte til hjælpemidler, som har til formål at afhjælpe de varige følger af en nedsat funktionsevne. Et hjælpemiddel skal medvirke til, at borgeren får mulighed for at føre en så normal og selvstændig tilværelse som muligt, og i størst mulig grad gøre den pågældende uafhængig af andres bistand i dagligdagen. Der kan ydes støtte til hjælpemidler, bl.a. når hjælpemidlet i væsentliggrad afhjælper en nedsat funktionsevne.  

Produkter som har til formål at forbedre, vedligeholde eller forhindre forringelse af det aktuelle funktionsniveau, er ikke hjælpemidler i servicelovens forstand. 

Kompressionsstrømper kan både være et hjælpemiddel og have karakter af et behandlingsredskab, som ikke kan bevilges efter reglerne om hjælpemidler. Om kompressionsstrømper skal anses for et hjælpemiddel, afhænger af en konkret og individuel vurdering af sagens oplysninger, herunder blandt andet, hvad det primære formål med kompressionsstrømper er for den enkelte. 

Bemærk 

  • Der ydes ikke tilskud til støttestrømper og antiembolistrømper (efter operation), som anvendes ved lettere ben problemer, irritationer, uro i benene eller for at forebygge venelidelser samt mindre åreknuder under graviditet. 

 Udskiftningsinterval 

  • Der kan bevilges 1 stk./1 par samt tilsvarende til skiftebrug hver 12. måned. 

Sagsforløb på kompressionsstrømper, kompressionsærmer, kompressionshandsker og kompressionsveste 

Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk, uanset om det er en ny ansøgning eller en genansøgning.  

  • Ved en førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra sygehus eller egen læge. 
  • Hvis du er berettiget, vil du få tilsendt en bevilling og du kan derefter selv kontakte leverandøren for bestilling af tid til måltagning af kompressionsstrømper, kompressionsærmer og -handsker. 
  • Måltagning foregår hos leverandøren. Adressen for måltagning oplyses i forbindelse med bestilling af tid til måltagningen. 
  • Har du ikke brug for at få taget nye mål, kan du ringe til leverandøren for bestilling af kompressionsstrømper, -ærmer -handsker og -veste efter gamle mål. 
  • Hvis du får bevilget kompressionsstrømper, kan du også søge om strømpepåtager og strømpeaftager. 

Leverandøraftale 

Kalundborg Kommune har aftale med nedenstående leverandør på kompressionsstrømper, -ærmer, - handsker og -veste. 

ReaMed

Du har mulighed for at vælge frit leverandørvalg jf. lov om social service § 112, stk. 3. Hvis du vælger at benytte dig af frit leverandørvalg, skal du kontakte den leverandør, du ønsker at benytte og bede dem fremsende et prisoverslag til Hjælpemiddelafdelingen. Benytter du dig af det frie valg af leverandør, kan der forekomme en egenbetaling.  

Sagsbehandlingsfristen på kompressionshjælpemidler er op til 4 uger. 

 

Der bevilges efter lov om social service § 112 

  • Et støttekorset er et ortopædisk hjælpemiddel, som har en korrigerende, aflastende eller støttende funktion. 
  • Der kan bevilges individuelt tilpassede eller færdigfremstillede korsetter med tilpasning.  
  • Der kan bevilges reservekorset blandt andet af hygiejniske hensyn. 

Kriterier for bevilling 

  • Svære slidgigtforandringer i rygsøjlen. 
  • Degeneratio disci intervertebralis. Degeneration af båndskive (discus) i rygsøjlens lændedel. (Lidelsen medfører risiko for tryk på nerverødder og udvikling af slidgigt. Lidelsen er normalt ikke tilgængelig for operativ behandling. Bemærk: Lidelse degeneration disci intervertebralis må ikke forveksles med diskusprolaps, som vil kunne diagnosticeres ved myelografi/CT-scanning af lænderyggen). 
  • Scoliosis. Skævhed af rygsøjle med rotation og krumning til siden. 
  • Spondylolisthesis. Fremadglidning af ryghvirvel i forhold til hvirvlen nedenfor, hvor kirurgisk behandling ikke har givet tilfredsstillende resultat eller ikke kan gennemføres. 
  • Osteoporose. Knogleskørhed. 
  • Muskeldystrofi. Svind af rygmuskulatur. 

