1

Synlighed af aktiviteter og muligheder

Mål:

Nuværende borgere, tilflyttere, studerende og gæster skal kende til og have mulighed for at opleve de mange aktiviteter og oplevelser, der er i hele Kalundborg kommune.

I en kommune hvor arbejdet med erhverv, uddannelse og bosætning har været i fokus, er det vigtigt at styrke oplevelsen af, at det er et godt at leve i hele Kalundborg kommune.

Pejlemærkerne:

At øge kendskab til og deltagelse i kultur- og fritidstilbud og dets faciliteter igennem en kvalificeret og koordineret indsats, der fortæller gode historier om hele Kalundborg kommune.

2

Deltagelse og involvering i regionale tilbud

Mål:

Vores børn og unge skal i daginstitutioner, skoler og som borgere tilbydes kulturtilbud af høj kvalitet og med god volumen. Kalundborg Kommune er involveret i en del tværkommunale kulturelle samarbejder i regionalt regi. Dette samarbejde skal bibeholdes og udvikles, så der løbende sikres en høj kvalitet i kulturtilbuddene.

Pejlemærkerne:

Kalundborg kommune deltager aktivt i de fælles regionale tilbud og samarbejder på kultur- og fritidsområdet.

3

Styrkelse af outdoorprofilen

Mål:

Adgangen til og benyttelse af vores rige og skønne natur, og mange kystområder skal udvikles, så borgere og gæster oplever den store variation i natur og kyststrækning, samtidig med at den beskyttes og bevares. Potentialet i at benytte natur og kyst til outdooraktiviteter skal udnyttes bedre, hvilket vil styrke Kalundborg kommune som attraktivt sted at bo og gæste. Områder som Røsnæs, Bregninge, Åmosen, Munkesøen og Tissø er udover hele kyststrækningen gode eksempler på dette.

Pejlemærkerne:

Kalundborg Kommune arbejder aktivt på at styrke sin outdoorprofil.

4

Behov for nye tilbud?

Mål:

Vi skal løbende opdatere og afklare om de kultur- og fritidstilbud vi har, også er forenelige med de målgrupper vi ønsker at tiltrække til Kalundborg kommune, eller om der skal udvikles nye tilbud til disse grupper. Mange af vores tilbud retter sig i dag primært mod de 0 til 18-årige og til seniorer. Kalundborg Kommune har via sin bosætningsstrategi, udover at forbedre muligheder for nuværende borgere, også valgt at satse på at tiltrække studerende efter endt uddannelse og indpendlere. Disse grupper kan der med fordel kigges nærmere på.

Pejlemærkerne:

Hvordan arbejder vi med at udvikle tilbud for aldersgruppen 18 – 55 år?

5

Rammer til professionel udøvende kunst og kultur

Mål:

Vi skal udvikle faciliteter og rammer til professionelle forestillinger, der skal kunne rumme over 300 publikummer. Kalundborg Kommune har mange fine rammer, lokalt forankret, til forskellige musik-, kunst- og kulturaktiviteter. Her tænkes på forsamlingshusene, spillesteder, hallerne og hos private aktører, hvor der mange muligheder for forestillinger mm. I disse faciliteter kan der være mellem 50 og 300 publikummer. Udfordringen er, at der ikke er faciliteter med professionelt udstyr og plads til forestillinger over 300 publikummer i kommunen.

Pejlemærkerne:

Hvordan skaber vi faciliteter og rammer for professionelle forestillinger for den udøvende kunst og kultur, som skal kunne rumme 350 – 600 publikummer?