Persondata i Jobcenter Kalundborg

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i Jobcenter Kalundborg

Baggrund

På Jobcentret behandler vi personoplysninger som et led i vores arbejde. Når vi gør det, er det et lovkrav, at vi giver dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler personoplysningerne. Kravet følger af databeskyttelsesdirektivet art. 13 og 14 og databeskyttelsesloven. Det er det du kan læse mere om nedenfor. Du kan finde links til selve lovteksten i punktet Retsgrundlaget.

Hvor har vi oplysningerne fra

Hovedparten af de oplysninger vi behandler om dig, er oplysninger som du selv har givet os for eksempel ved henvendelse til Jobcentret, Ansøgning om kontanthjælp, sygedagpenge mv. 
Andre oplysninger får vi fra forskellige databaser, for eksempel CPR-registeret, og atter andre oplysninger kan vi have fået fra andre myndigheder eller private. Det kan være fra for eksempel en kommune I tidligere har boet i eller fra din læge.

Formålet med vores behandling af dine oplysninger

Grunden til at vi behandler oplysningerne er for, at vi til stadighed skal kunne tilbyde dig støtte til jobsøgning, målrettet indsats til at gennemføre en uddannelse, støtte til at fastholde arbejde mv. Det kan være i forhold til jobsøgning, sygedagpenge, praktik mv.

Oplysningerne anvendes til forskellige formål i forhold til understøttelse af at skabe et økonomisk sikkerhedsnet til dig, som ikke på anden måde kan skaffe det nødvendige til dig selv og din familie, og til at give dig korrekt sagsbehandling.

Vi behandler blandt andet personoplysninger om dig med formålet at kunne beregne den korrekte økonomiske forsørgelse og for at tage hensyn til eventuel sygdom og skader i forbindelse med jobsøgning, aktivering og praktikker.

Kategorier af oplysninger

Hvilke kategorier/typer af personoplysninger vi behandler om dig, afhænger i væsentligt omfang af de behov du har.

Vi behandler altid almindelige (ikke-følsomme) oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om navn, adresse, cpr.nr og kontaktoplysninger. I visse tilfælde behandler vi også følsomme oplysninger og fortrolige oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om oplysninger om helbredsforhold og sociale forhold, som kan have indflydelse på din sag.

Retsgrundlaget

Grundlaget for vores behandling af oplysninger er:

Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a, c og e, og art. 9, stk. 2, litra a, b, f, og g.

Databeskyttelsesloven § 8, stk. 1 og 2 litra 1-4, og stk. 5, samt § 11, stk. 1  

Aktivloven § 1

Beskæftigelsesindsatsloven § 1

Sygedagpengeloven § 1

Sundhedsloven § 257

Pensionsloven kapitel 1

Boligstøtteloven kapitel 1

Har du sendt os oplysninger om strafbare forhold er vores behandling baseret på databeskyttelseslovens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 3.

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine oplysninger

Dine oplysninger bliver anvendt internt i kommunen, hvis det er nødvendigt, og hvis det ligger inden for reglerne om videregivelse af oplysninger. Det kan for eksempel være fra nytteindsatsen til din socialrådgiver.

Som led i kommunens sagsbehandling kan det også være nødvendigt at videregive dine personoplysninger til andre uden for kommunen. Det kan for eksempel være til systemleverandører og andre kommuner. Denne videregivelse vil altid ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven samt de øvrige regler vi som kommune er underlagt.

Opbevaring af dine personoplysninger

Kalundborg Kommune bruger relevante fagsystemer, som alle har et højt sikkerhedsniveau gennem b.la. brug af firewall, kryptering og MitID. Personoplysninger hentes og opbevares via sikre (krypterede) forbindelser. 

Det er lidt forskelligt, hvor længe oplysningerne bevares i kommunen alt afhængig af de sammenhænge de har været behandlet i. Som udgangspunkt opbevares oplysningerne så længe det er relevant for sagsbehandlingen i en aktuel sag.

Oplysninger, som anvendes i forbindelse med din sag i Jobcentret slettes som udgangspunkt 5 år efter at din sag er afsluttet.

Hvis du gerne vil have oplyst, hvor længe specifikke oplysninger bliver opbevaret, er du velkommen til at kontakte Jobcentret.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du har følgende rettigheder:

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

Ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. Eksempelvis om, hvor vi har oplysninger fra.

Ret til berigtigelse (rettelse)

Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.

Ret til sletning

Som udgangspunkt må vi som offentlig myndighed ikke slette dine oplysninger, kun i ganske få tilfælde vil det kunne lade sig gøre. Kontakt os, hvis der er oplysninger som du mener skal slettes.

Ret til indsigelse

Du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynet vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på

Datatilsynet

Det er Kalundborg Kommune, som er dataansvarlig, og du har altid mulighed for at kontakte os, hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger.

Databeskyttelsesrådgiver

Kalundborg Kommunes databeskyttelsesrådgiver (DPO)

 

Indhold