Bemærk 

  • Der ydes IKKE støttekorsetter, der bruges som led i behandling, f.eks. til midlertidig korrektion. 
  • Der kan søges om reparation af et allerede bevilget korset. 
  • Ved kropsforandringer som følge af f.eks. udvikling af lidelsen, vægtændringer, kan der bevilges et nyt korset. 
  • Det er en betingelse, at alle behandlingsmuligheder er udtømte.  

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra egen læge eller sygehus. 
  • Hvis vi skønner det nødvendigt, indhenter vi et prisoverslag fra en anden leverandør for at sammenligne tilbuddene. 
  • Hvis du er berettiget modtager du en bevilling, samt en kopi til leverandøren. 
  • Der er frit leverandørvalg jf. SEL § 112 stk. 3. 
  • Sagsbehandlingsfristen er op til 8 uger. 

Reparation/udskiftning

  • Kontakt din leverandør med henblik på, at få en aftale for vurdering af det bevilgede hjælpemiddel.  
  • Samtidig skal du søge elektronisk på Borger.dk. Behandlingen af din ansøgning vil ske hurtigst muligt efter vi har modtaget oplysninger fra leverandør. 

Der bevilges efter lov om social service § 112 

  • Der kan ydes støtte til anskaffelse af fodindlæg, hvis du har en varig svær foddeformitet, og et indlæg i væsentlig grad vil afhjælpe dette. 

Kriterier for bevilling 

Følgende indikationer kan berettige dig til et fodindlæg. 

  • Leddegigt med svært forfodsfald og tå deformiteter (indlæg evt. suppleret med gængesål). 
  • Sårdannelse med risiko for sår i fodsålen, som følge af sukkersyge, kroniske nervelidelser eller ved svær kompromittering af blodomløbet/kredsløbsinsufficiens). 
  • Svært forfodsfald, klostillede tæer, hammertæer, deforme led- hoveder på mellemfods-knoglen ved samtidigt dårligt blodomløb. 
  • Stiv forfod, medfødte sammenvoksninger (coalitio), svære fejlstillinger efter brud på fodrodsknogler, kroniske led- betændelser eller leddegigt. 
  • Erhvervet platfod som følge af degeneration. 
  • Aflastning af varigt smertende ar i fodsålen. 
  • Andre foddeformiteter af tilsvarende sværhedsgrad efter særlig begrundelse f.eks. svært fikseret platfod, svær slaphed af ledbånd og ledkapsler ved medfødt knogleskørhed (osteogenesis imperfecta). Der kan således ikke ydes hjælp til indlæg ved almindelig platfod eller blød platfod hos børn. 

Udskiftningsinterval 

Der kan bevilges 1 par fodindlæg hver 12. måned. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk. 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra en speciallæge (kirurg, ortopæd eller en reumatolog). 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling, hvorefter du kan kontakte nedenstående leverandør. 
  • Vi har leverandøraftale med nedenstående leverandør, men du har frit leverandørvalg jf. SEL § 112 stk. 3. 
  • Hvis du vælger at benytte dig af frit leverandørvalg, kan der forekomme en egenbetaling. 

Der er leverandøraftale med nedenstående:

Sahva - en sundhedsvirksomhed med fagligt dygtige specialister  

Sagsbehandlingsfristen på genbevilling er på op til 4 uger. 

Der bevilges efter lov om social service § 112. 

  • Ved ortopædisk fodtøj forstås individuelt fremstillet fodtøj (herunder fodtøj med træbund), og særligt fabriksfremstillet fodtøj, der tilgodeser en foddeformitet eller benyttes i forbindelse med bandagering (kapselsko). 
  • Der vil kunne ydes hjælp til cromfri sko til personer, der er overfølsomme over for f.eks. limstoffer og stoffer i forbindelse med garvningsprocesser i almindeligt fodtøj.  

Kriterier for bevilling 

  • Leddegigt med svært forfodsfald og tå deformiteter (indlæg evt. suppleret med gængesål). 
  • Sårdannelse med risiko for sår i fodsålen som følge af sukkersyge, kroniske nervelidelser eller ved svær kompromittering af blodomløbet/kredsløbsinsufficiens). 
  • Svært forfodsfald, klostillende tæer, hammertæer, deforme ledhoveder på mellemfodsknoglen ved samtidigt dårligt blodomløb. 
  • Stiv forfod, medfødte sammenvoksninger (coalitio), svære fejlstillinger efter brud på fodrodsknogler, kroniske led-betændelser eller leddegigt. 
  • Erhvervet platfod som følge af degeneration. 
  • Aflastning af varigt smertende ar i fodsålen. 
  • Andre foddeformiteter af tilsvarende sværhedsgrad, efter særlig begrundelse f.eks. svært fikseret platfod, svær slaphed af ledbånd og ledkapsler ved medfødt knogleskørhed (osteogenesis imperfecta). Der kan således ikke ydes hjælp til indlæg ved almindelig platfod eller blød platfod hos børn. 

