Sådan hjælper borgerrådgiveren dig

Borgerrådgiveren hjælper dig, der er utilfreds med Kalundborg Kommunes behandling af din sag eller af dig.

Borgerrådgiveren kan medvirke til at sikre, at du føler dig hørt i sager, hvor du ikke har fundet kommunens sagsbehandling tilfredsstillende. Borgerrådgiveren kan gennemgå din sag og undersøge, om de juridiske regler og principper for selve sagsbehandlingen er overholdt. 

Borgerrådgiveren kan ikke tage stilling til, om du har ret til en bestemt ydelse eller vurdere det faglige indhold i en afgørelse, men kan undersøge, om du har fået korrekt sagsbehandling.

Borgerrådgiveren kan hjælpe med at styrke dialogen mellem dig og Kalundborg Kommune, og du kan få rådgivning og vejledning, der kan hjælpe dig i kontakten med det kommunale system.

Borgerrådgiveren er uvildig og uafhængig af kommunens administration, og kan ikke fungere som bisidder eller repræsentant for dig i en sag.

Hvis borgerrådgiveren tager en sag op, vil borgerrådgiveren undersøge din sag og med dit samtykke indlede en dialog med forvaltningen, eventuelt udtale kritik af forvaltningen eller give henstillinger til forvaltningen.

Mangelfuld sagsbehandling eller utilstrækkelig borgerbetjening kan have stor betydning for dig, og det er derfor vigtigt, at kommunen giver dig den rette og rigtige behandling. Omvendt kan der også være sager, hvor sagsbehandlingen er korrekt, men hvor kommunikationen kunne have været bedre mellem forvaltningen og dig.

Alle henvendelser til borgerrådgiveren er med til at skabe læring i kommunen. Det sker dels i borgerrådgiverens tilbagemelding til afdelingerne og dels i den årlige beretning, som borgerrådgiveren afgiver til Kommunalbestyrelsen. Det er Kommunalbestyrelsen, der fastlægger rammerne for borgerrådgiverens opgaver, kompetencer og muligheder. Det fremgår af den gældende styrelsesvedtægt for Kalundborg Kommune.