Hjælp til din internationale medarbejder

Der er rigtig mange ting at tage stilling til, når man flytter til et andet land.

For din kommende medarbejder vil disse links med praktiske informationer lette processen med at flytte til et andet land for at arbejde, så del dem endelig med dem allerede inden de ankommer.  

Information om offentlige forhold 

Information om immigration 

Information om skat

Og på den engelsksprogede gotokalundborg.dk kan din udenlandske medarbejder finde meget mere information og inspiration om, hvordan her er at bo, arbejde og studere. 

Inden jobstart

Når din nye medarbejder ankommer til Danmark, er det vigtigt at de praktiske ting hurtigt kommer på plads, så de får en god start på deres danske eventyr. Herunder finder du information om de praktiske ting, som skal ordnes for at komme i gang som medarbejder på en dansk arbejdsplads.

Hvis din medarbejder kommer fra et land udenfor Europa, gælder andre regler og tidsfrister på forskellige områder. Læs mere om reglerne

Arbejds- og opholdstilladelse

For at få arbejds- og opholdstilladelse, skal din medarbejder først ansøge online og derefter bestille en tid til at få tilladelsen udstedt hos SIRI i International House i København. Find mere information.

Arbejds- og opholdstilladelse - fast-track ordningen

Fast-track ordningen er rettet mod større virksomheder, der har et reelt behov for hurtigt at hente højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft fra lande uden for EU/EØS eller Schweiz til Danmark. Ordningen omfatter både private og offentlige virksomheder, herunder universiteter. Læs mere om ordningen.

CPR-nummer

For at få et CPR-nummer skal din medarbejder have en fysisk adresse i Danmark. Du kan kontakte Kalundborg Bosætningsteam på moveto@kalundborg.dk, hvis din medarbejder har brug for hjælp til at finde en bolig.

CPR-nummer kan erhverves hos Borgerservice eller hos SIRI i International House. Der skal bestilles tid begge steder.

MitID

MitID skal laves hos Borgerservice. Vær opmærksom på, at der skal gå 24 timer fra din medarbejder har fået sit CPR-nummer til, de kan få MitID. Ved ansøgningen skal de medbringe et vidne, der selv har haft MitID i mere end 30 dage og ikke har været vidne for mere end 2 andre personer indenfor en periode på 120 dage.

Bestil tid hos Borgerservice

Bankkonto

Dette skal oprettes i en bank og for at oprette en bankkonto skal man have både CPR-nummer og MitID.

Det kan tage lang tid at få en konto og der er forskel på behandlingstiden i de forskellige banker. Der kan i nogle tilfælde forventes at gå op til 2 måneder inden der kan udbetales løn til den pågældende konto.

Hvis din medarbejder spørger efter en ’basal bankkonto’, skal banken give besked til ansøgeren indenfor 10 dage. Så hvis de ønsker denne type konto er det vigtigt at specificere dette, når kontoen bestilles. Læs mere om denne type bankkonto

Skat

For at sikre medarbejderen den bedste skattestart i Danmark, skal I være opmærksomme på flere ting. Læs mere om udenlandske medarbejdere 

Du kan også høre mere omkring det danske skattesystem i denne video.

Hvis dine medarbejdere har værdier med sig fra hjemlandet, er det vigtigt at disse opgives til SKAT indenfor 6 måneder for at undgå beskatning. SKAT kan give yderligere vejledning omkring dette!

Indhold