(bekendtgørelse nr. 92 af 31. januar 2025, § 11, Bilag 1) 

Bemærk 

Ved førstegangsbevillinger kan det anbefales, at reservefodtøj først bevilges/anskaffes efter 3 måneders forløb af hensyn til eventuelle tilpasningsproblemer. 

Udskiftningsinterval 

Der vil normalt kunne bevilges udskiftning hver 18. måned. 

Egenbetaling 

Der er en egenbetaling på fodtøj som i 2025 er kr. 1050,00 pr. par til voksne og kr. 580,00 pr. par til børn. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk. 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra en speciallæge (kirurg, ortopæd eller en reumatolog). 
  • Ved genansøgning skal der fremsendes prisoverslag fra den leverandør, du ønsker at benytte. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling, hvorefter du kan kontakte leverandøren. 
  • Vi har leverandøraftale med nedenstående leverandør, men du har frit leverandørvalg jfr. SEL § 112 stk. 3. 
  • Hvis du vælger at benytte dig af frit leverandørvalg, kan der forekomme en egenbetaling. 

 Der er leverandøraftale med følgende:

Sahva - en sundhedsvirksomhed med fagligt dygtige specialister

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

Paryk bevilges efter lov om social service § 112. 

Kriterier for bevilling 

  • Vansirende skaldethed. 

Bemærk 

  • Der ydes IKKE tilskud ved midlertidigt hårtab, som følge af f.eks. kræftbehandling. Har du følger efter kræftbehandling, skal du ansøge sygehuset. 
  • Næsten alle parykker fremstilles i dag af kunstfibre og har en gennemsnitlig holdbarhed på ca. 1 år.  

Der er ikke tale om løbende bevillinger. Du skal derfor søge om paryk på Borger.dk. 

Udskiftningsinterval 

  • Første gang bevilges 1 stk. og 1 stk. til skiftebrug. 
  • Derefter kan der søges om 1 stk. hver 12. måned. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk - uanset om det er en ny ansøgning eller en genansøgning. 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra sygehus eller speciallæge. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling.  

Leverandøraftale 

Kalundborg Kommune har leverandøraftale med nedenstående leverandør.  

HowByCharlotteElsted

  • Du har mulighed for at vælge frit leverandørvalg jf. lov om social service § 112 stk. 3. 
  • Hvis du vælger at benytte dig af det frie leverandørvalg, kan der forekomme en egenbetaling. 
  • Ved brug af anden leverandør, skal der sammen med ansøgningsskemaet fremsendes et prisoverslag til Hjælpemiddelafdelingen, hvoraf det fremgår hvilken type, hårlængde og materiale parykken består af, samt samlede pris på dette. 

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

 

Der bevilges efter lov om social service § 112. 

  • En protese træder i stedet for en manglende legemsdel. 
  • De hyppigste årsager til amputationer er ulykker, diabetes, karsygdomme og cancer. 
  • En arm- eller benprotese bliver aldrig den arm eller det ben, som du har mistet, men den bliver et hjælpemiddel for dig, så du kan gøre mange af de ting, du tidligere kunne.  

Bemærk 

  • Som armprotese indgår også f.eks. protese for fingre og hånd, der betragtes som en del af den samlede arm.  
  • Som benprotese indgår også f.eks. protese for fod, der betragtes som en del af det samlede ben. 
  • Når du får bevilget en protese, kan du også få bevilget tilbehør som eksempel stumpstrømper eller handsker efter særskilt ansøgning. 
  • Der kan ikke bevilges talkum eller cremer, som tilbehør til protesen. 
  • Der kan ikke bevilliges tandproteser. 

Udskiftningsinterval 

  • Proteser kan repareres eller udskiftes efter behov. 
  • Kontakt Hjælpemiddelteamet, hvis der er problemer med din protese med henblik på det videre forløb. 
  • Du og din bandagist finder ud af, hvornår din protese ikke længere er anvendelig. Hvorefter bandagist sender en begrundet ansøgning samt et prisoverslag til kommunen. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på borger.dk. 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra sygehus. Vi har også brug for et prisoverslag fra den bandagist, som du ønsker, skal udføre protesen. 
  • Hvis vi skønner det nødvendigt, indhenter vi et prisoverslag fra en anden leverandør for at sammenligne tilbuddene. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling samt en kopi til leverandøren. 
  • Der er frit leverandørvalg jf. SEL § 112 stk. 3. 

Sagsbehandlingsfristen er op til 8 uger. 

Reparation/udskiftning

  • Kontakt din leverandør med henblik på, at få en aftale for vurdering af det bevilgede hjælpemiddel.  
  • Samtidig skal du søge elektronisk på Borger.dk eller, hvis du ikke har digital adgang, kontakte Hjælpemiddelteamet med henblik på orientering om, hvorfor der ønskes reparation/udskiftning af din protese. 

Stomiprodukter bevilget efter lov om social service § 112 

Kriterier for bevilling 

Du kan få bevilget stomihjælpemidler, hvis du har en varig stomi. 

Du kan ikke få remedier til afvaskning eller pleje af huden, medmindre der er særlige forhold, som er dokumenteret fra læge eller sygehus. 

Du kan ikke få støtte til affaldsposer, saks og handsker. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra sygehus eller egen læge. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling til dig selv, Kommunen laver første bestilling på produkterne, og fremadrettet bestiller du selv. 
  • Du har mulighed for at vælge en anden leverandør end kommunens, men du skal være opmærksom på, at der kan blive en egenbetaling jfr. Servicelovens §112 stk. 3, frit leverandørvalg 
  • Du har altid ret til at kontakte regionens stomiambulationerne uden henvisning 

Vi Har leverandøraftale med nedenstående: 

Kirstine Hardam 

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

 

Der bevilges efter lov om social service § 112. 

For at kunne blive indstillet til et synshjælpemiddel, skal du henvende dig til SUB i Slagelse for en nærmere udredning. 

Specialundervisning og Beskæftigelse (SUB)

Kriterier for bevilling 

Du kan søge om synshjælpemidler hvis: 

  • Du har en indstilling fra SUB. 
  • Du lider af en varig nedsat synsfunktion. 
  • Du har en medicinsk-optisk defineret varig øjenlidelse. 

Bemærk 

  • Der kan IKKE ydes hjælp til briller og kontaktlinser på ren optisk indikation. Altså hvis behovet alene skyldes langsynethed, nærsynethed, bygningsfejl eller forskellig optisk styrke på øjnene. 
  • Der kan IKKE ydes hjælp, hvis du er opereret for ensidig eller dobbeltsidig grå stær erhvervet om voksen (over 18 år).  

Sagsforløb 

  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge en indstilling fra SUB-Slagelse. 
  • Hvis du er berettiget, modtager du en bevilling, og en kopi af bevillingen vil blive sendt til den valgte leverandør. 

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

Der bevilges efter lov om social service § 112. 

Der kan ydes støtte til hæl- og sålforhøjelse. 

Kriterier for bevilling 

  • Hjælp kan ydes, når der forligger dokumentation på, at forskellen mellem højre og venstre ben er mindst 2 cm. 

Bemærk 

  • Der gives IKKE tilskud til forskelle på mindre end 2 cm. Socialministeriet oplyser, at disse ændringer ikke er af en så væsentlig karakter, at de falder indenfor SEL § 112 området. 

Sagsforløb 

  • Du skal ansøge elektronisk på Borger.dk 
  • Ved førstegangsansøgning skal der foreligge lægeoplysninger fra en speciallæge (kirurg, ortopæd eller en reumatolog). 
  • Vi har leverandøraftale med nedenstående leverandør, men du har frit leverandørvalg jfr. SEL § 112 stk. 3. Hvis du ønsker at gøre brug af retten til frit valg ved ortopædisk fodtøj, skal du medsende prisoverslag fra den leverandør, du ønsker at benytte, hvorefter vi kan udregne prisoverslag. 
  • Hvis du vælger at benytte dig af frit leverandørvalg, kan der forekomme en egenbetaling. 

Der er leverandøraftale med nedenstående:

Sahva - en sundhedsvirksomhed med fagligt dygtige specialister

Sagsbehandlingsfristen er op til 4 uger. 

 

Hvis der er spørgsmål til kropsbårne hjælpemidler, så kan du få yderligere oplysninger, ved at klikke på dette link: Kontakt Kalundborg Kommune